Veel technische informatie over kabels

Gestart door garmtz, januari 12, 2005, 14:43:32

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

Ach, verschillende dagen, verschillende stemmingen, verschillende ervaringen.........

Leuk dat mensen hun gemoed verkwanselen aan de prijs van een "high end"  kabel  ;D
Hoe meer ik in studio's kom hoe meer ik er van baal dat ik hier ook in het verleden onnodig veel geld aan heb uitgegeven.

Te meer als je ziet dat de meeste top40 hits tegenwoordig zelfs volledig in het digitale domein op een laptopje met Ableton Live worden gemaakt. en dan lpen wij te soebatten dat de gitaar sample op de ene kabel toch echter klinkt dan op de ander. de gemiddelde producer lacht z'n ballen uit z'n broek als die de discussies hier leest ;D maar goed, ieder z'n fetish zullen we maar zeggen  ;D
JBL PRX Power!

roland p

Citaat van: Raphie op juli 21, 2008, 12:32:07
Ach, verschillende dagen, verschillende stemmingen, verschillende ervaringen.........
Heb soms het idee van 'Jemig, wat klinkt het vandaag goed!' zonder ook maar iets te hebben veranderd ;D
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

hifiman

Citaat van: roland p op juli 21, 2008, 12:43:24
Heb soms het idee van 'Jemig, wat klinkt het vandaag goed!' zonder ook maar iets te hebben veranderd ;D
Yep, dat kan dus heel goed met je lichtnet (vervuiling) te maken hebben!

dekkersj

Citaat van: Audioloog op juli 21, 2008, 12:50:36
Dan heb je bizar slechte apparatuur om mee te beginnen. Elk jan-boeren-fluitjes voedingkje haalt die storing er uit.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

dekkersj

de gemiddelde producer lacht z'n ballen uit z'n broek als die de discussies hier leest ;D
Niet alleen producers  ;D (ik kom ook geregeld niet meer bij)

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

Sk

Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

blue-eyes

Leuk dat mensen hun gemoed verkwanselen aan de prijs van een "high end"  kabel  ;D
Hoe meer ik in studio's kom hoe meer ik er van baal dat ik hier ook in het verleden onnodig veel geld aan heb uitgegeven.

Te meer als je ziet dat de meeste top40 hits tegenwoordig zelfs volledig in het digitale domein op een laptopje met Ableton Live worden gemaakt. en dan lpen wij te soebatten dat de gitaar sample op de ene kabel toch echter klinkt dan op de ander. de gemiddelde producer lacht z'n ballen uit z'n broek als die de discussies hier leest ;D maar goed, ieder z'n fetish zullen we maar zeggen  ;D

Raphie, uiteraard staat je mening niet ter discussie. Een eigen mening is tenslotte altijd de waarheid, voor jezelf dan ;)

Maar........ ik kan me herinneren, niet zo lang geleden, was je ervan overtuigt verschillen te horen. Beweer je nu het omgekeerde of zeg je nu dat jij jezelf altijd voor de gek hebt gehouden?
Of zeg je nu dat je wel verschillen hoort maar het geld niet meer waard is?

...
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

stef662

Citaat van: dekkersj op juli 21, 2008, 12:58:18
Niet alleen producers  ;D (ik kom ook geregeld niet meer bij)

Groet,
Jacco

Lachen is gezond  ;D Ik lig soms in een deuk als ik een interlink verwissel hihi hoeha dit kan helemaal niet werken, haha maar het werkt wel ? huh ? Dan hoor ik uit de keuken: waar zit jij zo dom om te lachen ?  ;D Binnenpretje mompel ik dan, niemand die mag weten van mijn dark secret voodoo kabels....

hifiman

Citaat van: dekkersj op juli 21, 2008, 12:57:09
Dan heb je bizar slechte apparatuur om mee te beginnen. Elk jan-boeren-fluitjes voedingkje haalt die storing er uit.

Groet,
Jacco
Dan zou je eens moeten komen luisteren! Een lichtnetfilter doet heel veel in mijn set, dat hoor jij zelfs  ;)
En nee mijn Lyngdorf versterker, Avalon speakers en TEAC loopwerk en PS Audio DAC zijn allen verre van defect  :P

hifiman

Citaat van: bourne op juli 21, 2008, 13:12:53
Lachen is gezond  ;D Ik lig soms in een deuk als ik een interlink verwissel hihi hoeha dit kan helemaal niet werken, haha maar het werkt wel ? huh ? Dan hoor ik uit de keuken: waar zit jij zo dom om te lachen ?  ;D Binnenpretje mompel ik dan, niemand die mag weten van mijn dark secret voodoo kabels....
Klinkt bekend, zeker met speakerkabels zijn de verschillen vaak niet mis  ;)

Ruud-

Luister jij naar die rommel dan?
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

Kuipje

:-X

hifiman

Citaat van: Kuipje op juli 21, 2008, 14:56:50
Heel Nederland heeft zich drie slagen in de rondte gelachen over een spotje over oude, bedorven, stinkende  stroom.
Including me  ;D

tiptop

Citaat van: dekkersj op juli 21, 2008, 11:44:01
Succes met de verkoop en op naar de volgende "upgrade".

Ik begrijp overigens niet wat "de theorie van de nonbelievers" er mee te maken heeft. Als ik al zou weten wat je er mee bedoelt.

Groet,
Jacco
javascript:void(0);
Undecided

Dank je. :)

De theorie van de suggestie of het placebo-effect waar sommige zo graag mee schermen wanneer iemand zegt verschillen te horen tussen kabels.
Daarmee impliceert men dat je je hersens wijs maakt een verschil in het voordeel van de dure kabel te moeten horen, omdat je dat wil. Je hebt immers veel geld er voor neergelegd en duurdere kabels zien er over het algemeen mooier uit en dus klinkt deze beter. Dit is dus wat er in elke kabeldiscussie geroepen wordt.
Daar doelde ik dus op.
Jij bent niet iemand die hiermee pareert, maar een groot deel van de groep die de verschillen onzin vind, wel.  :-\ ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Wim44

Citeer
Als de lichtnet vervuiling werkelijk invloed heeft op de "performance" van je audio installatie dan is er duidelijk iets mis in de voeding van de apparatuur die gebruikt wordt. Het probleem in de voeding zit dan in 1/. de transformator, 2/. de gelijkrichting en/of  3/. de stabilisering. Het is een bekend fenomeen dat heel effectief - in de audio apparatuur - kan worden opgelost tegen lage kosten.

Zoek je de oplossing buiten de apparatuur dan is dat minder effectief en kost aanzienlijk meer. In veel gevallen wordt de veiligheid bij dit soort oplossingen niet al te nauw genomen. Al met al een oplossing die meer op een by-pass lijkt omdat er symptomen worden bestreden, maar niet de oorzaak van de problemen wordt geelimineerd.

Het uitgangspunt van elke lichtnet- of krachtstroom installatie is dat in de praktijk altijd vervuiling van het lichtnet optreedt. Bij een redelijke tot goede installatie mag je verwachten dat daar bij het ontwerp en de implementatie rekening is gehouden.

hifiman

Citaat van: Wim44 op juli 28, 2008, 23:01:15
Het is een bekend fenomeen dat heel effectief - in de audio apparatuur - kan worden opgelost tegen lage kosten.

Das super Wim. Vertel, dat scheelt me weer een hoop geld aan een duur lichtnetfilter  :D

Deleted member

Citaat van: Wim44 op juli 28, 2008, 23:01:15
Als de lichtnet vervuiling werkelijk invloed heeft op de "performance" van je audio installatie dan is er duidelijk iets mis in de voeding van de apparatuur die gebruikt wordt. Het probleem in de voeding zit dan in 1/. de transformator, 2/. de gelijkrichting en/of  3/. de stabilisering. Het is een bekend fenomeen dat heel effectief - in de audio apparatuur - kan worden opgelost tegen lage kosten.

Zoek je de oplossing buiten de apparatuur dan is dat minder effectief en kost aanzienlijk meer. In veel gevallen wordt de veiligheid bij dit soort oplossingen niet al te nauw genomen. Al met al een oplossing die meer op een by-pass lijkt omdat er symptomen worden bestreden, maar niet de oorzaak van de problemen wordt geelimineerd.

Het uitgangspunt van elke lichtnet- of krachtstroom installatie is dat in de praktijk altijd vervuiling van het lichtnet optreedt. Bij een redelijke tot goede installatie mag je verwachten dat daar bij het ontwerp en de implementatie rekening is gehouden.

Natuurlijk is het design van een voeding als basis van een component dat wanneer ook goed geïmplementeerd onder alle omstandigheden goed kan functioneren ontzettend belangrijk máár voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Aangezien geen enkele voeding perfect is is een zo schoon mogelijke netspanning nooit verkeerd.

Met je verhaal impliceer je ook indirect dat sets waar stroomfiltering een positief effect bewerkstelligt er iets mis is met de voeding van het apparaat. In zeer strikte zin is dat natuurlijk waar want zou de voeding perfect zijn dan is er geen enkel verschil hoorbaar maar meestal wordt stroomfiltering ingezet in al goede sets die dan nog net even wat beter gaan functioneren en niet direct om een probleem op te lossen. Het kan dus ook de kers op de cake zijn voor mensen die het allerbeste uit hun set willen halen.

Wim44

Als je naar de schema's van - wat normale maar ook high-end apparatuur genoemd wordt - kijkt naar de gebruikte onderdelen en de manier hoe e.e.a. geimplementeerd is, dan zie je dat men zich toespitst op het geluidsdeel van een receiver, versterker of DVD speler. 

Het ondergeschoven kind, is juist de voeding. Een ringkern transformator en grote condensatoren is niet automatisch een betere oplossing voor een voeding. Dat klinkt marketing technisch gesproken indrukwekkender maar de realiteit is vaak anders.

De oscillaties die de zware condensatoren zelf veroorzaken, door de zelfinductie die deze condensatoren hebben (ja deze condensatoren werken dus ook als spoel) dan is het eenvoudig om in te zien, wat er met een goede audio versterker gebeurt. Deze eigen oscillaties worden vaak niet getemd, omdat er nauwelijks aan het fenomeen voeding aandacht wordt besteed. Dat is iets wat onder de motorkap zit....

Als je vervolgens kijkt naar de manier van stabiliseren van de voedingen, de range van de spanningswisselingen in het lichtnet  waarbinnen de gelijkspanning achter de voeding stabiel, onvervormd en schoon blijft, dan is dat vaak om te huilen.....

Ja een netfilter kan helpen, echter filtering van de netvoedingsspanning heeft hele andere gevolgen voor de voeding en daarmee op de reacties van een muziekinstallatie, zeker bij grote belastingsschommelingen (dynamiek).

In de apparatuur zelf kom je vaak tegen dat daardoor de apparatuur zelf de gelijkspanning gaat vervuilen. M.a.w de spanning wordt door netfiltering schoner aangeboden, maar omdat belastingsveranderingen impact hebben op de voeding, heeft dit tot gevolg dat de rottigheid verplaatst wordt van het lichtnet naar het apparaat zelf.

Een voeding hoeft ook niet perfect te zijn. De voeding moet het mogelijk maken dat de geluidssignalen en videosignalen die worden verwerkt, met zo min mogelijk vervorming (om wat voor reden dan ook) worden gereproduceerd en vervolgens kunnen worden weergegeven.

Opnemen van extra schakels in de keten om een probleem op te lossen, veroorzaakt altijd nieuwe problemen op een andere plek en op een andere manier. De apparatuur die ontwikkeld is en gefabriceerd wordt, wordt niet uitgetest met apparatuur en oplossingen van derden, omdat de karakteristieken en kenmerken van al die verschillende oplossingen impact op de apparatuur hebben. 

Bij industriele toepassingen en missie kritieke toepassingen (mensenlevens, grote risiko's) wordt standaard met dit soort zaken rekening gehouden. De meerkosten voor een beter ontwerp en implementatie zijn gering...... De engineering aan audio en video wordt minder grotesk aangepakt als de bedrijfstak ons wil doen geloven.

Dus het is nooit de kers op een cake voor het allerbeste, die illusie kan je hebben omdat perikelen verplaatst worden naar een ander domein. Als je iemand daar dan weer opmerkzaam op maakt, ontstaat er weer een ontdekkingsreis om dat probleem op te lossen en het geluid beter te doen klinken.....

Met dit experimenteel vaststellen van het beste stukje piece of cake met een installatie wordt door het herhaaldelijk verschuiven van problemen (of positiever kenmerken, variabelen, parameters) in een installatie door het toepassen van tal van exotische oplossingen het meeste geld verdiend. Daar is niets mis mee, als mensen vinden dat het helpt dan is het goed.

Er is naast de apparatuur een fantastische koppelverkoop van kabels, filters enz. Door producten minder perfect te maken, gaat er macro gezien aanzienlijk meer geld in dit circuit om. Technisch gezien is dit niet nodig, commercieel en economisch gezien is het mooi meegenomen.

Zolang mensen bereid zijn om op die manier problemen op te lossen, is er geen directe aanleiding om al die standaard oplossingen die in geluids/video apparatuur gebruikt wordt ook maar op een plek aan te passen......   

De reden waarom een kabel of een netaansluiting met filtering impact kan hebben (dus een verschil in muziekbeleving kan veroorzaken) komt omdat de bottleneck tussen de afzonderlijke componenten verplaatst wordt.

Het is niet altijd de kwaliteit van een kabel of lichtnet filter of groep, maar het effect van de verandering op de elektronische rim-ram die met elkaar gekoppeld is. Er zijn situaties waarin je dat kan horen, er zijn ook veel veranderingen die we niet of moeilijk waarnemen en daar dus geen erg in hebben.

Het oplossen van een lichtnet probleem kan als je op een verkeerde lokatie woont, ook weer EMC problemen veroorzaken indien er een radiobron in de buurt is.

Er zijn zeer veel parameters die de kwaliteit en de gevoeligheid voor tal van verschillende soorten van storingen beinvloeden. Dit soort storingen is ook vaak conditioneel gekoppeld aan andere storingen maar kan er ook volledig of bijna volledig los van staan.

Om dit soort issues alleen als kabelprobleem of als lichtnet vervuiling af te doen is een oversimplificering van de werkelijke problematiek, waar in consumenten elektronica te weinig aan gedaan wordt om de problematiek echt op te lossen.

Bij het testen van audio/video installaties zou je net als in de industrie en bij missie kritieke installaties, apparatuur heel anders en uitgebreider aan de tand kunnen voelen.

Het effect van netvervuiling, spanningsveranderingen in het net en de zelf-oscillatie van de eigen voedingen zou kunnen worden meegenomen. Los daarvan  kan je ook de impact van EMC meenemen. Ook aan dat punt wordt over het algemeen te weinig gedaan in de apparatuur zelf.

s0000884

Citaat van: Wim44 op juli 29, 2008, 23:03:59
Het ondergeschoven kind, is juist de voeding. Een ringkern transformator en grote condensatoren is niet automatisch een betere oplossing voor een voeding. Dat klinkt marketing technisch gesproken indrukwekkender maar de realiteit is vaak anders. De oscillaties die de zware condensatoren zelf veroorzaken, door de zelfinductie die deze condensatoren hebben (ja deze condensatoren werken dus ook als spoel) dan is het eenvoudig om in te zien, wat er met een goede audio versterker gebeurt. Deze eigen oscillaties worden vaak niet getemd, omdat er nauwelijks aan het fenomeen voeding aandacht wordt besteed. Dat is iets wat onder de motorkap zit....
Dit is meer een fout van iemand die nog nooit een voeding heeft gebouwd; en zou in gangbare spullen absoluut niet terug te vinden zijn. Zo het al effect heeft, is het zeer eenvoudig weg te halen met een goed ontwerp. Is jouw observering gebaseerd op metingen aan de uitgang v/d voeding?
Citeer
Als je vervolgens kijkt naar de manier van stabiliseren van de voedingen, de range van de spanningswisselingen in het lichtnet  waarbinnen de gelijkspanning achter de voeding stabiel, onvervormd en schoon blijft, dan is dat vaak om te huilen.....
Dit is een zeer onwaarschijnlijke stelling; een goede voedingsstabilisatie i.c.m. met een goed versterkerontwerp (die afhangt van ontwerp en niet van hoeveel de componenten kosten) is verregaand robuust tegen rommel op het lichtnet. Leuk detail is dat zelfs een duits audiofiel tijdschrijft als AUDIO nu tot de observering gekomen is (via blind testen) dat men geen verschil waarneemt tussen sterk vervuild lichtnet en een schone sinus (uit een voedingsapparaat oid).
Citeer
Ja een netfilter kan helpen, echter filtering van de netvoedingsspanning heeft hele andere gevolgen voor de voeding en daarmee op de reacties van een muziekinstallatie, zeker bij grote belastingsschommelingen (dynamiek).
Dit is feitelijk onjuist. Afgezien van dat het al bizar is, gezien het feit dat een goede voeding voor een habbekrats te maken is, om een filter in te zetten als de voeding niet toereikend is (dan moet die voeding gewoon in de vuilnisbak imo), zal zo'n filter absoluut niets aan de vermogensoverdracht v/d versterker veranderen. De sinus van 50 Hz komt er namelijk nog prima door. En dat is het enige dat de voeding nodig heeft. Is deze bewering gebaseerd op metingen aan de uitgang v/d voeding en blinde luistertests?
Citeer
In de apparatuur zelf kom je vaak tegen dat daardoor de apparatuur zelf de gelijkspanning gaat vervuilen. M.a.w de spanning wordt door netfiltering schoner aangeboden, maar omdat belastingsveranderingen impact hebben op de voeding, heeft dit tot gevolg dat de rottigheid verplaatst wordt van het lichtnet naar het apparaat zelf.
Hoe groot zijn die veranderingen? Wat voor ripple / ruis wordt erdoor veroorzaakt? Het idee van de voeding is nu juist dat door z'n eigen afvlakking deze alle niet-lineaire last van een speaker opvangt zodanig dat de rommel die overblijft onhoorbare invloed heeft. Goedkope versterkers (300 euro) kunnen dit al feilloos en dure versterkers kunnen dit niet 'beter'. Onhoorbaar blijft onhoorbaar.
Citeer
Een voeding hoeft ook niet perfect te zijn.
Precies, en de bovengrens van de nauwkeurigheid volgt niet bij een pseudo-technische redenering, maar uit de beperkingen van ons oor.
Citeer
Opnemen van extra schakels in de keten om een probleem op te lossen, veroorzaakt altijd nieuwe problemen op een andere plek en op een andere manier.
Zolang die schakels geen hoorbare invloed hebben (en er zijn vele schakels die bewezen hebben die eigenschap te hebben) is dat woord 'altijd' zeker niet op z'n plaats.
Citeer
De apparatuur die ontwikkeld is en gefabriceerd wordt, wordt niet uitgetest met apparatuur en oplossingen van derden, omdat de karakteristieken en kenmerken van al die verschillende oplossingen impact op de apparatuur hebben. 
Deze beredenering gaat opnieuw voorbij aan de afschatting van die impact. Een goede ontwerper kent de worst-case scenarios en ontwerpt daarop.
Citeer
De meerkosten voor een beter ontwerp en implementatie zijn gering.
En daarom zit die al in de goedkopere audioapparatuur (paar honderd euro ben je klaar).
Citeer
..... De engineering aan audio en video wordt minder grotesk aangepakt als de bedrijfstak ons wil doen geloven.
Het probleem ligt imo anders. Er wordt op de pseudo-redenering van veel leken ingespeeld, en hierdoor vind je hele rare overbodige zaken aan in de toestellen (zoals een belachelijk gedimensioneerde voeding of een stabiel chassis voor een loopwerk) die technisch volkomen onzinnig zijn maar de 'technische wensen' van leken weerspielen. Zo verkoop je dure audiospullen.
Citeer
Er is naast de apparatuur een fantastische koppelverkoop van kabels, filters enz. Door producten minder perfect te maken, gaat er macro gezien aanzienlijk meer geld in dit circuit om. Technisch gezien is dit niet nodig, commercieel en economisch gezien is het mooi meegenomen.
Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Echter wordt er juist een illusie in stand gehouden dat apparaten minder perfect zijn (dit is in het echt over het algemeen niet zo tenzij men expres vervorming toevoegt of slecht ontwerpt) om meer te verkopen. 'het probleem van uw stofzuiger is' enzovoort.
Citeer
Zolang mensen bereid zijn om op die manier problemen op te lossen, is er geen directe aanleiding om al die standaard oplossingen die in geluids/video apparatuur gebruikt wordt ook maar op een plek aan te passen......   
Absoluut. De audiofiel wilt niet een technisch perfecte versterker voor een zo laag mogelijke prijs, maar eentje die aan zijn psychologische wensen / eisen voldoet. Zolang op die manier veel geld verdiend kan worden gaan ze natuurlijk gewoon door.
Citeer
Om dit soort issues alleen als kabelprobleem of als lichtnet vervuiling af te doen is een oversimplificering van de werkelijke problematiek, waar in consumenten elektronica te weinig aan gedaan wordt om de problematiek echt op te lossen.
Dit is niet zo. Mijn PC werkt prima op vuile stroom en de stofzuiger ook. Het zelfde geldt voor audiospullen. Juist jouw stelling bevestigt dat het volkomen verkeerde beeld dat audiofabrikanten willen schetsen van audio nog steeds geloofwaardig is voor velen.

Wim44

Met de toelichting geef ik aan dat je (als leverancier met minimale kosten) bij de apparatuur die we gebruiken, op het lichtnet zoveel storing kunnen zetten als we willen. Je zal er, als het  allemaal goed is opgezet, er niets van hoeven te merken. Er zijn hiervoor geen perfecte schakelingen in apparatuur nodig. Het enige is goed ontwerp en redelijk goede onderdelen en "common sense".

Als je door een andere lichtnetkabel te gebruiken verschillen waarneemt, dan is het een illusie om te stellen dat dit alleen mogelijk is bij zeer goede installaties (high end) en dat al die buitenboord oplossingen een "kers op de cake" is.

Een goede installatie werkt gewoon goed op elk lichtnet, vervuild of niet vervuild. Als dat niet zo is, is duidelijk waar het probleem ligt.

Professioneel wordt er gewerkt met bron-signalen die volledig tenonder gaan in de stoorsignalen van de omgeving en op het net en is men in staat om uit al die storing en vervuiling tussen 0-1GHz de bronsignalen zonder enig probleem volledig te herleiden en als herboren opnieuw te gebruiken. Zonder verlies aan content.... of verandering van geluid, klank.

Aan het vermogen van het menselijk gehoor worden kenmerken toegedicht die ons gehoor beslist niet heeft, inclusief het achterliggende zenuwgestel en de fysiologische systemen dat erop zou kunnen reageren. Als bekabeling wordt veranderd, wordt er in de keten iets veranderd wat kan doorwerken in andere delen van een installatie. Echter als een installatie of gebruikte apparatuur goed is opgezet, voltrekken deze veranderingen zich in het algemeen buiten de  mogelijkheden van ons gehoor. M.a.w. het valt niet op omdat het niet kan worden waargenomen.

Als audiofiel neem ik liever een pilsje of een glas wijn terwijl ik naar goede muziek luister.

Als mensen het gevoel hebben dat mooie en exotische kabels en andere oplossingen bijdragen tot een hogere of fijnere muziekbeleving dan heb ik daar geen enkel probleem mee. De leveranciers ook niet, dus iedereen is happy.
Een kleine economische dip, zal het kaf en het koren snel genoeg scheiden. Nu is het een luxe probleem.

BWzes03

Citaat van: Wim44 op juli 30, 2008, 17:38:04
<knip>
Professioneel wordt er gewerkt met bron-signalen die volledig tenonder gaan in de stoorsignalen van de omgeving en op het net en is men in staat om uit al die storing en vervuiling tussen 0-1GHz de bronsignalen zonder enig probleem volledig te herleiden en als herboren opnieuw te gebruiken. Zonder verlies aan content.... of verandering van geluid, klank.
<knip>

Als je het hebt over de "studio omgeving" waar de masters worden geproduceerd, hoe weet je dat het niet is dood vervormd..... Als het nu eenmaal zo op de master staat dan is dat "de waarheid", met alle vervormingen in het bron signaal....  er is geen "referentie", aangezien alle opnamen nu eenmaal zo worden opgenomen, met de vervormingen van het net meegenomen....   >:D >:D
Veranding van klank is dan niet meer te konstateren, aangezien de verandering van klank al door de microfoonversterkers / mengtafels etc. is aangebracht voor het op de monitoren/hoofdtelefoons van de bandleden/soundengineer terecht komt...

Uiteraard begrijp ik wel wat je bedoeld, maar een gemiddelde studio heeft toch ook geen "misselijke" spullen staan....  DAC's en ADC's bakken van 1000'den euro's voor de mastering... gebeurd echt niet met een M-audio PCI-boardje.....
HT: Rotel RSP-1098|RMB-1075|Marantz Ma-500|QED Qunex4S|75 Signature|Pana BD50|WD HDTV-Live|Epson TW700ISF|B&W DM603|LCR600|DM601|ASW-675
ST: Rotel RC-1090|RB-1092|RT-1080|RCD-1072|Pro-Ject Debut III Esprit|Ortofon 2M Blue|Pio N-50A-s|Pio DV-989Ai-S|Nordost Red Dawn|Monster M2.2s|B&W N802|ASW-700
Pana TH-42PY70

Raphie

Ehhmmm jawel... ;D Het M-audio boardje wordt alleen genruikt voor monitoring, maar zit niet in het signaal pad ;)
Alle feitelijke bewerkingen gebeuren in de PC volledig in het digitale domein.
JBL PRX Power!

Wim44

De discussie gaat over vervuiling van het lichtnet en de invloed die dit zou hebben op de muziekbeleving. Ik probeer duidelijk te maken dat bron-signalen (de signalen die we aanbieden aan de apparatuur) vele malen kleiner kunnen zijn dan de stoorsignalen op het lichtnet zonder dat dit gevolgen op de weergave van het bronsignaal hoeft te hebben. M.a.w. de invloed van stoorsignalen, wordt zodanig geelimineerd dat de invloed van stoorsignalen niet kan worden waargenomen. Dit kan worden gerealiseerd in de apparatuur die gebruikt wordt. Als de stoorsignalen op het lichtnet wel zijn waar te nemen, dan is duidelijk (zie boven) waar het probleem zit.   

hifiman

Laten we nu aub eens stoppen met die onzin dat als een lichtnetfilter een hoorbaar verschil maakt het apparaat dan defect zou zijn  :-X Lichtnetfilters maken (net als kabels overigens) bijna altijd een duidelijk hoorbaar verschil, echter niet altijd persee een verbetering. Ik erger mij echter dood aan het feit dat er door degenen die een dergelijke ervaring (nog) niet hebben dan gelijk geroepen wordt dat de apparatuur dan wel defect moet zijn. Als dat waar was dan zaten dus bijna alle audiofielen met defecte apparatuur en dat lijkt me wat overdreven  :P

Verder zijn veel zaken zijn zo overduidelijk dat een blinde test domweg overbodig is. Ook staat er bij mijn weten nergens in het wetboek der strafrecht dat een blinde test verplicht is als je een verschil ergens hebt gehoord  :P

Met dit soort opmerkingen maak je feitelijk alleen maar duidelijk dat je weinig tot geen luisterervaring hebt.

Edit: dit is niet tegen 1 specifiek persoon gericht, maar even in het algemeen

Wim44

Als het luisteren net zo goed gaat als het lezen ..... :) (geintje).

Er wordt nergens gerept over een defect in de apparatuur.
Iedereen heeft het recht om verschil te horen en als je daarvoor wilt betalen, of zaken wilt veranderen, geen probleem.

De kans is groter dat de audiofiel die een verschil waarneemt dit toeschrijft aan de delen in de keten van een installatie die worden veranderd. Er wordt aan theorieontwikkeling gedaan om de verschillen die al dan niet ervaren worden te verklaren. Die theorie en de uitleg deugt van geen meter.... Op zich niet erg, het geeft alleen een verkeerd beeld van de feitelijke situatie.

Bedenk dat een ongeboren kind de aanleg al ontwikkelt om te kunnen luisteren en te ervaren. Ook v.w.b. muziek.  Wat je er in de rest van je leven daarna bijleert,  is relatief nagenoeg niets......

Geniet van je audio-video hobby, maar probeer dan niet met technische en quasi wetenschappelijke verklaringen te komen die kant nog wal raken. Rommel dan gewoon lekker aan en geniet van de experimenten.

Ergeren, en zeker doodergeren is een aanslag op je eigen gezondheid. Dat moet je niet doen, je doet jezelf dan tekort, ook op audio/video gebied. :)

Als audiofiel, als techneut, als wetenschapper, als marketeer