Veel technische informatie over kabels

Gestart door garmtz, januari 12, 2005, 14:43:32

Vorige topic - Volgende topic

reMC

Raphie

Citaat van: s0000884 op juni  2, 2008, 14:06:04
Wat is hier denigrerend aan? Ik kom juist voor de audiofiel op in die zin dat hij/zij het slachtoffer is van de kabelmythe.
Ik kan er ook niets aan doen dat er vaak onzinnige dingen over audiosnoeren wordt gezegd. Hopelijk mag ik daarom nog wel zeggen dat het onzin is. De waarheid laat zich samenvatten in 1 zin:

Het audiosignaal is een zeer robuust signaal dat zich makkelijk laat bewerken en/of over kilometers kabel laat transporteren zonder verlies van informatie.

Veel audiofielen hebben juist de neiging te denken dat een audiosignaal fragiel is (met al dat detail erin enz.) maar dat is een menselijke beleving (die niets met de technische realiteit van doen heeft). En daarop wordt door kabelfabrikanten smerig ingespeeld met dikke afgeschermde snoeren, speciale kristalstructuren, vlechten, mooie stekkers enzovoort. Technisch gaat dat nergens over. Commercieel gezien (voor de fabrikanten/verkopers die hiermee de prijs opdrijven) en psychisch gezien (voor de audiofielen die graag met dure kabels verschillen horen) gaat het wel ergens over. Die scheiding moet je wel kunnen maken vind ik.

hier sluit ik me 100% bij aan. Een kabel/geleider dient mechanisch en electrisch 100% te zijn zodat alles wat erin gaat er ook weer uit komt.
De rest is marketing gelul en "audio jewelry"  Omega om de pols en Nordost aan de set....  ;D (en toch vind ik Nordost dun en vd Hul warm en stroperig.... rara...)
JBL PRX Power!

s0000884

Citaat van: Audioloog op juni  2, 2008, 14:29:10
Typisch gevalletje van nog nooit 2 verschillende luidsprekerkabels gehoord  :-X
0.   Luidsprekerkabels produceren toch geen geluid, waarom zou ik daar dan naar luisteren?
1. Hoe kom je erbij dat ik nooit 2 luidsprekerkabels gehoord heb?
2. Waarom is dit relevant? Ik heb het niet over verschillen die je beleeft, maar verschillen die er (niet) zijn. Dat is heel wat anders.
3. Kun je zelf het onderscheid maken tussen wat ik in mijn eerdere post heb geschetst? Namelijk technisch versus psychisch?

s0000884

Citaat van: Raphie op juni  2, 2008, 14:38:05
Omega om de pols en Nordost aan de set....  ;D (en toch vind ik Nordost dun en vd Hul warm en stroperig.... rara...)
Ik sluit me 100% bij deze woordkeuze aan.

hifiman

Citaat van: s0000884 op juni  2, 2008, 14:59:55
1. Hoe kom je erbij dat ik nooit 2 luidsprekerkabels gehoord heb?
2. Waarom is dit relevant? Ik heb het niet over verschillen die je beleeft, maar verschillen die er (niet) zijn. Dat is heel wat anders.
3. Kun je zelf het onderscheid maken tussen wat ik in mijn eerdere post heb geschetst? Namelijk technisch versus psychisch?
ad 1. Dat blijkt uit je uitspraken.
ad 2. Omdat je anders tot andere conclusies zou komen
ad 3. Ja, soms zijn de verschillen zo klein dat je inderdaad twijfelt of je verschil hoort of dat je jezelf voor de gek houdt. Echter vaak zijn de verschillen zo groot dat deze vraag helemaal niet aan de orde is...

Raphie

Citaat van: s0000884 op juni  2, 2008, 15:02:42
Ik sluit me 100% bij deze woordkeuze aan.

Mooi he, gedreven zijn door perceptie, wat zijn wij mensen toch makkelijk beinvloedbaar. Zelfs zaken die technisch niet kunnen voorkomen, slikken wij onder het genot van marketing en audiofiele peer pressure als zoete koek...

"jij hoort het niet?!?..... hoe kan dat nou?!? dan is zeker je gehoor/set/*** (= Vul maar in) niet goed/duur/esotherisch (doorhalen wat niet van toepassing is) genoeg  ;D
JBL PRX Power!

Erik van Voorst (in memoriam)

Er wordt niet alleen slecht geluisterd maar klaarblijkelijk ook slecht gelezen....ik heb 2 maal uitgelegd dat er denigrerend wordt uitgehaald naar de anders denkende luisteraar...zelfs met citaat... ;)

Je mag van alles zeggen..het is een vrije wereld..helaas heb je het wel bij het verkeerde eind maar dat is wat anders... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

s0000884

Citaat van: Audioloog op juni  2, 2008, 15:06:09
ad 1. Dat blijkt uit je uitspraken.
ad 2. Omdat je anders tot andere conclusies zou komen
ad 3. Ja, soms zijn de verschillen zo klein dat je inderdaad twijfelt of je verschil hoort of dat je jezelf voor de gek houdt. Echter vaak zijn de verschillen zo groot dat deze vraag helemaal niet aan de orde is...
1. Dat is inherent onmogelijk, aangezien ik nooit heb gezegd of ik wel dan wel niet een luistertest gedaan heb met verschillende luidsprekerkabels (hetgeen ik wel gedaan heb, een stuk draad van een paar euro versus een peperdure siltech wel te verstaan, maar dat terzijde).
2. Dit is geen antwoord op de vraag waarom gehoorde / beleefde verschillen relevant zijn in een topic over *technische* informatie over kabels.
3. Wat voor grote verschillen gaat het over? Als je grote verschillen (categorie cassette vs CD) waarneemt tussen kabels, moet er namelijk eentje kapot of bewust slecht ontworpen zijn.

s0000884

Citaat van: Erik van Voorst op juni  2, 2008, 16:58:14
Er wordt niet alleen slecht geluisterd maar klaarblijkelijk ook slecht gelezen....ik heb 2 maal uitgelegd dat er denigrerend wordt uitgehaald naar de anders denkende luisteraar...zelfs met citaat... ;)
Ik heb geen uitleg gelezen. Een citaat is geen uitleg.

scrutinizer

Citaat van: Raphie op juni  2, 2008, 14:38:05
hier sluit ik me 100% bij aan. Een kabel/geleider dient mechanisch en electrisch 100% te zijn zodat alles wat erin gaat er ook weer uit komt.
De rest is marketing gelul en "audio jewelry"  Omega om de pols en Nordost aan de set....  ;D (en toch vind ik Nordost dun en vd Hul warm en stroperig.... rara...)

Altijd instemmend met een techneut die in 'enkele' frazen verteld dat kabels onzinnige investeringen zijn......maar
ondertussen - tesamen met hen - blijft rondolen in dat 'bekend' grijze gebied waar nog 'geen' deskundige momenteel een 'eenduidige' verklaring geeft met uitbreiding aan tot nu toe 'bekende' formules.......

Het gemak van schuld bij ons 'makkelijk' te manipuleren 'menselijk brein' liggen..........is a easy way out. ;)

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

s0000884

Citaat van: scrutinizer op juni  2, 2008, 17:21:58
Het gemak van schuld bij ons 'makkelijk' te manipuleren 'menselijk brein' liggen..........is a easy way out. ;)
Dat is niet het argument om voor die verklaring te kiezen. Vele blindtests tonen aan dat de door audiofielen juist zo geliefde verschillen (beter stereobeeld, meer zwart, rust diepte, definitie detail enz) als sneeuw voor de zon verdwijnen, omdat ze dan objectief gaan luisteren.

Raphie

Citaat van: scrutinizer op juni  2, 2008, 17:21:58
Altijd instemmend met een techneut die in 'enkele' frazen verteld dat kabels onzinnige investeringen zijn......maar
ondertussen - tesamen met hen - blijft rondolen in dat 'bekend' grijze gebied waar nog 'geen' deskundige momenteel een 'eenduidige' verklaring geeft met uitbreiding aan tot nu toe 'bekende' formules.......

Anton.

Ook dat is waar Anton, m'n verstand wil/kan er niet bij, maar toch denk ik soms verschillen te horen. soms ook weer totaal niet. Blijft een vaag verschijnsel waar nog niemand uitsluitsel over heeft kunnen geven. Maar ik geloof wel dat de beinvloeding meer tussen de oren en de daarmee gepaarde gemoedsrust zit, dan in de "kleuring"  van de kabel
JBL PRX Power!

scrutinizer

Citaat van: s0000884 op juni  2, 2008, 17:27:25
Dat is niet het argument om voor die verklaring te kiezen. Vele blindtests tonen aan dat de door audiofielen juist zo geliefde verschillen (beter stereobeeld, meer zwart, rust diepte, definitie detail enz) als sneeuw voor de zon verdwijnen, omdat ze dan objectief gaan luisteren.
Je vergeet het 'menselijk brein onder dwang' in deze equation te brengen. ;)

Het is toch frappant ... dat als je 'liefhebbers' - zonder dat zij onder druk van 'onderbouwde' mede forummers staan - vraagt 'of zij verschillen waarnemen tussen audio kabels' - antwoordt 9 van de 10 met.... JA, 'ik' ervaar verschillen.

Mijn idee...To Each His Own.....misschien dat er dan weer meer mensen posten wat ze ervaren EN beleven i.p.v. verteld krijgen wat ze wel dan niet kunnen ervaren. ;)

Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

Audiofiel

Citaat van: s0000884 op juni  2, 2008, 17:27:25
Vele blindtests tonen aan dat de door audiofielen juist zo geliefde verschillen (beter stereobeeld, meer zwart, rust diepte, definitie detail enz) als sneeuw voor de zon verdwijnen, omdat ze dan objectief gaan luisteren.

Laten we de vergelijking met sex maken. Zou jij blind het verschil merken tussen je eigen partner en 'the girl nextdoor'? Wellicht behoor je tot de 80% van de mensen die dat verschil in het 'heetst van de strijd' niet eens bemerkt  :o

Eind van het liedje is dat je misschien van een koude kermis thuiskomt. Immers, normaliter heb je sex terwijl je precies weet wie je partner is, maar als alles met een blinddoek op moet worden beleefd... dan gaat de lol er misschien wel iets te veel van af en worden de ervaringen opeens van euforie ineens een nachtmerrie of vice versa.... ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Citaat van: s0000884 op juni  2, 2008, 17:15:12
Ik heb geen uitleg gelezen. Een citaat is geen uitleg.

Een citaat is geen uitleg......net als een andere kabel maakt geen verschil... ::)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Citaat van: Audiofiel op juni  2, 2008, 18:18:29
Laten we de vergelijking met sex maken. Zou jij blind het verschil merken tussen je eigen partner en 'the girl nextdoor'? Wellicht behoor je tot de 80% van de mensen die dat verschil in het 'heetst van de strijd' niet eens bemerkt  :o
Hmmmm, interessant om eens wat mee te experimenteren  ;D
Helaas zijn the girls next door hier halve bejaarden  :o

....dan ervaar jij geblinddoekt het verschil.... >:D...................................................at least I hope so... :-X

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Martijn M

Eind van het liedje is dat je misschien van een koude kermis thuiskomt. Immers, normaliter heb je sex terwijl je precies weet wie je partner is, maar als alles met een blinddoek op moet worden beleefd... dan gaat de lol er misschien wel iets te veel van af en worden de ervaringen opeens van euforie ineens een nachtmerrie of vice versa.... ::)

Alleen Gekke Henkie maakt bij het hebben van seks slechts gebruik van zijn gehoor. De meeste mensen gebruiken hier meer dan één zintuig voor en nemen bovendien actief lichamelijk deel. De vergelijking met het luisteren naar het effect van een kabeltje ontgaat mij dan ook volledig!
Dutch & Dutch

ajbeefde

;D
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

scrutinizer

Citaat van: Erik van Voorst op juni  2, 2008, 18:57:11
....dan ervaar jij geblinddoekt het verschil.... >:D...................................................at least I hope so... :-X
Of dat je een paard een suikerklontje geeft......  :P ??? :o

;D

Anton.

Citaat van: keyser op juni  2, 2008, 19:14:57
Alleen Gekke Henkie maakt bij het hebben van seks slechts gebruik van zijn gehoor.

Ik zou de uitvinder van de 06-lijnen geen gekke Henkie willen noemen.... :P

Martijn M

Citaat van: Erik van Voorst op juni  2, 2008, 19:44:20
Ik zou de uitvinder van de 06-lijnen geen gekke Henkie willen noemen.... :P

;D
Dutch & Dutch