Veel technische informatie over kabels

Gestart door garmtz, januari 12, 2005, 14:43:32

Vorige topic - Volgende topic

s0000884

Citaat van: Audiofiel op juni 13, 2008, 18:33:30
Omdat jij dat zegt? ??? Er zijn al voldoende argumenten gegeven waarom een blindtest op dit auditieve terrein niet goed kan werken. En nu probeer jij ons zonder argumenten te overtuigen dat het zelfs zeer betrouwbaar en nauwkeurig is... ::)
Wen er al vast maar aan dat als het op meettechniek aankomt dat ik het beter weet dan jij  ;D
Citeer
Misschien schaar ik je ten onrechte in bij het 'kamp der techneuten', want ik weet niet of je enige technische achtergrond hebt of je hier alleen hebt geregistreerd als 'collega van Jacco' om zijn verhaal te ondersteunen. ???
Ik begrijp wel wat je bedoelt. Met een DBT luister je niet zoals je normaal luistert. Het leuke is nu juist, dat bij een DBT je alléén je oren gebruikt, en níet je ogen die vertellen dat er een duur audiofiel apparaat speelt. Je mag verder ALLES in jouw voordeel beschouwen:

1. Jouw favoriete set.
2. Jouw favoriete luisterruimte.
3. Zo lang / zo kort luisteren als je wilt.
4. Zo vaak als je wilt.

Alles dat in jouw optiek nodig is om de verschillen tussen bijvoorbeeld 2 kabels zo hoorbaar mogelijk te maken. Als je nu gaat zeggen dat dit een 'onbetrouwbare' test is, dan zeg je eigenlijk dat je je eigen oren niet vertrouwt, en dat is precies wat ik ook niet doe. Met het verschil dat ik ervoor uit kom dat ik mijn oren niet vertrouw en dat ik toegeef dat ik verschillen tussen kabel A en kabel B niet hoor.......

s0000884

Citaat van: dekkersj op juni 16, 2008, 09:49:25
Je kunt je psyche niet zonder meer sturen.
Als je audiofielen hiervan kunt overtuigen dan verdien je een Nobelprijs en de Presidential Medal of Freedom:

;D

stef662

Moeilijk te overtuigen? En dat terwijl je audiofielen zo makkelijk alles en nog wat kunt aansmeren  ;D

LittleNinja

Waarschijnlijk beïnvloed door stimuli die niet meer bewust bij je binnen komen. Je kunt je psyche niet zonder meer sturen.

Groet,
Jacco

Heheheh....

Dat vind ik dan wel weer een redelijk vaag begrip.
Mijn hemel jullie zijn vermoeiend....

Audiofiel

Citaat van: s0000884 op juni 16, 2008, 11:29:48
Wen er al vast maar aan dat als het op meettechniek aankomt dat ik het beter weet dan jij.

:-X Grootheidswaanzin is besmettelijk de laatste tijd.

Nu nog leren luisteren in plaats van meten, Missing Component. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

s0000884

Citaat van: Audiofiel op juni 16, 2008, 12:42:53
Je kunt het dus niet verkroppen als iemand iets (vanwege betere opleiding / achtergrond) beter weet. Concludeer ik dat goed?
Citeer
Nu nog leren luisteren in plaats van meten.
Als je leert waarnemingen van je oor en je eigen inbeelding op waarde te schatten en te interpreteren (ofwel als jij leert luisteren  ;D ) dan zouden we deze discussie misschien helemaal niet hoeven te voeren......

Audiofiel

Citaat van: s0000884 op juni 16, 2008, 13:10:08
Je kunt het dus niet verkroppen als iemand iets (vanwege betere opleiding / achtergrond) beter weet. Concludeer ik dat goed?

Nee, dat interpreteer je niet goed. Ik kan het prima hebben als iemand het beter weet. Ik krijg alleen jeuk als iemand zegt het beter te weten en uit de hoogte gaat doen. Iemand die er écht verstand van heeft, hoeft niet steeds te vertellen dat hij het beter weet dan anderen. ::)

Of jij een betere opleiding hebt genoten of een betere afgrond hebt, dat weet ik niet. Ik spreek niet in termen van 'beter' bij opleidingen. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

s0000884

Citaat van: Audiofiel op juni 16, 2008, 13:43:56
Nee, dat interpreteer je niet goed. Ik kan het prima hebben als iemand het beter weet. Ik krijg alleen jeuk als iemand zegt het beter te weten en uit de hoogte gaat doen.
E.e.a. zei ik n.a.v. jouw stelling dat een DBT niet deugt (dat noem ik 'vanuit de hoogte').
Citeer
Iemand die er écht verstand van heeft, hoeft niet steeds te vertellen dat hij het beter weet dan anderen. ::)
Het probleem is dat jij objectieve kennis niet erkent. Dan treed ik in herhaling, in de hoop dat die erkenning alsnog komt.

s0000884

Citaat van: Audiofiel op juni 16, 2008, 12:42:53
Was je nog van plan inhoudelijk in te gaan op de rest van mijn post, ipv slechts selectief quoten en persoonlijk te worden?

hifiman

Misschien leuk om in de discussie ook de kwaliteitsverschillen (in geluid) mee te nemen van de connectoren  ;D

Audiofiel

Citaat van: s0000884 op juni 16, 2008, 14:03:05
E.e.a. zei ik n.a.v. jouw stelling dat een DBT niet deugt (dat noem ik 'vanuit de hoogte').

Ik heb niet gezegd dat een DBT niet deugt. Alleen dat deze niet voor auditieve doeleinden geschikt is (of je zou dat eerst moeten gaan onderzoeken op een wetenschappelijke manier, zoals ik pagina's terug al omschreven heb). 8)

CiteerHet probleem is dat jij objectieve kennis niet erkent. Dan treed ik in herhaling, in de hoop dat die erkenning alsnog komt.

Kennelijk heb je bevestiging nodig. Onzeker over je zaak? ;)
Citaat van: s0000884 op juni 16, 2008, 14:04:55
Was je nog van plan inhoudelijk in te gaan op de rest van mijn post, ipv slechts selectief quoten en persoonlijk te worden?

Ik wordt nooit als eerste persoonlijk. Ik respondeer slechts in de 3e wet van Newton. O0

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op juni 16, 2008, 14:05:22
Misschien leuk om in de discussie ook de kwaliteitsverschillen (in geluid) mee te nemen van de connectoren  ;D

Lijkt mij een nuttige toevoeging voor een test. Evenals het gebruikte soldeer. ;D

stef662

Citaat van: Audiofiel op juni 16, 2008, 14:38:19
Lijkt mij een nuttige toevoeging voor een test. Evenals het gebruikte soldeer. ;D

Ik heb mijn kabels zonder connectoren besteld, dat lijkt me het allerbeste toch? Overigens doen de heren hard hun best om zichzelf als deskundige te verkopen en moet ik helaas concluderen dat dit toch weinig invloed heeft  ;D

Audiofiel

Citaat van: bourne op juni 16, 2008, 14:42:49
Ik heb mijn kabels zonder connectoren besteld, dat lijkt me het allerbeste toch? Overigens doen de heren hard hun best om zichzelf als deskundige te verkopen en moet ik helaas concluderen dat dit toch weinig invloed heeft  ;D

Beetje te hard hun best. Om erkenning bedelen is een toonbeeld van onzekerheid. ;)

stef662

Misschien zou het een idee zijn als ze binnenkort de sexy professor dokter audioloog Jantine Dekjes introduceren die met haar charme en intellect en korte rokjes ons allen versteld doet staan van de waarde van de blindtest als enige en echte middel tot waarheidsvinding.  ;D

hifiman

Citaat van: bourne op juni 16, 2008, 14:54:56
Misschien zou het een idee zijn als ze binnenkort de sexy professor dokter audioloog Jantine Dekjes introduceren die met haar charme en intellect en korte rokjes ons allen versteld doet staan van de waarde van de blindtest als enige en echte middel tot waarheidsvinding.  ;D
Hee, hee, laat mij er even buiten  ;D  ;)

stef662

Citaat van: Audioloog op juni 16, 2008, 14:58:27
Hee, hee, laat mij er even buiten  ;D  ;)

Ok, Jantine Dekjes die audiofielen vastbindt op stoeltjes om ze blind kabeltjes te laten testen  ;D

stef662

Maarrrr heren ik heb het idee dat deze discussie nu echt nergens meer heen gaat  ??? Toch?

hifiman

Het eindigt (en dat was voorspelbaar) in een pat stelling tussen believer en non-believers  :P

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op juni 16, 2008, 15:20:56
Het eindigt (en dat was voorspelbaar) in een pat stelling tussen believer en non-believers  :P

s0000884

Citaat van: Audiofiel op juni 16, 2008, 15:26:21
[blaat]
Jammer dat je zo kinderachtig, speculatief, persoonlijk maar vooral niet inhoudelijk blijft posten. Toch nog een keer proberen. Vraag: als DBT's worden gebruikt in allerhande metingen waarbij de waarnemingen door de mens moet worden gedaan (zoals bij medicijnen, smaaktesten enz.) en hier altijd zeer succesvol betrouwbare resultaten uit worden gehaald, waarom werkt dit dan *ineens* niet bij audio?

En nogmaals: als jij de uiterst betrouwbare blindtest niet vertrouwt, vertel je dan eigenlijk niet gewoon dat je je eigen oren niet vertrouwt?

s0000884

Citaat van: Audiofiel op juni 16, 2008, 14:37:45
Ik wordt nooit als eerste persoonlijk.
Er is een verschil tussen "je snapt het niet", "je hebt de kennis er niet voor", of, zoals Jacco zei "je opmerkingen slaan nergens op" aan de ene kant en iemand van grootheidswaanzin betichten aan de andere kant. Maar gezien jouw hierboven gequote statement kan ik niet anders concluderen dat je de bagage niet hebt om dit verschil te zien.

dipswitch

O0

cyberjobe

Citaat van: Raphie op juni 13, 2008, 09:02:18
Wat een gelul. Mijn posts hebben net zo veel met "naar stoken" te maken als een robot met interlinks. Dit soort replies geeft alleen maar aan dat je inhoudelijk niks aan de dicussie hebt toe te voegen, erg jammer :-[
Dat geouwehoer over "als het maar swingt", "ik moet met m'n voetje tappen" "de emotie moet worden overgedragen"... Heeft helemaal niks met electrotechniek te maken. Het is niet meetbaar, niet tastbaar en niet reproduceerbaar.

Dus kom jij a.u.b. eens uit de softe hoek en met iets nuttigs. want al dat geneuzel over als het nou eens zo en zo en volgens mij kan het ook zo en zo, draagt inhoudelijk NIKS bij en een een directe belediging richting gevestigde wetenschap en fysika.  ::)
Acurate weergave zit in actieve componenten. passieve componenten hebben als voorwaarde dat ze electromechanisch goed in elkaar moeten zitten. De rest is onnodige commercieele opsmuck, die je blijkbaar een vage speudo esotherische elitaire audiostatus verwerft waar velen hier zo naarstig naar op zoek zijn.
"Believers Credibillity" Draagt misschien bij aan je audiogeluk, maar het draagt helaas niks bij aan de objectieve beleving van audio.

nuance:  Aan  de andere kant maakt het natuurlijk allemaal niks uit "audio jewelry" kan an sich ook bijdragen aan de happyness factor van de audiofiel.
Als jij jouw setup er mooi "aangekleed" bij hebt staan en je je kennissen van vertellen dat je je hobby zo serieus neemt dat je interlink al duurder is dan zijn midiset. Dan kan dat voor sommigen (waar ik jou ook van verdenk) een doel op zich zijn. Whatever makes your ferromomes run faster...... Ik geeft m'n budget inmiddels liever uit aan zaken die wel een actieve bijdrage aan de verbetering leveren. Je hebt ook mensen die 2.500 euro uitgeven aan lichtmetalen velgen voor een auto met een 2.0 liter motor terwijl ze voor 1.000 euro meer ook een 2.5 liter uitvoering hadden kopen. (om maar eens een vergelijking te noemen die wél toepasselijk is)

Maar onder aan de streep gaat het erom dat JIJ de best mogelijke beleving hebt voor JOUW budget, dat jij valt voor de "bling bling factor"dat is JOUW keuze. Dat ik dat op een andere manier invul is mijn keuze. Laten we elkaar daarin (en de drivers om tot die keuze te komen) respecteren.

Maar probeer het nou niet te verkopen als een objectief betere beleving.......
Over puntje 1: bij jou is de muziek wel erg saai  ;) Niemand mag de voetjes tappen, want dat is niet rationeel.

Puntje 2: jammer dat jijzelf zo beledigend uitdrukt naar andersdenkenden. Einstein werd ook niet serieus genomen, omdat zijn relativiteitstheorie niet begrepen werd en niet te meten. Was ie dan zo stom? Welnee, hij had gewoon een andere insteek dan de reguliere wetenschap. Mijns inziens hoort de wetenschap (waaronder fysica) open te staan voor nieuwe inzichten, hypothesen en theorien i.p.v. blasfemie te bleren als er weer iemand iets anders zegt dan de gevestigde aannames.

Puntje 3: what the f*ck bedoel je met 'ferromomes'?! (Lekker genuanceerd, he?). Verder: lichtmetalen velgen KUNNEN wel degelijk iets bijdragen aan de wegligging. Vaak worden er plattere en bredere banden bijgekocht. De wegligging kan heel anders zijn dan een 2.5 l uitvoering met standaard banden. Welke van de 2 het beste is, moet proefondervindelijk uitgedokterd worden.

Puntje 4: jammer dat finetuning d.m.v. bekabeling door jou wederom als "bling bling" genoemd wordt. Dit is wel typerend voor jou... Dit is gewoon denigrerend en het komt mij (en blijkbaar door meerdere mensen) over als 'uit de hoogte doen'.

Citaat van: Raphie op juni 12, 2008, 18:26:35
Dit is weer zo'n vergelijking die kant nog wal raakt... Wat heeft een robot piano nou in vredesnaam met de geleiding van een kabel te maken? dit is wederom een totaal zinloze poging om emotie als randvoorwaarde voor een technisch debat te positioneren.
Jammer, jammer... omdat je totaal geen inzicht WIL verkrijgen in het begrip waarnemen door hersenen blijf je maar drammen om cijfers (struisvogelpolitiek noem ik dat maar  ;)). Met het VOORBEELD van de robot wilde ik aankaarten dat noten lezen en gebruiken puur fysica/mathematica is, NIET voldoende is om te zeggen 'ik ben een (top)muzikant'.
... Je kunt je psyche niet zonder meer sturen.
Jawel, het kost moeite, maar je psyche kan je (mits getraind) wel degelijk sturen. Kijk maar bij mensen met fobiën: na een paar sessies kun je de mensen over hun fobie heen krijgen (spinnenfobie: ze raken zelfs een spin aan, terwijl ze peentjes zweten).
Citaat van: s0000884 op juni 16, 2008, 11:29:48
Wen er al vast maar aan dat als het op meettechniek aankomt dat ik het beter weet dan jij  ;D
Wen er al vast maar aan dat als het op de praktijk aankomt dat ik al weet dat meettechniek niet alle verschijnselen kan verklaren, omdat je niet alle parameters KAN meten ;D
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

Audiofiel

Citaat van: s0000884 op juni 16, 2008, 15:41:28
En nogmaals: als jij de uiterst betrouwbare blindtest niet vertrouwt, vertel je dan eigenlijk niet gewoon dat je je eigen oren niet vertrouwt?

Natuurlijk niet, dat heeft er niets mee te maken. En luisteren doe je overigens niet met je oren. O0

Ik vertrouw de DBT niet met auditieve tests. Lees mijn eerdere post nou maar eens door, daar staan de antwoorden op al je vragen. Zodra jij een plug hebt waarmee je direct in de hersenen de geluidsbeleving van een persoon kunt aflezen (na grondig getest te hebben natuurlijk), kun je wat mij betreft met je DBT gaan starten. ;)