UcD Class-D versterker zelfbouw

Gestart door Wowly, januari 18, 2005, 16:54:25

Vorige topic - Volgende topic

Hanz71

Vanavond mijn UcD even testen op alcone laplace. Net gisteravond met een tussenposs van 2 jaar (verhuizing enzo) testgereed gemaakt:

Ik ben benieuwd.
Op mijn Infinity kappa 7.2i's klinkt het allemaal wel erg fijn. Veel meer controle, de ruimte wordt mooi weergegeven en vooral het laag is erg mooi gedefinieerd t.o.v. mijn vorige versterker. Die speaker wordt goed vastgepakt door de versterker... Ik zit steeds met een big-smile te luisteren  ;D ;D ;D!!

Wowly

Yeah red gogogogo  8)

Snap je nu waarom ik de reference monitor ga bouwen???? Om te kijken wat er uit de versterker te halen valt!!

Trouwens mijn linkerkanaal heeft nu een licht krakelend geluid als je je oren voor de luidsprekers houdt. Bij mij vorige setup had ik hier aand e rechterkant last van. ZOu het aan de module kunnen liggen???

@maat25: kijk even op pagina 36 van fit topic, daar zie je zwager p@ulus de weerstandjes aan de brug solderen....

greetz Wowly

Hanz71

Ik was laatst nog even bij speaker en co om wat spulletjes te halen. Na gescoord te hebben (nep wbt-speakerterminals voor volgende verterker(s) en wat kabeltjes) nog een tijd geluisterd in zeg maar de zuilen-kamer. Ik was vooral benieuwd naar de ultimo (qua drivertjes een erg mooi ding natuurlijk) en de reference +, omdat ik een redelijk grote ruimte (~40m2) heb als huiskamer en dan leek me een dubbele parallel aangesloten woofer ook wel een feest i.v.m. extra gevoeligheid. Ik vond die reference + (met dezelfde tweeter en zelfde woofer (1 van de 2) als de monitor) een stukje mooier klinken dan de ultimo (vond ik verrassend!). Het lijkt me dat je met de monitor dus niet fout kunt gaan O0. Ik heb ook nog een paar keer langs alle speakers gezapt, de visaton vox200 vond ik ook wel tof, wat agressiever in het middengebied (misschien psychisch door de titanium mids :) ). De Excel EX4 had ik wat meer van verwacht, vond ik wat vlak... Al met al wel weer eens leuk daar even te hangen, al kost het wel weer wat centjes ;)....

Nu thuis m'n alcones aan het los gooien..... Gaat lekker :). Komt nog een lekker stukje bass uit. Nog wat fel in het hoog, maar ze staan net een kwartier te spelen...
Maar zo raken we wel van het UcD-pad af. Back on track!(?)

Wowly

Hehehehe  >:D

Wat zei ik je het blijft niet bij de versterkers alleen met deze kwaliteiten. Ik vind zelf de ultimo helemaal niets van muzikaliteit hebben (let wel: zeer persoonlijk!!!) Maar dat kan ook liggen aan die brakke vincent bakken.....( ;)) Die trekken dit soort spekers gewoon niet, alsof je met een 3 cilinderdaihatsu (ik heb er ook een..) 20 inch velgen met laagprofiel gaat rijden. Ik ga binnenkort ook maar eens luisteren bij ze en nog wat spulletjes aanschaffen.

sphere

Wat gebruiken jullie eigenlijk voor voorversterker bij jullie UcD amps?
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

FivePack

Als mijn UCD mono's straks (ergens in juni :-\) klaar  O0 zijn, dan komen ze achter mijn Rotel RSP-1068
Rotel RSP-1068 | Rotel RMB-1075 | Rotel RT-1080 | Rotel RCD-1072 | Panasonic DVD-S97| Vifa Premium 33 , 22 centre , Monitor 30 | 2 * UCD400AD monoblock | Kabelzooi...  | Panasonic 42PE55 | Cayin A-88 EH-KT88 buizen | Epson TW-3500

Wowly

Passieve stappenregelaar en ingangsswitch

Hanz71

In huidige stereo-setup een acurus RL-11. In surround gaan ze eerst op een marantz SR6200 komen totdat ik t.z.t. tegen een leuke prepro aanloop.

richardkrol

Is er eigenlijk iemand die zijn Bryston, Classe, Plinius etc. aan de kant heeft gezet voor een UCD of zijn het de Arcam's en de Marantz versterkers die het onderspit delven?

In hoeverre kan de UCD nu echt meegaan?

Gr,

Richard
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Leeuwarden

Op diyaudio sprak men over dat Accuphase nu de deur uit kon...

Wowly

Mijn Marantz PM80 MK II (zeker niet de minste, erg muzikale versterker) heeft het fors af moeten leggen. Ook de Rotelversterker van mijn zwager werd te licht bevonden. Ik heb zelden zo'n versterker gehoord. Toevallig onlangs nog bij Rob Dingen (zijn eigen oversized class-A zelfbouw-eindversterker).
Ze zeggen dat alleen top-end solid state en zeer goede buizenversterkers er voorbij gaan......

Overigens is dit allemaal erg persoonlijk imho. Maar net wat je gewend bent en op welke set je hebt geluisterd.

Ga je het echter over prijs-kwaliteit hebben denk ik dat je op dit moment nog geen ander aan de horizon ziet, zover is de sprong geweest. (ga maar na een versterker van 500€ die solid state van 5000€ eruit speelt, of een buizenversterker van 2000€)

Als je het wil weten moet je het gewoon eens uitproberen, zoveel centjes hoeft dat niet te kosten (relatief)

Wowly

Er komen voortdurend vragen binnen over de voorversterker (passief)

Om aan te geven dat de meeste info in het topic al staat zal ik proberen dit door te lopen

CiteerVoorversterkertje dat er op lag was eerst een passief beestje (ingangs selector en volumeknop) maar is nu vervangen door een rotel rsp-985 die ook fungeert als surround processor.

CiteerZit er veel (klankmatig) verschil in de eigenbouw voorversterker en de DSP?

CiteerDe passieve zelfklus pre was heel lang een noodoplossing met een beetje brakke componenten erin. Weliswaar een Alps potmeter (die mij erg goed bevalt overigens) maar de bedrading is cat5 koper, de ingangsselector is de enige, erg goedkope, driekanaals selector die ik kon vinden (2 euri bij de Baco in ijmuiden) en een hand standaard rca connectoren waar het goudspul na 2 keer pluggen er al vanaf begon te bladderen. Bovendien moest ik elke keer als ik een filmpje wilde kijken alle pluggen uit mn speakers halen, de surround-versterker erop inpluggen en dat was vreselijk prutswerk.

Over het geluid: Het lijkt wel alsof de pre niet in de weg zit van het geluid, hij is erg neutraal van klank, mits je een cd-speler hebt die een beetje redelijke uitgangs-stage hebt. Zo niet dan valt op een of andere manier de lol uit de muziek weg. Er hangt dan ook een redelijke interlink-kabelboom aan vast en dat is nooit goed voor het geluid.
De cd-speler die ik heb (nogal getweakte philips cd-723) heeft dat niet echt. De zelfknutsel USB dac die ook in de voorversterker gepropt was had al helemaal weinig uitgangsvermogen en kon de combinatie pre-ucd180 gewoonweg niet aansturen. Kraak, plop, ruis, oscillaties, alles.

Nu via de surround processor, die heeft wel een "eigen" geluid, ietsjes donkerder lijkt het wel, maar verder prima. Heel gedetailleerd. Het enige nadeel is dat hij (als je met je oor IN de tweater kruipt) een ietsjepietsje ruist. Maar dan moet je wel je best doen om het te horen. De UCD180's alleen zijn in ieder geval hartstikke doodstil.

Citeeroverigens wowly, als je er een pre bij wil bouwen misschien is dit dan iets. Niet heel moeilijk, simpel opampje met gebalanceerde uitgangen. Heb ik ook ooit eens gebouwd. klinkt prima en is erg simpel te bouwen. Op de foto ook dikke elco en een regulatortje.

Nu van Bruno Putzeys zelf:
CiteerAls de module uitgerust is met een ad8620, kan je gewoon een stepped attenuator gebruiken en daarmee rechtstreeks de versterkermodule in.  Het is dan niet nodig een extra versterkertrapje toe te voegen. Om redenen die me niet erg duidelijk zijn, hoor ik in een solid-state schakeling niet zo graag een potmeter, maar een stappenregelaar wel.

Citeerdie stappen potmeter ziet er inderdaad mooi uit Cool. Een ladder-pot voor €42 met Vishay is een koopje! 10 tot 20k Ohm lijkt me een goede waarde maar het kan geen kwaad om de ingangsimpedantie van de UcD op te zoeken. Voor buizen voorversterkers worden hogere waarden gebruikt (100k - 250k Ohm)
Ik schat dat je op ongeveer 2,5 á 3 dB per stap moet rekenen.

Een andere optie is acoustic dimension http://www.acoustic-dimension.com/attenuators/attanuatorsmain.htm 41 stappen, 1,5 dB per stap. Wel €100 duurder dan die Taiwanees Tongue

En zo gaat het maar door.......

Ik ga nu niet de gehele thread hier weer herhalen.

Je kunt dus, mits je van top-kwaliteit materialen gebruik maakt, zeer goed een passieve voorversterker op de UcD zetten.

De volumeknop het stepped attenuator, getrapte verzwakker, en is te koop op het www, Ebay ga zo maar door.

De sellername van de stepped attenuator van mij welke ik kocht in Taiwan is KYC111. Deze taiwanees heeft er zowat zijn beroep van gemaakt deze te verkopen wereldwijd. Mijn link eerder in deze thread kan niet meer werken omdat de bieding al is afgelopen en ebay het verwijderd. Dus even zelf zoeken en je zult vinden... (btw, als ze allemaal verkocht zijn moet hij er eerst weer maken, vaak biedt hij ze aan in het begin van de week, op het einde heb je alleen nog maar de 250K over, die blijkbaar niemand nodig heeft, de 10K en 50K zijn het populairst)

Ik zal het aansluitschema eens maken en posten als mijn kids weer wat doorslapen en ik weer wat tijd en energie vind ;D

succes

Wowly

Duck Twacy

Een andere mogelijke bron is
http://www.marchandelec.com/att.html

Maar die zijn duurder en iets minder mooi ($75 voor stereo 24 stapper in kit vorm)

sphere

OK, die naam helpt om het te vinden op Ebay. Met "stepped attenuator" kom je er niet. Achteraf had ik dat ook uit de advertentie kunnen halen in deze draad, maar toen was ik me nog niet bewust dat je kon zoeken op ebay gebruikers.

Ik was een beetje dom  ;D

Anyway, dit lijkt me een leuke optie. Aan de andere kant dacht ik dat vv's nog wel iets meer moesten doen dan verzwakken. Nu ja, dat is wellicht niet voor deze draad en daarnaast: wie ben ik om aan Bruno te twijfelen  ;) Zal uiteindelijk met BTW en invoerrechten op een euro of 60 komen?
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Wowly

Via ebay geen btw, of de douane moet je pakje per steekproef pakken en openmaken, en zullebn dan een btw-prijs maken (kan niet veel zijn)

Ik was voor 47 euro klaar met de kosten voor de attenuator en verzendkosten, goedkoper kan niet voor een ladder-type stepped attenuator.

Bestel; je uit de EU dan zou je officieel btw moeten betalen..

Wowly

Nog een vraagje:

Mijn Ucd doet nog een aantal zaken waar ik niet 100% over tevreden ben:

Bij het aan en uit zetten hoor ik een "tok"
Bij het uitzetten met bron spelende krijg ik ook het krghzwkrkr wat matti eens omschreef
Bij het aanstaan zonder bron kraakt het linkerkanaal aanzienlijk meer dan rechts (deze doet dat eigenlijk vrijwel niet), deed de testopstelling ook al, er is geen verschil tussen links en rechts qua opbouw in de versterker

Komen deze problemen bij een en dezelfde bron vandaan?

greetz Wowly

matjans

wowly,

De eerste twee problemen komen niet van de bron en zijn te ondervangen en wel door:
. een speaker-on/dc protectie delay tussen de uitgangen van de ucd's en de speakers te hangen,
. de ac-detectie zoals omschreven in het cookbook te gebruiken

het kraken lijkt me wel uit de bron te komen, ik heb er zelf geen last van.
Si fractum non sit, noli id reficere...

Duck Twacy

Citaat van: Wowly op april 25, 2005, 20:35:53

Daarbij, ben je nog altijd flink goedkoper dan die andere class-D versterkermodule's (zullen geen namen noemen, hehehe)

The compition is striking back http://www.lcaudio.com/  (bottom of page)

;D

Jan-Peter

Hoi Duck-Twacy,

Leuk vergelijking, ik zou het alleen nooit zo duidelijk willen stellen dat de Zappulse beter klinkt.

Trouwens als ik een vergelijkende EMC emissie metingen laat zien, uitgangsimpedantie plots en THD plots, zouden jullie allemaal zeer verrast  zijn wat voor een ENORME verschillen er zijn tussen de verschillende producten.

Jan-Peter

Duck Twacy

Tja, dat is idd een wat boute bewering (en niet van een objectieve bron).

Zijn de shipping kosten internationaal trouwens echt zo hoog??
En wat is het vermogen van een UcD400 beneden de 4 ohm. Dat zal toch ook niet meteen helemaal in elkaar storten?

Maar binnenkort gewoon een tabelletje van de UcD700 op je site zetten.  ;D

BTW er zou toch laatst sprake zijn van een vergelijking tussen de Zaps van BMW850 en een UcD400 op Bruno's DAC (als ik het me goed herinner)?

Jan-Peter

Als je naar onze webshop gaat http://62.100.17.227/hypexshop kan je het zelf uitrekenen. Er zijn voor het buitenland zelfs verschillende opties, waarvan een redelijk goedkoop. Daarbij buiten Europa betaal je geen 19% BTW.....

Daarbij is er vergeleken met een UcD400 met de extreem dure AD8620 opamp upgrade. Dus het is een vergelijking van appels met peren.

De UcD400 kan eigenlijk iedere impedantie aan, zelfs een kortsluiting. Er wordt alleen maar op stroom gelimiteerd, indien de piekstroom meer is als 20A.

Ik heb verder niks meer gehoord van BMW850.....

Jan-Peter

Duck Twacy

Met de GLS shipping naar de UK (bv) kom ik niet verder dan 350 euro voor 2 UcD200AD.
Beetje flauwe tabel van Lars en consorten wel.  Zouden ze niet zoveel meer verkopen...

Jan-Peter

Inderdaad maar je moet het vergelijken met een UcD400ST, niet met een UcD400AD. Dan kost zo'n bestelling nog maar een EUR 280,00........

Dat lijk me persoonlijk ook wel een redelijke prijs want de Zappuls levert nou eenmaal meer power, dus mag die ook iets duurder zijn ;D

Een vergelijking met de Zappulse lijkt met nog steeds een zeer goed plan. Ik heb nu wel meer tijd dus BMW850 we kunnen wel een afspraak maken.

Jan-Peter

sphere

Ach ja. Als je per se veel power nodig hebt is misschien de zap pulse een betere optie. Over verschil in geluidskwaliteit kan ik weinig zeggen, maar het zoals ze het nu opzetten bij LC Audio is natuurlijk wel concurrerend. Als je de lijn doorzet naar UcD700 is Hypex gewoon duurder. Maar goed, als je 700W nodig hebt voor je fronts... dat is wel absurd.

Ik ben ook erg benieuwd naar een vergelijkende luistertest. Gevoelsmatig heb ik wel het idee dat het lastiger is om de zap pulse fatsoenlijk aan de gang te krijgen in meerkanaals opstelling. Dat zijn niet echt dingen die ik kan terugvinden over hypex bij diyaudio, en dat is in mijn optiek positief.

Zelf denk ik over een (stereo) amp op basis van de 180AD modules, omdat ik twijfels heb bij het nut voor mij van 400 modules. In dat licht is het jammer dat Jan-Peter zegt (toegeeft?) dat er een verschil in geluidskwaliteit is tussen de modules  ;D

Er zit trouwens een bug in de webshop. Als je TPG selecteert krijg je GLS.

Kronzilla

De Zappulse,en UCD zijn niet gebalanceerde ClassD amp's terwijl de Icepower en bvb Tripath modules dit wél zijn.... (zitten dus in elke kant die naar de ls loopt een spoel) wat is nu beter? Kennelijk nog niemand alle mogelijkheden geprobeerd, dus De ucd,zappulse,Icepower en die Tripath modules van Jan Fredriksson...
Eigenlijk zouden die modules moeten deftig evenwaardig bvb gemodificeerd zijn zoals bvb de UCD met een betere opamp,dan pas kan je eerlijk vergelijken vind ik wat zo'n module nu kan presteren. Want als je één module een betere opamp geeft dan speelt ie natuurlijk die andere weg met die inferieure opamp..... ::)