Remko's muziekopstelling

Gestart door reMC, december 20, 2004, 11:23:25

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op september 10, 2007, 14:17:36
Wat is een travo  ???  >:D

Een provincie in Italië, dat wist je toch wel? ;D

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op september 10, 2007, 14:20:34
Een provincie in Italië, dat wist je toch wel? ;D
Tuurlijk, zag alleen het verband niet helemaal  ;D

hifiman

Citaat van: chansig op september 10, 2007, 12:59:00
Wacht nog maar een jaartje dan is daar vast nog iets beters op bedacht... ;).

Ik merk dat ik me echt een beetje opwind hierover. Maar daar is het topic niet voor..ik moet met mezelf in de rust komen  ;D. Komt wel goed, maar een mooi houten kastje zal inderdaad niet misstaan, wel uitkijken welk hout je gaat gebruiken.  ;)

Gr Hans
Maar leg eens uit waar je je dan over opwindt ? Dat het misschien over een jaar beter kan is toch geen reden om je er dan nu alvast over op te winden   ???

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op september 10, 2007, 14:19:24
>:D

(ja ik weet het, ik ben vervelend vandaag  :P)

Je verbetering is niet correct, Ronald. >:D

Spanning = potentiaalverschil.

Maar ik bedoelde geen spanning, maar spanningsverschillen. Verschillen tussen de spanning tussen het begin en het einde van de kabel van het huisje in de wijk. ;)

Of, als je dat liever wilt, het verschil in potentiaalverschillen. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op september 10, 2007, 14:24:18
Je verbetering is niet correct, Ronald. >:D

Spanning = potentiaalverschil.

Maar ik bedoelde geen spanning, maar spanningsverschillen. Verschillen tussen de spanning tussen het begin en het einde van de kabel van het huisje in de wijk. ;)

Of, als je dat liever wilt, het verschil in potentiaalverschillen. 8)
Juist als het over 1 kabel gaat heb je het dus over potentiaalverschillen.. Als je het over de kabel naar Remco's huis en die naar jouw huis (andere provider/verdeeltrafo, enz..) hebt dan zou je het over spanningsverschillen hebben.. (ach jee we hebben weer een totaal niet ter zake doende discussiepunt gevonden :P ).

chansig

Citaat van: Audioloog op september 10, 2007, 14:23:05
Maar leg eens uit waar je je dan over opwindt ? Dat het misschien over een jaar beter kan is toch geen reden om je er dan nu alvast over op te winden   ???

Dat klopt, dus ik wind me er ook niet meer over op, dat gaat heel snel bij mij..

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

hifiman

Citaat van: chansig op september 10, 2007, 14:35:32
Dat klopt, dus ik wind me er ook niet meer over op, dat gaat heel snel bij mij..
:-X  ;D  :D

scrutinizer

Citaat van: reMC op september 10, 2007, 12:58:52
Hij staat nu zo 'ingesteld' dat de spanning op de uitgang vrijwel altijd tussen de 228v en 231v zit en dat is prima (voor de klank).  Het net stuurt namelijk vrijwel altijd 233v/234v uit (hier in Utrecht) en dat is hoog (ook voor de klank...).
Remco
Zou je deze 'klank' verschillen d.m.v. de lichtnetspanningen wat meer kunnen/willen belichten? 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

reMC

Citaat van: scrutinizer op september 10, 2007, 15:44:01
Zou je deze 'klank' verschillen d.m.v. de lichtnetspanningen wat meer kunnen/willen belichten? 

Boven de 231v gaat het wat agressief, puntig en 'pulserig' klinken, terwijl het onder de 228v sloom en wollig wordt. Relatief kleine verschillen, maar wel bijzonder opvallend als je het beter gewend bent ;) Daarnaast zijn er natuurlijk gewoon de voordelen van de toevoeging van de trafo. Technisch gezien: galvanische scheiding. Klankmatig: rustiger, meer laag, meer akoestische informatie, luchtiger. Ik vind dit zelf geen kleine verschillen.

scrutinizer

Citaat van: reMC op september 10, 2007, 15:53:54
Boven de 231v gaat het wat agressief, puntig en 'pulserig' klinken, terwijl het onder de 228v sloom en wollig wordt. Relatief kleine verschillen, maar wel bijzonder opvallend als je het beter gewend bent ;) Daarnaast zijn er natuurlijk gewoon de voordelen van de toevoeging van de trafo. Technisch gezien: galvanische scheiding. Klankmatig: rustiger, meer laag, meer akoestische informatie, luchtiger. Ik vind dit zelf geen kleine verschillen.
Misschien is het interessant ter verduidelijking aantegeven waarom jij denk dat dit 'klankmatige' verschijnsel plaats vind.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

reMC

Citaat van: scrutinizer op september 10, 2007, 16:01:31
Misschien ter verduidelijking aangeven waarom jij denk dat dit 'klankmatige' verschijnsel plaats vind.

De kwaliteit van de trafo is hier een belangrijke factor.

scrutinizer

Citaat van: reMC op september 10, 2007, 16:18:58
De kwaliteit van de trafo is hier een belangrijke factor.
Jammer, ik had gehoopt op wat meer onderbouwing i.p.v. deze comm. wending.
Thanks anyway.

reMC

Citaat van: scrutinizer op september 10, 2007, 16:29:59
Jammer, ik had gehoopt op wat meer onderbouwing i.p.v. deze comm. wending.
Thanks anyway.

Ik moet ook zeggen dat ik vermoed dat dit waarschijnlijk mijn kortste uitleg ooit is ;D Wat wil je precies weten? Ik ben bereid je te vertellen wat ik weet, maar mijn technische kennis stopt niet heel lang nadat ik begin te vertellen ;)

(overigens heb ik op meerdere plaatsen op dit forum al behoorlijk verhalen over deze trafo en trafo's in het algemeen geschreven. Maar nogmaals: ik wil je best wel vertellen wat je wilt weten)

phy

Citaat van: reMC op september 10, 2007, 15:53:54
Niets over de trafo's
ik geloof er in !
Maar je zou eens moeten weten hoe het er in je buizenversterker aan toe gaat
als je dat weet zegt die kleine spanning fluctuatie helemaal niets meer  :)
Het temeratuurverschil het lopen van de weerstanden en gepaard gaande met de verandering van stroom door de buis en dan nog het verlopen van de buizen
een buizen versterker staat nooit "vast"
ook niet met een constante netspanning

reMC

Citaat van: phy op september 10, 2007, 16:53:54
Maar je zou eens moeten weten hoe het er in je buizenversterker aan toe gaat
als je dat weet zegt die kleine spanning fluctuatie helemaal niets meer  :)
Het temeratuurverschil het lopen van de weerstanden en gepaard gaande met de verandering van stroom door de buis en dan nog het verlopen van de buizen
een buizen versterker staat nooit "vast"
ook niet met een constante netspanning

Ja, Cees heeft het me ook eens uitgelegd, wel interessant ook!

scrutinizer

Citaat van: reMC op september 10, 2007, 16:49:42
Ik moet ook zeggen dat ik vermoed dat dit waarschijnlijk mijn kortste uitleg ooit is ;D Wat wil je precies weten? Ik ben bereid je te vertellen wat ik weet, maar mijn technische kennis stopt niet heel lang nadat ik begin te vertellen ;)

(overigens heb ik op meerdere plaatsen op dit forum al behoorlijk verhalen over deze trafo en trafo's in het algemeen geschreven. Maar nogmaals: ik wil je best wel vertellen wat je wilt weten)
Remco
Wat mij opviel, was jouw uitspraak: Boven de 231v gaat het wat agressief, puntig en 'pulserig' klinken, terwijl het onder de 228v sloom en wollig wordt.
Daar kan je dus d.m.v. deze trafo een -5% lagere uitgangsspanning aanbieden, maar dat is niet de oorzaak belichten van het "waarom" deze eigenschappen ontstaan.
Dat dit fenomeen plaatsvindt is zeker.
Dit is een eigenschap van het varieeren van instellingen in de (buizen)outputstage.
En je omschrijft eigenlijk het verschil van instelling van de stroom in de outputstage, doordat er een hogere netspanning aangeboden wordt, dan dat er op het moment van afregeling aanwezig was.
Misschien is het een leuke test voor jezelf om de versterker eens af te (laten) regelen op de hoogst gemeten netspanning bij jouw thuis. (en dat d.m.v.een Variac te doen, en dan gezien jouw smaakomschrijvingen hem wat lager in te (laten) stellen).
Om dan vervolgens nog eens een omschrijving te geven van het "galvanisch gescheiden" luisteren. 

reMC

Ha Scrutinizer,

Citaat van: scrutinizer op september 10, 2007, 17:28:51
Dat dit fenomeen plaatsvindt is zeker.
Dit is een eigenschap van het varieeren van instellingen in de (buizen)outputstage.
En je omschrijft eigenlijk het verschil van instelling van de stroom in de outputstage, doordat er een hogere netspanning aangeboden wordt, dan dat er op het moment van afregeling aanwezig was.

Ik heb niet de kennis om bovenstaande te kunnen verifieren, maar het zou natuurlijk goed kunnen. Maar in dat geval heeft de trafo toch invloed op het uiteindelijk geluid? De hele set is een samenspel, dit gedeelte ook.

De trafo werkt trouwens ook op transistorversterkers, cd-speler etc.. ;)

Ik begrijp in alle oprechtheid alleen niet helemaal waar je naar toe wilt?

hifiman

Het voordeel van een trafo is niet alleen de galvanische scheiding maar nog 2 andere zaken:
- filtering van hoogfrequente zooi
- gebalanceerde 230V (aarde zit exact tussen de 0 en de 230V in)

Het zullen met name deze zaken zijn die een verbetering in het geluid geven. De galvanische scheiding op zich is meer om brom door aardlussen e.d. te voorkomen.

scrutinizer

CiteerIk begrijp in alle oprechtheid alleen niet helemaal waar je naar toe wilt?
CiteerDe kwaliteit van de trafo is hier een belangrijke factor.
Hi Remco
Net als Ronald (audioloog) aanvullend info verstrekken op jou wel erg korte antwoord....That's all ;)

reMC

Citaat van: scrutinizer op september 11, 2007, 13:39:07
Hi Remco
Net als Ronald (audioloog) aanvullend info verstrekken op jou wel erg korte antwoord....That's all ;)

O.k.!

Zee

Dat van die galvanische scheiding zal niet veel toevoegen. Immers: via de normale trafo die er in je versterker zit is er al een galvanische scheiding tussen het lichtnet en de electronica in je versterker!

- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Tjeb

Citaat van: chansig op september  6, 2007, 10:17:57
Die Dact is volgens mij een stappenschakelaar...erg mooi moet ik zeggen, maar je betaalt er ook voor. Ik heb hem ooit gebruikt voor de bouw van een passieve "versterker".

Gr Hans

Nope dat was geen dact, dat was deze: http://www.acoustic-dimension.com/attenuators/attenuators-main.htm

Mvg Tjeb

tiptop

Dat lijkt mij ook nog wel een optie. :)
Zilveren contacten en "1 deck" kan qua maatvoering ook nog.

Volgende maand bij diverse winkels even verdere info op doen.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Martijn M

Hi Remco,

Al maanden geleden hadden we het plan opgevat dat Huub en ik een luistersessie bij je zouden doen. Nu moet het er toch echt maar eens van komen! Wanneer schikt het?

Dutch & Dutch

HuubF

Ja Remco, komt er nog wat van?

En Chansig? En Kwabbie?  ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2 met IAD, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, MM, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)