Veel technische informatie over kabels

Gestart door garmtz, januari 12, 2005, 14:43:32

Vorige topic - Volgende topic

beunky

Wat mij opvalt is dat in dit topic (en andere) consequent techniek en beleving door elkaar worden gehaald.
Geen enkele techneut zal ontkennen dat iemand een verschil tussen twee kabels waarneemt.

Het wordt interessant als een niet-technisch onderlegd persoon dit waargenomen verschil probeert te verklaren op technische wijze.
Tot op heden is er niet één technisch steekhoudende verklaring te geven voor het waargenomen verschil tussen twee kabels (uitzondering als MIT en dergelijke daargelaten). Zowel 'believers' alsook 'non-believers' onderkennen dit.

Wat mij in hoge mate intrigeert is dat believers toch maar blijven proberen technische verklaringen aan te dragen. Waarom laten de believers dit niet gewoon achterwege, want dan is de discussie over.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

BWzes03

Mijns inziens kun je dit ook niet objectief vaststellen, aangezien muziekkeuze en smaak meetellen.  Voor mijn 'smaak' is de B&W Nautilus series speakers 'de' referentie.  Voor mijn smaak is KEF absoluut niet te 'pruimen'.
Anderen zweren bij KEF en vinden B&W weer helemaal niets....

Als deze parameters als smaak en muziekkeuzen al zo moeilijk zijn, dan is een 'objectief' oordeel over wel of niet een verschil tussen verschillende kabels simpelweg niet vast te stellen.....

my € 0.02
HT: Rotel RSP-1098|RMB-1075|Marantz Ma-500|QED Qunex4S|75 Signature|Pana BD50|WD HDTV-Live|Epson TW700ISF|B&W DM603|LCR600|DM601|ASW-675
ST: Rotel RC-1090|RB-1092|RT-1080|RCD-1072|Pro-Ject Debut III Esprit|Ortofon 2M Blue|Pio N-50A-s|Pio DV-989Ai-S|Nordost Red Dawn|Monster M2.2s|B&W N802|ASW-700
Pana TH-42PY70

stef662

Citaat van: Audioloog op juni 13, 2008, 09:28:32
Even tussendoor.... Weten jullie hoe lang het inspelen van luidsprekerkabels ongeveer duurt  ???

Het bleek dat ik mijn DNM kabels verkeerd om had aangesloten, waarschijnlijk ook anders ingespeeld, een wereld van verschil en geen twijfel dat deze kabel beter is dan de anti-cable. Vreemd is nog dat plotseling analoog nu net zo klinkt als digitaal, althans verschillen zijn veel verfijnder ik hoor dat duidelijk met een cd en lp van kate bush maar heb er geen enkele verklaring voor. Ik vermoed dat als ik dit verhaal aan de arbo arts vertel dat ik dan definitief arbeidsongeschikt ben  ;D Hallo arts: analoog en digitaal klinken precies hetzelfde in mijn set terwijl ik alleen de speakerkabel heb verwisseld, moet ik nu opgesloten?

garmtz

hifiman

Citaat van: bourne op juni 13, 2008, 13:09:23
Het bleek dat ik mijn DNM kabels verkeerd om had aangesloten, waarschijnlijk ook anders ingespeeld, een wereld van verschil en geen twijfel dat deze kabel beter is dan de anti-cable.
Nu nog even de non-believers bij jou thuis uitnodigen en dan kan daarna de rust weerkeren in dit topic  ^-^

stef662

stef662

They ran down every lead
They repeated every test
They checked out all the data on their lists
And then, the alien anthropologists
Admitted they were still perplexed
But on eliminating every other reason
For our sad demise
They logged the only explanation left

Rob H

Citaat van: bourne op juni 13, 2008, 16:05:24
They ran down every lead
They repeated every test
They checked out all the data on their lists
And then, the alien anthropologists
Admitted they were still perplexed
But on eliminating every other reason
For our sad demise
They logged the only explanation left

This species has amused itself to death.

(Roger Waters rules  O0 O0 O0)
Destroy the core!™

stef662

Citaat van: Rakurai op juni 13, 2008, 16:13:16
This species has amused itself to death.

(Roger Waters rules  O0 O0 O0)

Ja voor Roger Waters krijg ik steeds meer respect niet alleen vanwege de muziek maar ook en juist vanwege zijn teksten.

Kuipje

:-X

Audiofiel

Citaat van: Kuipje op juni 13, 2008, 17:22:19
Wat een walgelijk negatieve benadering en voorstelling van zaken. Het is niet duur, dus dat kan het niet goed wezen. Het geeft in ieder geval aan wat een audiofiel belangrijk vindt.

Ja, de gemiddelde audiofiel draait met meer dan een Expert-setje. Net als de wijnliefhebber ook geen genoegen neemt met een fles azijn. Dat het per se duur moet zijn hoor je mij niet zeggen. ;)

Noem het walgelijk of niet (wat een woordkeuze trouwens voor een techneuten-schildknaap), je hebt het maar te accepteren. :-*
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

BWzes03

Mijn Rotel set is niet "expert"-based, maar echt overdreven duur... nuh... niet echt ..
Niet vergeleken met het set van Audiofiel bijv.....
HT: Rotel RSP-1098|RMB-1075|Marantz Ma-500|QED Qunex4S|75 Signature|Pana BD50|WD HDTV-Live|Epson TW700ISF|B&W DM603|LCR600|DM601|ASW-675
ST: Rotel RC-1090|RB-1092|RT-1080|RCD-1072|Pro-Ject Debut III Esprit|Ortofon 2M Blue|Pio N-50A-s|Pio DV-989Ai-S|Nordost Red Dawn|Monster M2.2s|B&W N802|ASW-700
Pana TH-42PY70

s0000884

Citaat van: Audiofiel op juni 13, 2008, 17:26:20
Ja, de gemiddelde audiofiel draait met meer dan een Expert-setje.
Absoluut. Maar niet omdat zo'n setje een beter geluid geeft (meer HiFi).....

Overigens is een blind test (mits goed opgezet) zeer betrouwbaar en nauwkeurig te maken. Wat vaak juist fout gaat is het idee dat men anders moet gaan luisteren dan als men normaal naar muziek luistert. Geniet gewoon 20 keer van een stuk muziek. Verstand op 0. Vertel van die 20 keer wanneer je nu écht meer van de muziek genoot dan de rest. Als de audiofielen gelijk hebben stond toen een duurder apparaat te spelen. Helaas hebben blindtests op het hififorum iets totaal anders aangetoond, of je dat nu leuk vindt of niet....

BWzes03

Ik wilde het niet zeggen, maar nu zegt S0000884 hetzelf...

Het maakt volgens de 'techneut' niet uit, een CD-speler en versterker van nu hebben geen verschil in klank.

Of je nu een Sony QS neerzet of een Mark-Levinson, de versterkers klinken op dezelfde speakers hetzelfde ... ( ::)  ::) )

Sorry hoor, maar die vlieger gaat echt niet op s0000884....
Pana TH-42PY70

Audiotwin

Citaat van: BWzes03 op juni 13, 2008, 18:02:14

Het maakt volgens de 'techneut' niet uit, een CD-speler en versterker van nu hebben geen verschil in klank.

Of je nu een Sony QS neerzet of een Mark-Levinson, de versterkers klinken op dezelfde speakers hetzelfde ... ( ::)  ::) )

Erger nog,het was de goedkoopste Sony tegen een ASR emiter1 op B&W 801D en niemand hoorde grote verschillen tijdens een ABX vergelijking ,blind kon men niet aangeven welke versterker speelde ;D
Tevredenheid!!!

Kuipje

Audiotwin

Het is eigenlijk heel simpel.
Techniek is verstand en muziek is emotie/beleving.
Emotie/beleving is niet wiskundig/natuurkundig te verklaren ;)
Tevredenheid!!!

Audiofiel

Citaat van: s0000884 op juni 13, 2008, 17:55:20
Overigens is een blind test (mits goed opgezet) zeer betrouwbaar en nauwkeurig te maken.

Omdat jij dat zegt? ??? Er zijn al voldoende argumenten gegeven waarom een blindtest op dit auditieve terrein niet goed kan werken. En nu probeer jij ons zonder argumenten te overtuigen dat het zelfs zeer betrouwbaar en nauwkeurig is... ::)

Ik schreef eerder dat sommige techneuten misschien minder goed kunnen luisteren, maar volgens mij hebben er ook een paar moeite met lezen. ;D

Misschien schaar ik je ten onrechte in bij het 'kamp der techneuten', want ik weet niet of je enige technische achtergrond hebt of je hier alleen hebt geregistreerd als 'collega van Jacco' om zijn verhaal te ondersteunen. ???
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

roland p

Toch wel raar dat je het niet blind kunt testen, je luistert toch met je oren ?
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Kuipje

Raphie

Citaat van: roland p op juni 13, 2008, 18:41:50
Het is meer wilt testen, cq de daad bij het woord voegen. Hoop geblaat maar geen wol.....
JBL PRX Power!

DA BoSS

Citaat van: Raphie op juni 13, 2008, 19:16:05
Het is meer wilt testen, cq de daad bij het woord voegen. Hoop geblaat maar geen wol.....

wat vond jij dan bv van dat aanbod van scrutinizer van tig pagina's terug?

mvg,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

dekkersj

Citaat van: roland p op juni 13, 2008, 18:41:50
Daar zit hem kennelijk de crux. Gister een test gedaan met low-jitter klok versus gewone klok en het idee dat je niet alleen met oren hoort, lijkt mij steeds meer te kloppen. Want alleen gebaseerd op het gehoor was niet vast te stellen welke van de spelers de low-jitter klok had.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

LittleNinja

Lastig om uit te vinden eigenlijk...

Toen mijn "nieuwe" Arcam aangesloten werd in mijn set vond ik het geluid wel beter, maar ik had er eigenlijk nog wel meer van verwacht. Door die verwachting zou je toch zeggen dat de inmiddels veel besproken inbeelding me dan tot extase zou moeten hebben gebracht. Toen de Nordost kabels er tussen werden geplaatst "hoorde" ik een hele prettige verbetering in het geluid en vanaf dat punt ben ik tevreden gesteld. Ook dit is eigenlijk weer vreemd. In het verleden was ik al eens overgestapt naar duurdere kabels echter hoorde ik weinig tot geen verschil. Ik had dus weinig vertrouwen in "verbetering" door andere kabels te gaan gebruiken... zeker niet met die simpel ogende WyreWizard kabels van Nordost!! Mijn verbeelding had me wellicht de andere kan op moeten sturen, dus verder naar ontevredenheid. Waarom beeld ik me nu dan een verbetering in??
Mijn hemel jullie zijn vermoeiend....

dekkersj

Citaat van: LittleNinja op juni 16, 2008, 09:45:05
Lastig om uit te vinden eigenlijk...

Toen mijn "nieuwe" Arcam aangesloten werd in mijn set vond ik het geluid wel beter, maar ik had er eigenlijk nog wel meer van verwacht. Door die verwachting zou je toch zeggen dat de inmiddels veel besproken inbeelding me dan tot extase zou moeten hebben gebracht. Toen de Nordost kabels er tussen werden geplaatst "hoorde" ik een hele prettige verbetering in het geluid en vanaf dat punt ben ik tevreden gesteld. Ook dit is eigenlijk weer vreemd. In het verleden was ik al eens overgestapt naar duurdere kabels echter hoorde ik weinig tot geen verschil. Ik had dus weinig vertrouwen in "verbetering" door andere kabels te gaan gebruiken... zeker niet met die simpel ogende WyreWizard kabels van Nordost!! Mijn verbeelding had me wellicht de andere kan op moeten sturen, dus verder naar ontevredenheid. Waarom beeld ik me nu dan een verbetering in??
Waarschijnlijk beïnvloed door stimuli die niet meer bewust bij je binnen komen. Je kunt je psyche niet zonder meer sturen.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort