review SMART-III (betaalbare) projector calibratie tool

Gestart door hifiman, december 30, 2004, 15:53:47

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Citaat van: Arno P op januari  8, 2005, 11:25:36
Ziet er strak uit hoor.....ben natuurlijk heeeeel benieuwd naar de cross-check met de duurdere equipment.

Wellicht is het duurdere equipment een stukje nauwkeurigere maar zal de prijs vooral afhangen van de gebruikersvriendelijkheid (tenminste, daar mogen we op hopen)
Het zou me niet verbazen is SMART nauwkeuriger is! Tenslotte wordt er gebruik gemaakt van een hele goede gecalibreerde lichtmeter.

Ik snap niet dat iedereen er maar bij voorbaat al vanuit gaat dat SMART methode onnauwkeurig zou zijn. Het is alleen veel meer gedoe  ;D

Kanttekening daarbij is dat SMART niet nauwkeurig de absolute kleurtemperatuur kan vaststellen, maar ook dat valt wel mee want de maker heeft SMART "gekijkt" met jouw meter. Daarnaast kun je smart zelf ook nog kalibreren op absolute kleurtemperatuur als je dat zou willen.

Groetjes,

Ronald

Arno P

Citaat van: tingtong5 op januari  8, 2005, 15:13:21
Hoi Frank,

Dat de gamma rond die waarde moet zijn is me bekend, echter de gammawaarde op elk IRE punt is niet gelijk in de praktijk. In hoeverre mag daar variatie inzitten? De gamma bij 10 IRE is misschien 1,8 en bij 70 IRE 2,2. Overigens is het bij mijn projector nog veel extremer  :o

Ik verwacht dat je in ieder geval bij 10IRE een grotere afwijking in de Gamma zou mogen hebben aangezien de menselijke ooggevoeligheid kwa kleur bij lage lichtsterktes niet al te best is (zeg maar, wordt bijna zwart-wit kijken)

Arno P

Citaat van: tingtong5 op januari  8, 2005, 15:15:18
Het zou me niet verbazen is SMART nauwkeuriger is! Tenslotte wordt er gebruik gemaakt van een hele goede gecalibreerde lichtmeter.

Ik snap niet dat iedereen er maar bij voorbaat al vanuit gaat dat SMART methode onnauwkeurig zou zijn. Het is alleen veel meer gedoe  ;D

Kanttekening daarbij is dat SMART niet nauwkeurig de absolute kleurtemperatuur kan vaststellen, maar ook dat valt wel mee want de maker heeft SMART "gekijkt" met jouw meter. Daarnaast kun je smart zelf ook nog kalibreren op absolute kleurtemperatuur als je dat zou willen.

Groetjes,

Ronald

Mag ik aannemen dat je bij de sensor ook de voor dat exemplaar specifieke correctie/calibratie data als file erbij krijgt ?

hifiman

Citaat van: Arno P op januari  8, 2005, 15:17:13
Ik verwacht dat je in ieder geval bij 10IRE een grotere afwijking in de Gamma zou mogen hebben aangezien de menselijke ooggevoeligheid kwa kleur bij lage lichtsterktes niet al te best is (zeg maar, wordt bijna zwart-wit kijken)
Maar gamma heeft weer weinig met kleur te maken natuurlijk :P Gamma heeft te maken met exponent van de stijlheid van de curve IRE vs gemeten licht sterkte.

hifiman

Citaat van: Arno P op januari  8, 2005, 15:18:47
Mag ik aannemen dat je bij de sensor ook de voor dat exemplaar specifieke correctie/calibratie data als file erbij krijgt ?

Klopt. Alhoewel het geen file is. Bij het inkloppen van je meternummer op de website van de leverancier krijg je de correctie waarden te zien, deze vul je in, in de software en dan is je SMART gecalibreerd voor jouw meter zeg maar.

hifiman

Zoals jullie zien lukt het me prima om de kleurbalans (greyscale) netjes te krijgen. Dat is vanaf nu dan ook gesneden koek  :D

Er zijn nog wel twee andere punten van aandacht.
Ten eerste de contrast ratio. SMART neemt de verhouding tussen de gemeten waarde bij IRE0 en IRE100 en dat is dan je contrast waarde. Dat doet hij per kleur en middelt deze drie waarden dan.

Bij een vroegere calibratie bij Rob van Dingen maten we een contrast van ongeveer 1400. Nu kom ik niet eens aan de 1000. Aan de bovenkant van de IRE schaal zal het niet liggen. Als ik het contrast met 2 punten verhoog dan wijst SMART me terecht dat rood afvlakt en het contrast dus te hoog staat. Aan de onderkant is er iets anders aan de hand. In principe zit ik aardig tegen het punt aan waarbij een verlaging van de brightness van een kleur geen verlaging in gemeten licht sterkte meer oplevert, echter je zult toch van 1 of 2 kleuren de brightness iets hoger moeten zetten dan de optimale waarde omdat je anders geen rechte greyscale in het onderste gedeelte van de greyscale hebt. Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat de lamp minder licht is gaan geven ondertussen (zit op 600 uur) en dat dat voor een lagere contrast ratio zorgt. Of.. missschien meet de lichtmeter niet geheel lineair. Afijn in elk geval zie ik zo snel niet wat ik nog kan doen om contrast waarde te verhogen. Tips zijn welkom!

hifiman

Dan is er nog het verhaal GAMMA. En dan heb ik het niet over de concurrent van de Praxis  ;)

Ik streef naar een gamma waarde van rond de 2,2. Echter ik zie dat de gamma waarde op elk IRE meetpunt anders is. En dan is er nog iets anders vreemds aan de hand!

Mijn projector (H30) heeft een gamma setting die je kan instellen van 1 t/m 5.
Ten tijde van de vroeger calibratie van Rob van Dingen is deze waarde toen op 1 gezet. Dat beviel overigens prima.

Totdat... Ik een andere dvd speler kocht, een pioneer ipv een philips en component out ipv RGB scart.
Vanaf dat moment vonden zowel mijn vrouw als ik dat het beeld zoveel donkerder was geworden. We hebben toen al snel besloten de gamma op de projector van 1 naar 2 te zetten.

Nu blijkt met SMART dat de GAMMA curve met gamma op 2 er een stuk slechter uitziet niet boven de 1.8 uitkomt, terwijl met de gamma op 1 de gamma tot aan 2,2 komt. Toch komen zowel ik als mijn vrouw nog steeds overduidelijk tot de conclusie dat de gamma op 2 moet omdat op 1 het beeld gemiddeld genomen gewoon veel te donker is. Ik snap hier dus niks van  :o

Overigens zet ik de bron (dvd speler) altijd op neutrale stand qua video settings.

Of zou de lamp gewoon veel minder licht zijn gaan geven en dat ik om die reden het beeld al snel als te donker bestempel?

Als iemand hier iets zinnigs op weet te zeggen dan hoor ik het graag.

Groetjes,

Ronald

Rob_Dingen

Hoi

Het is logisch als je het Gamma getal verlaagt (van 2,2 naar 1,8)je meer detail krijgt in donkere scenes.
Maar hoort dat zo?
Ook is het zo dat de omgeving in Gamma instelling heel belangrijk is we kunne hier wel roepen hoe het allemaal moet staan en wat de referentie waarden zouden moeten zijn.
Maar als je een witte woonkamer hebt gaat alles naar de knoppen en zou het kunnen zijn dat je de 1,8 Gamma waarde prettiger vind kijken dan moet je dit dus zeker doen.
Bij je contrast metingen verwacht ik dat de meter niet gevoelig genoeg is.
Ook mijn ruimte is pik donker en licht dicht.
Een goede losse lichtmeter die gevoelig voor weinig licht is kost al vlug rond de 1000 Euro.

Rob

hifiman

Citaat van: Rob_Dingen op januari  8, 2005, 16:27:33
Hoi

Het is logisch als je het Gamma getal verlaagt (van 2,2 naar 1,8)je meer detail krijgt in donkere scenes.
Maar hoort dat zo?

Hoi Rob,

Ik snap precies wat je wilt zeggen. Ik heb niks tegen donkere scenes met niet veel detail maar sinds de nieuwe dvd speler vinden we echt bijna alle scenes (dus niet alleen de echt donkere opnames) te donker en behalve de echte heel heldere (die maar sporadisch voor komen).  Daarom heb ik de gamma verhoogd naar 2.  Ik vind eigenlijk met gamma 1 alles er natuurlijk uitzien maar dan blijft het gevoel dat je naar een tam beeld zit te kijken gedurende de hele film bestaan.

Kamer is verder inderdaad ook niet 100% verduisterd  (al kom ik een aardig eind) en plafond is bijvoorbeeld hagelwit :P

Je opmerking over contrast meten bevestigd eigenlijk wat ik al dacht en daar maak ik me verder ook niet zo druk over.

Die gamma blijft nog even knagen vrees ik  ::)

Groetjes,

Ronald

Rob_Dingen

Hoi

Wat ook nog kan zijn is dat je inderdaad wat minder punch in het beeld hebt gekregen omdat de lamp meer uren heeft gedraaid.
Ook had ik nog je oude metingen opgezocht en gekeken naar je Gamma curve die er niet echt slecht uitziet.
Dus maak je daar ook niet te druk om.

Rob

hifiman

Citaat van: Rob_Dingen op januari  8, 2005, 16:57:25
Wat ook nog kan zijn is dat je inderdaad wat minder punch in het beeld hebt gekregen omdat de lamp meer uren heeft gedraaid.
Ook had ik nog je oude metingen opgezocht en gekeken naar je Gamma curve die er niet echt slecht uitziet.
Dus maak je daar ook niet te druk om.

Ik meet "slechts" 55-60 lux (100 IRE) bij mijn scherm (met gebruikt van witte diffusor op de sensor), volgens SMART komt dat bij mijn schermbreedte overeen met 118 lumen. Is dat niet erg weinig eigenlijk?

Wat die oude meting betreft, screenshotje  ;D ;D ;D ;D ;D
Ben wel erg benieuwd eigenlijk hoe het oorspronkelijk was.. ::)
Overigens was dat toendertijd dus met gamma op standje 1.

Hieronder even 2 screenshots van gamma op stand 1 en gamma op stand 2 (in die volgorde). Vraag me niet waarom de 2e grafiek "van het papier afloopt". Blijkbaar vond de maker het niet interessant om gamma waarden onder 1.8 te laten zien.

Rob_Dingen

Hoi

Ik denk dat je kunt stellen dat het onder de 30/40 IRE minder betrouwbaar is en vanaf dat punt schommel je tussen de 2 en 2,2.
Wat je eens kunt proberen om de meter eens dichter bij de projector te plaatsen.
Wel opletten dat hij bij 100 IRE niet in verzadiging gaat.
Meet alleen groen voor de Gamma als dat gaat scheelt weer veel tijd en laat dat hier eens zien.

Rob

hifiman

Hoi Rob,

Allereerst wil ik even zeggen dat ik het erg leuk vind dat je me probeert te helpen en bijdraagt aan dit SMART topic!  :D

Inderdaad de gamma in dat eerste plaatje van mij is zo gek nog niet, maar het punt is nu juist dat ik momenteel een gamma gebruik van dat tweede plaatje. Met de gamma op stand 1 (1e plaatje) vinden we het beeld bijna continu tijdens een film te donker. Moet wel toegeven dat ik nu (plaatje 2, gamma op 2) zie dat de gamma niet ok is. Zal dus toch wel teruggaan naar de situatie van het 1e plaatje. Dan moet ik wel weer de color balance opnieuw bekijken en finetunen.

Helaas kan ik alleen SMART'en als de vrouw op bed ligt en dus betekent dat dat ik een aantal uren later dan haar naar bed moet. Doordeweeks trek ik dat niet maar in het weekend wel, maw ik ga er volgend weekend weer mee verder en dan zal ik mijn nieuwe bevindingen hier posten.

Alleen groen meten zal ik proberen, weet niet of SMART bereid is een grafiekje te laten zien als ik alleen de waarden voor groen invul, maar daar komen we dan wel achter.

Eigenlijk denk ik dat ik gewoon een projector met wat meer lichtoutput zou willen hebben, maar helaas laten de financien het voorlopig even niet toe om een andere projector aan te schaffen, misschien een jaartje later..

Groetjes,

Ronald

HJ

kun je met deze tool ook je tv of monitor kalibreren?

hifiman

Als je compleet kunt verduisteren en de sensor dicht op de buis plaats dan lijkt het mij van wel. Overigens wordt er puur over projectoren gesproken door de maker van de tool.

HJ

zou zeker leuk zijn als dat ook nog kan,dan haal je je geld er wel snel uit.

Savart

Verder had ik nog een vraagje, de greyscale calibreren:
dat is de waarden voor R, G en B instellen zodat er van
elke kleur evenveel als de andere in het beeld aanwezig is?
De waarden voor de drie basiskleuren vind ik nog wel
op m'n tv en monitor maar wat is de 'bias' dan?
Is dat ook een instelling? Ik denk niet dat ik het al op mijn
tv ben tegengekomen en zeker niet op LCD-monitoren.

Zou dit toestel ook met lcd-schermen werken als de ruimte
volledig verduisterd is?

J.A.F._Doorhof

Hi,
Als je niet weet wat het doet blijf er dan aub vanaf, dit is echt geen setting die je moet doen als je niet de apparatuur hebt.

Bias is hetzelfde als brightness, cutoff

Het is niet een even hoeveelheid van elke kleur maar een exacte hoeveelheid die verschilt per kleur.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi

Zover ik begrepen heb koop je deze analizer voor een systeem in dit geval dus DLP.
Alle andere apparaten kloppen dan waarschijnlijk niet.
Ook moet je voor TV of monitors LCD en CRT contact metingen maken.
Dat wil zeggen dat de analizer tegen het scherm aan zit.
Bias is een van de namen voor de onderkant van een kleur in te stellen andere zijn b.v brightness ofset cut off black level enz.

Rob

hifiman

Citaat van: tingtong5 op januari  9, 2005, 11:26:03
Helaas kan ik alleen SMART'en als de vrouw op bed ligt en dus betekent dat dat ik een aantal uren later dan haar naar bed moet. Doordeweeks trek ik dat niet maar in het weekend wel, maw ik ga er volgend weekend weer mee verder en dan zal ik mijn nieuwe bevindingen hier posten.

Ik had geluk, de vrouw was moe gisteren en ging vroeg naar bed  ;D Ben dus gisteravond maar weer aan de slag gegaan en wilde daar hier nog even verslag van doen.

Na kritisch een aantal scenes van een aantal films bekeken te hebben met de gamma afwisselend op 1 en 2 kwam ik toch tot de conclusie dat gamma op stand 1 er toch beter uit ziet, dat is mooi want dat komt overeen met de eerdere metingen die ik gedaan had.

Gamma dus weer op standje 1 gezet en opnieuw aan het meten gegaan met SMART. Voordat ik verder ga met mijn verhaal, hier alvast het uiteindelijke resultaat qua gamma. Dat ziet er toch een heel stuk beter uit dan voorheen dacht ik zo  :D Bovenste plaatje is de huidige situatie en onderste voor ik begon met color balance restoren gisteravond (beide plaatjes met gamma op projector op stand 1).

hifiman

Helaas bleek het zo te zijn dat na het wijzigen van de gamma op de projector de color balance flink verstoord was, vooral rood was opeens over de hele IRE linie met ongeveer 20% verschoven tov de andere 2 kleuren.

Dat heb ik gelukkig weer helemaal goed gekregen, zie grafieken hieronder.

hifiman

Voor ik aan de slag ging gisteravond met de color balance weer goed te krijgen viel bij mij opeens het/een kwartje/10eurocent.

Er was nog iets aan de hand wat ik moest corrigeren!
Kijk maar eens in de grafiek hieronder.

hifiman

Je ziet duidelijk dat tussen IRE 90 en 100 de curve een andersoortig verloop krijgt. Dit zorgt ook voor een "verkeerde" gamma in de hogere IRE regionen. Oorzaak is natuurlijk (dat was het kwartje dat viel) dat contrast te hoog staat en de de kleuren gaan "clippen".

Ik heb dus voor ik begon het contrast verlaagt en tussendoor nog een paar keer en nu zit hetzelfde plaatje er zo uit:

hifiman

Dit uit zich in een gamma curve die dichter bij het ideaal ligt. Het kan misschien nog net iets beter, maar ik vind het voor nu wel even prima zo.

In totaal heb ik er nu 9 SMART calibratie uren opzitten en ik denk dat ik kan stellen dat ik nu de optimale afstelling qua gamma, color balance en contrast heb bereikt en dat het voorlopig dus even "mission completed" is  :D

9 uur is niet weinig, maar vergeet niet dat een groot deel van die tijd ervaring opdoen is. Ik denk dat ik als ik nu opnieuw zou beginnen met de nu opgedane ervaring dat ik het in 4 uur zou kunnen. Als je bedenkt dat de heren Rob en Frank (correct me if I am wrong) er ook een uurtje of 2 over doen dan kun je dus stellen dat een SMART calibratie ongeveer 2x zoveel tijd kost.

Al met al ben ik heel tevreden met het eind resultaat. Het beeld ziet er prachtig uit nu! Blijft het feit dat ik liever wat meer lumens zou hebben, maar goed dat is een kwestie van in de loop der tijd een keer een andere projector kopen. Wel ben ik tot de slotsom gekomen dat je beter geen concessies kan doen (zoals ik met de gamma in eerste instantie deed om een helderder beeld te krijgen) want dat levert uiteindelijk geen mooi plaatje op en je bent jezelf dan een beetje voor de gek aan het houden denk ik.

Tot zover dan weer mijn bevindingen met SMART en nu eerst maar weer eens wat filmjes kijken komende week ;D

Groetjes,

Ronald

NeonKnight

Leuk om te lezen, Ronald. Goed te horen dat je beeld er goed uitziet na calibratie.

Ik kan niet wachten om zelf te beginnen...  :P
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers