Jean's 2.0 Hifi-set voorheen Jean's 5.1 Hifi/HT-set

Gestart door Jean Sibelius, maart 15, 2005, 19:33:43

Vorige topic - Volgende topic

Jean Sibelius

Citaat van: advr op februari 24, 2006, 20:46:22
hoest met je Frey Frank ;D
Iets in mij, zegt dat dat niet lang meer gaat duren ;D.
-> ze zullen in ieder geval goed ingespeeld zijn!
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

advr

Citaat van: HSN op februari 26, 2006, 11:06:54
Iets in mij, zegt dat dat niet lang meer gaat duren ;D.
-> ze zullen in ieder geval goed ingespeeld zijn!

dat zal best, het zal Frank een flinke korting opleveren, ze zijn tenslotte nu wel erg tweede hands..... ;D ;D ;D ::) :P O0 :o
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Jean Sibelius

Een kleine tegenvaller aan deze zijde.

Oók hier begint de WAF zijn intrede te doen.
Had eigenlijk gedacht om de monoblokken straks direct langs de speakers op de grond te kunnen zetten, maar dat wordt thuis niet geaccepteerd om allerlei (vrouw eigen?) onzinnige argumenten ;D (o.a. familie leden die erover zouden kunnen struikelen, onhandig met stofzuigen/schoonmaken, ...)

Probleem is dat de JC-1's enorm warm kunnen worden en dat ze dus voldoende koeling nodig hebben.
Daarnaast blijkt dat het huidige Spectral rack wat ik heb (nog) niet groot genoeg is om alle spullen in te herbergen.

Wordt dus kritisch kijken naar de huidige onderdelen, mogelijk wat bijstellen, wat vermaken of een volledig nieuw rack gaan kopen. DAMN :-[
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

R

Hmm, dat is minder. Heb j eeen recente foto van je rack-invulling?

FrankB

Minder Jan. Maar ook dat is de uitdaging van onze hobby natuurlijk ;)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

hifiman

Als je je vrouw ook als een component ziet dan valt er vast nog wel te upgraden dit jaar   >:D  ;D

FrankB

Citaat van: tingtong5 op maart  3, 2006, 09:17:16
Als je je vrouw ook als een component ziet dan valt er vast nog wel te upgraden dit jaar   >:D  ;D

Als je die regelmatig upgrade is dat de enige component die met bescherming behandeld >:D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Jean Sibelius

Citaat van: tingtong5 op maart  3, 2006, 09:17:16
Ik ben bang dat die upgrade nog meer kost als nieuwe speakers, dus ik houd het wel bij dit oude model  ;D
The Confidence Mansion

Jean Sibelius

Citaat van: Ruben op maart  3, 2006, 08:24:50
Hmm, dat is minder. Heb j eeen recente foto van je rack-invulling?
Hoi Ruben,

De laatste foto in dit topic is nog steeds representatief!
Achteraf gezien is dit rack niet erg praktisch (of de maten van de eindbakken niet :-\).

Groetjes, Jan
The Confidence Mansion

R

Deze?

Beetje lastig kijken zo. ze zijn natuurlijk te zwaar voor het glas?

Jean Sibelius

Daar is inderdaad e.e.a. slecht op te zien. Op deze foto is het duidelijker... De JC-1's passen niet onder/in of boven op het rack.

The Confidence Mansion

Jean Sibelius

Nou, uiteindelijk heb ik een optie gevonden die voor het thuisfront óók acceptabel is.

Die tafeltjes van Jack, vind ik overigens óók supergaaf, maar dat is geen optie... (er zou eens iemand over vallen) :-[.

Die jongens van Spectral snappen het niet helemaal, maar dat geldt voor de meeste hifi fabrikanten als ik hier zo op het forum kijk wat er allemaal gemodificeerd gaat worden.

Hieronder een vooraanzicht van het huidige rack. Aan de zijkanten kun je componenten kwijt van max. 33 [cm] diepte, daarna houdt het op. Mijn digitale interlink vanaf de CD-speler past eigenlijk ook alleen maar bij de gratie dat ik die 'rare' punten wat kan verdraaien.

The Confidence Mansion

DA BoSS

ga je de je rack laten ophogen ofzo, of heb je een nog slimmere oplossing bedacht?
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Jean Sibelius

Citaat van: DA BoSS op maart  4, 2006, 10:41:40
ga je de je rack laten ophogen ofzo, of heb je een nog slimmere oplossing bedacht?

Het rack ophogen was in eerste instantie het idee, maar bij die oplossing blijk ik dusdanig veel aan te moeten passen, dat het aardig aan de prijs gaat worden. Bovendien ben ik dan de ´symmetrie´ kwijt die ik wel mooi vind in het rack.

Heb gisteren een plank MDF gepakt en deze op maat gelijk aan de A51 gemaakt (de JC-1's zijn identiek qua buitenmaten). Daarna met een gatenboor de locaties en maten van de pootjes overgenomen en verrek het zou kunnen passen 8). Hierbij ga ik dan de DVD-speler en de CD-speler één etage lager zetten en komt de tuner straks bovenop de DVD-speler te staan.

Ik kom tot de volgende oplossing waarbij ik de afsluitdoppen van het hoge plateau en de twee lagere plateaus om ga wisselen. Het kost me dan 4 nieuwe draadeinden M6, maar dat is niets vergeleken bij het hele rack ombouwen (de originele draadeinden houd ik achter de hand, mocht ik het hele spul nog ooit origineel van de hand willen doen. ;D.

Hieronder twee plaatjes van het 'gemodificeerde' rack en alvast een impressie hoe het er binnenkort uit gaat zien... Ben uiteindelijk hartstikke blij dat ik op deze wijze voldoe aan de WAF-factor, de JC-1's straks 25 [W] klasse A kan draaien en dat ik niet al te veel hoef te veranderen aan mijn rack.

Tja, toen ik het rack kocht had ik nog een Rotel RB-1090 en had ik gepland om daar een RMB-1095 bij te kopen (die hadden wel gepast). Maar goed niets is zo veranderlijk als een hifi-enthousiasteling  ;)

The Confidence Mansion

DA BoSS

Prachtige oplossing, eenvoudig & doeltreffend!
Maar dat betekent wel dat je kleine tv'tje word opgeofferd ???
O0
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Jean Sibelius

Citaat van: DA BoSS op maart  5, 2006, 13:43:19
Prachtige oplossing, eenvoudig & doeltreffend!
Maar dat betekent wel dat je kleine tv'tje word opgeofferd ???
O0

THX! Ben zelf óók wel heel blij, dat het uiteindelijk zo opgelost kan worden (iedereen blij hier in huis). Voorlopig blijft dat TV-tje nog even staan (aan het einde van deze maand staat het HT-potje weer op 0€). Heb ondertussen mijn vriendin wel weer zover gekregen dat ik straks (waarschijnlijk een LCD TV) op de vensterbank achter mijn set kan zetten. De vensterbank is zo'n 40 [cm] diep, waarbij ik ongeveer 30 [cm] effectief kan vergeven aan de TV voordat deze qua ruimte in conflict komt met het projectiescherm (dat betekend tevens dat ik niet meer aan een maximale hoogte van 55 [cm] zit (anders zou de TV deels voor het scherm komen). Enige probleem is dan weer dat de center voor de TV staat (en zo blijf je aan de gang).

Zie momenteel 2 mogelijkheden: toch een kleinere center kopen (voorlopig een Dynaudio Contour S CX) en deze in het rack zetten (ter plaatse van de Arcam) of een andere plek voor de TV verzinnen. Hopelijk verzin ik nog wat anders, maar óók dat zou ik nog even verder uit moeten werken, maar hoop voor dit probleem eigenlijk op een vergelijkbare 'doorbraak' te vinden als het JC-1 probleem...
The Confidence Mansion

DA BoSS

Even brainstormen:

Bestaat er niet soort van rackmount-klem om je nieuwe lcd-tv rechtsreeks aan/boven je meubel te bevestigen?
O0
Of een aparte standmount voor je center ?
::)

DA BoSS

of je (oprolbare)projectiescherm een stukje naar voren halen zodat het voor je center hangt ???

Jean Sibelius

Citaat van: DA BoSS op maart  5, 2006, 15:12:31
of je (oprolbare)projectiescherm een stukje naar voren halen zodat het voor je center hangt ???

Dat zou achteraf gezien veruit de makkelijkste oplossing zijn geweest. Ik heb echter het projectscherm helemaal weggewerkt in een systeemplafond. Aanpassing hiervan zou (waarschijnlijk) betekenen dat het hele plafond eruit zou moeten (waarom... zie de twee foto's). Op de eerste foto zie je de 'brievenbus' waar het projectiescherm uitkomt (deze zou dan ongeveer 60 cm naar voren moeten komen). De tweede foto geeft een impressie van de onderliggende constructie. Bovendien staat er (niet heel erg duidelijk ik weet het) ;) de versteving in het plafond op van de constructie waaraan ik het projectiescherm heb bevestigd. Als ik met dit soort voorstellen kom, dan zal uiteindelijk de TV wel op een andere plek terecht komen, maar het mooist zou het zijn om alles te integreren.

Bedankt voor het meedenken en ik blijf altijd open staan voor creatieve oplossingen!

The Confidence Mansion

Jean Sibelius

Nog even nagedacht op de vroege ochtend...

Citaat van: DA BoSS op maart  5, 2006, 14:14:49
Even brainstormen:

Bestaat er niet soort van rackmount-klem om je nieuwe lcd-tv rechtsreeks aan/boven je meubel te bevestigen?
O0
Of een aparte standmount voor je center ?
::)

En dan beide opmerkingen samenvoegen en wat schudden...

Mogelijk dat het tot wat stress gaat leiden bij vrouwlief, maar een 'dedicated' verhoging voor de TV -> standmount voor de TV waardoor deze boven de center speaker uitkomt, is natuurlijk veruit de makkelijkste oplossing (dat moet wel te maken zijn). Enige nadeel is dat dan een groot deel van het achterraam afgedekt wordt door de TV (maar tja, je kunt niet alles hebben) ;D
The Confidence Mansion

W

Kijk je op je tv ook op je set? zoniet zou je dan misschien de toekomstige LCD niet aan een zijmuur kunnen hangen, met een draaibare arm? Want dan hoeft ie lijkt mij niet noodzakelijk in 't midden te hangen/staan..

MvG,
Wybrand

Jean Sibelius

Ondertussen is er alweer een hele hoop discussie geweest hier in huize HSN m.b.t. de aanpassingen aan de set-up om straks óók de nieuwe TV en center kwijt te kunnen. Ik ga er niet aan ontkomen om straks het rack toch nog iets verder aan te passen (maar dat wil ik pas doen om het moment dat ik zowel de center als de flatscreen heb).

De TV wordt dan achter op de vensterbank gezet. De bovenplaat in het midden komt ongeveer 10 [cm] lager (dit vergt wederom aanpassing van de schroefdraad en behoeft wat extra nieuw materiaal), waarop vervolgens de center wordt geplaatst. Ik heb nog even gespeeld met de gedachte om een kleinere center te pakken die midden in het rack geplaatst kan worden, maar als de Arcam bovenop het rack staat krijg ik problemen met de lengte van de interlinks :-\. Overigens zijn in werkelijkheid de twee zijkanten van het rack ietswat ingedraaid waardoor het volume conflict tussen de center en de JC-1's straks wel mee zal vallen (nog wel even verifiëren). Hieronder een indruk van hoe het dan zou moeten worden (hopelijk nog voor einde van dit jaar) ;D.

Volgende week nog even langs bij een Isotek dealer. Ik ben er ondertussen uit dat ik tevens een Isotek Multiway 6 in mijn set extra nodig heb om straks alle stroomgebruikers te kunnen voeden vanuit de stoppenkast.

The Confidence Mansion

advr

toch wel een mooie opstelling zo. leuk die discussies, heb ik gelukkig nooit last van gehad. maar ik heb dan ook alleen maar een stereo setje 8) 8)
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Starred

Jean Sibelius

Citaat van: Starred op maart 10, 2006, 11:55:36
Weet je zeker dat je een centerspeaker nodig hebt?
Ik heb mijn eigen set nog nooit gehoord met een center, maar heb al wel een paar keer de positieve bijdrage van een center in de sets van andere gehoord. Daarbij speelt óók wel mee dat als ik géén center zou gaan gebruiken ik de Parasound A51 straks alleen gebruik voor twee 'lullige' achterspeakers. Dat vind ik dan óók weer zonde.

Die discussie wordt straks óók een interessante, omdat de combinatie van EN achterspeakers EN een goede plaatsing van deze eveneens zal leiden tot allerlei heftige discussies, maar zoals het er nu naar uit ziet gaat dat pas volgend jaar spelen.

Het zou overigens een hele hoop schelen als ik dat grote terrarium uit de woonkamer haal, maar dat doe ik pas als de huidige bewoner (zie mijn avatar) het loodje legt.
The Confidence Mansion