Wordt het Blu-ray of HD-DVD?

Gestart door Randal, maart 23, 2005, 14:45:33

Vorige topic - Volgende topic

Wat wordt volgens jou de opvolger van de DVD?

Blu-Ray
141 (48.5%)
HD-DVD
78 (26.8%)
Beide formaten naast elkaar...
72 (24.7%)

Totaal aantal stemmen: 273

kippekop

De reden dat de iedereen dvdtjes speelt is omdat de voordelen ten opzichte van een videoband overduidelijk waren (net als cd boven een cassettebandje). High def ziet er echt super uit, en wellicht dat niemand meer iets anders wilt als ze dit eenmaal hebben gezien alleen vraag ik me af wat er gebeurt als er een te kleine groep mensen is dat deze techniek in het begin overneemt...kijk naar dvd-a en sacd, duidelijk beter maar toch niet succesvol.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Tube-freak

Nou sorry dat ik het zeg, maar de SACD is echt niet veel beter als een gewone cd hoor.  Daarom is het waarschijnlijk ook een flop.  ALs je gewoon een goede cd speler hebt dan klinkt het zelfs soms beter als SACD.
Plus het aanbod is natuurlijk veel te weinig.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

EdwinB

Citaat van: FieroGT op april 10, 2005, 11:47:54
Plus het aanbod is natuurlijk veel te weinig.

Dat is het grootste probleem, plus dat ze er nog meer voor durven vragen dan een normale cd.

Een gewone cd kan (heel) goed klinken maar een (goede) SACD of DVD-A klinkt toch echt wel beter.

Mvg,

Edwin

jowi

Wat denk ik ook meespeelt is dat mensen over het algemeen meer moeite hebben met het goed luisteren of iets beter klinkt, omdat ze gewoonweg niet weten waar ze op moeten letten.

Daarentegen hebben mensen minder moeite met kijken; ze 'zien' als het ware eerder of iets er beter uit ziet dan dat ze kunnen 'horen' of iets beter klinkt...

Dus een verbetering in beeld zal eerder geaccepteerd worden dan een vergelijkbare verbetering in geluid. Geluid wordt ook vaak afgeschilderd als iets exotisch, voor freaks, terwijl ze dat bij beeld eigenlijk niet hebben. Iedereen vindt het redelijk normaal dat je een grote goeie tv hebt, maar een set versterkers en luidsprekers dan ben je gelijk 'zo'n audio freak'

Dus ik denk dat het wat kort door de bocht is om te zeggen dat HD-DVD of Blu-ray zal floppen 'omdat DVD-A en SACD ook geflopt zijn' het is een beetje appels met peren vergelijken.

kippekop

Waar, maar dvd is denk ik ook wel zo succesvol geworden door het 5.1 gebeuren, dus geluid is wel een belangrijke factor die ook het grote publiek waarderen.

Wat ik tot nu toe van hd heb gezien is gewoon echt super mooi...echt 3d bijna, dus als er genoeg aanbod is wordt het zeker geaccepteerd (als de prijs niet TE hoog is)

boebla100

daar zech je het als de prijs niet te hoog is

voor de meeste mensen is 1000€ al te veel voor een tv laat staan dat ze er een 3000-6000 € voor gaan betalen en de echte hd resolutie is ook nog ver te zoeken .
het moet echt voor iedereen betaalbaar worden en dan gaat het er niet om hoeveel geld een mens heeft maar wat hij er voor wil neertellen.
maar het mag zeker niet duurder zijn als wat nu een dvd kost maar ik denk dat de hd dvd en de blu ray al voorbij gestreeft zijn het volgende gaat de hvd worden als we het toch willen hebben over een drastise verbetering .
denon avc-a1sr  versterker
  denon 3800  dvd-speler
  denon 1500RD tuner
  6x b&w cdm 9 NT speakers
  1x b&w htm1   center speaker
  1x b&w asw cdm  woofer
  ps3--gamecube--en nog een videorecorder
  beamer H57 scherm beamax a-velvet matwit zichtmaat 200x130

EdwinB

Citaat van: boebla100 op april 11, 2005, 12:21:35
maar ik denk dat de hd dvd en de blu ray al voorbij gestreeft zijn het volgende gaat de hvd worden als we het toch willen hebben over een drastise verbetering

Een nieuw schijfje met meer data capaciteit dan Blu-ray zal er zeker komen over een aantal jaar maar ik verwacht in de komende 25 jaar geen opvolger van de HDTV standaard.

Dus wat dat betreft kunnen HD-DVD en Blu-ray nog wel even mee.

boebla100

maar hoe minder iets gecomprimeerd is des te beter komt het er uit  ;D
  denon 3800  dvd-speler
  denon 1500RD tuner
  6x b&w cdm 9 NT speakers
  1x b&w asw cdm  woofer

patrick_vdb

Hi Jowi,

Citaat van: jowi op april 10, 2005, 11:53:40
Dus ik denk dat het wat kort door de bocht is om te zeggen dat HD-DVD of Blu-ray zal floppen 'omdat DVD-A en SACD ook geflopt zijn' het is een beetje appels met peren vergelijken.

Inderdaad kort door de bocht om te stellen dat HD-content zal gaan floppen omdat DVD-A en SACD ook geflopt zijn maar appels en peren vergelijken is het zeker niet daar beide situaties een grote overeenkomst hebben...Namelijk het gegeven dat er twee formaten op de consument wordt losgelaten, de rest mag je zelf invullen ;)

mvrg

Patrick

Wijdeveld

Citaat van: kippekop op april  3, 2005, 16:13:15
Er zijn nogal wat problemen voor hd-dvd en blue-ray naast de format oorlog:
...
- Men wil vanuit de film industrie de High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP) gebruiken zodat kopieren (nog) niet mogelijk is. Dan is er echter een directe verbinding tussen speler en tv nodig via dvi of hmdi, hoeveel mensen hebben dit?
...
Is dit waar? Daar zit ik dan met een analoog (VGA) aangesloten beamer en LCD :-[
Prima hoor, die (HD)-DVD bescherming. Ik koop 'm toch wel. Maar zo moet je wel een illegale kopie aanschaffen >:(
Ik was zelf erg onder de indruk van WMV demo's van Microsoft ('Step into liquid' e.d.), wordt dit format in 1 van beide standaarden ondersteund?
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

ECL

Ik heb ook gevote op Blu-ray maar eigenlijk maakt het mij op het moment niet al teveel uit welke standaard het wordt omdat ik nog geen enkele investering in 1 van beide standaarden heb gedaan. Wel zou het natuurlijk beter zijn als er op korte termijn besloten wordt voor 1 standaard.

Ik vraag me trouwens af in hoeverre de 1e golf HD-DVD's verbeterd zullen zijn t.o.v. standaard high quality DVD's. De source moet dan toch ook al gebruik hebben gemaakt van HD componenten? (had ergens gelezen dat "Once upon a Time in Mexico" momenteel 1 van de weinige films is die in HD is opgenomen.) Hetzelfde verhaal een beetje als SuperBIT dvd's, ook hier zijn veel 'slechte' releases van uitgebracht.  Hier vond ik trouwens een lijstje met geplande HD releases voor het 4e kwartaal van dit jaar, best al een aardig rijtje aan het worden:

http://www.movie-list.com/forum/showthread.php?t=10918

Maar om nu te zeggen dat ik al gestopt met het kopen van normale DVD's ... zeker niet nee, da's nog veel te leuk!

kippekop

Citaat van: Wijdeveld op april 12, 2005, 08:33:10

Is dit waar? Daar zit ik dan met een analoog (VGA) aangesloten beamer en LCD :-[
Prima hoor, die (HD)-DVD bescherming. Ik koop 'm toch wel. Maar zo moet je wel een illegale kopie aanschaffen >:(
Ik was zelf erg onder de indruk van WMV demo's van Microsoft ('Step into liquid' e.d.), wordt dit format in 1 van beide standaarden ondersteund?

Vooral de filmmaatschappijen willen dit graag, en aangezien sony eigenaar van een paar is willen ze deze protection invoeren. Sky + in engeland gaat zijn hd ook waarschijnlijk alleen op dez manier aanbieden (staat veel over op het avforum). Echter hebben redelijk wat mensen een dure plasma/lcd zonder dvi of hdmi aansluiting gekocht, de vraag is of deze mensen wel zin hebben om een totaal nieuwe tv aan te schaffen. De hd tv's zullen wel aanzienlijk goedkoper worden in de toekomst, en de kwaliteit is echt stukken beter (hiermee lijkt elke tv echt super...wordt nog een zware tijd voor de duurdere merken tv's). Het is dus maar afwachten helaas....zit zelf erg te twijfelen, want de prijs is redelijk duur van hd ready tv's....

Wijdeveld

Dank je :)
Zit ik dan met een 1 maand oude LCD TV met 720p, maar met DVI-A :-\
Ah well, te zien aan de reacties hier zal de format oorlog nog wel even duren en het ziet erna uit dat de compressie alternatieven zoals WMV ook steeds beter worden. Nogmaals dank voor de info, ik dacht echt overal op gelet te hebben (had zelfs een DVI-D kabel, maar ja de specs zeiden alleen DVI dus ik had het moeten navragen :-[ ).
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

kippekop

Dvi-a...dat ze dat nog hebben uberhaupt. Het is gewoon maar hopen dat je uiteindelijk ook je component kunt gebruiken, of dat er een soort switch tussen dvi en component mogelijk is (legaal dan wel illegaal  ;)) Nederland ligt echter erg achter...en het is de vraag hoe snel blue ray en hd dvd echt geaccepteerd worden, de meeste films in hollywood zijn echter wel steeds vaker hd

Hopper

boebla100

sony begint maar alweer eens zijn keutel in te trekken . hd dvd zal ook privelereren boven bleu ray alleen al omdat het goedkoper is om te maken maar ik ben toch van mening dat het totaal nog iets anders gaat worden als die 2
  denon 3800  dvd-speler
  denon 1500RD tuner
  6x b&w cdm 9 NT speakers
  1x b&w asw cdm  woofer

Scarp

Citaat van: boebla100 op april 16, 2005, 10:17:22
...hd dvd zal ook privelereren boven bleu ray ...
Wat is privelereren?

Hopper

dat is een moeilijk woord voor keutel intrekken ;D

kippekop

Zeer interessant nieuws, ik ben benieuwd of mensen blij zijn met de beperkte opslag van hd-dvd, vooral bij backups en de vraag of hd-dvd wel de grotere films in de beste kwaliteit kan bevatten. Maar het is desalnietemin goed nieuws, waarschijnlijk is blue ray enorm veel duurder, een andere verklaring heb ik niet echt voor de plotselinge toenadering, blue ray heeft namelijk een groot voordeel (size) en zou anders nooit toenadering zoeken. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de filmmaatschappijen dit hebben doorgedrukt...

boebla100

@ scrap 

Wat is privelereren?     =  er boven uitkomen
  denon 3800  dvd-speler
  denon 1500RD tuner
  6x b&w cdm 9 NT speakers
  1x b&w asw cdm  woofer

FrankB

Citaat van: boebla100 op april 18, 2005, 12:09:08
@ scrap 

Wat is privelereren?     =  er boven uitkomen

Prevaleren bedoel je ;)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Scarp

@floepla100: Privelereren is geen bestaand woord, maar je zal inderdaad dan prevaleren bedoelen zoals frenkb aangeeft, wat "de overhand hebben" betekend.

FrankB

2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

MdB

Hoe zit het met beide systemen met de regio-code op aangeboden software ???
Beter duur dan niet te koop.

kippekop

Volgens mij laten ze dat gaan, is geen succes geweest dus...er komen allerlei andere beschermingsdingen op, maar niks is nog zeker, de "normale, eerlijke" consument zal er denk ik wel weer de dupe van worden....