Wat doen wij met een ISF calibratie.

Gestart door J.A.F._Doorhof, februari 26, 2002, 18:04:00

Vorige topic - Volgende topic

jasjenl

Ik heb zelf een Loewe Xelos 5381 ZW en ik heb meestal de digitale functies DNR (ruisonderdrukking) en DMM (Digital Movie Mode, zeg maar de Natural Motion van Loewe) aan staan omdat ik het beeld met die dingen uit over het algemeen minder mooi vind. Wordt je nu na een calibratie geacht die functies uit te zetten of maakt dat eigenlijk niet uit?
Dan nog een andere vraag: ik heb in de linker bovenhoek van het beeld een hele kleine kleurafwijking, wellicht veroorzaakt doordat de tv onlangs verplaatst is (hij moest voor een reparatie weg, het bekende kapotte voeding na 3 jaar probleem van Loewe..). Dit had ik ook toen ik de tv net nieuw had en dat is toen verholpen door een Loewe monteur die er met een electromagneet (denk ik?) voor heeft staan 'zwaaien'. Kan zoiets ook meteen met een calibratie worden meegenomen of zou ik dan toch beter de reparateur van m'n tv weer kunnen benaderen? Het is op zich maar een minieme afwijking en wellicht niet te verhelpen, maar toch ;)
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

Hi,
Voor dat soort problemen moet je toch echt bij een monteur zijn.
Wij halen het maximale uit je TV, maar repareren niets.

De resultaten op de Loewe's zijn trouwens fantastisch.
Veel van de digitale opties op de Loewe laat ik trouwens gewoon aan staan, ze geven niet echt de artifacts die ze bij andere merken wel geven.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasjenl

Ok, dan zal ik wel eens informeren of ze binnenkort nog eens even langs kunnen komen, heb nu nog garantie op de reparatie :).
Daarna overweeg ik dan wel eens zo'n calibratie te laten uitvoeren, maar ik denk dat ik eerst nog even wacht tot ik mijn nieuwe dvd speler heb gekocht. Want naar ik hier begrepen heb kun je de calibratie het beste maar met je eigen speler laten uitvoeren en aangezien ik m'n huidige speler wil vervangen, lijkt 't me een beetje zonde om daar de calibratie mee te laten doen.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

Als je die keuze hebt zou ik dat doen, maar het scheelt qua grayscale vaak niets.

Alleen de user instellingen kunnen afwijken.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

Jeroen: thanx :). Jammer genoeg helemaal gelijk over de binnenstad. Ik heb momenteel 12 meter antennekabel liggen van ik geloof Hirschman, achter een versterker, aan een vrij goede Sony. En nog niet geweldig om over naar huis te schrijven. Maarja, ik heb beeld ;).
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Gaeje

VlisChris

Makkelijk genoeg om aan Frank te vragen of die mijn tv kan komen Calibreren ;)
Stel dus wel degelijk iets van eisen aan mijn beeld :)
Mijn blacklevel is voor mijn gevoel echt dramatisch. Zwart is vaak gewoon donkergrijs. En dat is nou iets waar ik me heerlijk aan kan storen :)

Gaeje

nee, maar alle gekheid op een stokje, een calibratie is écht wel de beste upgrade die je je kan voorstellen. ik geniet er nog steeds elke dag van (in vakanties en weekends, natuurlijk, in de week op kot (55cm philips 4:3 ongecalibreerd op de composiet uitgang van een ps2  >:()

Iwan

Ik heb net een Panasonic TX-32PX30F televisie gekocht en me natuurlijk meteen opgegeven voor de eerstvolgende calibratie tour ;D
Verder heb ik alle adviezen van dit forum gevolgd: alle gizmo's uitgezet, helderheid en contrast teruggeschroeft, en scherpte op nul.
Dan aan de slag gegaan met digital video essentials (Sony DVP-S735D via RGB/scart) maar daarbij kwamen enkele problemen aan het licht:
  • Bij de convergence en geometry patronen lopen de vertikale lijnen in de rechter benedenhoek iets naar binnen toe.
  • Bij diezelfde patronen zijn de buitenste vertikale lijnen niet egaal wit maar eerder gescheiden in rood, blauw en groen (hoe verder naar buiten toe hoe duidelijker de scheiding)
  • Er is globaal genomen iets overscan
  • Bij het bounce ? patroon ( waarbij intermittent een witte rechthoek wordt getoond op een zwarte achtergrond) ontstaat er forse pincushion vervorming van het witte kader aan de rand

Mijn belangrijkste vraag is dan ook welke van deze problemen tijdens de calibratie kunnen verholpen worden, of moet ik de televisie eerst laten herstellen alvorens te laten calibreren? Ik heb immers vernomen dat tijdens reparatie vaak een reset gebeurd en dat zou zonde zijn als hij net gekalibreerd is! :-[
Mijn DVD speler kan ook via component op de televisie aangesloten worden maar ik heb niet de nodige interconnects. Zou dit enkele van de problemen kunnen verhelpen? Wanneer u komt voor de calibratie, heeft u dan liefst RGB of component? ???
Laatste opmerking: al deze testen zijn gedaan met de aspectratio op Auto. Moest dit op geforceerd 16/9?

Hartelijk dank
Iwan

J.A.F._Doorhof

Hi,
Voor de calibratie kan beide (RGB of Component).

De vervormingen komen door een te hoog contrast.
De convergentie fouten zijn redelijk normaal in de hoeken en ze geven daar geen nieuwe TV voor.
De geometrie afwijking moet ik zien, maar dat is vaak gewoon te corrigeren.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Iwan

Bedankt voor de snelle respons Frank. Top :D

Toch staat mijn contrast erg laag. Blooming kon ik niet zien met het PLUGE patroon. Ik heb dan maar de horizontale grijsschaal gebruikt om contrast af te stellen. De vervorming wanneer er een knipperend wit vlak wordt getoond is echter opvallend. Zou dit ook met de voeding kunnen te maken hebben?

Groetjes,
Iwan

J.A.F._Doorhof

Sterker het is de voeding :D
Nu is die overscan bounce wel de meest aggressieve test die er is :D.
Bijna geen enkele display doet dat goed.

Wat je moet doen is een grayscale patroon pakken bv van de Pluge en dan kijken dat het bovenste witte vlak niet groter is dan de vlakken daaronder.
Custom installer

Iwan

CiteerZou dit ook met de voeding kunnen te maken hebben?
CiteerSterker het is de voeding
Every dog has his day ;D

CiteerWat je moet doen is een grayscale patroon pakken bv van de Pluge en dan kijken dat het bovenste witte vlak niet groter is dan de vlakken daaronder.

Zelfs als ik het contrast op zijn hoogste waarde zet, wordt het witte vlak van het PLUGE niet groter. Vandaar dat ik het contrast zo geregeld heb dat op de greyscale de laatste 2 witte vlakken nog net van elkaar te onderscheiden zijn.

Ben in ieder geval blij dat de televisie niet eerst naar de hersteller moet en ik kijk erg uit naar de calibratie.
Heb me al ingeschreven voor een tour, maar daar heb ik niet mijn adres en zo vermeld dus hoe gaat het nou verder? Word ik nog door ITC gemaild voor verdere details zoals datum en adres?

MvrGr,
Iwan

J.A.F._Doorhof

Als de tour geplanned wordt krijg je een mailtje met de vraag voor NAW.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Ranger

patrick_vdb

Hi Ranger,

Zou je ons kunnen vertellen hoe je aan deze verlichtende conclusie bent gekomen? ::)

mvrg

Patrick

B.J.

J.A.F._Doorhof

Ranger is eigenwijs :D.
Maar vertel Ranger hoe komt deze mening.
Zijn alle mensen die het hebben laten doen gek ?
Custom installer

VlisChris

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 18, 2004, 18:52:42
Ranger is eigenwijs :D.
Maar vertel Ranger hoe komt deze mening.
Zijn alle mensen die het hebben laten doen gek ?

Ik ben het ;D
Maar dat wist het forum al ;D
Maar ik ben toch benieuwd hoe Ranger heeft ontdekt dat ik zo gek ben ;D Enlighten me baby ;D ;D ;D

Sullivan

FrankD,

Ik had verwacht (ergens gelezen hier) dat er een calibratie rapport zou zitten bij mijn gecalibreede TW200. Deze heb ik niet aangetroffen. Is dit per ongeluk of doe je dit niet standaard? Het is niet heel belangrijk, maar had het wel leuk gevonden om de verschillen voor en na te zien en om op te hangen boven mijn bed.

mvg,
Frank

J.A.F._Doorhof

Hi,
Bij de nieuwe projectoren lever ik op dit moment geen rapport mee.
Bij de 200 uurs calibratie krijg je wel een rapport mee.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Sullivan

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 15, 2004, 22:47:00
Hi,

MvrGr.
Frank

Maar dat is wel jammer, bij een 200 uurs calibratie zijn de verschillen niet erg groot.

mvg,
Frank

Rob_Dingen

Hoi
Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 15, 2004, 22:47:00
Hi,

MvrGr.
Frank
Het is een kleine moeite om dat mee te geven.
Bij mij krijgt iedereen een rapport met de settings zoals de projector op dat moment afgesteld is zodat het altijd weer te herstellen is als er iets veranderd word of per ongeluk gereset.
Bij projectoren waarbij ik in het service menu ga zoals Sanyo bijv schijf ik altijd eerst de orginele settings op en daarna de gecalibreerde zodat er altijd weer terug gegaan kan worden naar de fabrieks instellingen en die lijst krijgt de klant mee inklusief het grayscale rapport.

Rob

J.A.F._Doorhof

Goed zo Rob, ik had niet anders verwacht :D

Na de 200 uurs calibratie krijgt iedereen exact hetzelfde van me mee.
Bij de eerste calibratie met 0 uur op de teller heeft dat niet zo heel veel zin namelijk na 200 uur is alles toch weer anders.

Ook bij de calibratie van NIET ITC projectoren krijgt iedereen een rapport van me mee.
Maar als je 30 projectoren voor dealers, en klanten moet calibreren is het gewoon even handiger om de eerste calibraties gewoon uit te voeren zonder meetrapporten before and after, 80% van de klanten wil gewoon een gecalibreerde unit en dat rapport vinden ze niet intressant (die zie ik ook bijna nooit terug voor hercalibraties).
Daarnaast wil ik voornamelijk calibreren op PAL en voor de rapporten heb ik AVIA nodig, dat geeft per projector een kleine 15 minuten extra werk en dat doe ik dan liever als er voor de 200 uur calibratie terug gekomen wordt.
Dan ziet de klant ook direct wat de resultaten van de HERCALIBRATIE zijn.

Maar goed iedereen heeft zijn manier van werken, het gaat er uiteindelijk om dat de klant tevreden is met het beeld, en dat zijn ze voor zover ik weet allemaal, wil iemand een rapport kunnen ze dat altijd aanvragen bij me dan wordt dat bij de nieuwe projector direct gedaan (gratis natuurlijk).
Wil je een raport van before kan dat ook een simpele reset van de waardes naar de middenstand en meten geeft een before beeld, daarna calibreren geeft de officiele stand, dat is ook wat wordt gedaan bij de 200 uurs calibratie als de klant dat wil.

Normaal krijgen ze een rapport van nieuwe calibratie/200 uurs calibratie, maar als ze willen dan kan ik ook een af fabriek naar calibratie rapport maken, geen enkel probleem.

Nogmaals als we 10 projectoren moeten afleveren zit er vaak WEL een rapport bij, maar bij de laatste zending TW200's ben ik alleen al 2 volle dagen aan het calibreren geweest, ik werk dan liever ineens door zonder dat ik ook nog moet gaan wisselen van DVD's tussen door voor een calibratie rapport.

MvrGr.
Frank
Custom installer

J.A.F._Doorhof

EN NOGMAALS.
Zodra de grote hausse weer voorbij is dan leveren we weer gewoon bij elke projector een calibratie rapport mee.
Maar ik denk dat Rob ook wat kieskeuriger wordt als klanten hun projectoren willen hebben en je moet er 30 calibreren, dan besteedt ik liever veel aandacht aan een perfecte calibratie dan de randjes eraf lopen voor een rapport.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Snel beantwoorden

Naam:
E-mail:
Verificatie:
Laat dit vak leeg alsjeblieft:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan

Typ de afgebeelde letters over:

Hoeveel is 20 plus vijf min een:
Wat is de afkorting voor high dynamic range:
Sneltoetsen: gebruik ALT+S om te verzenden/posten, of ALT+P om te bekijken