Een rack, hoe 'werkt' het?

Gestart door Robert Toet, januari 30, 2005, 22:07:10

Vorige topic - Volgende topic

FrankB

Citaat van: Garmt op januari 31, 2005, 21:01:45
Ja, jongens, wie durft??! :)

Ik meende gelezen te hebben dat jij een buizenamp hebt staan tijdelijk .... ;D ;)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Raphie

Citaat van: Garmt op januari 31, 2005, 17:14:53
Je dient het te zien als een systeem... Het Spider rack is erg licht en gaat dus uit van het principe van trillingen afvoeren (feitelijk zijn de rubber houders op de dragers deels koppelend [ze zijn vrij stijf] en deels ontkoppelend  [ze zijn van rubber]).

Ehmm Garmt, wat is het nou? koppelen of ontkoppelen?  ;D ;D Ehmm feitelijk begin ik toch wel moeite te krijgen dit betoog te volgen
Waar we het nog niet over hebben gehad is HOEVEEL mechansche energie er nou opgewekt wordt door je set  en hoe zulke harde materialen dit kunnen afvoeren.  Simpel voorbeeld: neem een granieten tegel, leg je vinger op de linkerkant en laat iemand op de rechterkant tappen met z'n vinger, wedden dat je dit niet voelt? Hoeveel mechanische energie moet er dan wel niet vrjkomen uit je apparatuur om materialen/constructies te kunnen selecteren de dit opvangen/afvoeren
JBL PRX Power!

patrick_vdb

Hoi Raphie,

Je gaat er vanuit dat enkel trillingen geintroduceert door het component een probleem kan opleveren. Echter er is een totale terugkoppeling in de keten en dus ook externe trillingen behoren tot het 'probleemgebied'.

Garmt bewoord het een beetje ongelukkig in zijn betoog met betrekking tot de rubbers. Het is koppelen of ontkoppelen, beide tegelijkertijd kan niet met rubber. Waar hij naar doelt is het feit dat rubber ontkoppelt (het vormt geen starre verbinding) maar een bepaalde densiteit heeft waardoor geen problematische eigenresonanties gaan optreden.

mvrg

Patrick

jowi

Ik heb vroeger op de hogeschool Rotterdam een experiment gedaan met het maken van hologrammen. Even in het kort; men neme een laserstraal, splitst die op, laat de twee laserbundels op een object schijnen en men legge de interferentie van de twee bundels vast op den gevoeligen plaat. Je voelt al op je klompen aan dat trillingen hierbij uit den boze zijn, de minst of geringste (eigen!) trilling beinvloed het interferentiepatroon, en doet het hologram mislukken. De oplettende lezer weet nu al dat we het hier hebben over frequenties die ietsjes hoger liggen dan de hoorbare audiofrequenties.

Om het experiment te doen slagen was ALLE apparatuur geplaatst op een extreem zware, luchtgeveerde tafel. Zelfs dan moesten wij onze experimenten op zaterdag doen, want een dichtslaande deur in het gebouw of een passerende tram deed het experiment mislukken. Tot zover het betoog VOOR een rek, want zelfs bij deze hoge licht frequenties hadden we last van relatief trage bewegingen. Dus stiekem een tip : luchtgeveerde rekken!

Maar... Zoals ik al zei, alle apparatuur stond los op de tafel, dus ook de laser (een elektrisch apparaat, wat zelfs zoemde!) en de voeding daarvoor (ook een elektrisch apparaat) en verder alle steunen, spiegels etc. Met andere woorden, als het echt zo is dat de elektrische apparaten uit zichzelf los van je rek trillen als ze aanstaan (beetje overdreven), hadden we het wel gemerkt. Immers deze trillingen zouden zich door de tafel voortplanten door de rest van de apparatuur. Zouden we een cd-speler OP de tafel hebben gezet zouden we dat zeker gemerkt hebben. Een CD speler heeft namelijk een draaiend ding, wat echte trillingen genereerd. Luidsprekers idem, niet draaiend maar wel heen en weer bewegend.

Mijn conclusie : ook al zouden elektrische apparaten uit zichzelf trillen, dan nog heeft dat een zodanig kleine invloed dat het verwaarloosbaar is. (lees: ze trillen niet, dus je merkt het niet) Ook de (teruggekoppelde) werking van geluidstrillingen (20-20000hz) op een versterker ga je niet merken. Wat mij betreft heeft een rek alleen toegevoegde waarde als een ontkoppelende functie voor (mechanische) zaken als loopwerken. Een buizenversterker daargelaten, een buis is een zeer fragiel mechanisch dingetje waarop trillingen zeker nadelig werken.

Martin_M

Uit ervaring weet ik dat het voor een transistor-versterker gekoppeld aan een SoundBoard ook uitmaakt.
Hier in de vorm van meer rust, diepte en strakkere bassen.

Is het niet zo dat een voeding ook altijd iets trilt (ze willen zelfs gaan brommen)? Misschien is het wel zo dat trillingen vanuit de lucht (geluidsgolven) worden opgevangen door de kast en zo beter weer afgevoerd kunnen worden om zo minder (negatieve) invloed te hebben op de verschillende onderdelen.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

reMC

Hoe voert bijvoorbeeld een spiderrack haar trillingen af?

Bij een volledig en goed houten rack wordt de trillingsenergie omgezet in warmte en zo geëlimineerd. Maar waar gaan de trillingen via de poten van de een spiderrack naar toe? De vloer? En dan?

FrankB

Citaat van: reMC op februari  1, 2005, 18:35:31
Hoe voert bijvoorbeeld een spiderrack haar trillingen af?

Bij een volledig en goed houten rack wordt de trillingsenergie omgezet in warmte en zo geëlimineerd. Maar waar gaan de trillingen via de poten van de een spiderrack naar toe? De vloer? En dan?

Het spider-rack staat op spikes en is daardoor volgens mij nauwelijks in staat trillingen af te voeren naar danwel over te nemen van de ondergrond waar ie op staat. Verder staat de apparatuur niet direct op het hout maar op speciale rubberen pootjes (of ceraballs) dus contact met het hout is er ook niet. Geen antwoord op je vraag maar wel wat achtergrond info.

reMC

Citaat van: FrenkB op februari  1, 2005, 22:23:14
Het spider-rack staat op spikes en is daardoor volgens mij nauwelijks in staat trillingen af te voeren naar danwel over te nemen van de ondergrond waar ie op staat. Verder staat de apparatuur niet direct op het hout maar op speciale rubberen pootjes (of ceraballs) dus contact met het hout is er ook niet. Geen antwoord op je vraag maar wel wat achtergrond info.

Bedankt voor je info! :D

Die gegevens kende ik echter al..;D

FrankB

Citaat van: reMC op februari  1, 2005, 22:34:42
Bedankt voor je info! :D

Die gegevens kende ik echter al..;D

;D beter dubbel dan niet ;)

Ik zit zelf ook te kijken naar een rack. Wel lastig, met dat absorberen vs ontkoppelen. Denk toch dat ik voor m'n cd-speler voor absorberen ga. De overige apparatuur ontkoppel ik wel (ook een financiele afweging ;)).

Audiofiel

Als je een goedkope methode zoekt voor een basis-absorptie, en het niet erg vind om een apparaat open te schroeven, kun je ook bitumen platen gebruiken. Bitumen werkt verzwarend, absorberend en schermt ook nog eens af (magnetische straling). Het is goedkoop en het werkt echt. Let alleen wel op bij plakken aan de binnenkant van bovenplaten dat je het goed schoonmaakt voordat je plakt, je wilt niet dat hij later los gaat hangen.
O0
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Mijn versterker is standaard al uitgerust me spikes. Mijn budget-DVD speler niet en daar wil ik toch wel even iets (goedkoops) onder proberen. Wat zijn de mogelijkheden?

- Vibrapod
- Nordost Pulsar Point
- Masterbase
- Isobearing (Kan iemand mij vertellen hoe deze tweak 'werkt'? Hij ontkoppelt?)
- ?

Trouwens, met een dergelijk rack als ik ga aanschaffen is het verstandig om te koppelen, niet? Anders maak ik feitelijk geen gebruik van het rack!? Ik ga eens wat verschillende merken proberen maar de Pulsar Point lijkt het goed te doen onder CD-spelers? Koppelt deze?

Sjors

Citaat van: Audiofiel op februari  2, 2005, 09:39:58
Let alleen wel op bij plakken aan de binnenkant van bovenplaten dat je het goed schoonmaakt voordat je plakt, je wilt niet dat hij later los gaat hangen.
O0

En dat je de roosters van de natuurlijke airflow niet beplakt ;)

Groet, Sjors

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Sjors

Citaat van: FrenkB op februari  2, 2005, 08:17:54

Ik zit zelf ook te kijken naar een rack.

Ik zelf ook! denk dat het een spider (finite) word, in de audiozaak waar ik werk, staat er een.
Ik heb 2 keer goed geluisterd de ene keer met de Denon A1 de 2e keer met de Rotel voor plus een losse eindtrap, en het verschil is echt merkbaar! dus lijkt het mij geen slechte koop  :)

Groet, Sjors

FrankB

Citaat van: Sjors op februari  2, 2005, 11:14:40
Ik zelf ook! denk dat het een spider (finite) word, in de audiozaak waar ik werk, staat er een.
Ik heb 2 keer goed geluisterd de ene keer met de Denon A1 de 2e keer met de Rotel voor plus een losse eindtrap, en het verschil is echt merkbaar! dus lijkt het mij geen slechte koop  :)

Groet, Sjors

Als het aan mij ligt komt die er ook, maar m'n vriendin heeft haar veto uitgesproken dus geen optie meer. Ga nu voor een Creaktiv audio 1-4 rack. Ook erg mooi, en met de absorptieplaat voor de cd-speler erg goed.

garmtz

Koppelen, ontkoppelen, who cares?!?!?! Gewoon uitproberen en luisteren wat het beste klinkt!

reMC

Citaat van: Garmt op februari  2, 2005, 13:04:47
Koppelen, ontkoppelen, who cares?!?!?! Gewoon uitproberen en luisteren wat het beste klinkt!

Jaha, maar ik ben altijd zo benie-ieuwd! :D

Koppelt een Pulsar Point nou?? ;)

Kerstmanno

Citaat van: reMC op februari  2, 2005, 13:06:06
Jaha, maar ik ben altijd zo benie-ieuwd! :D

Ik zal jou eens koppelen!!! ;)

Sjors

Kerstmanno

patrick_vdb

Hi Remko,

Citaat van: reMC op februari  2, 2005, 13:06:06

Rond kwart voor 12 had ik je op deze vraag in een andere topic het volgende antwoord gegeven:

Citaat van: patrick_vdb op februari  2, 2005, 11:44:04
Deze vraag gaan we niet beantwoorden......in het kader van de educatie vraag ik je om even logisch na te denken en als je er niet uit komt vraag je het maar opnieuw..Maar niet zonder er eerst over na gedacht te hebben ;D ;)

mvrg

Patrick

Dus niet spieken of cheaten ;D

mvrg

Patrick

reMC

Citaat van: patrick_vdb op februari  2, 2005, 14:00:51
Hi Remko,

Rond kwart voor 12 had ik je op deze vraag in een andere topic het volgende antwoord gegeven:

Dus niet spieken of cheaten ;D

mvrg

Patrick

Heb ik niet nagedacht dan? ;D Ik heb overigens al een antwoord geven in mijn 'gezocht-topic' wat aangeeft dat ik heb nagedacht (al dan niet verstandig :D) en dat ik nu een antwoord verdien  ::) 8)

patrick_vdb

Hi Remko,

Citaat van: reMC op februari  2, 2005, 14:04:27
Heb ik niet nagedacht dan? ;D Ik heb overigens al een antwoord geven in mijn 'gezocht-topic' wat aangeeft dat ik heb nagedacht (al dan niet verstandig :D) en dat ik nu een antwoord verdien  ::) 8)

LOL ;D

Citaat van: reMC op februari  2, 2005, 11:46:31
Ik zou zeggen dat ze koppelen maar van het spiderrack dacht ik ook dat die ontkoppelde..dat bleek niet helemaal waar te zijn :D Nou, nou, nou?

Raden heeft niets met logisch nadenken te maken ;D

mvrg

Patrick

R

Ik zou het eigenlijk moeten weten omdat ik ze heb staat, maar ik denk dat je ontkoppelen door het geminimaliseerde contactoppervlak.

reMC

Citaat van: Ruben op februari  2, 2005, 14:12:24
Ik zou het eigenlijk moeten weten omdat ik ze heb staat, maar ik denk dat je ontkoppelen door het geminimaliseerde contactoppervlak.

Een spike in kegelvorm (met scherpe punt aan de onderkant) heeft ook een minimaal contact-oppervlak, maar die koppelt wel als ik het goed heb.