Een rack, hoe 'werkt' het?

Gestart door Robert Toet, januari 30, 2005, 22:07:10

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

Citaat van: patrick_vdb op februari  4, 2005, 11:31:46
Omzetten in warmte is echter weer een ander vehaal......ik had het ergens al eens aangehaalt (pitch-shift) maar naar mijn idee vind er een verandering van de trillingsenergie plaats doordat de frequentie zich 'aanpast' aan de eigenresonantie van het materiaal. Maar goed, we proberen het effect te achterhalen en de achterliggende gedachtes, en niet zozeer een opsporingsonderzoek waar wat blijft.

Dat pitch-shift vind ik wel een raar verhaal... De eigenresonantie van een materiaal wordt puur geëxciteerd door frequenties die exact op die frequenties of op meervouden op het rack inwerken. Het voordeel van hout is echter de quasi-willekeurige structuur, waardoor er sprake is van zeer veel brede modes en niet, zoals bij glas, een heel duidelijke piek-mode.

Trillingsenergie (ook op de resonantiefrequentie!) wordt min of meer door de vezels gedempt en in wrijvingsenergie omzet (warmte dus!!). Hoe hoog het percentage demping van die frequenties is, is bijna niet te zeggen, maar zal niet extreem zijn.

Martin_M

2.5 cm is hoog genoeg.
Ik wil graag 4 blokjes voor een apparaat van 16 Kg. (cd-speler) en 4 blokjes voor een apparaat van 8 Kg.(pre).
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

reMC

Citaat van: Martin_M op februari  4, 2005, 13:02:43
2.5 cm is hoog genoeg.
Ik wil graag 4 blokjes voor een apparaat van 16 Kg. (cd-speler) en 4 blokjes voor een apparaat van 8 Kg.(pre).

Okidoedokelie!

patrick_vdb

Hi Garmt,

Niet zo raar hoor, materialen hebben de eigenschap om trillingsenergie te conformeren naar hun eigenresonantie. Wat betreft het brede resonantiegebied vs smalle resonantieggebied, klopt!

Maar goed ook dat warmte-ontwikkeling niet extreem zal zijn, squashen zou dan onmogelijk worden ;D

mvrg

Patrick

garmtz

Citaat van: patrick_vdb op februari  4, 2005, 14:01:02
Maar goed ook dat warmte-ontwikkeling niet extreem zal zijn, squashen zou dan onmogelijk worden ;D

Geloof me gerust dat die bal iets warmer wordt...

FrankB

Citaat van: Garmt op februari  4, 2005, 14:05:26
Geloof me gerust dat die bal iets warmer wordt...

Iets, balletje kan behoorlijk warm worden ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

patrick_vdb

Hi Garmt,

Ik geloof gerust dat die bal iets warmer wordt, maar gelukkig zal de warmte-stijging niet zijn tot het niveau waarop de bal tegen de muur blijft plakken ;D

Er spelen natuurlijk nog meer factoren mee waardoor de temp. kan stijgen dan alleen het meppen tegen de bal en terug ketsen....wrijving bv wanneer de bal door de lucht suist, maakt het moeilijk om eenduidig de oorzaak of het effect van een aspect aan te duiden. Maar uiteindelijk hebben we er gelukkig niet veel mee te maken wanneer we over audio-racks praten, althans de discussie 'hoe verstandig om te springen met trillingen' lijkt mij interessanter dan 'wat gebeurt er precies met een bepaalde trilling'?

mvrg

Patrick

garmtz

Citaat van: FrenkB op februari  4, 2005, 14:24:58
Iets, balletje kan behoorlijk warm worden ;D

Ik squash niet, zou het niet weten... :)  Als je me de soortelijke warmte van het materiaal geeft, het gewicht en de snelheid van de bal, dan kan ik misschien iets berekenen... ;D

garmtz

Citaat van: patrick_vdb op februari  4, 2005, 14:27:45
Ik geloof gerust dat die bal iets warmer wordt, maar gelukkig zal de warmte-stijging niet zijn tot het niveau waarop de bal tegen de muur blijft plakken ;D

Nee, dan kijk je wel raar op ja... ;D

CiteerMaar uiteindelijk hebben we er gelukkig niet veel mee te maken wanneer we over audio-racks praten, althans de discussie 'hoe verstandig om te springen met trillingen' lijkt mij interessanter dan 'wat gebeurt er precies met een bepaalde trilling'?

Tenzij je een squash-bal doormidden zaagt en er onderzetters voor je versterker van maakt... ;D

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: Garmt op februari  4, 2005, 14:30:30
Nee, dan kijk je wel raar op ja... ;D

Dat denk ik ook! ;D

CiteerTenzij je een squash-bal doormidden zaagt en er onderzetters voor je versterker van maakt... ;D

Dan houden we het er gewoon op dat je een mooie isolator hebt gemaakt :D Of íe ook daadwerkelijk gaat helpen is nog maar de vraag, afhankelijk of de eigenresonantie van de halve squashbal en versterker lager is dan die van de versterker alleen.

mvrg

Patrick

jaco

Er zijn genoeg reviews te vinden van dit soort zaken. Helaas maken die mij ook niet zo veel wijzer. Zie bijvoorbeeld deze review van  Enjoy the Music

Hier lijk je niet voor de duurste te hoeven kiezen want de goedkoopste Brightstar Isonode komt er al beste uit.

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Martin_M

Door deze thread ben ik thuis ook weer even wezen testen.

Mijn pre heeft van zichzelf vrij flexibele voeten. Dit zullen dempers en dus ontkoppelaars zijn. Mijn rack is het Callas ClampRack (mdf planken gevuld met zand = absorber)

Ik was zeer tevreden met het rack waardoor ik nooit meer wat anders heb geprobeerd. Men moet ook genieten op z'n tijd ;D Nu dus in de weer geweest met wat spikes.

Spikes met de punt naar beneden (3 of 4 maakte niet zoveel uit) werd veel te analytisch. Analytisch is eigenlijk niet eens het goede woord. Het hoog werd korrelig en te veel aanwezig. Ook in het middengebied werd er te veel aangetast.
Met de punten omhoog was al veel beter. Meer openheid en 3d waardoor stemmen en instrumenten beter los zijn te volgen. Hier hebben we dan ook wat dagen naar zitten luisteren.
Af en toe mistten we wat ondertonen. Ssss-klanken werden wat harder maar overall won het toch van de situatie met de originele voeten want dat klinkt in vergelijk behoorlijk 'plat'.

Wachtend op de houten voeten via Remko heb ik vandaag voor de gein 4 ronde voeten uit mdf gezaagd. En ik moet zeggen dat er precies gebeurde wat ik verwachtte. Je behoud de openheid en diepte zoals met de spikes maar met de ondertonen en gevoel van de originele voeten. Werkelijk het beste van de twee werelden.

Zo zie je maar weer dat je gewoon moet experimenteren. Deze optie kost geen drol ;D.
Ben benieuwd wat de blokjes van Remko nog gaan doen.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

reMC

Tube-freak

Ik heb ook een nieuw rack van Soundtyle en alles klinkt nu veelrustiger. Maar ja ik heb tevens isolerend achterwandje en andere plafonds genomen dus het is moeilijk te beschrijven wat nu wat verbeterd.

In elk geval klinkt het allemaal wel rustiger.

Ook al is dat rac=k van glas, het klinkt allemaal als geheel beter als daarvoor.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Kerstmanno

soundstyle.... is dat zon st100 of st105 ding? Erg mooi! Helaas niet beschikbaar in de maten die ik zou willen :(

Tube-freak

Om precies te zijn is het deze, met deze maten en kleuren en alles precies zoals op dit plaatje.

Tube-freak

Ik zag ook nog een plaatje met de maten van het rack.

Kerstmanno

Die ja, gaaf rack man! Ook exact in de kleuren zoals ik m had gewild. Ik wilde echter 2 smalle hebben en dan met drie lagen. Helaas hebben de smalle versies allemaal 4 lagen :(

Tube-freak

Dan kan je toch net zo goed het brede rack kopen ipv van 2 smalle?

Kerstmanno

Was geen optie. Ik wil mijn centerspeaker niet op het rack leggen. Ik wil dus links en rechts van mn center een rack en dan mn center op een stand. Tsja....  ::)

OscarTango

Wat kost dat rack...vind ik wel erg mooi, en past qua maten goed bij wat ik nodig heb.
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

Tube-freak

Dat rack zoals op het plaatje (het brede rack) was 680 euro.
Valt opizch nog welmee vind ik zelf, Tja ken natuurlijk altijd goedkoper als je naar de Ikea gaat, maar dan zakt het zooitje denk in elkaar als ik er een versterker van 30 kg opzet.

reMC

Een vriend van mij woont in een appartement en wilt graag zijn sub ontkoppelen.

Mijn advies: op rubber (halve squashballen bijv.) zetten. Ze zien liever geen tegel in hun huis, toch kom ik dat advies vaak tegen. De sub aan een tegel koppelen verhoogt de massa, ok, maar welke doel ligt daaraan ten grondslag? Waarom de massa verhogen?

EDIT: Geldt ook hier dat dan de resonantiefrequentie, na koppelen aan een tegel, verlaagd wordt, is dat het doel?

garmtz

Bij betonnen vloer hoef je echt geen tegel te gebruiken. Gewoon ontkoppelen met rubbers is genoeg.

patrick_vdb

Hi Remko,

Als de resonantiefrequentie in het duidelijk hoorbaar gebied ligt dan kan de koppel-ontkoppel methode met de steen absoluut een gewenst effect brengen. Eigenlijk zijn het dan gewoon de kasttrillingen die de weergave vertroebelen en daar wil je dus vanaf. Voordat je een zware steen gaat aanschaffen is het misschien handig om gewoon met een simpele kop en schotel te testen in hoeverre de sub wel/niet trilt ;D ;)

mvrg

Patrick