Meet & greet/shootout/luistersessie bij Audio Cube in Utrecht

Gestart door garmtz, november 20, 2004, 20:28:45

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

joh kopen jullie die speakers in godsnaam  :-X,...........en ga dan eens wat andere weergevers op niveau luisteren .......

Ik hoor dat de Sonatina's het 2e hands ook geweldig doen......dus geen angst als je bv. op de CES loopt en zo een 50-tal betere speakers tegenkomt zonder een attitude van de verkoper.... ;)

Hoe verzint iemand het om een poort beter te vinden dan een gesloten systeem.....tenzij je ze zelf bouwt natuurlijk en het als een compromis moet invoeren.... >:(

Normaal ben ik niet zo FEL......maar wat tegengas is op deze topic toch wel wenselijk....willen we er nog wat van leren..... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

patrick_vdb

Hoi Erik,

Tegen wie heb je het nu? Want persoonlijk zie ik voor mij alsnog geen reden om een Sonatine te gaan kopen, hooguit ga ik een keer luisteren bij Audio-Cube om een ijkpunt met Remko te krijgen zodat de gesprekken over klankkleuring etc meer gestalte kan krijgen dan het nu heeft.

mvrg

Patrick

Martin_M

Mja, hier eigenlijk precies zo....

Ik ben altijd juist uiterst voorzichtig (en argwanend) als iemand (of meer) ineens zeer te spreken zijn over een produkt en daarbij vergeleken alles weggespeeld zou worden (of iets in die strekking).
Over het algemeen blijkt dat het nogal meevalt...
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

patrick_vdb

Citaat van: Erik van Voorst op december 22, 2004, 22:25:01
De " gedrogeerde"  luisteraars  :D

Of ik ben gedrogeerd (en daardoor niet meer in staat om dit mysterie te ontrafelen) of ik heb gewoonweg geen flauw benul wie je nu bedoelt? ;D

mvrg

Patrick

reMC

Ik zeg niet dat het alles wegspeelt. Maar wel dat het mijn walhalla is omdat ik vindt dat het de enige speaker is die klankkleuren zo ongelofelijk mooi kan weergeven.

Audiofiel

Hemel en hel verschillen soms slechts op enkele kleine details ;) >:D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op december 22, 2004, 21:48:16
Hoe verzint iemand het om een poort beter te vinden dan een gesloten systeem.....tenzij je ze zelf bouwt natuurlijk en het als een compromis moet invoeren.... >:(

Kan je dit uitleggen?

@ Allemaal,

Ik bezit deze speaker niet, heb 'm voorlopig ook nog lang niet dus dit heeft niks met 'persoonlijke promotie' te maken. Het enige wat ik eigenlijk wil is aan jullie duidelijk maken WAAROM dit mijn ultieme speaker van het moment is. Ik merkte echter al snel dat er tóch vooroordelen de hoek om kwamen kijken, dát vind ik jammer. Ik heb geen flauw idee hoe het kan dat deze speaker voor mij zo goed is (constructie/werking v/h concept) maar dat wil ik wel graag weten. Om dat te achterhalen deponeer ik een paar stellingen/vraagstukken waar vervolgens ook niet altijd échte reacties op komen. Zoals gezegd blijf ik absoluut altijd kritisch. Ik heb geen reden om deze speaker te blijven willen als er iets mooiers op de markt komt. Kortom: ik wil alleen meedelen dat ik deze speaker mooi vind en nu nog achterhalen hoe het kan dat hij voor mij zo mooi is.

Spacebass

Citeerik wil alleen meedelen dat ik deze speaker mooi vind en nu nog achterhalen hoe het kan dat hij voor mij zo mooi is.
Tja, waarom vind ik Coca Cola lekkerder dan Pepsi  ???

Iets wat ik geloof ik al 1000 keer tegen je gezegd hebt...smaak! Maar goed sommige mensen schijnen beter op het forum over te komen dan anderen  ;D

ps
In het geval van Coca Cola vs Pepsi zit er misschien nog iets belangrijks bij....verkooptechnieken door een "verhaal" om het produkt heen te bouwen. Ik kan mij goed voorstellen dat het in audioland hetzelfde is.

reMC

Dat het enerzijds met smaak te maken heeft begrijp ik. Maar wat voor techniek gaat schuil achter deze speaker / hoe werkt het concept wat op deze manier muziek maakt?

Verkooptechnieken hebben er helemaal niets mee te maken. Ik kan prima luisteren en vertrouw dan ook op mijn eigen oren.

Citaat van: reMC op december 22, 2004, 23:11:23

Kan je dit uitleggen?

De brievenbus-opening aan de achterzijde werkt als een poort (eigenlijk nog iets beter)
dwz dat er een lager laag behaald kan worden.
Dit is broodnodig omdat het concept van de Sonatina absoluut niet laag kan weergeven.

Een verschrikkelijk groot nadeel wordt meteen ge-introduceerd en dat is dat het pulsgedrag afneemt. Dit pulsgedrag heb je weer hard nodig om een muziekinstrument realistisch na te bootsen.
Het verplaatsen van lucht door de brievenbus geeft een minder gedetailleerd laag als een bewegend membraan...
.
Het getuigd van mooi koopmanschap (voor de leek) als je een goed verhaal maakt waarom je voor een poort  " kiest".....

Patrick heeft al heel mooi uitgelegd waarom een gesloten systeem zo goed is  :P.

Als je dan ook nog bedenkt dat het conusmateriaal van de Sonatina niet zo stijf is als bv. keramiek of titaan of..... dan heb je physiek al een speaker gebouwd die niet kan "knallen"  ;D in ruil kan hij weer andere dingen mooi doen en precies die mooie andere dingen zijn mooi genoeg geweest om jullie te "drogeren" of wat vriendelijker gezegd in de ban te krijgen.....maar pas op....want neem maar eens een handje cd's mee met
compleet andere muziek bv. Mahler, Strawinsky, U2, Madonna....en draai het volume eens naar ear-splitting level.

Dan zie je dat dit concept daar absoluut niet voor bedoeld is.....dit concept moet je scharen onder bv. de categorie Sonus Faber.

Een recente reviewer kreeg van Frank Serbin (ontwerper Sonus Faber) alleen maar kamermuziek te horen over hun topmodel "Stradivarius" en daarna een rondleiding door het museum te Cremona met een vioolrecital om "Live met hun Speaker"te vergelijken.

Grappig 40.000 Euro voor een speaker welke enkel een bepaald gebied goed tot onge-evenaard doet.......

patrick_vdb

Hi Remko,

Citaat van: Erik van Voorst op december 23, 2004, 09:32:19
Als je dan ook nog bedenkt dat het conusmateriaal van de Sonatina niet zo stijf is als bv. keramiek of titaan of..... dan heb je physiek al een speaker gebouwd die niet kan "knallen"  ;D in ruil kan hij weer andere dingen mooi doen en precies die mooie andere dingen zijn mooi genoeg geweest om jullie te "drogeren" of wat vriendelijker gezegd in de ban te krijgen.....maar pas op....want neem maar eens een handje cd's mee met
compleet andere muziek bv. Mahler, Strawinsky, U2, Madonna....en draai het volume eens naar ear-splitting level

En juist tegen dit soort relevante opmerkingen 'dekt' men zich in met uitspraken zoals ze op de website van Audio-Cube te vinden zijn:

CiteerNot everyone will be impressed at first, most people need time before the magic starts unfolding. It's not a speaker for producing high sound levels. It's not a speaker for showing off pounding basses, transparancy, soundstaging, etc. It's not a speaker for people that like the usual 'high-end sound'. It's a speaker for people who want to forget about sound and take a musical trip.

Zo komen er nog wel meer generaliserende opmerkingen en/of tegenstrijdigheden naar voren. Ergens haalde je een quote aan waarin werd gesproken dat de warme vochtige adem van de zangeres tastbaar werd. En dan moeten we zaken als transparantie, staging en focus vergeten omdat dit zelden tot niets iets is wat tijdens een live-uitvoering naar voren komt ::)

Begrijp me niet verkeerd...het is, zoals Erik al zegt, een concept en toevallig eentje die jouw, en met jouw ook anderen, uitstekend bevalt. Maar het is en blijft een van de vele concepten die elk iedereen een eigen audio-walhalla moet gaan brengen. Niks geen absolute waarheid zoals het soms een beetje overkomt op de website van Audio-Cube, en dat is direct wat ik bedoel met het anders verwoorden ;)

mvrg

Patrick

Audiofiel

Mooi verwoord Patrick! :D

Ik krijg zelf ook altijd een vervelende jeuk van absolute waarheden en 'speelt alles weg' fenomenen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jiri

Hallo...

Deze discussie kan eindeloos lang doorgaan.... :'(
Ik wil hier nog even 1 ding over zeggen...
Natuurkundig en wetenschappelijk gezien hebben jullie misschien wel gelijk dat de Sonatine het moet afleggen tegen gesloten systemen.
Maar.... Ga maar eens luisteren bij Audio-Cube...
Het is een verdomd goede muzikale set die Wilco heeft staan, en JA er kan ook Stravinski op een knallend volume mee gedraaid worden.
Het is erg muzikaal waardoor je eigenlijk bij de eerste noten al naar de muziek gaat luisteren, en niet meer op een technische manier naar de set. Je bent zo geboeid door de muziek dat de technische aspecten totaal ondergeschikt zijn geworden. Je luistert enkel nog maar naar de muziek...en het zal dan ook een "worst" zijn dat technisch gezien het laagste laag bijvoorbeeld niet gehaald wordt. "Lekker belangrijk" denk ik dan..... ::)
Het is nogmaals niet alleen de Sonatine die z'n werk goed doet, maar magische combinatie van alle apparatuur.

Dat was het,
Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

garmtz

Helemaal met Jiri eens. Ik ben behoorlijk nuchter (ontnuchterd?), dus ben niet zo snel enthousiast. Nou, over deze set ben ik ZEER enthousiast! Verbijsterd zelfs...

patrick_vdb

Hi Jiri,

Ik meen nergens te ontkennen of anders te beweren dat de set van Audio-Cube muzikaal zou zijn. Heb zelfs aangegeven dat ik de set niet gehoord heb en dus ook geen uitspraak kan doen hierover. Dit is echter ook niet het punt waar ik, en anderen volgens mij ook (alhoewel ik niet voor hen kan spreken), over val. Wanneer een winkel mij duidelijk maakt dat ik naar een typisch 'grijs hifi-geluid' luister wanneer ik bepaalde zaken zou missen in hun systeem en in hun vertelling zelf ook een aantal keren met tegenstrijdigheden naar voren komt, dan voel ik mij eerder beledigt dan vereerd dat ik naar hun systeem mag luisteren. Fabrikanten als Bose worden om dezelfde reden tot de grond toe afgebrandt?

Nogmaals, ik doe geen uitspraak over de muzikaliteit van de set totdat ik het zelf gehoord heb. Door de verslagen kan ik een bepaalde indruk opdoen die ik nog moet gaan staven. Maar op een indoctrinatie zit ik niet te wachten, en dat gevoel krijg ik behoorlijk wanneer ik bepaalde zaken op de website van Audio-Cube lees. Dat Remko zijn ding heeft gevonden in het systeem zoals daar is beluisterd en zich kan vinden in hun filosofie over hoe een weergave gerealiseert dient te worden is fijn, en dat hem ik hem ook reeds meerdere malen verteld. Remko wil vervolgens de waarheid achter het verhaal ontrafelen en waarom hij juist deze filosofie en systeem zo mooi vind tov andere systemen. Hiervoor dient hij echter het absolute standpunt van bepaalde zaken te vergeten of doorbreken en de gegeven filosofie met zijn eigen denkwijze te koppelen (en dat, Remko, is wat ik bedoelde in een andere topic dat ik jouw wilde horen spreken ipv Audio-Cube). En zo komt niet alleen Remko verder, maar wij allemaal met een topic als deze ;)

De discussie kan anders idd nog eindeloos doorgaan.....zonder echt resultaat helaas.

That's all, want uiteindelijk draait het idd dat men kan genieten van de muziek zonder zich steeds te hoeven bedenken hoe het nu met de technische aspecten zit. Simpel, nietwaar? :D

mvrg

Patrick

Jiri

@ Patrick.

Klopt... je ontkent of beweert ook helemaal niets omtrend de set van Audio-cube..daar ging mijn post ook eigenlijk niet over.
Ik hoopte eigenlijk dat mijn post, als buitenstaander in deze veel te lange discussie, het verlossende einde van deze discussie zou inleiden... ;) Want eerlijk gezegd wordt ik het een beetje zat om dit topic te blijven volgen.
Het is net een hele lange tennisrally, waar de bal maar over een weer wordt gespeeld, zonder dat dat ergens toe leidt... ;)
Ik dacht simpelweg met mijn simpele "down to earth" post een punt te scoren..thats all. :D

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

patrick_vdb

Hi Jiri,

Citaat van: Jiri op december 23, 2004, 11:44:42
Ik dacht simpelweg met mijn simpele "down to earth" post een punt te scoren..tats all. :D

LOL, dat denk ik ook elke keer in deze topic maar dan komt Remko weer met een bepaalde opmerking ;D

Jullie hebben ongetwijfeld een heerlijke dag gehad bij Audio-Cube maar Remko wil graag verder, tenminste dat is de indruk die ik krijg?

mvrg

Patrick

Jiri

Citaat van: patrick_vdb op december 23, 2004, 11:48:37
Hi Jiri,

LOL, dat denk ik ook elke keer in deze topic maar dan komt Remko weer met een bepaalde opmerking ;D

Jullie hebben ongetwijfeld een heerlijke dag gehad bij Audio-Cube maar Remko wil graag verder, tenminste dat is de indruk die ik krijg?

mvrg

Patrick

Ja..die indruk krijg ik ik ook...
@ Remko,
Zullen we het hier bij laten?? :D

Groet,
Jiri

Citaat van: garmtz op december 23, 2004, 11:13:43
Helemaal met Jiri eens. Ik ben behoorlijk nuchter (ontnuchterd?), dus ben niet zo snel enthousiast. Nou, over deze set ben ik ZEER enthousiast! Verbijsterd zelfs...

Vind ik heel begrijpelijk want je speelt nu met electrostaten en dan vind ik de Sonatina toch duidelijk een prachtige upgrade en meer te bieden hebben bij complexere en drukvollere muziek....maar dat is mijn mening.... ;)

garmtz

Ha die Erik, ik praat niet eens over verbijsterd t.o.v. mijn set (want die vind ik verre van optimaal en ik ben niet op zoek naar vervanging van mijn elektrostaten, die blijven), maar absoluut gesproken verbijsterd. Het waarom ik het zo mooi vond interesseert mij geen moer eigenlijk. Het wordt ook zeker NIET mijn speaker, omdat hij gewoon te groot en te duur is. Ik heb dus compleet geen belang bij deze speaker, behalve mijn enthousiasme.

Verder is geen enkele claim van Wilco verkeerd gebleken, dat heb ik in winkels wel eens anders gezien. Ik wil er ook niet verder op doorgaan of uitleggen. Voor mij is dit nu af. Ik vond het gewoon heel mooi en zal het nooit vergeten.

Klinkt allemaal wat fanatiek, is niet zo bedoeld... ;D

Joep

Hehe, eindelijk richting afsluiting! ;D

Ga luisteren is volgens mij de enige conclusie die men uit deze thread kan trekken. De materie is gewoon té complex om op papier of het scherm uit te leggen. Overigens legt Wilco het op zijn site wel redelijk uit. De stellingen die hij inneemt zijn nog nooit fout gebleken. Hij is wat dat betreft supereerlijk, misschien zit hij wel gewoon op een hoger niveau dan ons allen waardoor wij het wat onbegrijpelijk vinden...

Ik ga in ieder geval weer een vrije dag nemen om naar utrecht te gaan, heheh! 8)

Spacebass

Voor zo ver duidelijk wat mij betreft hoe de verschillende leden op het forum met blijkbaar verschillende maten meten  ::)

FrankB

Citaat van: Spacebass op december 23, 2004, 13:23:49
Voor zo ver duidelijk wat mij betreft hoe de verschillende leden op het forum met blijkbaar verschillende maten meten  ::)

Ach, aan het eind van de dag komt alles toch neer op zelf luisteren ....
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Audiofiel

En na dat luisteren iets aanschaffen om jouw eigen redenen, niet omdat anderen iets zo goed vinden.

@Erik: het is niet zo dat je met alle electrostaten geen complexe en drukvolle muziek kunt weergeven. ;)
Volgens mij was Garmt behoorlijk gecharmeerd van mijn Acoustat Model One met subs. ;D