Opus minimonitor

Gestart door Smitsmans, maart 16, 2005, 23:41:38

Vorige topic - Volgende topic

Smitsmans

Nee, de CR´s parallel aan de C12 en C89.

geenius

Dat zijn meer dan alleen correctienetwerken, maar een wezenlijk onderdeel van het totale filter. Alleen de LCR parallel aan de klemmen is optioneel. ;)

Smitsmans

Ze zaten wel in het filter, alleen in de luidsprekerkasten terwijl het "hoofdfilter" op 3m kabellengte zat.

geenius

Nou snap ik wat je bedoelt! :-[

Smitsmans

Uiteindelijk toch magie!  :D

Moeten filters inspelen na wijziging? :-\
Is het weghalen van een paar meter kabel tussen filteronderdelen van grote invloed? :-\
Is er veel verschil tussen standaardkabels? :-\

Er is hierover veel discussie op dit forum, maar echte antwoorden zijn er niet. De combinatie van bovenstaande factoren heeft in mijn filter in ieder geval tot duidelijk hoorbare resultaten geleid.  ;)

Een betere plaatsing.
Geen versmering meer van stemmen.
Meer dynamiek.
enz.

Maar vooral veel meer voldoening. ;)

De Thiel units lijken erg gevoelig te zijn voor kleine verschuivingen van filterparameters. Dat verklaart mogelijk waarom ze zo moeilijk te filteren zijn.

Hieronder wat foto´s van het uiteindelijke filter. Er zit nog een standaard M-Cap in de signaalweg naar de tweeter. Weliswaar parallel aan een Supreme, maar toch zie ik hier nog wel een toekomstige upgrade.

Erik van Voorst (in memoriam)

Keurig verzorgd opgebouwd.. 8)

Ik heb ooit eens gehoord dat het beter is bij 2 uiteinden van draad haaks solderen om de uitstekende stukjes af te knippen...kijk maar of je daar wat aan hebt... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

FFF

Citaat van: Erik van Voorst op oktober 10, 2005, 19:58:48
Keurig verzorgd opgebouwd.. 8)

Ik heb ooit eens gehoord dat het beter is bij 2 uiteinden van draad haaks solderen om de uitstekende stukjes af te knippen...kijk maar of je daar wat aan hebt... ;)

Erik, heb je misschien een foto en een onderbouwing?

Ik moet namelijk ook nog nieuwe filters maken :)

Smitsmans

Deze week flink pech gehad. :(

Mijn zoontje van 3 heeft een speaker omgelopen en van de C89 is de spreekstoel compleet vastgeslagen. Ik moet er nog naar laten kijken, maar vrees dat deze total loss is. :'(

Gelukkig heb ik nog een paartje liggen, maar eerst komen er beugels om de speakerstands aan het audio/video meubel te bevestigen. ;)

Ik was net zover om met een aantekeningenboekje eens echt kritisch te luisteren voor een mooie review. Dat zal helaas nog even moeten wachten.

Smitsmans

Opus protectus (pardon my latin)  ;D

Even lekker semi ambachtelijk bezig geweest met voornamelijk decoupeerzaag, gatenzaag, bandschuurmachine, vijl en schuurpapier. Nu eens een keer niet op de tiende milimeter, maar gericht op functionaliteit en minimale verstoring van het beeld. De vormgeving leunt bewust meer tegen het meubel dan tegen de speaker aan.

Ik denk dat het werkt tegen ongelukjes en ik hoop dat ik de kinderen kan uitleggen dat het geen klimrek is.....

Zo ja, dan gaat het veel geld besparen de komende jaren. ;)

Over de buitenste ringen komen stevige kabelbinders. Op deze manier blijft het mogelijk om snel en zonder gereedschap de speakers verder uit elkaar te zetten als ik er echt voor ga zitten. Een kwestie van kabelbinders van de ringen schuiven. Na het terugplaatsen van de speakers weer erop schuiven en klaar. :)

Een deel van de ringrand is taps naar binnen gevijld, zodat de kabelbinders niet makkelijk eraf kunnen schuiven.

ruud2

gesmede drijfstangen!! :)
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

Smitsmans

Betrapt! ;D

Ik ben dan ook van huis uit een werktuigbouwer. ;)

Wowly

Wowly mowly!!!!!

Dat heb je ERG mooi gemaakt!!,

I'can't blame you do'in it  ;D ;D

Erik van Voorst (in memoriam)

De beste manier voor een perfecte TOE-IN..... :P

Martin heeft ook zoiets gemaakt...mooie creatieve practische oplossing... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Smitsmans

Ze speler alweer een tijdje in een veilige opstelling. :)

Ik ben momenteel zeer tevreden over het resultaat. De monitors klinken in de positieve zin warm en daarbij heel gedetailleerd. De klankkleur komt op mij zeer natuurlijk over en goede opnames worden met een diepgang en intensiteit weergegeven, die mij helemaal in de muziek laten opgaan. Ik vind het moeilijk om in detail een review te geven, omdat ik mij er telkens weer op betrap dat ik al heel snel naar muziek zit te luisteren. Het lijkt dan of de technische details daarin opgaan, waardoor ik die achteraf niet meer afzonderlijk kan reproduceren. Ik denk dat dit op zich wel al aangeeft dat het uiteindelijke doel niet voorbij geschoten is: lekker van een mooie muziekweergave kunnen genieten. :D

Als ik nu toch een poging tot technische kritiek zou wagen, dan zou ik zeggen dat het beeld wat breder en dieper zou mogen zijn. Bij drukke popmuziek worden stemmen wel eens wat minder nadrukkelijk weergegeven dan de opname lijkt te bedoelen.

Dat heeft echter mogelijk ook te maken met de kwaliteit van die opnames. Een belangrijke rol speelt zeker mijn ruimte akoestiek, want op een luisterpositie schuin buiten de luidsprekeropstelling of vrijwel tussen de luidsprekers lijkt soms een dieper beeld te ontstaan dan op wat in principe de "sweetspot" zou moeten zijn.

Daarnaast zal de kwaliteit van de eindversterkers in de NAD T762 zeker een rol spelen. Ik ben mij bewust dat ik nog niet met de bron en versterking speel die de luidsprekers echt recht doen, hoewel ik zoals gezegd echt van de weergave kan genieten. De Tag processor heeft al een grote verbetering gegeven. Ik hoop met de binnenkort te leveren Parasound HCA 2003 3 kanaals eindversterker weer een stap in de goede richting te zetten. Het echte topsegment is voor mij voorlopig onbereikbaar en daar kan ik zoals ik het nu inschat best mee leven.

Ik speel overigens vrijwel altijd met ondersteuning van mijn Eton subwoofer. De crossoverfrequentie van 50 Hz ligt daarbij theoretisch zeker te laag, maar geeft subjectief wel het beste resultaat. De monitors spelen dan in basreflexconfiguratie, wat theoretisch in combinatie met een sub ook niet optimaal is. In ieder geval blijft het heerlijke klankkarakter van de monitors op deze wijze intact en is de sub slechts een goede aanvulling.

De oorzaak van dit vreemde resultaat moet wellicht gezocht worden bij de combinatie van Thommessen subversterker en frequentieverloop van de Eton in gesloten kast. Voor een mooie weergave van de echt lage tonen staat de sub relatief hard, wat bij een overgangsfrequentie van 80 Hz te dik aanzet. Bij 50 Hz is dit effect weg.

De oplossing zoek ik in de richting van een twee traps sub, waarbij de Eton zonder basboost van 80 Hz tot zo´n 40 Hz speelt met de derde eindtrap van de Parasound. En grote TL sub op basis van de Hobby Hifi Zyklop moet dan het lage fundament verzorgen met de Thommessen module. De crossover in de TAG kan ik verliesvrij gebruiken omdat de TAG zowieso altijd op hoge kwaliteit via het digitale domein werkt. Dit in tegenstelling tot de NAD, die elk gebruik van processing bestraft met een ten opzichte van het directe pad verslechterde weergave.

De monitors zijn voor mij dus prima! Of dat in meer absolute zin ook zo is laat ik liever ter beoordeling van anderen.

Voor de nabije toekomst heb ik nog een aantal projectjes op stapel staan:

Ten eerste wordt het nu eens tijd om fineer uit te zoeken en de monitors van een mooi jasje te voorzien. Het in een ander topic getoonde Mappa Burl spreekt me wel aan.

Voor de bouw van de "Zyklopus" TL sub heb ik de Eminence Lab 12 driver al binnen. De sub wordt t.o.v. de Hobby Hifi Zyklop gemodificeerd voor hoekopstelling.

De aanpassing van het monitor ontwerp naar een voor wandmontage geschikte versie is bijna gereed. Tegen de tijd dat ik ga bouwen zal ik een nieuw topic met de werktitel "opus wandluidspreker" starten.

Smitsmans

Heb geluk gehad!

De C89 is gerepareerd. Door de klap van de val was de achterste poolplaat losgeschoten, en klemde de spreekspoel vast.

De reparatie kostte 70 euro, een stuk minder dan een nieuwe.

De realisatie van de rears komt hiermee weer een stuk dichterbij. ;D

Smitsmans

De Cup-a-Soup staat op de site van Geenius!

Smitsmans

Ik heb 2 weken gespeeld met een Parasound HCA 2003 eindversterker.

De Parasound is duidelijk een betere versterker dan de NAD. Een betere stage, meer kracht, controle en detail. Helaas werd wel een zekere hardheid geintroduceerd, die zich vooral uitte bij S klanken. Een betere, afgeschermde netkabel nam die hardheid vrijwel geheel weg.

Het klankbeeld was zeer indrukwekkend, met nadruk bij de betere opnamen. Vooral geschoolde stemmen en muziek die veel (micro) dynamiek vereist profiteerden van de betere versterking.

Helaas bleek de sound uiteindelijk minder "muzikaal" dan de NAD, wat waarschijnlijk toch aan de combi met de TAG voorversterker ligt. Voorversterker, eindversterker en speakers hadden volgens mij elkaar te veel versterkende eigenschappen.

Met enige spijt speel ik nu weer met de NAD. Misschien probeer ik de komende dagen de Parasound nog een keer, maar waarschijnlijk gaat die binnenkort weer in de verkoop. Jammer dat die kwalitatief zeer goede versterker toch niet goed blijkt te matchen.....

Het positieve van het verhaal is dat ik het potentieel van mijn speakers beter heb leren kennen en waarderen. Het krachtige en zuivere geluid, wat in een aantal gevallen zondermeer sensationeel goed klonk, heeft mij toch weer verrast. Ongelooflijk ook wat een geluidsdruk nog kan worden opgebouwd, zonder dat vervorming hoorbaar is.

Dat er uiteindelijk toch een betere versterker zal komen, staat voor mij vast. Misschien toch die Vecteur, of wellicht een buizenversterker. Het rendement is dan wel niet hoog met 83 dB, maar met een impedantie tussen 6,5 en 12 ohm is het misschien toch mogelijk. Onder de 80 Hz hoeven ze door de sub niet weer te geven.

Suggesties zijn meer dan welkom.

Movievault

Kwa design vind ik dit een van de meest mooie monitors die er is.
Ga je ze nog fineren?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Smitsmans

Jazeker! En liefst zo snel mogelijk.

Ik kan alleen maar niet besluiten welk fineer en moet wat tijd vinden om dat eens goed te gaan bekijken.

Qua kleurstelling moet het niet teveel afwijken van de MDF basiskleur, omdat dat goed harmonieert in ons interieur. Liever donkerder dan lichter. Ook moet er geen nadrukkelijke nerftekening zijn, omdat dit naar mijn mening de mooie lijnen van de kast naar de achtergrond drukt en onrustig werkt. Een mooie wortel zou misschien kunnen, maar is de kast daarvoor niet te klein?

Misschien moet ik maar eens te rade gaan bij het fineermannetje.

Movievault

Ik denk inderdaad dat voor wortel de kast misschien iets te klein is , maar bv esdoorn birdseye.
mm misschien wat te druk?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Smitsmans

Denk inderdaad wat te druk. Zeker te geel. Ik hou meer van bruine of bruinrode tinten.

Wijx wondere wereld

gewoon normaal esdoorn geen birdseye
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Smitsmans

Fineermannetje heeft me een aantal zeer fraaie stalen fineer gestuurd. Hartelijk dank daarvoor! :) :)

Het blijft een lastig, maar nog deze week wordt uit het pakket stalen de definitieve fineersoort gekozen. Ik neig momenteel naar iepen grijs, wat een mooie rustige tekening heeft. :-\

Moet ik niet eerst even vernissen, voordat ik het eindresultaat goed kan inschatten? Zo ja, waarmee kan ik dat het beste doen?

Verkleuren de houtsoorten nog veel ten opzichte van hoe de stalen nu zijn? Het esdoorn wat ik ken is altijd gelig in afgewerkte staat. De stalen zijn dat (nog?) niet.

geenius

Ik gebruik zelf altijd Glitsa Acryl trappenlak, droogt snel, is geur arm en verkleurt niet. Bovendien met polyurethaan versterkt.
Ik gebruik meestal 5 dunne lagen en tussendoor altijd schuren. ;)