UcD Class-D versterker zelfbouw

Gestart door Wowly, januari 18, 2005, 16:54:25

Vorige topic - Volgende topic

richardkrol

Beste Rudy,

Wat was jouw mening?

Gr,

Ries
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

sphere

"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Wowly

Jan-Peter

Hallo,

Nou inderdaad we hebben afgelopen zondag de Zappulse beluisterd tegen een UcD400. Alleerste wil ik hierbij Rudy bedanken dat we bij hem thuis deze test konden doen, nogmaals dank!

Tja het was toch iets minder makkelijk dan ik had verwacht want de gebruikte luidsprekers zijn toch wel ERG groot :o. Daarbij legde de acoustic van de kamer een duidelijke stempel op het geluid. Luidsprekers stonden pal tegen de achterwand en de fraaie kamer was (acoustisch gesproken) vrij hard. Doordat de luidsprekers zo pal tegen de achterwand stonden was er toch sprake van een flinke bult in een laag en had toch een duidelijke neiging tot zo'n sterk gepronoceerd grommend laag , daar moest ik persoonlijk even erg aan wennen.

De Zappulse was als een fraaie monoblok uitgevoerd met 2x 47.000uF Mundorf en een 2000VA trafo. Terwijl onze demo eindtrap als een stereo versterker met een gemeenschappelijke voeding van 1200VA trafo en 4 x 10.000uF BCC elcos. Alles wel in een 44mm hoog kastje ;)

Mijn eigen mening was dat ik persoonlijk vond dat de UcD meer het moeilijke laag onder controle had en het hoog was (met name bij vrouwen stemmen) was wat neutraler. Terwijl de andere luisteraars de Zappulse duidelijker vonden in het hoog, ik vond het wat te scherp.

Daarbij was de eerste indruk van een andere Zappulse 2.2 eigenaar, hé dit lijkt toch meer op de Zap 2.2....

Dus tja de meningen waren verschillend, uiteindelijk waren de verschillen ook niet zo extreem groot.

Nou ja mijn eigenlijk conclusie is dat er sowieso erg groot verschil is tussen de beide voedingen van de versterkers en de Zappulse heeft direct het grote voordeel dat die als een monoblok is geconfigureerd.

In iedergeval wil ik nu zelf flink wat testen gaan doen met verschillende voedingsunits. Mono, stereo, grote trafo, veel/minder elcos, verschillende type elcos (BCC/Slitfoil/T-Slitfoil, etc...)

Zo'n stereo monoblok opstelling heeft toch wel wat...... :D

Groetjes,

Jan-Peter

Wowly

Nou, dat de verschillen zo klein waren had ik niet gedacht!

Ik begrijp uit het verhaal toch wel een beetje dat de verwachte voorsprong van de UcD's (zie in gehele topic) toch niet zo heel erg groot was, i.c. eigenlijk nauwelijks aanwezig was.

Nou zijn 2 big mono's wel in staat om wat contrôle te genereren, vooral in de laagregionen, en wat dan frappant is dat de UcD hier toch niet slecht presteert.

Wat ik niet zo goed begrijp is dat je geen silt-foil's hebt gebruikt? Zoals je zelf vaak zegt zijn dit toch wel caps die erg goed bij de UcD-module's passen. Ook lijk ik een tintje te horen van "overdimensioneren kan toch misschien geen kwaad"? Ik had begrepen dat Bruno hier niet zo'n voorstander van was?

Ik zou wel eens een vergelijk willen horen met een wat minder monstrueus ( ;)) systeem, bijvoorbeeld een wat kleinere dynamische luidspreker (die ACR's hebben toch ribbons, of vergis ik me nu?)

Overigens ben ik erg benieuwd naar de andere luisteraars, en het liefst van een persoon die niet bevoordeeld zou kunnen (let op kunnen) zijn. ;D

Ik vind het overigens wel knap dat Rudy als hobby-ist toch een goede versterker heeft neergezet, in een vergelijk met een proffesionele versterkerbouwer, chapeau Rudy!!

Wowly

Jan-Peter

CiteerWat ik niet zo goed begrijp is dat je geen silt-foil's hebt gebruikt? Zoals je zelf vaak zegt zijn dit toch wel caps die erg goed bij de UcD-module's passen. Ook lijk ik een tintje te horen van "overdimensioneren kan toch misschien geen kwaad"? Ik had begrepen dat Bruno hier niet zo'n voorstander van was?

Nou de reden is heel duidelijk, ik wilde niet een vergelijking doen met een hele getweakte UcD opzet.

CiteerIk zou wel eens een vergelijk willen horen met een wat minder monstrueus ( Wink) systeem, bijvoorbeeld een wat kleinere dynamische luidspreker (die ACR's hebben toch ribbons, of vergis ik me nu?)
We hebben afgelopen vrijdag een Engelse klant over de vloer gehad, die een stereo versterker in de markt zet gebaseerd op een UcD400 (kost +/- EUR 5000,00). Deze versterker hebben we ook vergeleken met dezelfde demo versterker die meegenomen is naar Rudy. De test is gedaan in onze luisterruimte met vloerbedekking ;). De gebruikte luidsprekers zijn gebaseerd op de S&C Ultimo, met een zorg opgebouwde luidsprekerfilter. Daartussen vonden we een opmerkelijk verschil tussen de beide UcD400 configuratie, dit was direct door iedereen waar te nemen! Die Engelsen hadden ook veel zorg besteed aan de voeding. In de voeding zaten 2 x 150.000uF / 63V elco's in........

Voeding is toch erg belangrijk  ::)

Jan-Peter

Wowly

Citeeroeding is toch erg belangrijk

Idd, dat hoor je overal eigenlijk terug, zo zie je maar, als je producten gaat maken die zo ver in de top van High-end staan, wordt iedere component zorgvuldig afgewogen. Vandaar dat zelfbouw altijd zo bevredigend is (mits je natuurlijk de goede componenten vind!). Vandaar dat ik het zo knap van Rudy vind....

Was de versterker van de engelsen beter?.... Zoja wat hadden ze dan dat het zo goed werd?...

Greetz Wowly

Jan-Peter

CiteerWas de versterker van de engelsen beter?.... Zoja wat hadden ze dan dat het zo goed werd?...
Inderdaad de Engelse versterker was veel beter, waarom het beter was dat kan ik dus zo even niet zeggen. In iedergeval drie van mijn medewerkers (die niet audiofiel zijn!) konden het direct horen.

Het verschil was duidelijk groter dan de test afgelopen zondag. Dit is wel een lastige opmerking van mezelf want Rudy en zijn kennissen waren er helaas niet bij.

Het mooie is, is dat iedereen heeft zo zijn vrijheid om het naar eigen keuze beter te doen (Hobbyiest of Fabrikant.....)

Groetjes,

Jan-Peter

Kronzilla

De elco's zijn kennelijk ook erg belangrijk. Kennelijk zegt iedereen de slit-foil van BCC,maar nog niemand bvb Elna Silmic/Cerafine of Nichicon Muse, Kendeil of Siemens...
Het gaat em er tenslotte om om elco's met zo laag mogelijke ESR-waarde te nemen ,en na wat uitgespit te hebben heeft de Silmic bvb van Elna heel lage waarden,lager dan de Cerafine (vergelijkbaar Nichicon Black Gate...)

Jan-Peter

CiteerHet gaat em er tenslotte om om elco's met zo laag mogelijke ESR-waarde te nemen ,en na wat uitgespit te hebben heeft de Silmic bvb van Elna heel lage waarden,lager dan de Cerafine (vergelijkbaar Nichicon Black Gate...)
Ha, ha, dat zeg jij. Ik weet niet of dat het belangrijkste is.......Ik weet tot nu toe dat je niet van te voren kan stellen dat iets zeker beter zal klinken, het enige is gewoon domweg vergelijken!

We hebben hier twee DELTA SM700 (http://www.delta-elektronika.nl/sm700-se.htm) geschakelde voedingen staan voor R&D, die gaan we ook gebruiken om als voeding te gebruiken en er naar te luisteren. Praktisch gezien volledig onzinnig want dit ga je natuurlijk niet in je huiskamer gebruiken, maar wel interessant om te horen of het anders klinkt.

JP

Shorty

CiteerWe hebben afgelopen vrijdag een Engelse klant over de vloer gehad, die een stereo versterker in de markt zet gebaseerd op een UcD400 (kost +/- EUR 5000,00). Deze versterker hebben we ook vergeleken met dezelfde demo versterker die meegenomen is naar Rudy. [...] Daartussen vonden we een opmerkelijk verschil tussen de beide UcD400 configuratie, dit was direct door iedereen waar te nemen! Die Engelsen hadden ook veel zorg besteed aan de voeding. In de voeding zaten 2 x 150.000uF / 63V elco's in........

Voeding is toch erg belangrijk  ::)

Precies!  :) Daarom was het ook zo onbegrijpelijk dat je op pagina 10 van deze draad pleitte voor te weinig voeding.... :-X
CiteerOok teveel elco's heeft helaas ook niet veel zin (boven de 20.000uF), teveel elco's heeft namelijk het nadeel dat de piekstromen in het lichtnet veel groter worden. Dit beinvloed de geluidskwaliteit nadelig.

VrGr,

Bart J.

Kronzilla

Idd. Maar iedereen gebruikt gewoon die Slitfoils, zonder wat anders geprobeerd te hebben. Btw dat engels merk welk merk elco's gebruikten die wel? Die Delta voeding lijkt enorm overkilled maar moeite waard om te proberen  ;D
Het is ook te zien op welke frequentie die oscilleren,meestal is dat rond de 50khz,bvb pc-voedingen en switching psu's.... en het zal waarschijnlijk een iets harder geluid geven dan een gewone klassieke voeding...
Linn heeft ook zo'n versterkers met een switching psu, maar die zullen wel op een veel hogere frequentie gaan oscilleren... zodat je toch ook tenminste ver buiten de audio-bandbreedte ligt...

Jan-Peter

CiteerIdd. Maar iedereen gebruikt gewoon die Slitfoils, zonder wat anders geprobeerd te hebben. Btw dat engels merk welk merk elco's gebruikten die wel?

Klopt, maar zoals eerder gezegd wou ik gewoon wat standaards proberen. We hebben Slitfoils liggen dus het had makkelijk gekund..... >:(

De Engelsen gebruikte Samwha, wel tezamen met een SMPS. Maar of het nu aan de SMPS ligt, ik weet het niet.

JP

Shorty

Meridian gebruikt ze tegenwoordig ook, die schakelende voedingen...... ::)

VrGr,

Bart J.

BMW850

Hallo,

Nu mijn mening over de luistersessie van afgelopen Zondag.

De verschillen in de Zappulse 2.3 en de UCD400 vond ik wel heel groot, de zap heeft een heel open geluid, bv de lucht/ruimte om de stem van de zangeres en de instrumenten van de Zap was veel meer aanwezig dan bij de UCD400.
Ook was de Zap gedetailleerder in het plaatsen van de instrumenten, de UCD400 vond ik te tam, het was of er een gordijn over de luidsprekers zat.
De Zap heeft een veel grotere voeding dat zal er ook wel mee te maken hebben maar dat heb ik gedaan omdat er mee getest is op het forum dat je toch wel minimaal een 1000Va transformator nodig hebt voor de Zap.
Robert-Jan was toen ook in de veronderstelling dat met de 2000Va ringkern transformator het laag veel meer onder controle was, en er meer dynamiek in zat dan met een 500Va.

Toch vind ik het jammer dat de UCD400 niet beter was dan de Zappulse 2.3SE dan ik er zeker een gekocht, dan was ik er weer op vooruit gegaan in kwaliteit.

Jan Peter ik vond het een gezellige dag, en het was zo weer voorbij terwijl we nog wel langer hadden willen luisteren.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Duck Twacy

Citaat van: Jan-Peter op mei 23, 2005, 09:55:57
Hallo,

Terwijl onze demo eindtrap als een stereo versterker met een gemeenschappelijke voeding van 1200VA trafo en 4 x 10.000uF BCC elcos. Alles wel in een 44mm hoog kastje ;)

Een 1200VA trafo in een 44 mm hoog kastje?

Overigens moet je dit soort confrontaties altijd met een korrel zout nemen. Sommige kwaliteiten gaan pas later opvallen en net als met speakers hoeft de meest opvallende niet altijd de beste te zijn op de lange duur.

Overigens valt me sowieso op bij klasse D dat er veel verschillende meningen zijn in het belang en dimensionering van de voeding. Dat hebben we gezien bij de Zappulse in diverse draadjes en kennelijk dus ook voor de UcD.

Kleine vraag, ging het om een standaard ucD400 of een UcD400AD (en waar blijven de pics ;) )??

Duck Twacy

Trouwens Samwha??

Weer wat geleerd. Korea wordt nog eens een high end land.

Jan-Peter

CiteerEen 1200VA trafo in een 44 mm hoog kastje?
Tja wel mijn camera meegenomen (Canon EOS 10D) maar geen foto's genomen.....slordig vanmezelf.... :'(
Ik zal voor straf morgen maar wat fotos'van onze 44mm kast maken::)

Citeer
Overigens moet je dit soort confrontaties altijd met een korrel zout nemen. Sommige kwaliteiten gaan pas later opvallen en net als met speakers hoeft de meest opvallende niet altijd de beste te zijn op de lange duur.
Volledig mee eens, want volgens mij waren we er met zijn allen mee eens dat er in het laag een duidelijk probleem lag. Omdat de luidsprekers pal tegen de achterwand stonden. Dus er was sprake van een flinke staande golf, de kamer was zo'n 8 meter lang. In zo'n 8 meter lengte past precies zo'n 42Hz. Ik moest daar echt even aan wennen. De andere luisteraars waren hier natuurlijk aan gewend.

Het ging om de UcD400AD. Maar dat kwam nu dus duidelijk niet uit de verf!

We hebben de voedingen nu leverbaar; http://62.100.17.227/hypexshop en dan naar beneden scrollen.  We gaan nu ook twee monoblokken zamenstellen en die gaan we bij S&C, Groningen neerzetten. Deze keer dus met UcD400AD tezamen met de Slitfoil voedingen. Dan zal dat voor iedereen te beluisteren zijn......

Inderdaad dat zijn de Samwha!

Het verschil tussen onze demo eindtrap en het Engelse product met de Samwha was wel heel groot! Maar ja waar ligt dit aan....?

Laten we maar afwachten totdat bij S&C, in Groningen twee UcD monoblokken staan 8)

Jan-Peter

Kronzilla

Wat mij duidelijker wordt is, dat bij ClassD versterkers de voeding precies waanzinnig verschil uitmaakt in klank... niet zozeer de versterker maar de voeding en meer nog de condensatoren. Dus een nieuw kwalitatief merk van elco's...  ::)
Eigenlijk zouden ze eens moeten een vergelijking doen met die modules,maar exact dezelfde voedingsopzet,dan kan je pas spreken van eerlijk vergelijken...
Het wordt weer moeilijker,niet alleen voeding maar ook elco's maken het verschil.... het gaat nooit eindigen  ::) zucht
en het is niet moeilijk dat de audio-hobby zo frustrerend maar ook leerrijk kan zijn  8 :)

Duck Twacy

frustrerend..? Audio is maar een hobby m.i.

Kronzilla

maar? bij mij is die hobby eigenlijk eerder met de idee: voor hetzelfde geld bouw ik betere kwaliteit,of voor goedkoper dezelfde kwaliteit...
zucht hehe :)

matjans

maw:

op zoek naar de beste voeding voor de ucd bakken...
Jammer dat ik er niet bij kon zijn (damn!), had het wel eens willen horen.

Eventjes in het kort filosoferen...

De geluidskwaliteit van de ucd modules hangt eigenlijk maar af van een ding; de voeding. Aan de rest is weinig te veranderen (afgezien van wat opamps, elco's en ander gepiel in de relatieve marge). Een groot gedeelte van de uiteindelijke geluidskwaliteit zal afhangen van de voeding. Wat voor eisen stellen we dan eigenlijk aan de voeding? Idealiter levert de voeding een oneindige hoeveelheid stroom bij een bepaald voltage met een frequentie van 0 Hz exact zonder vervuiling. Dit doet hij ten alle tijde, ongeacht de stroomvraag. Helaas is dit praktisch onmogelijk.
Wat voor eisen kunnen we dan wel stellen aan een voeding? Dat hij een zo net mogelijke stroom afgeeft ofwel:

- De voeding moet "snel" zijn, dwz, de voeding moet in staat zijn de stroomvraag instantaan of zo snel mogelijk te vervullen
- Hij moet stabiel zijn, geen wisselend voltage bij verschillende belasting
- Er mogen geen (of in ieder geval zo weinig mogelijk) oscillaties plaatsvinden, ook niet bij wisselende belasting
- Zo weinig mogelijk rommel van het net, de omgeving en verschillende andere invloeden oppikken. Geen hoogfrequente zooi etc.

En morgen ga ik verder, nu kruip ik mijn mandje in... ;)
Si fractum non sit, noli id reficere...

Jan-Peter

Hierbij wat foto's van de demo versterker......

Jan-Peter

Jan-Peter

Nog een...

Jan-Peter

En nog een....