Veel technische informatie over kabels

Gestart door garmtz, januari 12, 2005, 14:43:32

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik heb nu al een paar keer om de praktijkervaringen van student 0086 gevraagd...maar..... ???

:'(...helaas heb ik mij voor de zoveelste keer dus weer laten verleiden om te discuseren met iemand die iets uit een boekje (op)leest.....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Citaat van: s0000884 op juni  4, 2008, 16:56:48
Echter.

Het is jammer dat je geen antwoord geeft op mijn vraag. Misschien is het onkunde, misschien onwil. Maar zo komen we natuurlijk geen steek verder..... ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

)p(

Citaat van: s0000884 op juni  4, 2008, 15:49:46
Zo lang dit alleen gebeurt als je weet dat je naar die speciale kabel luistert (niet-blind dus) en zo lang als er bij blinde tests geen verschillen worden waargenomen, dan is die verklaring in ieder geval niet in de technische hoek te zoeken, ik gok eerder op de psychologie. En dan moet je dus niet mij om onderbouwing vragen. Ik stel slechts dat de technische redenen waarmee de thread begon, niet kloppen. Dat had ik ook onderbouwd.

s000084...de audiofielen hier zeggen altijd dat je op je eigen oren moet vertrouwen...helaas zeggen ze er meestal niet bij dat je ook je ogen nodig hebt om vermeend gehoorde verschillen toe te kunnen schrijven aan de een of de andere component!  ;D

peter

Martijn M

Citaat van: Erik van Voorst op juni  4, 2008, 18:08:55
Ik heb nu al een paar keer om de praktijkervaringen van student 0086 gevraagd...maar..... ???

:'(...helaas heb ik mij voor de zoveelste keer dus weer laten verleiden om te discuseren met iemand die iets uit een boekje (op)leest.....

Is het zo dat de uitspraken van degene met de meeste jaren ervaring en een mooie site zwaarder wegen dan van iemand met minder ervaring? Ik ken genoeg mensen die jarenlang de verkeerde kant  zijn opgerend en van wie de ervaring dus minder relevant is dan die van iemand die één jaar recht op doel af heeft gerend. Laten we de discussie op basis van argumenten blijven voeren ;).

Op basis van technische argumenten is deze discussie niet te beslechten. Wie van jullie is bereid in een blinde test aan te tonen dat hij verschil hoort tussen een zogenaamde dropveter en een kabel van enkele honderden euro's? Zeven van tien correct moet te doen zijn, toch?
Dutch & Dutch

reMC

Wat kan toekijken en weten waar het heen gaat toch heerlijk zijn ;D

Citaat van: reMC op juni  4, 2008, 20:00:04
Wat kan toekijken en weten waar het heen gaat toch heerlijk zijn ;D

No way Remco...jij...above all people...bent je tong aan het verbijten...and that is the naked truth.. ;) ;D.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op juni  4, 2008, 20:20:46
No way Remco...jij...above all people...bent je tong aan het verbijten...and that is the naked truth.. ;) ;D.

Een jaar geleden had je nog gelijk gehad ;D

Staaled

Citaat van: Erik van Voorst op juni  4, 2008, 20:20:46
Per kabeldiscussie wijzer........... ;D

Same here. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Audiofiel

Citaat van: keyser op juni  4, 2008, 19:58:22
Wie van jullie is bereid in een blinde test aan te tonen dat hij verschil hoort tussen een zogenaamde dropveter en een kabel van enkele honderden euro's? Zeven van tien correct moet te doen zijn, toch?

Ben jij bereid tot zo'n test? En zet je je vrouw daarvoor in, je auto? Of ga je voor ons blind scheermesjes testen? ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

tiptop

Citaat van: keyser op juni  4, 2008, 19:58:22
Is het zo dat de uitspraken van degene met de meeste jaren ervaring en een mooie site zwaarder wegen dan van iemand met minder ervaring? Ik ken genoeg mensen die jarenlang de verkeerde kant  zijn opgerend en van wie de ervaring dus minder relevant is dan die van iemand die één jaar recht op doel af heeft gerend. Laten we de discussie op basis van argumenten blijven voeren ;).

Op basis van technische argumenten is deze discussie niet te beslechten. Wie van jullie is bereid in een blinde test aan te tonen dat hij verschil hoort tussen een zogenaamde dropveter en een kabel van enkele honderden euro's? Zeven van tien correct moet te doen zijn, toch?

Zullen wij ons er aan wagen? Ik zie het wel zitten hoor. :)
En dan publiceren wij hier de bevindingen en mag niemand meer zeuren, OK?! :D 8)

Mijn ruimte stel ik terbeschikking. Heb helaas niet veel zitplaatsen, maar we kunnen doorwisselen en dan kan ik wel 6 mensen kwijt. (incl. ondergetekende)
Lijkt me dan leuk om 3 non- en 3 believers bij elkaar te nemen.

Wie wil nog meer? :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Slechte zaak Remco dat je nu (zelfs als winkelier) niet een poging waagt om iemand bekend te maken met het fenomeen kabelverschillen en hem weer een stap dichter bij verschrikkelijk mooi luisteren weet te brengen....

Ik ben het nu wel met je eens dat in dit specifieke geval de moed me naar de schoenen zinkt....

Een beroemd citaat....he will die without knowing how Caruso really sang..... :'(

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op juni  4, 2008, 21:29:58
Slechte zaak Remco dat je nu (zelfs als winkelier) niet een poging waagt om iemand bekend te maken met het fenomeen kabelverschillen en hem weer een stap dichter bij verschrikkelijk mooi luisteren weet te brengen....

Je ziet waar het (zoals iedereen kon voorspellen) heen gaat... Ik ga graag de discussie aan met vergelijkingmateriaal direct beschikbaar (maw: tijdens het luisteren) ;)

Yepp...jij liever dan ik...geen interesse meer hier ....maar goed ik kan je begrijpen....laat hem tweelingsnoer meebrengen en je verkoopt meteen heel wat van je mooie kabeltjes...... ;D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D ;)

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op juni  4, 2008, 21:46:23
Yepp...jij liever dan ik...

Begrijp me niet verkeerd: kabels zijn wat mij betreft gewoon het MINST interessant in de hele keten!

Martijn_H

Jullie liefde voor elkaar druipt er werkelijk vanaf!  ;D

Het is zo dat kabels van verschillende merken anders zijn opgebouwd. De een maakt dunne sprietjes de andere zet er een klein laagdoorlaat netwerkje in etc. Die passen expres technieken toe om hun kabel "speciaal" te maken.

Als je het hebt over goede kabels, met een lage weerstand, van zeg 2 tot 4 meter lang met een minimale dikte van 1mm, van koper, goud, ijzer dan blijf ik bij mijn standpunt dat hun onderling meetbare verschillen in wat dan ook niet terug te horen is in welke set dan ook.. Ja, ik heb praktijkervaring!

Martijn M

Citaat van: tiptop op juni  4, 2008, 20:59:21
Zullen wij ons er aan wagen? Ik zie het wel zitten hoor. :)
En dan publiceren wij hier de bevindingen en mag niemand meer zeuren, OK?! :D 8)

Mijn ruimte stel ik terbeschikking. Heb helaas niet veel zitplaatsen, maar we kunnen doorwisselen en dan kan ik wel 6 mensen kwijt. (incl. ondergetekende)
Lijkt me dan leuk om 3 non- en 3 believers bij elkaar te nemen.

Wie wil nog meer? :)

Dat vind ik een positieve, constructieve insteek. Mochten drie mensen inderdaad significant scoren (ieder minstens 7 uit 10) bij het vergelijk tussen een dropveter en dure highend interlink, dan hoor je mij nooit meer zeuren over de (on)hoorbaarheid van verschillen tussen kabels!
Ik wil graag meehelpen met de organisatie. Misschien is s0000884 in staat en bereid om met name met het technische deel te helpen?
Het lijkt mij overigens logischer de test alleen door believers te laten doen en ook om één believer mee te laten kijken/helpen bij het schakelproces. Een nonbeliever zou het gemiddelde alleen maar omlaag halen, dus daar schieten we weinig mee op.
Zijn er nog meer vrijwilligers?
Dutch & Dutch

Citaat van: reMC op juni  4, 2008, 21:47:59
Begrijp me niet verkeerd: kabels zijn wat mij betreft gewoon het MINST interessant in de hele keten!

Dat is weer een hele andere discussie...en niet on-topic...

Verder liggen Remco en ik mijlen uit elkaar...maar hebben wel beiden "kabeltjes gehoord".....dus er druipt niets ;)

beunky

Citaat van: Erik van Voorst op juni  4, 2008, 21:46:23
Yepp...jij liever dan ik...geen interesse meer hier ....maar goed ik kan je begrijpen....laat hem tweelingsnoer meebrengen en je verkoopt meteen heel wat van je mooie kabeltjes...... ;D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D ;)

Mwah... betwijfel het. Ik meen overigens wel verschil te horen tussen kabels, dat wel. Maar of het imaginair is of reëel kan ik niet zeggen, simpelweg omdat ik niet over die technische kennis bezit om dat te kunnen zeggen.

Remco had trouwens de kans om aan te tonen dat ie verschil hoorde tussen een ingespeelde en een niet-ingespeelde interlink. Maar toen puntje bij paaltje kwam en alles, maar dan ook alles was geregeld hebben we een bijzonder gezellige dag gehad, helaas zonder Remco...
Als je stevige statements maakt, de ene óf de andere kant op, dan moet je ze ook hard kunnen maken. De hele tijd roepen verschil te horen maar het uiteindelijk niet eens aandurven om dat te bewijzen terwijl je de kans krijgt is erg zwak.

Verder is Remco imho een ontzettend aardige vent, maar dit was wel een beetje een zwaktebod.
De dag met de 47Labs versterker bij Kermit (van het Hififorum) was indertijd echt leuk en de verschillen waren echt duidelijk. Ook grappig trouwens dat we toen beide duidelijk de voorkeur hadden voor onze eigen versterker, ondanks dat we dat niet vooraf wisten (blind getest, niet dubbelblind).

Citaat van: keyser op juni  4, 2008, 22:29:20
Zijn er nog meer vrijwilligers?

Wellicht wil DekkersJ wel helpen? Als ie tijd heeft is ie daar vast niet te beroerd voor :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

beunky

Citaat van: Martijn_H op juni  4, 2008, 22:27:40
Als je het hebt over goede kabels, met een lage weerstand, van zeg 2 tot 4 meter lang met een minimale dikte van 1mm, van koper, goud, ijzer dan blijf ik bij mijn standpunt dat hun onderling meetbare verschillen in wat dan ook niet terug te horen is in welke set dan ook.. Ja, ik heb praktijkervaring!

O, die zijn wel degelijk hoorbaar. Maar niet technisch verklaarbaar en daarom in principe toe te schrijven aan het resultaat van ons brein.
Ik heb dan overigens ook zoiets: als het voor je gevoel een verbetering is, prima. Geniet er dan van :)

Elkaar overtuigen van eenieders gelijk gaat toch niet werken. Beter is het m.i. om elkaar vragen te stellen. Een dialoog is aangenamer dan een debat waarbij continu herhaling van zetten aan de orde is.
Enerzijds vind ik dat mensen die het horen dit gewoon moeten kunnen beschrijven. Anderzijds vind ik ook dat ze beter niet kunnen proberen dit technisch te verklaren als ze er geen verstand van hebben. Dat is misleidend en slaat de plank alleen maar mis. Ik heb mezelf aangewend om, bij zulke zaken, niet meer te proberen dit technisch te verklaren maar gewoon nuchter te zijn en me af te vragen of het inderdaad een groot verschil is, of dat het de euforie van het moment is.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Martijn M

Goede posts, Beunk :). Je lijkt me een believer die vanaf een afstandje naar zichzelf en de materie kan kijken ;).
Dutch & Dutch

Martijn_H

Citaat van: beunky op juni  4, 2008, 22:42:52
O, die zijn wel degelijk hoorbaar. Maar niet technisch verklaarbaar en daarom in principe toe te schrijven aan het resultaat van ons brein.
Ik heb dan overigens ook zoiets: als het voor je gevoel een verbetering is, prima. Geniet er dan van :)

Ook voor een blinde hoorbaar?

oud_account_1

Waarom is DBT heilig?
Volgens mij is het niet ongebruikelijk om eens naar de gebruikte testmethodiek te kijken als de resultaten in tegenspraak zijn met de verwachting.

Is een andere methode niet mogelijk, b.v. iemand maakt 2 sets kabels die optisch hetzelfde eruit zien (set A en set B) dat is eenvoudig te doen met een kous/snakeskin om de kabel (geen snake-oil ;))
Set A is dan b.v. opgebouwd met koper en set B met verzilverd koper.
(e.e.a. natuurlijk verzegeld.)

De persoon die ze gaat testen mag luisteren zoveel 'ie wil, wanneer 'ie wil en te omschrijven wat de gehoorde verschillen zijn.
Dan hoeven alleen maar meerdere personen onafhankelijk van elkaar dezelfde verschillen te melden, anderen kunnen vast wel uitrekenen hoeveel personen mee moeten doen :)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

s0000884

Citaat van: Erik van Voorst op juni  4, 2008, 18:08:55
Ik heb nu al een paar keer om de praktijkervaringen van student 00884 gevraagd...maar..... ???
Wat wil je precies weten? Ik ben zeker bereid mijn praktijkervaringen te delen maar die zijn niet bijster spannend. Ik heb vergelijkende tests meegemaakt tussen dure en goedkope kabels waar geen enkel verschil tussen te horen was voor mij. Nu is het uiteraard zo dat ik niet het verlangen heb die verschillen te horen dus ik ben veel minder geneigd om verschillen tussen kabels te 'beleven'.

Ook verschillen tussen bijv. bi-wiring en gewoon wiring heb ik niet kunnen vaststellen.  ;D even in de quote wel het studentnummer verbeterd.

s0000884

Citaat van: squadra op juni  4, 2008, 23:07:59
Waarom is DBT heilig?
Dat is DBT niet. Echter als je objectief hoorbare verschillen wilt vaststellen vanwege technische verschillen dan heb je geen ander instrument om je oren objectief te maken. Vergeet niet dat je heel vaak moet luisteren om te voorkomen dat de uistlag ook door puur gokken verkregen zou kunnen worden (7 uit de 10 is bijv. met gokken goed mogelijk en dat levert geen uitsluitsel, 140 uit 200 wel).

Als je niet belachelijk lang wilt testen, en bijv. met 10 'trails' uitwilt, dan moet je die alle 10 of 9 uit de 10 goed hebben om de gokkans klein genoeg te houden.

Ik wil er even bijzeggen (en daarin ben ik erg laf aangezien ik hier wel commentaar geef) dat ik geen tijd heb om luistersessies (mede) te organiseren en op te zetten (ik ben op m'n werk nu heel erg druk en dat blijft voorlopig zo).