Veel technische informatie over kabels

Gestart door garmtz, januari 12, 2005, 14:43:32

Vorige topic - Volgende topic

DA BoSS

Citaat van: Raphie op juni  9, 2008, 18:41:56
Laten we a.u.b. hier ontopic blijven ;)

Nog maar eens even een nieuwe invalshoek dan: Ik geloof zeker in technisch superieure kabels (zowel mechanisch als signaaloverdracht)
mijn grootste twijfels zijn of dit hoorbaar is en of dit de belachelijke prijzen rechtvaardigd wat sommigen hier voor durven te vragen.

Je slaat voor mij de spijker recht op zijn kop, en ik ben een zogenaamde believer ;D

Ik denk trouwens dat dit voor heel 'believers' geldt.........je hoort verschil maar het prijskaartje klopt niet....en dan vraag je je ook nog af of het effect wel blijvend is...... of dat je er na een tijdje al weer minder over oordeelt >:D

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Staaled

Citaat van: DA BoSS op juni  9, 2008, 23:21:57
Je slaat voor mij de spijker recht op zijn kop, en ik ben een zogenaamde believer ;D

Ik denk trouwens dat dit voor heel 'believers' geldt.........je hoort verschil maar het prijskaartje klopt niet....en dan vraag je je ook nog af of het effect wel blijvend is...... of dat je er na een tijdje al weer minder over oordeelt >:D

Denk eerder dat de lat telkens hoger komt te liggen.
Op zoek naar de volgende stap of "fix".

Zeer menselijk. :-\
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

stef662

Putting the theorie to the test  ;D

Van Garmt een DNM Reson setje speaker kabels te leen gekregen (zie ook de pdf). Deze kabel is ontworpen volgens de principes van Hawksword als ik het zo bot kan stellen. Een vluchtige test vergeleken met de anti-cable die ik nu heb is heel positief. Minder bright, veel super detail in hoog een laag en midlaag dat staat als een huis. Een kabel met veel controle in tegen stelling tot de anti-cable die voor mij nu veel minder evenwichtig klinkt. Een uitgebreider vergelijk in de kleuren van mijn waarnemingsvermogen volgt nog  maar is voornamelijk positief  ;D En voor de prijs 10,- per meter hoef ik het niet te laten.

hifiman

Ik heb um laatst ook in mijn set gehad om te proberen en klonk zeker niet verkeerd inderdaad!  :)

stef662

Citaat van: Audioloog op juni 10, 2008, 16:49:04
Ik heb um laatst ook in mijn set gehad om te proberen en klonk zeker niet verkeerd inderdaad!  :)

Misschien is het een heel goede match met de Lavardin die ik heb maar zoals het plukken van een gitaar klinkt  ;D Echt scherp. Zit al een tijdje allemaal cd's en lp's te draaien wow  8)  :'(  :P

hifiman

Citaat van: bourne op juni 10, 2008, 19:31:49
Misschien is het een heel goede match met de Lavardin die ik heb maar zoals het plukken van een gitaar klinkt  ;D Echt scherp. Zit al een tijdje allemaal cd's en lp's te draaien wow  8)  :'(  :P
En ik maar shownieuws kijken (omdat ik nou eenmaal getrouwd ben)  :-\  ;)
Ach in elk geval raken mijn nieuwe LS kabels zo ook een beetje ingespeeld  ;D

stef662

Citaat van: Audioloog op juni 10, 2008, 19:33:14
En ik maar shownieuws kijken (omdat ik nou eenmaal getrouwd ben)  :-\  ;)
Ach in elk geval raken mijn nieuwe LS kabels zo ook een beetje ingespeeld  ;D

This owner of a lonely hearth kan tenminste wel YES draaien als het hem uitkomt  ;D

garmtz

De DNM is inderdaad een goede match met de klasse AB versterkers van Lavardin en DNM zelf, omdat beide versterkers wat meer tegenkoppeling gebruiken. De enorm lage capaciteit van de kabel zorgt ervoor dat de tegenkoppellus effectiever kan werken door een lagere impedantie op hogere frequenties. Althans, dat is de klassieke verklaring voor de vrije, transparante en snelle (zonder scherpte!) weergave van de kabel. De EM theorie is de andere... ;D

dekkersj

Citaat van: garmtz op juni 10, 2008, 23:35:44
De DNM is inderdaad een goede match met de klasse AB versterkers van Lavardin en DNM zelf, omdat beide versterkers wat meer tegenkoppeling gebruiken. De enorm lage capaciteit van de kabel zorgt ervoor dat de tegenkoppellus effectiever kan werken door een lagere impedantie op hogere frequenties. Althans, dat is de klassieke verklaring voor de vrije, transparante en snelle (zonder scherpte!) weergave van de kabel. De EM theorie is de andere... ;D
Nee, het is geen verklaring. Het is verkoop-proza. Er staan geen getallen en is dus op geen enkele manier te controleren. De suggestie is het tekstdoel, niet het verklaren. Bovendien is het bedenkelijk, want een correct ontworpen versterker is ongevoelig voor het beetje capaciteit (50 - 150pF/m ?) dat hij ziet.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

DA BoSS

Citaat van: dekkersj op juni 11, 2008, 00:27:17
Nee, het is geen verklaring. Het is verkoop-proza. Er staan geen getallen en is dus op geen enkele manier te controleren. De suggestie is het tekstdoel, niet het verklaren. Bovendien is het bedenkelijk, want een correct ontworpen versterker is ongevoelig voor het beetje capaciteit (50 - 150pF/m ?) dat hij ziet.

Groet,
Jacco

Jacco,

jij toont al 3 jaar lang aan dat je de andere kant gewoon ook niet wilt snappen.
En je dramt al 3 jaar lang door over bewijs die andere mensen je moeten leveren :-X
Al jaren lang krijg je dan als antwoord terug dat je het verschil maar moet beluisteren.
....patstelling avant la lettre?

Ik denk trouwens ook dat je al minstens 3 jaar vastgeroest zit in je eigen overtuigingen (correct ontworpen versterker etc), en je daarom voorlopig geen stap dichter bij de 'waarheid' zal komen.....?

Evengoed, de EM theorie kan ik bv zelf moeilijk op zijn merites schatten...dus hou ik van mijn kant weer vast aan die 'verdomde' & 'makkelijk te misleiden' oortjes ;D ;)

mvg,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

dekkersj

Citaat van: DA BoSS op juni 11, 2008, 07:25:55
Jacco,

jij toont al 3 jaar lang aan dat je de andere kant gewoon ook niet wilt snappen.
En je dramt al 3 jaar lang door over bewijs die andere mensen je moeten leveren :-X
Al jaren lang krijg je dan als antwoord terug dat je het verschil maar moet beluisteren.

Ik denk trouwens ook dat je al minstens 3 jaar vastgeroest zit in je eigen overtuigingen (correct ontworpen versterker etc), en je daarom voorlopig geen stap dichter bij de 'waarheid' zal komen.....?
Rookgordijn om te verhullen dat je qua inhoud geen speld kan krijgen tussen mijn redenatie? Ik concludeer er dan maar uit dat het inderdaad verkoop-proza is. Het onderwerp wordt wel heel fel veranderd ten ongunste van mijn persoon...

Evengoed, de EM theorie kan ik bv zelf moeilijk op zijn merites schatten...dus hou ik van mijn kant weer vast aan die 'verdomde' & 'makkelijk te misleiden' oortjes ;D ;)

mvg,
Ik kan dat wel op haar merites schatten en ik ding er niets van af. Het moet in overeenstemming zijn met wat ik hoor of wat anderen horen en dat doet het. Soms moet er een objectieve test gedaan worden voordat dat inzicht komt. Kwestie van tijd.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

garmtz

Hallo Jacco, je hebt in dit topic de metingen gemist van deze kabel in vergelijking met andere kabels. Ik kan je echter verzekeren dat de capaciteit van deze kabel zeer laag is. Ik zeg niet dat de versterker in de stress vliegt van een beetje capaciteit (hoewel veel versterkers het niet fijn vinden), maar dat de tegenkoppellus van tegengekoppelde versterkers beter werkt met een kabel met lage capaciteit. En verkooppraatje is relatief, deze kabel kost 'bijna niks'.

dekkersj

Citaat van: garmtz op juni 11, 2008, 08:41:28
Hallo Jacco, je hebt in dit topic de metingen gemist van deze kabel in vergelijking met andere kabels. Ik kan je echter verzekeren dat de capaciteit van deze kabel zeer laag is. Ik zeg niet dat de versterker in de stress vliegt van een beetje capaciteit (hoewel veel versterkers het niet fijn vinden), maar dat de tegenkoppellus van tegengekoppelde versterkers beter werkt met een kabel met lage capaciteit. En verkooppraatje is relatief, deze kabel kost 'bijna niks'.
Maakt niet uit hoeveel die kost. De claims die je neerlegt is van de orde "meer/beter" ipv zoveel en zoveel. Dat maakt het tot een suggestief stukje tekst wat in dit kader verkoop-proza is.

Als er wel getallen gebruikt zouden worden, zal blijken dat alleen bij slecht ontworpen versterkers dergelijke effecten hoorbaar worden. Een lusversterking die van 40dB naar 39,8dB gaat, is totaal onhoorbaar en in dit kader dus niet eens de moeite waard om te noemen. Om maar eens wat getallen te noemen.

Groet,
Jacco

hifiman

Who cares, een fijn klinkende kabel in elk geval!  :D

garmtz

Audiofiel

Citaat van: dekkersj op juni 11, 2008, 08:23:17
Rookgordijn om te verhullen dat je qua inhoud geen speld kan krijgen tussen mijn redenatie?

De enige met rookgordijnen ben je natuurlijk zelf. ::)

En jouw redenering, daar past inderdaad geen speld tussen.... een dikke balk zal beter in dat gat passen. ;) ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

s0000884

Citaat van: Audiofiel op juni 11, 2008, 09:57:46
Ik vind het jammer dat je negatief reageert op een positieve inhoudelijke bijdrage, als de inhoud van deze bijdrage jou persoonlijk niet aanstaat. Bij mij deed je dat ook al. Hoe constructief is deze post? Waarom moeten wij dit lezen? Waarom kan dat niet via de PM?

Dit staat los van het feit dat Jacco gewoon constateert wat relatief veel voorkomt bij technische beredeneringen door leken. Er wordt niet gekwantificeerd (hoe groot is het effect?) omdat de leken dit niet kunnen, maar ze willen wel het gevoel hebben er over te kunnen 'meepraten'. Dat is natuurlijk prima, echter dan moeten die beredeneringen wel in de juiste context worden gezien. Of ik (of Jacco of wie ook) moet het recht hebben op een discussie forum deze context aan te reiken. Antwoorden op vragen als:

1. Hoe groot is de lusversterking in de audioband? Hoe hangt deze van de shunt capaciteit af?
2. Waarom zou een goed ontworpen versterker bij de frequenties waarop de C een last vormt die de lusoverdracht aantast, slechter presteren in de audioband?
3. Wat voor toename in vervorming is te verwachten? Hoe hoorbaar is deze?

krijgen we namelijk steevast nooit van de leken die al die mooie uitspraken doen (en ook niet - en dat is eigenlijk veel erger - van kabelfabrikanten, klokfabrikanten, gimmick-fabrikanten enz.). Overigens zou ik die graag (niet ironisch bedoeld) tegemoet zien.

s0000884

Zijn bereidheid te snappen wat er technisch en psychologisch op audiogebied gebeurt staat, naar mijn bescheiden schatting van zijn posts en bijdrages op fora, ver boven de bereidheid van een audiofiel die graag in een eigen beleveniswereld blijft zitten die garant staat voor zijn/haar manier van genieten van muziek. Dat laatste is natuurlijk prima, maar zeg niet dat hij zaken niet *wil* snappen. Dat staat totaal los v/d werkelijkheid.
Citeer
Bewijs waarom je iets mooi vindt klinken hoef je natuurlijk nooitniet te leveren. Iedere technicus geeft je die ruimte. Echter het doen van technische uitspraken die zeer onwaarschijnlijk zijn (dat dure kabels beter zijn dan lampensnoer bijvoorbeeld), moeten onderbouwd worden door de mensen die die uitspraken doen, of de technicus moet het recht hebben om te zeggen dat de gedane claim niet klopt.
Citeer
Dat beluisteren is prima om van muziek te genieten, maar om objectieve informatie op te doen heb je hier niets aan. Als je echter geen meettechnische achtergrond hebt (hoe meet ik iets objectief binnen een bepaalde nauwkeurigheid?) dan voel je dit niet aan en dan ontstaat door dít gebrek aan kennis de patstelling, niet door de correcte constatering van Jacco dat je met niet-blind beluisteren totaal niet kunt toetsen of bijv. kabel A beter is dan kabel B.

dekkersj

Citaat van: Audiofiel op juni 11, 2008, 09:57:46

En jouw redenering, daar past inderdaad geen speld tussen.... een dikke balk zal beter in dat gat passen. ;) ;)
Jij ook bedankt voor je zinvolle bijdrage.

Groet,
Jacco

LittleNinja

Ik ben de "draad" even kwijt... Langzamerhand ontstaan er een verhitte discussie met persoonlijke verwijten.  :-\

Zelf las ik het een beetje als een discussie topic met betrekking tot het effect van verschillende kabels. Inmiddels herken ik dat het om de technische eigenschappen van kabels gaat.

Wat is nu uiteindelijk het doel van dit topic geworden?  :-[

Volgens Garmt zijn openingspost gaat het o.a. ook om het effect. Naarmijn mening is het puur meten van bepaalde variabelen niet het enige antwoord..
Wanneer je stelt dat een bepaalde lichtsterkte buiten prettig is om te aanschouwen, kun je een bepaalde sterkte toch verschillend ervaren. Een ondergaande zon op een prachtige zomerse avond, of een koude licht bewolkte ochtend vol met regen... De lichtsterkte is wellicht hetzelfde maar zegt onvoldoende over het geheel.

Het interreseert mij helaas minder wat de metingen over de kabels zeggen. Ik heb er ook onvoldoende kennis van om hierover mee te praten. Wat ik wel opgemerkt heb is dat verschillende kabels een verscheidenheid aan invloed kunnen hebben op het ten tonele gebrachte geluid. De prijs is daarbij niet heiligmakend...

"Keep on listening"   ;)
Mijn hemel jullie zijn vermoeiend....

Audiofiel

Citaat van: s0000884 op juni 11, 2008, 10:10:09
Ik vind het jammer dat je negatief reageert op een positieve inhoudelijke bijdrage, als de inhoud van deze bijdrage jou persoonlijk niet aanstaat. Bij mij deed je dat ook al. Hoe constructief is deze post? Waarom moeten wij dit lezen? Waarom kan dat niet via de PM?

Ik neem aan dat je bekend met de 3e wet van Newton?

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Rob H

Citaat van: Audiofiel op juni 11, 2008, 10:53:31
Ik neem aan dat je bekend met de 3e wet van Newton?

Die is hier verder alleen niet van toepassing. Waar s0000884 nog een inhoudelijke discussie probeert te voeren, probeer jij 'm alleen maar te saboteren omdat de inhoud je niet aanstaat.
Destroy the core!™

Audiofiel

Dat is onzin, Rakurai. Ik ga inhoudelijk in op de posts van onze twee hififorum fans waar zij ook inhoudelijk zijn. Maar persoonlijke aanvallen en beledigingen kunnen rekenen op de 3e wet van Newton. Of, voor wie religieuzer is ingesteld: "Wie wind waait, zal storm oogsten". ;)

Rob H

Citaat van: Audiofiel op juni 11, 2008, 11:08:08
Dat is onzin, Rakurai. Ik ga inhoudelijk in op de posts van onze twee hififorum fans waar zij ook inhoudelijk zijn. Maar persoonlijke aanvallen en beledigingen kunnen rekenen op de 3e wet van Newton. Of, voor wie religieuzer is ingesteld: "Wie wind waait, zal storm oogsten". ;)

Ik denk dat je je e.e.a. dan te snel als persoonlijke aanval aantrekt. Ik heb er in ieder geval overheen gelezen.
Destroy the core!™

dekkersj

Citaat van: Audiofiel op juni 11, 2008, 11:08:08
Dat is onzin, Rakurai. Ik ga inhoudelijk in op de posts van onze twee hififorum fans waar zij ook inhoudelijk zijn. [...]
Nee, dat doe je niet maar je bent technisch niet capabel om dat in te zien. Daarom slaan je opmerkingen ook nergens op.

Groet,
Jacco