Wat doen wij met een ISF calibratie.

Gestart door J.A.F._Doorhof, februari 26, 2002, 18:04:00

Vorige topic - Volgende topic

Danny D.

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei  4, 2005, 16:14:42
De focus bijstellen doen we ALLEEN met RPTV's.

oeps ::)  ok ik dacht dat misschien aan de binnenkant ook iets te 'tweaken' valt.
Ik neem aan dat jij projectie tv's bedoeld met rptv.

maar goed we zijn weer wijzer geworden.

greetzzz Danny

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mave

Hallo, kunnen jullie ook helpen bij de calibratie van deze monitor
www.sony.nl/ShowProduct.do?site=odw_nl_NL&category=Flatpanel+LCD&product=SDM-HS75P

Ik heb de 19" en gebruik 'm voornamelijk voor fotobewerking....

Groeten
Mark
Rotel RSX-1056, Naim Nait 5i, RDV-1060, Vincent CD-6, Paradigm Signature S2, Rel Stampede, Nordost Super Flatline Gold

J.A.F._Doorhof

Bij fotobewerking gebruiken we de combinatie monitor en videokaart.
Dus ik moet dan beide units hier hebben, kosten zijn 50,00.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mave

Rotel RSX-1056, Naim Nait 5i, RDV-1060, Vincent CD-6, Paradigm Signature S2, Rel Stampede, Nordost Super Flatline Gold

J.A.F._Doorhof

Custom installer

kippekop

Beste Frank,

Heb inmiddels een lcd tv binnen (jvc lt-32s60), alleen nog wat vraagjes:
- Ook bij lcd raad jij het aan om pas na 200 uur kijken de calibratie te doen toch?
- Jij kunt jvc lcd's calibreren? (ik weet dat je alles behalve gloeilampen zegt te kunnen, maar toch even voor de zekerheid ;))
- Wat ik nog niet helemaal begrepen heb is dat er oa per component dat aangesloten is (zoals dvd-speler etc.) de instellingen worden aangepast, betekent dit dan dat je bij nieuwe apparatuur in de toekomst opnieuw een calibratie moet uitvoeren?

Alvast bedankt
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

J.A.F._Doorhof

Hi,
Bij de wissel van DVD spelers veranderd vaak alleen de brightness en colour.
Grayscale blijft meestal onaangetast behalve bij bepaalde philips modellen.

Ik adviseer meestal na 200 uur een calibratie uit te voeren.
In principe calibreren we alles waar een film op gekeken kan worden behalve film projectoren :D.
Custom installer

Moviezz

Is het geld het waard om net een nieuwe loewe aventos 3970 te laten calibreren
Is het verschil groot?

J.A.F._Doorhof

Ja en ja :D.
Lees de thread maar door en dit is echt maar het puntje van de ijsberg.
Custom installer

beunky

Citaat van: Moviezz op juli 17, 2005, 20:26:00
Is het geld het waard om net een nieuwe loewe aventos 3970 te laten calibreren
Is het verschil groot?

Yep ;D
En ja het verschil is érg groot ;D ;D
En ja ik ben HEEL sceptisch met dit soort 'tweaks' ;) ;D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Veldmuisje

Frank,

Ik heb een Panasonic Viera 42PA50 plasma tv. Prachtig beeld en het geluid is ok. Wat zijn de verbeteringen die jullie kunnen aanbrengen op mijn plasma, want ik lees het meeste hier over CRT en LCD.

Alvast bedankt,

Oh,.. en groetjes van Garmt  :)
Nee?

garmtz

J.A.F._Doorhof

Hi,
Het verschilt per display wat we precies kunnen verbeteren.
In 99% van de gevallen in ieder geval de grayscale, wat de kleurechtheid en diepte van het beeld behoorlijk tot zeer behoorlijk verbeterd.
En in 100% van de gevallen kunnen we winst halen uit de user settings.

Op dit moment is 50% op de tours plasma of LCD's ik ben er nog maar 2 of 3 tegen gekomen waar we weinig winst haalde, voor de rest was het allemaal zeer de moeite waard.
Custom installer

Veldmuisje

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 15, 2005, 17:31:08
Hi,
Het verschilt per display wat we precies kunnen verbeteren.
In 99% van de gevallen in ieder geval de grayscale, wat de kleurechtheid en diepte van het beeld behoorlijk tot zeer behoorlijk verbeterd.
En in 100% van de gevallen kunnen we winst halen uit de user settings.

Op dit moment is 50% op de tours plasma of LCD's ik ben er nog maar 2 of 3 tegen gekomen waar we weinig winst haalde, voor de rest was het allemaal zeer de moeite waard.

Klinkt goed.... ik ga ervoor !
Nee?

karia001

volgens mij is het al eens gevraagd, maar heeft het ook nut voor de pioneer pdp505hde van 2 weken oud.
Ik heb de instellingen die elders op het forum staan voor de 434hde al veranderd.maw de user settings

J.A.F._Doorhof

In principe heeft het voor ALLE display's zin.
Waardes zomaar overnemen moet je niet doen, je kunt ze als basis nemen maar ze verschillen per unit.

in de ruim 4 jaar dat ik nu de tours doe heb ik 3-4 display's gezien die een goede grayscale hadden. Daarbuiten heb ik altijd een goede winst gehaald.
Custom installer

jowi

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari 26, 2002, 18:04:00
CRT Projectoren:
* Meer scherpte
* Meer detail
Ik wil geen blasfemist zijn hoor, maar ik heb toch een vraagje. Afgelopen weekend heeft Reinier mijn 808 afgesteld, gecalibreerd en colorfiltered. Ik heb de meting gevolgd, en inderdaad gezien dat als je blauw defocussed, de grayscale beter wordt.

Echter, misschien ligt het aan mij, maar met dit softe blauwe raster, merk ik gewoon dat het beeld een stuk minder scherp is... de 'bite' mist. Het beeld heeft een softere look, en ik weet niet zeker of ik daar nu zo blij mee ben.

Wat ik me afvraag is wat het daadwerkelijk zichtbare effect is als ik blauw NIET zou defocussen. De kleuren worden er niet bepaald lelijker op... waar ga ik dat daadwerkelijk in het beeld zien?

De gewetensvraag is dus : ga ik voor een 100% perfecte grayscale maar dan met een iets minder scherp beeld, of ga ik voor de maximale scherpte, en dan wellicht een bobbel in de grayscale?

J.A.F._Doorhof

Ik zie geen negatief effect met een blauwdefocussing maar ik weet niet hoever jouw blauw gedefocused staat.

Ik zou er gewoon een weekje naar kijken en dan je beslissing nemen.
Wat je KUNT doen is je peaking wat aanpassing, dit geeft wat meer scherpte zonder dat het je grayscale aantast.
Ik zou PERSOONLIJK voor een 100% grayscale gaan, tenzij blauw echt opvallend er naast bloomed.
Custom installer

MaxxMark

Hi,

Ik heb nog eens een vraagje over het hele ISF gebeuren.

Er staat dat een volledige (Projector) setup € 425 kost. Wat houdt een dergelijke volledige calibratie precies in, want dit lees ik volgens mij nergens terug?

Ik heb zelf al een tijdje Barco 801 Graphics staan. Als scherm gebruik ik hiervoor een MDF plaat met witte latex en een zwarte rand. Mijn ervaring is dat het geheel nogal 'onscherp' overkomt. Dit is niet beter te krijgen als ik de normale methodes voor scherpstellen gebruik.

De reden dat mij dit opvalt is dat als ik op mijn laptop  (native res van 1400x1050) een HDTV filmpje kijk (al is het maar een 720p filmje) het er gewoon super clear en crisp uitziet. Als ik het dan op mijn projector bekijk, dan zie ik wel verschil tussen gewoon DVD en HDTV, maar ziet het er bij lange na niet uit zoals op mijn laptop :'(

Ik heb elders op het forum gelezen dat de Focus heel erg zou kunnen schelen. Het werd daar vergeleken met een Scherp/Bot potlood dat lijntjes op een papiertje tekent (Ik vond het een erg duidelijk verhaal). Zelf heb ik ook het idee dat dit de oorzaak kan zijn. Helaas heeft de Barco 801 geen digitale focus (de 808 wel dacht ik) en vind ik het allemaal een beetje riskant om het handmatig te gaan doen. ::)

Mijn vraag is dus of deze focus ook met een 'volledige calibratie' meegenomen wordt?

Verder is het op dit moment zo dat, vanwege verbouwingen, mijn projector nog niet op zijn uiteindelijk plaatst hangt, hij staat nu nog op een kastje, en dat mijn scherm ook nog niet hangt maar eenbeetje schuin op een tafel staat; is het dan aan te raden om al een calibratie te doen? Of ben ik dan meteen de spreekwoordelijke 'lul' als ik alles in de definitieve situatie ga hangen. Of is het zo dat ik dan wel wat geometrische dingen moet instellen, maar dat het overgrote deel van de calibratie nog steeds van toepassing is.

Verder heb ik naast mijn projector ook een Sony kv28fx65 staan. Als ik deze tegelijk met mijn projector wil laten calibreren neem ik aan dat er wel iets met de prijs gedaan kan worden toch?  ;)

Als laatste is het zo dat een collega van mij (ook met een barco 801 graphics) tevens geïnteresseerd is in een volledige calibratie en hij zou dan waarschijnlijk (afhankelijk van de antwoorden op mijn vragen ;)) tegelijk met mij de calibratie willen doen. (Ikzelf woon in Delft, hij in Den Haag) Het lijkt mij dan handig als dit op dezelfde dag gedaan wordt?

Mvgr,
Mark
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

J.A.F._Doorhof

Bij een volledige setup word inderdaad alles nagekeken ook de focus.
Dus focus, convergentie, astigmatisme, geometrie en grayscaling.
De prijs is hoog omdat ik maximaal 1 projector op een dag kan doen, vaak ben je tussen de 2-3 uur bezig.
Als je een TV mee wilt laten calibreren betaal je de helft van de normale prijs.

MvrGr.
Frank
Custom installer

MaxxMark

Maar hoe zit het dan als ik de projector na calibratie weer verplaats, of nog extremer, als ik verhuis? Is een nieuwe calibratie dan noodzakelijk? Of is een normale (kritische) geometrie calibratie met een Avia DVD voldoende?
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

J.A.F._Doorhof

Als de rest hetzelfde blijft (afstand en scherm en bron) dan hoef je niets te doen (vaak alleen wat convergentie)
Custom installer

Scorp

MaxxMark
CiteerDe reden dat mij dit opvalt is dat als ik op mijn laptop  (native res van 1400x1050) een HDTV filmpje kijk (al is het maar een 720p filmje) het er gewoon super clear en crisp uitziet. Als ik het dan op mijn projector bekijk, dan zie ik wel verschil tussen gewoon DVD en HDTV, maar ziet het er bij lange na niet uit zoals op mijn laptop

Correct me if I'm wrong, maar is het niet zo dat je het beeld nooit zo mooi/scherp kan projecteren als op je laptop/tft scherm?
Daarbij is het zo dat hoe goed je projector ook is gecalibreerd, het aan de status van je lampen is of je nog op HDTV scherp kan projecteren.

Nogmaals, ik kan er helemaal naast zitten, maar ik dacht zoiets gehoord te hebben dat je nooit zo scherp kan projecteren als je beeld op je laptop/TFT scherm

garmtz

Citaat van: Scorp op september 12, 2005, 10:04:58
MaxxMark
Correct me if I'm wrong, maar is het niet zo dat je het beeld nooit zo mooi/scherp kan projecteren als op je laptop/tft scherm?

Onzin... Hangt af van de resolutie van de projector en de video-electronica. Een klein beeld lijkt altijd scherper, dat is het probleem. Maar wie wil nou scherp op 40 cm breed als je iets minder scherp kan hebben op 2 m breed?? Het is niet te vergelijken!

CiteerDaarbij is het zo dat hoe goed je projector ook is gecalibreerd, het aan de status van je lampen is of je nog op HDTV scherp kan projecteren.

Nog grotere onzin!! De lamp heeft werkelijk NIETS met scherpte te maken.

CiteerNogmaals, ik kan er helemaal naast zitten, maar ik dacht zoiets gehoord te hebben dat je nooit zo scherp kan projecteren als je beeld op je laptop/TFT scherm

Je zit er niet helemaal naast, maar je vergelijkt appels met peren... :)

Snel beantwoorden

Naam:
E-mail:
Verificatie:
Laat dit vak leeg alsjeblieft:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan

Typ de afgebeelde letters over:

Hoeveel is 20 plus vijf min een:
Wat is de afkorting voor high dynamic range:
Sneltoetsen: gebruik ALT+S om te verzenden/posten, of ALT+P om te bekijken