Geluidsisolatie (under construction)

Gestart door patrick_vdb, december 30, 2004, 09:11:29

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Cid

Hi Daniel

Je kunt hiervoor o.m. Hawaphon van Mavotrans gebruiken. De Duitse luidsprekerfabrikant Audiodata past een gelijkaardige bepantsering toe in haar high-end speakers en subwoofers om de behuizingen geluidsdood te maken, en dat werkt helemaal geweldig. Voordeel is dat het relatief weinig ruimte/diepte kost t.o.v. het gewicht dat toegevoegd wordt. Kosten 38,30 netto per plaat.

Vriendelijke groet

SpeedyAndré

Nog een interessant product is een regel voor op een wand :)
Als je hier gipsplaten tegen aan zet van 12,5mm dik, dan is de isolatiewaarde (Rw) 73dB, met 2 platen 75dB en 3 platen 76dB.
Dit zou prima werken met een wand tussen 2 kamers met een muur van kalkzandsteen (blokken), zoals in hun test is gebruikt.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Merford

#102
- Vibraflex; een veelgebruikt ondreuningsmateriaal om trillingen uit metaal te halen (dus ook computerkasten, boxen, e.d.)
- Merfoflex: een doe-het-zelf voorzetwand tegen burengeluid
- Merfomer en agglomer: trillingsvrij opstellen van o.a. speakers en vloeren

[edit]Commerciele link verwijderd[/edit]

SpeedyAndré

Op de pagina voor merfoflex ontbreken de plaatjes (niet geupload of op andere plek)  :-\
Verder wel goed dat er een montagevoorschrift bij staat :)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

RuudG

Ik ben bezig mijn garage te isoleren, teneinde daar een HT in te plaatsen. De garage is zoals gebruikelijk halfsteens gebouwd en ik dacht daar, van binnen uit gezien, de volgende isolatie aan te brengen:

Gipsplaat - glaswol - gipsplaat - spouw - buitenmuur. (Hierbij dient de spouwruimte voor ventilatie)


Nu vond ik dit plaatje:


Duidelijk is dat de isolatie (STC is grofweg de reductie in hoeveelheid dB's bij een specifieke test) beter wordt als de veer bestaat uit isolatie + lucht. Opmerkelijk is dat de plaatjes met resp stc=40 en stc=63 maar op een punt verschillen, nl de plaatsing van de gipsplaten.

Ik vraag me nu af of ik niet beter af met de constructie:

Dubbele gipsplaat - glaswol - spouw - buitenmuur.

Aan de hand het plaatje zou ik denken van wel, maar ik ben nog niet geheel overtuigd van de correctheid van de getekende situaties voor een HT. Wie kan me wat toelichting verstrekken en eventueel bevestigen dat mijn tweede constructie inderdaad de voorkeur heeft.


SpeedyAndré

Volgens mij gaat het gewoon om het gewicht van de platen, de dikste laag is ook de zwaarste :)
Om naar buiten toe goed te isoleren heb je aan de binnenkant een laag platen nodig die moeilijk in beweging komt, de dubbele laag gipsplaten werkt het best.
Uiteraard moet je ook alle kieren goed dicht maken en zorgen dat de gipsplaten geen mechanisch contact hebben met vloer, plafond en buitenmuur zelf.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

RuudG

Citaat van: SpeedyAndré op juni 21, 2007, 23:37:12
Volgens mij gaat het gewoon om het gewicht van de platen, de dikste laag is ook de zwaarste :)
Om naar buiten toe goed te isoleren heb je aan de binnenkant een laag platen nodig die moeilijk in beweging komt, de dubbele laag gipsplaten werkt het best.
Meer massa is in principe betere isolatie, maar in beide opties is de hoeveelheid massa toch dezelfde. Dus waarom zou de dubbele laag de voorkeur genieten boven twee keer een enkele laag? Het verschil, lijkt me meer in de veerwerking van de glaswol-luchtlaag te zitten. Maar of dat echt waar is...  ???


CitaatUiteraard moet je ook alle kieren goed dicht maken en zorgen dat de gipsplaten geen mechanisch contact hebben met vloer, plafond en buitenmuur zelf.
Is allemaal aan gedacht :)  Alles is, zoveel als maar mogelijk is, ontkoppeld.

Tazzy

Mijn wanden van de audio kamer zijn uit houten skellet gemaakt met op het hout eerst OSB plaaten en daarna gips, er tussen zit los steenwol. Lijkt best goed te werken so far
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

Eric Desart

#108
Citaat van: RuudG op juni 22, 2007, 14:17:34
Meer massa is in principe betere isolatie, maar in beide opties is de hoeveelheid massa toch dezelfde. Dus waarom zou de dubbele laag de voorkeur genieten boven twee keer een enkele laag? Het verschil, lijkt me meer in de veerwerking van de glaswol-luchtlaag te zitten. Maar of dat echt waar is...  ???

Ruud,

Deze conclusie is exact en het is echt waar.

In deze figuur (weer eens zonder bronvermelding = niet legaal) kan je zien dat ook de STC 40 wand met 4 platen, beduidend lager is dan de STC 57 wand niettegenstaande dat er in de STC 57 wand MINDER massa zit.
Dit is inderdaad direct gerelateerd aan de massa-veer-massa resonantie, waar de luchtlaag als een veer dient en de beide uiterste gyprocplaten als een massa.

Zelfs bij perfecte ontkoppeling van beide bladen is er een koppeling via deze luchtlaag die echt kan vergeleken worden met mechanische veertjes.
Bij deze resonantie is de isolatie zeer laag en vandaar uit stijgt de isolatie in functie van frekwentie.
Deze isolatie is zelfs zo laag dat ze slechter wordt dan wanneer je slechts één van beide wanden zou gebruiken.

Ruwweg gesteld kan je zeggen dat de plaats van deze resonantie bepaald hoe goed je wand is.
Doel is deze resonantie zo laag mogelijk te krijgen.
Dit doe je door vergroting van de spouw (staat gelijk met verzwakking van de veer), door verzwaring van de massa ( zwaardere massas gekoppeld door dezelfde veer, is de lucht, resulteert in een lagere eigenresonantie), of een combinatie van beiden.

Wanneer je nu een wand hebt met dezelfde buitenmaat (dikte) maar je brengt hier extra panelen tussenin, dan krijg je een totaal ander systeem.  Fysisch noemt men dit een massa-veer systeem met meerdere vrijheidsgraden.
Practisch betekent dit dat deze veren stijver worden (gevolg vehoging resonantie), elkaar beïnvloeden en dat er zoveel resonantie frequenties ontstaan als dat er spouwen zijn. Deze zijn echter niet de individueel berekende resonantie per spouw.
Een en ander is moeilijk uit te leggen zonder tekeningen.

Hoe dan ook door het toevoegen van panelen tussenin zal de hoogste resonantie hoger worden dan zonder deze panelen.  Dit heeft een negatief effect op de geluidsisolatie voornamelijk in het laagfrequent gebied wat het dominant probleem is bij muziek, studio en HT toepassingen.

Als algemene ruwe regel moet je onthouden dat de beste wand slechts 2 bladen heeft (blad - spouw-blad, waarbij een blad kan bestaan uit meerdere lagen zoals bijv. 2 lagen gyproc), en één enkele spouw.
Soms is het niet te mijden om drievoudige systemen te hebben (moet individueel bekeken worden), maar de  basisregel is dit trachten te mijden als de pest, wanneer niet noodzakelijk om andere dan geluidsisolatietechnische redenen.

DE STC (ASTM - Amerikaans) op deze figuur komt ongeveer overeen met onze RW (ISO - Europees) en is een ééngetals isolatiewaarde die uitgaat van een geluidsbron met een spectrale (frekwentie) samenstelling ongeveer toepasselijk voor stemgeluid, of dicht liggend bij een dB(A) weging.
Een dergelijke waarde geeft een vals beeld voor HT -, studio - en muziek toepassingen, waar laagfrekwent geluid een véél dominantere rol speelt.

Verder is natuurlijk de mechanische ontkoppeling via draagstructuren van beide bladen via welke methode ook aan te raden.

Een interessante site om te bestuderen (de technische bladen en metingen) is
http://www.greengluecompany.com/a-SoundproofingTopic.php

Een goed bedoeld advies aan André:
Wees voorzichtig om mensen te adviseren in functie van geluidsisolatie. Dit is niet negatief bedoeld maar je ontbreekt (tenminste voorlopig) de achtergrond en inzicht om dit te doen (ik heb diverse berichtjes ter zake bekeken).
Mensen vertrouwen vaak op het feit dat de adviezen die ze krijgen gegeven zijn op basis van gerelateerde kennis, en kunnen hierdoor echt de mist ingaan.

Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

SpeedyAndré

Citaat van: Eric Desart op augustus 19, 2007, 18:24:55

Een goed bedoeld advies aan André:
Wees voorzichtig om mensen te adviseren in functie van geluidsisolatie. Dit is niet negatief bedoeld maar je ontbreekt (tenminste voorlopig) de achtergrond en inzicht om dit te doen.
Mensen vertrouwen vaak op het feit dat de adviezen die ze krijgen gegeven zijn op basis van gerelateerde kennis, en kunnen hierdoor echt de mist ingaan.



Nu hier een deskundige post heb ik wat vragen :)
Thuis ga ik beginnen met het isoleren van mijn slaapkamer, ik wil 2 dingen weg hebben: geluid van de buren (dikke betonnen muur zonder spouw) en geluid van een aangrenzende slaapkamer (dunne muur van gipsbeton blokken).
Waar ik nog geen goed antwoord op heb is bepaalde materialen, hoe kan ik een raamwerk ontkoppeld tegen een muur bevestigen en waar haal je benodigde materialen?
Ik heb gelezen over (bouw)vilt en speciale pluggen maar die kan ik als particulier niet zo makkelijk vinden  :-\

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Eric Desart

#110
André,

Om een en ander beter te begrijpen is the site die ik linkte zeer goed.

Als je practisch naar materialen zoekt is Nevima bouwvilt een goed bedrijf waar ik nogal vertrouwen heb in hun aanpak.  Als zij niet rechtstreeks verkopen kunnen zij zeker naar dealers verwijzen.
Zij hebben ook van die montage regels.
Ik heb hier geen relatie mee, en er zullen zeker andere goeden zijn ook.  Maar ik ken niet allen.

Indirect heb ik bevoorbeeld slechtere ervaring met Akoesticon, die een klant na een fout advies hunnerzijds gewoon op de blaren liet zitten.  Een fout is menselijk, als men de verantwoordelijkheid hiervoor opneemt.

En belangrijk is ook het soort geluid dat je wenst te isoleren.  Hoe laagfrequenter hoe lager de eigenresonantie moet zijn, wat vertaald betekent een grotere spouw en meer platen.

De Green Glue zoals vermeld in the site die ik linkte is zéér goed. Dit werkt op basis van CLD (constrained layer damping) and is veel effectiever dan combinaties met MLV (mass loaded vynil) of kunstof of rubber matten tussen gyproc platen.

En natuurlijk moet je flanking bekijken.  Over het algemeen wordt de isolatie beperkt tot een bepaald niveau x waar flankerende geluidsoverdracht via andere koppelingen (haakse muren, vloer, plafond, enz.) overnemen en bepalend worden voor de globale isolatie.

Deze flankerende overdracht ligt vaak dicht bij het geluid komend door de scheidingswand zelf.

Ik heb vaak tegengekomen dat mensen gefrustreerd waren, na een perfecte isolatie van de scheidingswand met de buur over het zeer beperkte totaal resultaat.

Om dit in te schatten moet men de totale constructie kennen en begrijpen.
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

SpeedyAndré

Bedankt, ik zal e.e.a. eens gaan navragen :)
Ik ben wel bang dat het geluid  via andere wegen door blijft dringen omdat alles van beton is en met elkaar verbonden  :-\
Het meest directe (stem)geluid hoop ik terug te kunnen brengen tot niet storende proporties.
Ik slaap nogal slecht als er iets is om naar te luisteren in een verder stil huis  ::)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

donaldk

Eric haal jij die GG uit Engeland, of is er inmiddels al een ander adres voor levering naar Nederland? Patrick vond het uiteindelijk te duur worden, om het uit Engeland te laten komen, omdat ze daar alleen de tubes verkopen en hij nogal veel nodig zou hebben. Ook had ie er inmiddels zelf iets op gevonden.

Eric Desart

#113
Citaat van: donaldk op augustus 20, 2007, 01:35:29
Eric haal jij die GG uit Engeland, of is er inmiddels al een ander adres voor levering naar Nederland? Patrick vond het uiteindelijk te duur worden, om het uit Engeland te laten komen, omdat ze daar alleen de tubes verkopen en hij nogal veel nodig zou hebben. Ook had ie er inmiddels zelf iets op gevonden.
Donald,

Voor zover mij bekend is inderdaad Engeland (RPG dealer) de bron voor hier.  Die hebben een contract voor Europa. Ik vraag mij af of RPG UK geen deal heeft ter zake met andere nationale RPG dealers.
Dat zijn wel van die extra grote tubes. Een paar jaar terug was dit nog in vaten, toe te passen met getande spatels, maar dit bleek te veel rommel om te verwerken.
De keuze voor de huidige methode is bewust gemaakt om een en ander eenvoudiger en beter te maken.

;D GG is een ongelooflijk sticky, plakkerig materiaal, dat niet veel zin heeft om te drogen (blijft plakkerig).
Toen ik dit de eerste maal toepaste (ik was niet aanwezig), zegde de uitvoerder (echt goede handige pro kerel) later:
;D Wat is dat voor rommel .... alles plakt aan mekaar. 
Hij had het alleen overbodig gevonden om de zeer goed gebruiksaanwijzing van GG serieus op voorhand te lezen.

Je kan ook bouwen zonder natuurlijk. Maar het is wel een materiaal met bijzondere eigenschappen.
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

Eric Desart

#114
Citaat van: SpeedyAndré op augustus 20, 2007, 00:33:20

Het meest directe (stem)geluid hoop ik terug te kunnen brengen tot niet storende proporties.
Ik slaap nogal slecht als er iets is om naar te luisteren in een verder stil huis  ::)

André  8)

André,

Flanking kan ik niet beoordelen zo (is meestal de beperkende factor).

Als je uitsluitend mikt op spraakfrekwenties is een relatief eenvoudige voorzetwand op basis van ontkoppelde montage regels snel effectief (zelfs met één plaat).
Je kan ook een metalstud (lichte metalen profielen) gebruiken die je vrij zet van de wand (dus tussen vloer en plafond).  Je kan enige extra ontkoppeling brengen door vilt (of strippen vasttapijt) tussen de randprofielen en de vloer/plafond wanden te zetten (hierdoor wordt lijncontact beperkt tot puntcontacten).
Gewoon relatief lichte glas of rotswol is een goede vulling (ruwweg: minder dense = beter voor laag, denser is beter voor hoog maar daar heb je al een te goede isolatie versus lager).

Er is echter een maar:
Wanneer je een voorzetwand of dubbele wand plaatst is er STEEDS een laagfrekwentgebied dat slechter gaat isoleren dan zonder je voorzetwand.  Dit is bepaald door deze massa-veer resonantie.
Dit kan hoegenaamd geen kwaad wanneer je inderdaad alleen geïnteresseerd bent in deze spraakfrekwenties.  Maar hou er wel rekening mee als later hier bijvoorbeeld een hifi installatie bijkomt, dat deze constructie OORZAAK kan zijn dat bepaalde bassen versterkt door deze wand komen.

Met dergelijke isolatie doe je altijd iets.
In functie van frekwentie maak je het beter of slechter.  De plaats waar niets gebeurt is de overgang (snijpunt) tussen beiden.
(Voor de maniaken: met uitzondering van het extreem laag (<< resonance frekwentie) waar voorzetwand en muur in faze gaan bewegen)

Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

SpeedyAndré

Bedankt voor het uitgebreide antwoord  ;)
Het doel is het stemgebied en dat lukt zo te lezen wel met gipsplaten en isolatie er achter.
Zijn tapijttegels (kortharig) goed om als vilt te gebruiken  ???
Ze worden ook wel vilttegels genoemd :)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Eric Desart

Citaat van: SpeedyAndré op augustus 22, 2007, 09:31:46
1) Bedankt voor het uitgebreide antwoord  ;)
Het doel is het stemgebied en dat lukt zo te lezen wel met gipsplaten en isolatie er achter.
2) Zijn tapijttegels (kortharig) goed om als vilt te gebruiken  ???
Ze worden ook wel vilttegels genoemd :)

1) Graag gedaan
2) Ja
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

Gerbrand

Beste Eric,

Je schijnt hier heel wat van af te weten, vandaar mijn volgende vraag:

Ik heb onlangs op mijn zolder een wand gebouwd die volgens bovenstaand plaatje STC 63 zou moeten geven (zie mijn topic: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=57597.0).

De wand bestaat uit (van binnen naar buiten): 2 lagen gips (9.5 en 12 mm), 4.5 cm steenwol, 5 cm lucht, 4.5 cm steenwol en weer een laag gips (12 mm).  De binnenste lagen gipsplaat staan op een ander MS frame (volledig ontkoppeld) als de buitenste laag.

Echter: het lijkt erop dat de isolatie toch minder is dan ik gehoopt had. Met name als ik op de binnenste laag klop, dan voel ik dat nog duidelijk op de buitenkant. De koppeling via de lucht is dus een stuk sterker dan ik had verwacht/gehoopt. Er zit helaas nog geen deur in, dus echte metingen heb ik nog niet kunnen doen.

Mijn vraag: is dit normaal of heb ik wat verkeerd gedaan dat ik nog zou kunnen verbeteren (bijvoorbeeld een laag steenwol weghalen)?

Alvast bedankt voor je hulp,

Gerbrand




Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

Eric Desart

#118
Gerbrand,

Ik heb thread gezien, maar dat is een hoop analyze.
Geef eens enige simple gegevens: Wat is de densiteit van die rotswol, en indien je dit niet weet, voelt die relatief zacht aan, of heb je een type?

Je beschrijft een logische dubbele wand: Deze is vrijstaand, als scheiding tussen 2 ruimtes? (niet vlak voor een andere muur als bijkomende isolatie voor een bestaande wand?)

Ik zie dat Patrick veel inzicht/kennis heeft.
Wat betreft die vloer met dat vilt toch een opmerking: De beschreven isolatie relateert hoofdzakelijk naar contactgeluid isolatie.  Voor luchtgeluidisolatie blijven de traditionele princiepes gelden van Massa-veer princiepes.  Ongeacht het materiaal, ik heb sterke vraagtekens bij 7 tot 12 mm elastisch materiaal met een OSB plaat op.  Inzake luchtgeluidisolatie kan ik mij niet voorstellen dat dit goed is in functie van de subwoofer range.

Ik zie ook ergens een spouw van 3 cm (klinkt gevaarlijk).
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

Gerbrand

Hoi Eric,

Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp dat het allemaal wat veel leesvoer is.

Wat betreft de vloer:

uiteindelijk heb ik geen vilt gebruikt, maar 30 mm Midifoam met daarop 25 mm Estrich platen.  De Estrich platen hebben een dichtheid van 30 kg/m^2. Samen met de elasticiteit van de foamplaten, kwam ik op een eigenfrequentie van ca. 90 Hz uit. De vloer ligt op een betonvloer. Het idee was dat de zwevende vloer met name het middengebied zou afdekken en dat de betonvloer de lagere frequenties zou tegenhouden. Loopgeluiden e.d. worden in ieder geval goed gedempt.

Wat betreft de wand:

De steenwol betreft Rockwool 202. De dichtheid weet ik even niet, maar is natuurlijk op te zoeken. Het betreft hier een scheidingswand tussen twee ruimtes. Eigenlijk gaat het om de isolatie richting het trapgat en daarmee de onderliggende (slaap-) kamers.

Ik hoop dat je op grond van bovenstaande iets meer kan zeggen,

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

Eric Desart

#120
Citaat van: Gerbrand op augustus 22, 2007, 14:26:54
Wat betreft de vloer:
uiteindelijk heb ik geen vilt gebruikt, maar 30 mm Midifoam met daarop 25 mm Estrich platen.  De Estrich platen hebben een dichtheid van 30 kg/m^2. Samen met de elasticiteit van de foamplaten, kwam ik op een eigenfrequentie van ca. 90 Hz uit. De vloer ligt op een betonvloer. Het idee was dat de zwevende vloer met name het middengebied zou afdekken en dat de betonvloer de lagere frequenties zou tegenhouden. Loopgeluiden e.d. worden in ieder geval goed gedempt.
Gerbrand

Klinkt als een degelijke vloer.

Toch even iets verduidelijken in het algemeen belang.
Als jij een MSM (mass-spring-mass) hebt van 90 Hz gaat je theoretische winst beginnen vanaf 90 Hz x sqrt(2).  Voor alzijdige inval wordt deze waarde nog iets hoger. (grofweg begint je winst tussen 1.5 tot 2 x the MSM)
Dat dit zeer goed is voor het middengebied en loopgeluiden ben ik overtuigd.
Maar je ganse subwoofer range verbetert niet (<< MSM en bij zware ondervloer) en wordt slechter (isolatie gaat achteruit) in het MSM gebied.
Over het algemeen zijn het de bassen die problemen veroorzaken (neem bijv kickdrum rond 70 Hz, bass guitar and contrabass, piano begint aan 27 Hz, etc.)

Citaat van: Gerbrand op augustus 22, 2007, 14:26:54
Wat betreft de wand:

De steenwol betreft Rockwool 202. De dichtheid weet ik even niet, maar is natuurlijk op te zoeken. Het betreft hier een scheidingswand tussen twee ruimtes. Eigenlijk gaat het om de isolatie richting het trapgat en daarmee de onderliggende (slaap-) kamers.

Er zit zeker niet teveel wol in.  Die wol is goed.  Ik zou deze normaal aan een zijde houden, eerder dan spreiden, maar dit is niet belangrijk genoeg om hier wakker van te liggen.
Jouw wand lijkt mij goed gebouwd.
Wat jij hoort als je hier op klopt met iets zacht (je hand bijv.) is deze MSM. Dit kan je niet mijden, zelfs niet bij de meest perfect ontkoppelde wand.
Je isolatie is voornamelijk bepaald door deze luchtveer (MSM), vanuit dat punt stijgt je isolatie zeer snel.
Als je een meetprogramma hebt of muziek instrument kan je meten of vergelijken bij welke frequentie dit ligt.

Je kan dit punt verlagen door meer massa toe te voegen (uitgaande dat spouw vast staat). Dwz een extra laag gyproc erbij (één of tweezijdig).  Ik merk in deze topic dat verschillen in materialen en diktes benadrukt worden.  In praktijk is dit echter niet zo bepalend.

Wat je ook kan doen is deze extra (1 of 2) platen monteren met deze Green Glue.  Dit onderdrukt deze resonantie in belangrijke mate.  Ik heb er practische ervaring mee. Het is een grappig materiaal.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Verhaaltje:
Oud 100-jarig gebouw (groot en breed herenhuis, ooit opslagplaats, onduidelijk welke materialen ooit gebruikt werden, destructief testen af te raden om architecturale waarde).
Control Room gemaakt: Plafond, soort cementachtige plaat (oud, niet exact definieerbaar), niet geïsoleerd in zéér grote/hoge spouw.
By kloppen op plafond klonk als een drumskin (gong) rond 40/45 Hz.
Wist niet goed hoe dit aan te pakken, en besliste GG toe te passen met een bijkomende plaat gyproc van 9.5 mm.  Meer nieuwsgierig wat zou gebeuren.
Eén week na toepassing, klopte weer op plafond, klonk ongeveer ditto.  Ik dacht: dit doet het niet, verder zoeken.
Eén maand na toepassing, klopte weer op plafond: dood als een pier, ik kon deze resonantie haast niet meer horen of aanstoten.  GG heeft een zeer lange settling tijd.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

De vraag echter blijft:  Heb je genoeg isolatie met deze wand of niet? 
Het is niet omdat je deze (fysisch zeer logische) ervaring hebt dat je hoedanook iets aan deze wand moet doen.
Als je wil verbeteren: massa toevoegen, heel simpel gewoon gyproc.  Niets aantrekken van het wel of niet gebruik van dezelfde dikte van platen of dezelfde dikte aan beide zijdes van de wanden (dit zijn details die vooral effect hebben in het coincidentiegebied dat weinig/minder bepalend is in de totaal isolatie voor deze toepassing).
Noteer dat de traditioneel gewogen RW waarden slechts zeer beperkt representatief zijn voor Studio en HT toepassingen.

Wat wel hoorbaar helpt is het gebruik van GG tussen bestaande wand en toegevoegde platen (CLD).
Zware massas als bitumeuze, pvc of vynil folies hebben effect als duurdere (te dure?) massa, de toegevoegde demping en het CLD (constrained layer damping) is relatief beperkt.
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

SpeedyAndré

Deze link wil ik de forummers niet onthouden :)
Leuk gedaan dat huis (je kan overal op klikken) en er zijn diverse handleidingen voor dhz geluidsisolatie :)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

BuSpu

Citaat van: Eric Desart op augustus 19, 2007, 18:24:55
Een interessante site om te bestuderen (de technische bladen en metingen) is
http://www.greengluecompany.com/a-SoundproofingTopic.php

Dank voor de link en je adviezen. Volgens mij hebben veel mensen hier wat aan.  :)

Cid

Hallo Eric,

Mijns inziens enkele relativeringen/beperkingen bij het voorgaande:

CitaatAls algemene ruwe regel moet je onthouden dat de beste wand slechts 2 bladen heeft (blad - spouw-blad, waarbij een blad kan bestaan uit meerdere lagen zoals bijv. 2 lagen gyproc), en één enkele spouw.
Toch is bij het aanbrengen van een geluidsisolerende laag tegen een dubbelsteens muur met spouw een losse voorzetwand (met spouw) effectiever dan de bestaande muur simpelweg van een laag extra gipsplaat o.i.d. te voorzien. Da's eigenlijk vreemd, tegenstrijdig.

CitaatJe kan ook een metalstud gebruiken die je vrij zet van de wand. Je kan enige extra ontkoppeling brengen door vilt (of strippen vasttapijt) tussen de randprofielen en de vloer/plafond wanden te zetten (hierdoor wordt lijncontact beperkt tot puntcontacten).
Lijncontact of puntcontact, dat is toch om het even... De zwakste schakel bepaalt de sterkte; net zoals je zelf al aangaf is flankerende geluidsoverdracht de beperkende factor, of dat nu via een schroef loopt of via een MS-profiel direct tegen de wand als geheel. Dus wat bedoel je met 'enige extra ontkoppeling'?
Daarnaast lijkt mij dat vilt of ander flexibel/plastisch materiaal alleen als isolator kan fungeren als het voldoende veerkracht heeft om de trillingen op te vangen. Veel materialen worden onder belasting te ver ingedrukt, waarmee enige isolerende werking verloren gaat. 'Zomaar wat vilt gebruiken' lijkt me daarom niet echt effectief.

Nevima heeft weliswaar o.m. mooie MS-profielen in het assortiment die d.m.v. viltverbindingen met standaard slagpluggen 100% ontkoppeld zijn te bevestigen, maar omdat die ruwweg 10x zo duur zijn als standaardprofielen, heb ik inmiddels het idee dat in situaties waarbij reeds sprake is van flankerende geluidsoverdracht (lees: in alle gevallen waarin niet het box-in-box principe wordt toegepast), dit een oplossing is die te weinig rendement biedt voor het geïnvesteerde geld, oftewel dat je met een directe bevestiging c.q. koppeling van de profielen op wanden, vloer en plafond vrijwel net zoveel isolerende waarde behaalt.
Maar misschien heb jij ervaringen die dit toch tegenspreken?

CitaatIk zie ook ergens een spouw van 3 cm (klinkt gevaarlijk).
Met wat voor dimensies zou je naar jouw idee aan de veilige kant zitten voor HT-toepassingen als je denkt aan een voorzetwand? Ga je het dan niet redden met een opoffering van zeg een 10cm van je woonkamer?

CitaatGewoon relatief lichte glas of rotswol is een goede vulling (minder dense = beter voor laag)
Toch herinner ik me iets gelezen te hebben over het zelf maken van basstraps, waarbij hele pakken glaswol in een klein raamwerk werden gepropt. Of moet je gewoon de wand lekker volstouwen met een lichte densiteit :D

Vriendelijke groet, Cid

Gompje

@Eric Desart:
Dat "Green glue" gedoe ziet er interessant uit. Ik vind echter nergens iets terug waar ze dat spul zouden verkopen in België :(
hoe ben jij eraan geraakt?
 
Het lijkt me een ideale oplossing om in mijn huisje alles goed te isoleren en zo geen last te hebben van de buren: een frame op de muur, rotswol ertussen, een eerste gyprocplaat, greenglue en dan een 2e gyprocplaat.
dit zou toch voldoende moeten zijn om te kunnen genieten van een zo goed als stil huis en van een fijn home theater  ::)
of wat denken jullie? 

alvast bedankt!