waardes van weerstanden

Started by FFF, February 3, 2005, 09:23:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FFF

Kan iemand mij vertellen wat de waardes van de volgende weerstanden zijn:

ziet att.

Ik heb het nagekeken alleen volgens mij zijn het de verkeerde waarden.

Het zouden ben benieuwd naar jullie mening, teven zou er 1 carbon moeten zijn en de ander cement, kwam er zelf niet uit maar wilde niet direct een verkeerde levering concluderen.

zijn de linkse carbon weerstanden?

Rob_Dingen

Hoi

0=zwart
1=bruin
2=rood
3=oranje
4=geel
5=groen
6=blauw
7=violet
8=grijs
9=wit
goud = gedeeld door 10
zilver = gedeeld door 100

Bij jou als ik het goed gezien heb blauw grijs goud =68:10=6,8 Ohm

Rob

Bart_M

En de laatste band staat toch voor de tolerantie?

Rob_Dingen

Hoi Bart

Dat ligt aan de soort weerstanden en is iedere keer weer anders.
Maar meestal wel.

Rob

jowi

Zij Bracht Rozen Op Gerrit's Graf Bij Vies Grauw Weer.

Zo leerden wij dat ;D

Audiofiel

Breng die rozen naar Sandra! O0

("Vraag maar 6 gulden 80, da's toch bijna voor nop" - Rubberen Robbie midden '80)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FFF

#6
Bedankt, zijn die kleine carbon en de grote cement? (ze lijken mij van hetzelfde materiaal.) Alleen duidelijk een verschil in grote. En maakt dit veel uit voor een filter?

Probleem zat hem in dat ik het grijs voor bruin aan zag :)

Bart_M

Wat info over het gebruik van verschillende soorten weerstanden in filters:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=512

Audiofiel

Cement-weerstanden zijn de vierkante witte blokken. Dit zijn beide zo te zien MOX-weerstanden. Links MOX4 en rechts MOX10, respectievelijk 4(5) en 10 watt. Volgens kenners klinken de MOX4 beter.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FFF

Quote from: Audiofiel on February  3, 2005, 11:22:18
Cement-weerstanden zijn de vierkante witte blokken. Dit zijn beide zo te zien MOX-weerstanden. Links MOX4 en rechts MOX10, respectievelijk 4(5) en 10 watt. Volgens kenners klinken de MOX4 beter.

Ok bedankt.

Wijx wondere wereld

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Erik van Voorst (in memoriam)

#11
Quote from: Audiofiel on February  3, 2005, 11:22:18
Cement-weerstanden zijn de vierkante witte blokken. Dit zijn beide zo te zien MOX-weerstanden. Links MOX4 en rechts MOX10, respectievelijk 4(5) en 10 watt. Volgens kenners klinken de MOX4 beter.

Volgens de "echte kenners"  klinkt het cement weer beter... ;)
Je ziet ze dus weer/nog steeds verschijnen in een Avalon/JMLab/LumenWhite....

Fotootje AvalonFilter
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

kuiperik

Quote from: jowi on February  3, 2005, 09:44:06
Zij Bracht Rozen Op Gerrit's Graf Bij Vies Grauw Weer.

Zo leerden wij dat ;D

Je hebt helemaal gelijk, zie ook onderaan deze pagina....

http://www.okaphone.nl/calc/
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

jowi

Quote from: kuiperik on February  3, 2005, 18:25:20
Je hebt helemaal gelijk, zie ook onderaan deze pagina....
;D
Dat zijn van die dingen die vergeet je echt nooit meer.

Gydotron

Eric,

Ik vind het mooier om 2 watt koolstofweerstanden te gebruiken die ik parallel schakel.


Groeten Guido

FFF

Weet iemand of de cement weerstanden gewoon bij elke electronica zaak te krijgen zijn?

Ik overweeg deze voor het hoog in te zetten, omdat ik gehoord heb dat dat wat zachter klinkt, en dat vind ik mooi, zeker icm mijn aluminium tweeter.

Ik sta overal voor open, ben benieuwd naar jullie klankervaringen.

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Guido

Topic gaat nu meer over de "andere" waarden van weerstanden. ;D

Anyway ik weet wat je bedoelt, ik heb op advies van Tony Gee eens een flink aantal koolstofweerstanden parallel gezet (vermindering inductie....maar dat hoef ik jou niet te vertellen ;))......in mijn center en vergeleken met de Mox....dit leverde een ietsje minder "metaalgeluid"....maar verschillen waren zeer zeer klein (in mijn geval).

Ik heb veel meer ge-experimenteerd met de waarde ...meettechnisch...dan met de waarde materiaaltechnisch...dus ik kan geen verdere praktijkervaring inbrengen.... :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

FFF

Quote from: Erik van Voorst on February  3, 2005, 22:26:35
Hoi Guido

Topic gaat nu meer over de "andere" waarden van weerstanden. ;D

Anyway ik weet wat je bedoelt, ik heb op advies van Tony Gee eens een flink aantal koolstofweerstanden parallel gezet (vermindering inductie....maar dat hoef ik jou niet te vertellen ;))......in mijn center en vergeleken met de Mox....dit leverde een ietsje minder "metaalgeluid"....maar verschillen waren zeer zeer klein (in mijn geval).

Ik heb veel meer ge-experimenteerd met de waarde ...meettechnisch...dan met de waarde materiaaltechnisch...dus ik kan geen verdere praktijkervaring inbrengen.... :-X

Heb je ervaring met de mox vs de cement weerstanden?

Audiofiel

Ik vind de cement echt bagger klinken, maar goed dat is in combinatie met Dynaudio geweest (en daar zit heel wat in, zeker in het correctienetwerk). De Mox4 (kleinere) klinkt beter, de grotere (10W) klinkt bijna gelijk aan cement.

@Guido & Erik: dezelfde truck heb ik ook in mijn Dynaudio Gemini's zitten: twee mox4 weerstanden parrallel (samen uiteraard de juiste waarde) om voldoende wattage te halen en een iets verbeterd geluid. Helemaal mooi als je dan ook nog verschillende waardes neemt, want dan hebben ze in ieder geval niet dezelfde fouten  8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FFF

Quote from: Audiofiel on February  3, 2005, 22:50:05
Ik vind de cement echt bagger klinken, maar goed dat is in combinatie met Dynaudio geweest (en daar zit heel wat in, zeker in het correctienetwerk). De Mox4 (kleinere) klinkt beter, de grotere (10W) klinkt bijna gelijk aan cement.

@Guido & Erik: dezelfde truck heb ik ook in mijn Dynaudio Gemini's zitten: twee mox4 weerstanden parrallel (samen uiteraard de juiste waarde) om voldoende wattage te halen en een iets verbeterd geluid. Helemaal mooi als je dan ook nog verschillende waardes neemt, want dan hebben ze in ieder geval niet dezelfde fouten  8)

In mijn filter heb ik zowel de 4 als de 10 watt nodig, denk dat ik het gewoon moet gaan proberen, en als ik wensen heb het dan moet proberen te fine tunen.

Audiofiel

Quote from: FFF on February  3, 2005, 22:58:50
In mijn filter heb ik zowel de 4 als de 10 watt nodig, denk dat ik het gewoon moet gaan proberen, en als ik wensen heb het dan moet proberen te fine tunen.

Misschien overbodig te zeggen: maar twee weerstanden van 4 watt parrallel levert de vereiste 10 watt op. Dus een combinatie van bijvoorbeeld 2x MOX4 weerstanden 6,8 ohm parrallel maakt  1 weerstand van ± 3,4 ohm. Door te spelen met twee verschillende waardes kun je weer op de goede waarde voor de gezamenlijke uitkomen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Robert - Jan

QuoteMisschien overbodig te zeggen: maar twee weerstanden van 4 watt parrallel levert de vereiste 10 watt op

Want 4 + 4 = 10  ???

QuoteDoor te spelen met twee verschillende waardes kun je weer op de goede waarde voor de gezamenlijke uitkomen

Absoluut waar. Maar denk eraan dat als je 2 verschillende waarden parallel zet zal de disipatie van beide weerstanden verschillend zijn en kan je de de wattages dus niet gewoon bij elkaar optellen.

Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Audiofiel

Quote from: Robert - Jan on February  4, 2005, 11:30:53
Want 4 + 4 = 10  ???
;D Nee, natuurlijk niet, 4+4=8, maar lees het als 4+4 = genoeg (dus vervanger voor 10).

QuoteMaar denk eraan dat als je 2 verschillende waarden parallel zet zal de disipatie van beide weerstanden verschillend zijn en kan je de de wattages dus niet gewoon bij elkaar optellen.
Nee, dat klopt. Het gaat dus om vrijwel gelijke waardes.

Een voorbeeld 2,2 en 2,7 ohm parrallel maakt 1,2 ohm totaal (1/2,2+1/2,7=1/1,2). 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

oud_account_1

Quote from: Audiofiel on February  4, 2005, 15:27:24
Quote
Absoluut waar. Maar denk eraan dat als je 2 verschillende waarden parallel zet zal de disipatie van beide weerstanden verschillend zijn en kan je de de wattages dus niet gewoon bij elkaar optellen.
Een voorbeeld 2,2 en 2,7 ohm parrallel maakt 1,2 ohm totaal (1/2,2+1/2,7=1/1,2). 8)

Robert-Jan doelt hier op: bij gebruik van een 8W en 2W weerstand van dezelfde waarde, zal het te dissiperen vermogen maar 4W zijn.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Audiofiel

Volgens mij doelt hij daar niet op.  ;)

Het probleem zou namelijk zijn dat als je twee weerstanden van verschillende waardes naast elkaar zet, laten we zeggen twee MOX4 van 2,2 en 4,7 ohm, dat er dan verschillende stromen gaan lopen. De 2,2 ohm zal 2x zoveel stroom doorlaten als de 4,7; de wattages zijn dan ook niet 4+4=8, maar eerder 4+2=6 watt. Met meer stroom zou je immers uitkomen op 6+3=9 watt, prima voor de tweede weerstand, maar de eerste gaat er aan! >:D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.