Opus minimonitor

Gestart door Smitsmans, maart 16, 2005, 23:41:38

Vorige topic - Volgende topic

Smitsmans

De inspeelopstelling in mijn huiskamer.

Over de luisterindrukken ga ik nog berichten. Ik kan wel al zeggen dat de Bose speakers op de foto er niet meer staan........

O0

Op eentje na  ;)

Jean Pierre

Wow! Nice hoor!!  Ga je een hele surround opstelling van deze mini monitors maken? of gebruik je voor de overige kanalen de bose nog wel? En is die nad reciever/versterker stereo of surround?

mvg,

Smitsmans

De NAD is de T762 surround.

Er komt een volledige surround set. De mini´s bevallen al zo goed dat ik begin te twijfelen of een zeer goede sub niet even goed is als de geplande "Soup" (Opus ceramique kloon). Ik denk dat het toch wel die "Soup" wordt omdat die het meest homogene en complete beeld zal geven.

Zoals het er nu uitziet komt er voorlopig geen center. Die is niet echt nodig en die kan ik toch niet goed op de juiste hoogte plaatsen. Zeg nooit nooit, maar ik denk dat de center het laatst aan de beurt is. Het zal dus nog wel even duren voordat ik de "krakers" uit mijn zelfbouw meubel zet.

Als rears ga ik voorlopig de Bose 100´s (breedbandertjes die helemaal niet slecht klinken, niet op de foto) of mijn oude Beovox S45 II gebruiken. De beovox zijn groter en beter maar staan lager op de voeten dan de monitors. Ik had zo´n S45 als backsurround staan, maar gebruik het 6e kanaal van mijn NAD nu anders.

Als sub gebruik ik nu de basmodule van de Acoustimass. Als subversterkers gebruik ik het center en het backsurroundkanaal van de NAD. Bevrijd van de tonen tussen 80 en 200 Hz is de module nu niet meer te lokaliseren en klinkt best aardig, ook met lage volumestanden. Ik kan er dus nog even mee vooruit.

Het geluid is nu zoveel beter geworden dat ik met rust verder kan bouwen.

fgroen

Ik durf te beweren dat je met je huidige elektronica nog niet de helft van je speaker's potentieel hoort op dit moment.  ;D

Heb je een mogelijkheid om ze eens op een goede stereo-set aan te sluiten?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Robbo

Het ziet er keurig uit. 

Je hebt het jezelf alleen wel erg moeilijk gemaakt, met de steun en extra ruimte onderin de kast.

Wowly

Waarom doet iedereen toch de 4mm mdfplaatjes op de facetten lijmen, bang voor het bereken van de fineer als het madf gat werken.
Ik heb zelf 1,2 meter hoge zulen met mdf gebouwd en over deze gehele lengte heb ik maar een fractie van een mm verloop/werking in al die jaren.

Zou het fineer zo snel scheuren?

Bart_M

Bump. ;D

Ik wil ook wel eens het antwoord op de vraag van Wowly hebben. ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik gebruik de 4 mm mdf bekleding omdat ik de kopse kanten moet fineren van verschillende houtsoorten met lood ertussen.......dat kan zeker gaan werken want dat zijn talloze verschillende oppervlakte-spanningen....
en ik weet niet hou lood chemisch gaat reageren met mijn fineer.....dat zou wel eens zwart uit kunnen slaan door het fineer heen... >:(

Mijnsinziens is het bedekken van puur MDF kopse kanten absoluut niet noodzakelijk....maar werkt straks wel voor jezelf mooi af ......EN ....je hebt nauwelijks extreme lijm-absorptie.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Wowly

Erik, je moet hier je werk van gaan maken...... :)

Smitsmans

Ik zou nog wat zeggen over mijn luisterervaringen.

Na ruim 100 uur inspelen durf ik wel wat voorlopige conclusies te trekken, gebaseerd op eigen luisterervaring en commentaar van (niet echt audiofiele en vast ook wel beleefde) vrienden en kennissen.

De speakers klinken best goed, zelfs met het gemis van de basunit en het onaangepaste 2,5 weg filter. Ondanks de kleine afmetingen is er zelfs een zekere basdruk met volume.

Muziek klinkt gedetailleerd en "live", zeker niet met de kilheid die wel eens aan Thiel units wordt toegeschreven.

Voor actiefilms is het uiteraard wat mager, maar wel luisterbaar. Voor dialooggedragen drama vind ik het al best prima. Een centerspeaker is  onnodig op een luisterpositie die tussen de speakers is.

Er mist nog wat volheid, wat niet zo verwonderlijk is gezien de zeer kleine kast en het niet aangepaste filter. De speaker valt daardoor onder de 700 Hz te snel af in het laag. Ook is een resonantie zichtbaar rond de 900 Hz, die wordt veroorzaakt door de baffle of de basreflexpijp. Dat is te zien in de metingen, die bij S&C in een vrije opstelling zijn gemaakt (dank je wel, Titus).

Al met al voldoende potentieel om wat aandacht aan te besteden. Dat gaat ook gebeuren en ik heb daar hoge verwachtingen van.

Ik hou jullie op de hoogte van de resultaten.

Smitsmans

Er wordt druk gefilterd. Het eindresultaat zal echter nog een paar weken op zich laten wachten.

Wel is al bekend dat het rendement zakt tot zo´n 82 dB, wat ook te verwachten was. Het midden/hoog moet gedrukt worden om het laag op te halen, zodat een vol geluid ontstaat. Dat is de prijs die wordt betaald voor de kleine woofer en kast. Een recent vergelijkbaar Hobby Hifi ontwerp met Seas drivers komt zelfs niet hoger dan 80 dB.

Ondertussen vermaak ik me met een stel Beovox S45 II van begin tachtiger jaren. Valt niet eens tegen. Deze speakers leven aardig op van de TAG/NAD combi. Zeker na de meest recente aanvulling:

Een zelfbouw, maar niet zelf gebouwde, subwoofer met Eton HEX 12/680/62 en Thommessen SW 2.0. Deze sub doet het goed met muziek en voor mij ruim voldoende met film. Ik verwacht dat deze goed zal harmonieren met de Thiel monitors.

Merijn

Nou dat wordt steeds interessanter zo Smitmans!

Ik was ook erg verbaasd over de kwaliteiten van die B&O's....

Wat voor afwerking heb je je mini Opussen gegeven?
Hoe bevalt je voet-constructie?
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Smitsmans

De speakers zijn uit de tijd dat ze bij B&O nog serieus hifi maakten met mooi design. Niet zoals nu voornamelijk op life style gericht. Ze zijn zeer robuust gebouwd, deels hout, deels van een zeer stevige kunststof.

Met een crossover van 80 Hz zijn de resonanties grotendeels uit de kast, wat het middenhoog zeker ten goede komt. B&O pretendeerde dat deze speakers faselineair zijn, wat best wel eens kan kloppen. Er komt een mooi gedetailleerd natuurlijk aandoend geluid uit.

Ik heb ook nog een Beogram TX uit die tijd (9 kg!), die zich volgens mij best met recente draaitafels kan meten.

De monitors worden na terugkeer afgewerkt (ik weet nog niet welke fineersoort) en dan worden ook mooie voetplaten met spikes gemaakt. De constructie van de integratie van buis en kast voldoet prima.

fgroen

CiteerEen zelfbouw, maar niet zelf gebouwde, subwoofer met Eton HEX 12/680/62 en Thommessen SW 2.0. Deze sub doet het goed met muziek en voor mij ruim voldoende met film. Ik verwacht dat deze goed zal harmonieren met de Thiel monitors.

You bet your boots!!! Klinkt als een beremooie sub. (Oh ka, ik ging die woofer ook in mijn systeem gebruiken  8))

Als je de Eton als een echte sub gebruikt, zul je inderdaad wel het midlaag van je monitors op moeten halen. Ander alternatief is om twee "subs" te hebben, die eigenlijk meer baskasten zijn, en de woofers wat verder door te laten lopen.

Het gaat de goede kant op in ieder geval!!!  ;)

Smitsmans

Of ik gebruik de woofers van de Beovox als 2e trap sub, via de satteliet line out van de Thommessen en de 2 niet gebruikte eindversterkerkanalen van de NAD.

De crossover in de processor kan dan wat hoger en de crossovers van de module zorgen voor de overgang tussen Eton en de 8" woofers. Die passen nog mooi in het meubel.

Smitsmans

Vrijdag ga ik ze ophalen! ;D ;D ;D

Dan nog het nieuwe filter maken en de Beovox kan weer in de kast, of tijdelijk naar de rear posities!

Het was zeker geen straf om die weer een aantal weken te gebruiken, ik zou er zelfs mee kunnen leven. Waarom heb ik toch ooit die Bose gekocht? Goede marketing van die jongens!! Ze verkopen ook als warme broodjes (zie verkoopsectie op dit forum). Ga ik ook maar eens doen, denk ik. Bij mij komt er anders echt alleen nog maar stof op.

Dat ik nu van Bose af ben wil nog niet zeggen dat ik ineens de kabelgekte ga omarmen. ;)

Smitsmans

Nu al weer enkele weken terug heb ik de monitors opgehaald. Tijdens een gezellige luistersessie bleek al snel dat er veel goed werk was verricht aan het filter. Aangesloten op een Vecteur combi gaven de monitors een mooi vol geluid met veel detail en een goede plaatsing.

Dank je wel, Tony!

Daarna op vakantie en wachten op de levering van de nog ontbrekende filteronderdelen.

Het bouwen van het filter is best nog een klus als het netjes moet gebeuren. Dat viel nog aardig tegen.

De monitor zal over enige tijd als "Cup-a-Soup" worden gepubiceerd op de website van Geenius.

Luisterindrukken volgen later. Ik kan wel al zeggen dat de Vecteur combi deels verantwoordelijk was voor de acoustische magie tijdens de luistersessie.  Met mijn huidige elektronica kan ik dat niveau helaas niet reproduceren.

Hieronder wat eerste impressies van de filterbouw.

FFF

Zou je wat meer over je huidige electronica en de vecteur kunnen vertellen?

Ik zoek namelijk nog de ideale match met de soup. (tuurlijk is de ideale wat ik mooi vindt maar een idee is nooit weg.)

Smitsmans

Ik speel nu met een TAG AV32 en een NAD T762, waarvan ik slechts de tuner en de eindversterkers gebruik. Omdat ik geen verschil hoorde tussen een wat oudere Onkyo CD speler en een budget Sony DVD speler als loopwerk, heb ik de Onkyo verkocht. Er zit dus duidelijk ruimte voor een serieuze upgrade.

De vecteur combi bestond uit een CD speler en een versterker, wat volgens mij de zwaarste versie was die Vecteur levert.

Het geluid op mijn set is wat afstandelijker en stemmen lijken wat meer op de achtergrond hoorbaar te zijn. Qua totaalbeeld en tonaliteit wel stukken beter dan de eerste versie, en een nog groter verschil met mijn vorige luidsprekers.

Het rendement is ten opzichte van het vorige filter flink verlaagd en is nu nog slechts 84 dB, wat voor zo´n kleine speaker overigens zeker niet slecht is. Ik heb het idee dat de NAD nu toch wat tegen zijn grenzen aanloopt.

Hieronder nog wat foto´s van het filter.

TheBaz

Erg mooie speakers!
Als die Thiel units niet zo @#$% duur waren  ;D dan ging ik ze ook maken!
Hm, ik kan natuurlijk ook een lowbudget variant bouwen.
M'n marantz receiver is denk ik niet de juiste partner voor thiel units, que prijs/kwaliteit dan.
" I knew it... I'm surrounded by assholes!!"

fgroen

Citaat van: FFF op oktober  4, 2005, 18:55:40
Ik zoek namelijk nog de ideale match met de soup. (tuurlijk is de ideale wat ik mooi vindt maar een idee is nooit weg.)

Suggestie:
CD: Wadia 861SE
VV: ML 380S (Alleen als je nog andere analoge bronnen hebt, anders Wadia direkt in EV prikken)
EV: Classé CA-400

O0

Even alle gekheid op een stokje: als je speakers bouwt met Accuton units, moet je inderdaad erg serieus naar je elektronica gaan kijken, anders is de investering in je speakers gewoon mijl op zeven.

Gydotron

Elke speaker zal beter spelen met betere randapperatuur! Trouwens ik vind zelf dat de Thiel units heel erg goed zijn maar griezelig moeilijk zijn om te filteren. Daar is Marc Heijligers ondertussen ook al achter gekomen. Zelf geef ik nu meer de voorkeur aan Scan Speak units, met name hun Revolator papierunits zijn heel erg mooi. Een kennis is momenteel aan het experimenteren met een 15 cm Revolator unit en de ring radiator tweeter van Scan Speak en ik vind deze speaker mooier dan de Thiels. Meer emotie vind ik. Natuurlijk is dit geen absolute uitspraak maar het is niet omdat je exotische conusmaterialen gebruikt dat je een goede unit hebt. Met name de nieuwe generatie units met papierconussen zijn heel erg goed. Een goede vriend heeft onlangs een Usher speaker gekocht, een model uit de Dancer reeks, hun top-reeks. Wel de AC-10 gebruikt ook Thiel units en toch klonk het andere model met papier-mid speaker beter. Meer emotie en niks hardheid waar de AC-10 soms last van had. Detailweergave lagen op hetzelfde niveau.

MVG   Guido

geenius

Citaat van: Smitsmans op oktober  4, 2005, 23:18:09De vecteur combi bestond uit een CD speler en een versterker, wat volgens mij de zwaarste versie was die Vecteur levert.

De L4.2 en de I6.2 om precies te zijn. O0

Smitsmans

Mooie apparatuur! Zeker ook een betere match met de Thiels, maar ik ben ook een stap verder gekomen. :)

Ik heb het correctienetwerkje uiteindelijk toch maar op het hoofdfilter gebouwd. Het geluid is nu rustiger, directer en de lichte diffusieteit is volledig verdwenen. Stemmen zijn uitstekend te verstaan, krachtiger en komen veel beter los van de achtergrond.  :D

Blijkbaar heeft de 3 meter kabel tussen de filterdelen toch een verschuiving van filtergedrag tot gevolg gehad. :-\

Het geluid is nu een aardige benadering van de oorspronkelijke luistersessie. Ruim voldoende om rustig te bezinnen op een versterker upgrade. De Vecteur 6 kanaals eindversterker lijkt me een goede kandidaat, maar dat zal helaas nog even moeten wachten.

geenius

Bedoel je de LCR parallel aan de aansluitklemmen?