Veel technische informatie over kabels

Gestart door garmtz, januari 12, 2005, 14:43:32

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Citaat van: dekkersj op juni 11, 2008, 13:55:24
Nee, dat doe je niet maar je bent technisch niet capabel om dat in te zien. Daarom slaan je opmerkingen ook nergens op.

Aha, punt 3 van de NPS komt weer naar boven zie ik.  ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Opvallend veel 'gastlezers' trouwens. Staat er weer een link op hififorum? Welkom! 8)

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Citaat van: Audiofiel op juni 11, 2008, 14:26:35
Opvallend veel 'gastlezers' trouwens. Staat er weer een link op hififorum? Welkom! 8)

:D   

DA BoSS

Citaat van: LittleNinja op juni 11, 2008, 10:49:56
Ik ben de "draad" even kwijt... Langzamerhand ontstaan er een verhitte discussie met persoonlijke verwijten.  :-\

Zelf las ik het een beetje als een discussie topic met betrekking tot het effect van verschillende kabels. Inmiddels herken ik dat het om de technische eigenschappen van kabels gaat.

Wat is nu uiteindelijk het doel van dit topic geworden?  :-[

Volgens Garmt zijn openingspost gaat het o.a. ook om het effect. Naarmijn mening is het puur meten van bepaalde variabelen niet het enige antwoord..
Wanneer je stelt dat een bepaalde lichtsterkte buiten prettig is om te aanschouwen, kun je een bepaalde sterkte toch verschillend ervaren. Een ondergaande zon op een prachtige zomerse avond, of een koude licht bewolkte ochtend vol met regen... De lichtsterkte is wellicht hetzelfde maar zegt onvoldoende over het geheel.

Het interreseert mij helaas minder wat de metingen over de kabels zeggen. Ik heb er ook onvoldoende kennis van om hierover mee te praten. Wat ik wel opgemerkt heb is dat verschillende kabels een verscheidenheid aan invloed kunnen hebben op het ten tonele gebrachte geluid. De prijs is daarbij niet heiligmakend...

"Keep on listening"   ;)

een post naar mijn hart 8)

@dekkersj: zeker niet persoonlijk bedoeld, alhoewel ik me kan voorstellen dat je je aangevallen voelt. het gaat mij niet om jou mening of jou  persoon, maar om de patstelling te illustreren....

Evengoed: ik denk wel oprecht dat het tijd wordt dat je je bekende stellingen verlaat (ie bepaalde natuurwetten en dat alleen die invloed zouden hebben op....) en dus eens op een andere manier onderzoek doet.
Het zou zomaar kunnen dat je dan meer duidelijk krijgt voor de (technisch georienteerde) goegemeente?

@s0001328: ik denk dat je de strekking van mijn post niet helemaal begrijpt; of we zijn het gewoon hartgrondig oneens... ;D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

DA BoSS

Citaat van: Audiofiel op juni 11, 2008, 14:26:35

lol, jouw ontgaat ook niks he >:D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

LittleNinja

Citaat van: DA BoSS op juni 11, 2008, 16:03:22
een post naar mijn hart 8)

Daar doe ik het allemaal voor.  ;)   

( Het is alleen jammer dat ik er 5000+ posts voor nodig had om dit te bereiken.  ;D )
Mijn hemel jullie zijn vermoeiend....

s0000884

Citaat van: DA BoSS op juni 11, 2008, 16:03:22
Evengoed: ik denk wel oprecht dat het tijd wordt dat je je bekende stellingen verlaat (bepaalde natuurwetten en dat alleen die invloed zouden hebben op....) en dus eens op een andere manier onderzoek doet.
Nogmaals; bepaalde zaken liggen vast. [voorbeeld] Het kookpunt van water ligt bij een gegeven druk bij een lagere temperatuur dan het kookpunt van wolfraam, maar hoger dan het kookpunt van helium.[/voorbeeld] Wat hier gebeurt is dat andere zaken die technisch moeilijker liggen dan een leek (of audiofiel) kan overzien OOK vast liggen. Maar daar kunnen we jullie helaas niet van overtuigen totdat je de relevante technische achtergrond hebt....

Het schrijnende is nu dat jullie juist ons willen uitleggen hoe we ons werk moeten doen.....  :-[ Als jullie daar eens eerst vanaf stappen dan zijn we al een hele stap verder.

Doorhof (moderator op dit forum) laat goed zien dat hij objectieve kennis niet erkent als hij het zelf niet kan begrijpen door te stellen dat argumenten als 'ik heb geleerd dat' niet steekhoudend zijn. Gelukkig zit wetenschap zo niet in elkaar anders had het nog 2354234 jaar geduurd voordat uberhaupt de CD speler werd uitgevonden.

Martijn M

Een goed wetenschapper is open minded. Open minded zijn, is echter wat anders dan dogmatisch vasthouden aan systematisch uitgesloten alternatieven.
Dutch & Dutch

DA BoSS

Citaat van: s0000884 op juni 11, 2008, 16:20:19
Nogmaals; bepaalde zaken liggen vast. [voorbeeld] Het kookpunt van water ligt bij een gegeven druk bij een lagere temperatuur dan het kookpunt van wolfraam, maar hoger dan het kookpunt van helium.[/voorbeeld] Wat hier gebeurt is dat andere zaken die technisch moeilijker liggen dan een leek (of audiofiel) kan overzien OOK vast liggen. Maar daar kunnen we jullie helaas niet van overtuigen totdat je de relevante technische achtergrond hebt....

Het schrijnende is nu dat jullie juist ons willen uitleggen hoe we ons werk moeten doen.....  :-[ Als jullie daar eens eerst vanaf stappen dan zijn we al een hele stap verder.

Doorhof (moderator op dit forum) laat goed zien dat hij objectieve kennis niet erkent als hij het zelf niet kan begrijpen door te stellen dat argumenten als 'ik heb geleerd dat' niet steekhoudend zijn. Gelukkig zit wetenschap zo niet in elkaar anders had het nog 2354234 jaar geduurd voordat uberhaupt de CD speler werd uitgevonden.

hoi s(ander?)

wel grappig dat je nu juist die ene zin van mij, die aan jou gericht was, niet quote?
;)

inhoudelijk--> ik denk dus dat je er niet komt met de gedachte: alles wat er eventueel kan spelen rondom kabels & audioweergave is mij bekend!

(daar doorbreken we de patstelling niet mee vrees ik...)

mvg,

Audiofiel

Citaat van: DA BoSS op juni 11, 2008, 17:14:36
hoi s(ander?)

Daar moest ik ook al aan denken. Er zijn best wel wat overeenkomsten.... ::)

bmateijsen

Voor zover ik kan zien, is het niet dezelfde persoon.

Citaat van: Audiofiel op juni 11, 2008, 17:18:07
Daar moest ik ook al aan denken. Er zijn best wel wat overeenkomsten.... ::)

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: s0000884 op juni 11, 2008, 16:20:19
Gelukkig zit wetenschap zo niet in elkaar anders had het nog 2354234 jaar geduurd voordat uberhaupt de CD speler werd uitgevonden.

KIJK..... ;D....en jij als wetenschapper weet dus vast wel de hele geschiedenis van de strijd tussen wetenschapper en luisteraar voor wat betreft dit "ultieme" :P medium.....
Voor de zekerheid help ik je er nog even aan herinneren in vogelvlucht:

In 1980 na het trompettergeschal van de bouwers van de cdspeler begon de luisteraar al vrij snel verschillen te horen tussen de onderlinge spelers...gewoon met de oren..
ja ze hoorde verschillen tussen coax en toslink...en ook nog eens verschillen tussen merknamen...
Grappig want bitstreams zijn identiek...dus rarara...zei de wetenschapper lachend en denigrerend....

Geen enkele wetenschapper wilde in deze materie duiken...doodsbang voor verkettering door zijn vrienden..... >:(
TOTDAT....juist JVC ontwikkelaars ineens met de K2 Interface op de proppen kwamen een jitter-reducerende-machine....

Zij konden bewijzen dat door tijdsverschillen...geluidsverschillen optraden...

Een topwetenschapper prof Hawksford uit Essex (google maar voor credentials) kwam daarop met een publicatie: Heeft een  AES/EBU/SPDIF fouten....

Al snel (hoewel in 1990 10 jaar later, wij hoorde het al in 1980) werd het fenomeen eindelijk erkend door de wetenschappers.........

Sorry...kon het toch even niet laten... ;)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op juni 11, 2008, 19:20:01
Al snel (hoewel in 1990 10 jaar later, wij hoorde het al in 1980) werd het fenomeen eindelijk erkend door de wetenschappers.........
Minus de hififorum.nl'ers Erik!  ;D

)p(

Citaat van: Audioloog op juni 11, 2008, 19:24:52
Minus de hififorum.nl'ers Erik!  ;D

Goed dan dat ik daar sinds kort ook eindelijk lid ben...  ;D

peter

Kuipje

:-X

reMC

Citaat van: Kuipje op juni 11, 2008, 20:04:23
Met als werkelijk meest stompzinnige koploper dat iemand vond dat de lak van zijn luidsprekers een paar maanden moest inspelen. Echt gelezen.

Dat kan ik zijn geweest ;D En daar heb ik (tegenwoordig) maar 1 reactie op: praat eens met een viool-, gitaar-, cello-, pianobouwer of (eventueel amateur)speler van zo'n instrument ;)

Of nog beter: koop twee plankjes van 5mm dik ofzo. De ene lak je en de ander niet. Mooie lak of niet, als je tegen de plankjes aan klopt......... ;)

Raphie

Tenenkrommend zolangzamerhand weer dit topic. Jacco, hier is geen eer aan te behalen, het blijven audiofiele draaikonten.
JBL PRX Power!

...you can lead a horse to water but you cannot make him drink... ;)

je sleept er van alles bij...but missing (my)the point.....

IK claim niets en IK beweer niets....daar ben ik niet geleerd genoeg voor.... :-*

Weet je wat.....doe jezelf een lol en geef 10 eurootjes uit en lees het maar eens rustig na voordat je begint te schuimen....

The Absolute Sound...2008 march......alles met naam en toenaam (dus geen eigen verhaal)

Het grappige is dat  JITTER VEROORZAAKT GELUIDSVERSCHILLEN IS BEWEZEN DOOR WETENSCHAPPERS IN 1990 ...dus door wetenschappers van een iets ander kaliber dan de studenten alhier ....

Bewezen....nadat ons onschuldige audiofiele gemeenschapje volkomen met de grond gelijkgemaakt was....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Raphie

Ik zeg: leven en laten leven...... iedereen heeft recht op een fetish
JBL PRX Power!

Kuipje

reMC

Citaat van: Kuipje op juni 11, 2008, 20:36:39
Briljant! Je smeert iets op een stukje hout en dan klinkt het anders. Ik val van mijn stoel..

Citaat van: reMC op juni 11, 2008, 20:11:41
daar heb ik (tegenwoordig) maar 1 reactie op: praat eens met een viool-, gitaar-, cello-, pianobouwer

Wel eens van Stradivarius gehoord?

...

Wel eens een Stradivarius gehoord?

;)

Kuipje

Audiofiel

Citaat van: Kuipje op juni 11, 2008, 20:45:12
Kap daar nou mee. Ik krijg buikpijn van het lachen en ik blijf maar van mijn stoel vallen. Ik kom onder de blauwe plekken te zitten. Hoe leg ik dat vanavond mijn vriendin uit als ze thuis komt?

Gewoon hetzelfde zeggen wat je anders altijd doet. >:D

reMC

Citaat van: Kuipje op juni 11, 2008, 20:36:39
Briljant! Je smeert iets op een stukje hout en dan klinkt het anders. Ik val van mijn stoel..

probeer eens houtlijm... :P