Veel technische informatie over kabels

Gestart door garmtz, januari 12, 2005, 14:43:32

Vorige topic - Volgende topic

s0000884

Citaat van: cyberjobe op juni 12, 2008, 10:28:32
Dan doe ik het wel: 1+1 is niet altijd 2! Soms is het antwoord 1 of soms 3.
nee.
Citeer
Uitleg (significantie):
de range voor 1 is 0.50<1<1.4.
Voor 0.5 geldt: 0.50+0.50=1.0
Voor 1.4 geldt: 1.4+1.4=2.8.
Als je een onzekerheid in je meting hebt, is het pas relevant om voor ieder getal deze statistische onzekerheid mee te nemen in je conclusies. Jacco doelt met 1+1=2 helemaal niet op metingen waarvan de meetfouten een relatieve onzekerheid van 100% hebben (wat je hier wel beschouwt). De wet van ohm is er eentje die dicteert hoe kabels zich gedragen met, laten we zeggen, een onzekerheid die 56546405 maal kleiner is dan die 100% die je hier noemt.

Bovendien kun je (zelfs met je oren) door statistisch uitmiddelen van resultaten de relatieve onzekerheid altijd klein genoeg maken om solide uitspraken te doen over hoorbaarheid. Als je deze resultaten maar objectief gemeten hebt (ofwel blinde test).

Je vergelijking klopt dus helaas niet.

s0000884

Citaat van: marconist op juni 12, 2008, 10:45:00
b. Bij videosignalen maken we gebruik van de karakteristieke impedantie van de kabel.
Nee. Sorry even wat toelichting:

Op een scart-draad die RGB vervoert zit het signaal al op de laagfrequente videoband van een paar MHz en dan gedraag de scartdraad zich net als een audiosnoertje. Voor coaxiale kabels met RF gemoduleerde videosignalen heb je wel gelijk.

s0000884

Citaat van: marconist op juni 12, 2008, 10:45:00
Audio interconnects maken (normaliter) géén gebruik van de karakteristieke impedantie. Daardoor kán een kabel [edit]géén[/edit] invloed hebben op de klankkleur van het weergegeven geluid.
Deze invloed wordt echter voornamelijk bepaald door de uitgangsimpedantie van het aanleverende apparaat.
Je kan dus stellen dat als het aanleverende apparaat goed ontworpen is, de relatief korte verbinding tussen twee HiFi apparaten géén invloed uitoefend op de klankkleur van de weergaveketen.
Dit is mooi geformuleerd (met een  ;D kleine aanpassing) en exact hetgeen aantoont dat die verhalen waar deze thread mee begon (met skin-effect enzo) totaal irrelevant zijn.

roland p

Citaat van: s0000884 op juni 12, 2008, 10:48:07

Op een scart-draad die RGB vervoert zit het signaal al op de laagfrequente videoband van een paar MHz en dan gedraag de scartdraad zich net als een audiosnoertje. Voor coaxiale kabels met RF gemoduleerde videosignalen heb je wel gelijk.

Tis wel zo dat alle aders van die goedkope scart kabel een gemeenschappelijke afscherming hebben. Dat lijkt me dus echt slecht. (vooral bij lange lengtes)
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

s0000884

Citaat van: roland p op juni 12, 2008, 10:52:41
Tis wel zo dat alle aders van die goedkope scart kabel een gemeenschappelijke afscherming hebben. Dat lijkt me dus echt slecht.
Waarom? De signalen in een scart-kabel zijn vrij robuust en laagfrequent. De kabeldikte bepaalt de bandbreedte en daarmee is de overdracht bepaald.

marconist

Citaat van: s0000884 op juni 12, 2008, 10:48:07

Ik viel al om van verbazing bij je: nee.  :D :D :D

Eh, de videosignalen in een scart-verbinding lopen gewoon over 75 Ohm coaxen, hoor.
Zo is dat ook in deze (gammele) standaard gespecced.
En zo zijn in- en uitgangen dus ook in elkaar gezet.

Ben je niet in de war met zo'n scart-kabel van de "zwarte markt" waar men een stukkie balanced computer cable voorzien heeft van twee scart-connectortjes?  Wel goedkoop!  ;)

dekkersj

In de praktijk blijkt vaak dat de apparatuur waar de scart op aangesloten wordt van bedenkelijke kwaliteit is. Als er iets mis gaat dan, he. Niet dat het altijd mis gaat. Er is dan een HF-koppeling die voor storing kan zorgen. Een wat betere scart kabel heeft dan wel zin.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

marconist

Citaat van: dekkersj op juni 12, 2008, 11:00:51
In de praktijk blijkt vaak dat de apparatuur waar de scart op aangesloten wordt van bedenkelijke kwaliteit is. Als er iets mis gaat dan, he. Niet dat het altijd mis gaat. Er is dan een HF-koppeling die voor storing kan zorgen. Een wat betere scart kabel heeft dan wel zin.

Groet,
Jacco

Afgezien van het feit dat een betere scart-kabel zin kan hebben ......   ;D

Ik heb nogal eens in video gehobby'ed.
Hoewel mijn ervaring zich beperkt tot Philips, Sony en wat "special made" Duits spul, kan ik wel stellen dat de fabrikanten keurig hun apparatuur voorzien van 75 Ohm drivertjes en receivers.
Zelfs bij HT apparatuur  ;) is er meestal niks mis met de (koppel)versterkertjes.
Je kan hooguit soms wat klagen over de instelling ...... dat werkt soms dynamiekbeperkend.

Zijn niet allemaal prutsers in die consumenten-industrie, hoor!  >:D

s0000884

Citaat van: marconist op juni 12, 2008, 10:56:12
h, de videosignalen in een scart-verbinding lopen gewoon over 75 Ohm coaxen, hoor.
??? Inderdaad je hebt gelijk; 75 ohm. http://www.js-technology.com/technical/scartconnector.pdf Ik snap totaal niet waarom ze dat doen voor slechts een paar MHz @ 50 dB s/n over een afstand van 50 cm. Ik zal inderdaad wel in de war zijn gebracht door die rommel die ik thuis heb, das gewoon een berg koperdraad.

;D Pak maar eens een audiosnoertje uit de bouwmarkt en jaag daar maar eens een CVBS of RGB videosignaal door  ;D gaat prima. Ik heb bij een kennis ook zo een beamer aangesloten via component-video.

roland p

Citaat van: s0000884 op juni 12, 2008, 11:12:10
;D Pak maar eens een audiosnoertje uit de bouwmarkt en jaag daar maar eens een CVBS of RGB videosignaal door  ;D gaat prima. Ik heb bij een kennis ook zo een beamer aangesloten via component-video.
Ik heb me altijd verbaasd hoe ik pixel-perfect een 20" 1600x1200 (Dell) monitor kon aansturen door middel van een extreem dun vga kabeltje ;D

s0000884

Citaat van: roland p op juni 12, 2008, 11:13:55
Ik heb me altijd verbaasd hoe ik pixel-perfect een 20" 1600x1200 (Dell) monitor kon aansturen door middel van een extreem dun vga kabeltje ;D
Nu heb je het al over orde 75 MHz tot 100 MHz, véél meer dan die 5 MHz voor de TV.

marconist

??? Inderdaad je hebt gelijk; 75 ohm. Ik snap totaal niet waarom ze dat doen voor slechts een paar MHz @ 50 dB s/n over een afstand van 50 cm. Ik zal inderdaad wel in de war zijn gebracht door die rommel die ik thuis heb, das gewoon een berg koperdraad.

;D Pak maar eens een audiosnoertje uit de bouwmarkt en jaag daar maar eens een CVBS of RGB videosignaal door  ;D gaat prima. Ik heb bij een kennis ook zo een beamer aangesloten via component-video.

Het gaat vaak wel goed ....... en een hoop van dat stereosnoer ligt ook verdacht dicht bij 75 Ohm als je d'r aan meet.
Omdat ik in die hobby toch wel met wat meer dat 50 cm bezig was (en misschien weer ga .....) zie je direct kwaliteitsverschillen terug in je beeld.

Als je voor jezelf wilt testen, gebruik dan b.v. het signaal uit een goede DVD-speler (en een goede disc .....) en kijk naar het spectrum op een gewone oscilloscope. Even sync'en op 50 Hz raster! Sommige scopes hebben daar een leuk ingangsfiltertje voor.

En dan maar opgewekt wat kabeltjes wisselen. Neem ze van een meter of twee ...... dan zie je het makkelijker.  ;)

** Voor degenen die nu weer het spoor bijster zijn ...... ik spreek hier over kabels afgesloten met de karakteristieke impedantie.
Niet over audio interconnects ..... da's een ander verhaal en dat kan dekkersj véél beter!  ;D ;D

Rob H

Citaat van: marconist op juni 12, 2008, 10:21:05
Ik vind echter dat je dekkersj ongemeen hard aanvalt; tenslotte wordt de man zelf ook voortdurend persoonlijk "gepakt", zie de opmerkingen over "gebrek aan algemene kennis", "onvoldoende inlevingsvermogen", "geen echte wetenschapper", en wat dies meer zij.

Amen.
Destroy the core!™

marconist

Citaat van: s0000884 op juni 12, 2008, 11:15:47
Nu heb je het al over orde 75 MHz tot 100 MHz, véél meer dan die 5 MHz voor de TV.

Een goed DVD of satelliet beeldje doet al gauw een beroep op 8 MHz. En de betere apparatuur kan dat ook goed aan.

Je lijkt me iets te easy over alles boven de pakweg 100 kHz. Een goede transmissielijn is daar echt van eminent belang.

Martijn M

Citaat van: Rakurai op juni 12, 2008, 11:23:42
Amen.

En degene die suggereerde dat hij een pathologisch narcist was, mag ook wel een waarschuwing hebben.
Dutch & Dutch

marconist

Ik heb bij een kennis ook zo een beamer aangesloten via component-video.

Da's zonde .......
YPbPr gaat makkelijk tot 20 MHz en sommigen speccen zelfs 50 MHz. Maar dat zal wel bij HR zijn .....

s0000884

Citaat van: marconist op juni 12, 2008, 11:27:41
Een goed DVD of satelliet beeldje doet al gauw een beroep op 8 MHz. En de betere apparatuur kan dat ook goed aan.
Je lijkt me iets te easy over alles boven de pakweg 100 kHz. Een goede transmissielijn is daar echt van eminent belang.
Ik bekijk of het beeld er nog fatsoenlijk uitziet; als je een zo goed mogelijke verbinding wil hebben zul je zeker gelijk hebben. Echter in veel toepassingen vind ik e.e.a. nogal overdreven gedimensioneerd.
Citaat van: marconist op juni 12, 2008, 11:35:08
Da's zonde .......
YPbPr gaat makkelijk tot 20 MHz en sommigen speccen zelfs 50 MHz. Maar dat zal wel bij HR zijn .....
Progressieve signalen werkte trouwens wel ;D maar ergens in de kleurinstellingen ging het mis (beamer uit 2001 ofzo). Toen op RGB gezet (met een vierde touwtje in de composiet-aansluiting als sync) en dat werkte weer perfect. In beide instellingen geen ruisproblemen gezien.

marconist

Citaat van: s0000884 op juni 12, 2008, 11:44:55
Ik bekijk of het beeld er nog fatsoenlijk uitziet; als je een zo goed mogelijke verbinding wil hebben zul je zeker gelijk hebben. Echter in veel toepassingen vind ik e.e.a. nogal overdreven gedimensioneerd.Progressieve signalen werkte trouwens wel ;D maar ergens in de kleurinstellingen ging het mis (beamer uit 2001 ofzo). Toen op RGB gezet (met een vierde touwtje in de composiet-aansluiting als sync) en dat werkte weer perfect. In beide instellingen geen ruisproblemen gezien.

Ruis is het probleem doorgaans niet ..... beeldscherpte wel.
Maar als je "klant" tevreden is .....  ;)

dekkersj

Ja, reflecties door het niet goed afsluiten en/of groepslooptijdproblemen.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

cyberjobe

Citaat van: dekkersj op juni 12, 2008, 10:39:35
Ik heb het natuurlijk over integers. Het feit dat je gaat zoeken om er onderuit te komen is heel tekenend. Formeel zou ik moeten zeggen dat de elementen van de optelling uit de natuurlijke getallen moeten komen. Het is een sterk staaltje draaikonterij dat ik gedwongen wordt om dergelijke formaliteiten cq trivialiteiten moet formuleren. Je weet best wat er bedoeld wordt.
Draaikonterij?! Wie de bal kaats, kan hem terugverwachten! Je nodigt zelf mensen uit om JOUW stelling (zonder randvoorwaarden) te ontkennen. Kijk: de meeste "wetenschappers" hebben er een handje van om beweringen te poneren zonder randvoorwaarden en gaan op hun achterste benen staan en dingen roepen "je weet best wat er bedoeld wordt"...
Zonder randvoorwaarden KUN je geen stellingen poneren, zonder reacties of afschietmateriaal te verwachten.

Citeer
(theoretisch kan ik het verhaal zelfs helemaal onderuit halen door te stellen dat de bewerking 1,4+1,4 = 2,8 an sich gelijk is aan de bewering 1+1=2, waardoor je helemaal in je hemd komt te staan en daarom zal ik het niet doen)
Klopt weer niet! Je mag pas meetwaarden afronden NADAT je berekeningen hebt gedaan. Sterker nog: 1+1=2 is feitelijk fout  ;D

Citeer
Kwanificeer je beweringen en er kan gericht op getest worden. Je hebt het over "ruis" en hoorbare signalen onder dat niveau. Dat is bij uitstek te meten en te controleren. Over welke getallen hebben we het hier?
"ruis" betekent NIET automatisch dat het niet hoorbaar is. De hersenen zijn in staat om schijnbare patronen te herkennen uit de ruis (soort interferentie noem ik het maar) en deze op een vreemde manier te interpreteren.
Waarom ziet men soms de gekste dingen in wolkenpatronen? Geen enkele computerprogramma's of meetsystemen is in staat om dergelijke interpretatie te verrichten. Moet je dan ook concluderen dat fantasierijke mensen ook 'believers' zijn? Dacht het niet.
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

dekkersj

Citaat van: cyberjobe op juni 12, 2008, 12:31:52
[...]
Sterker nog: 1+1=2 is feitelijk fout
Hoe ging dat bewijs ook alweer?

Citaat van: cyberjobe op juni 12, 2008, 12:31:52
"ruis" betekent NIET automatisch dat het niet hoorbaar is. De hersenen zijn in staat om schijnbare patronen te herkennen uit de ruis (soort interferentie noem ik het maar) en deze op een vreemde manier te interpreteren.
Waarom ziet men soms de gekste dingen in wolkenpatronen? Geen enkele computerprogramma's of meetsystemen is in staat om dergelijke interpretatie te verrichten. Moet je dan ook concluderen dat fantasierijke mensen ook 'believers' zijn? Dacht het niet.
Ik wacht op getallen, mijn beste. Tot nu toe is het puur suggestief en zou het zo de verkoopafdeling van een bedrijf in kunnen. Kwantificeer in het geval van audio wat jij bedoelt.

Groet,
Jacco

marconist

Zo langzamerhand wordt het toch een Cyberjoke .........  ;D

roland p

Citaat van: cyberjobe op juni 12, 2008, 12:31:52Sterker nog: 1+1=2 is feitelijk fout  ;D
Jij doet zeker heel goedkoop boodschappen?

Martijn M

Citaat van: roland p op juni 12, 2008, 12:53:20
Jij doet zeker heel goedkoop boodschappen?

Ik denk dat hij vooral vaak ruzie met de kassajuf zal hebben ;D.
Dutch & Dutch

roland p

Citaat van: keyser op juni 12, 2008, 12:54:16
Ik denk dat hij vooral vaak ruzie met de kassajuf zal hebben ;D.
Of alleen producten van 1,40 kopen...