Meet & greet/shootout/luistersessie bij Audio Cube in Utrecht

Gestart door garmtz, november 20, 2004, 20:28:45

Vorige topic - Volgende topic

reMC

Garmt en Jiri,

Zijn er (ook nadat ik weg was) momenten geweest waarop jullie laag miste bij de Sonatine? Ik absoluut niet maar Wilco vertelde dat er wél mensen zijn met dit idee. Als je de speaker ziet zou je ook zeggen dat ie bij 100hz begint af te vallen maar niks is minder waar. Ik ben altijd benieuwd (geen idee waarom) hoe diep zo'n speaker nou ongeveer gaat. Hebben jullie een idee?

Erik van Voorst (in memoriam)

....voor jou dus laag genoeg (en voor velen)  ;)

Deze luidspreker is waanzinnig bijzonder, wat heb ik een bewondering voor Cees die bv. een soortgelijk idee van Lumenwhite gebruikt.

Door geen demping te gebruiken en  een poort heb je toch snelheid en toch " genoeg " laag.

De poort is ook geen gewone maar is ontstaan door een stromingsleerdeskundige...en heeft zijn vruchten al afgeworpen bij andere speakers.

Om te kiezen voor het concept met een enkele unit (en tweeter) weinig filtering (mischien 1 condensator) blijven de kosten beperkt en wordt een supergeluid ineens betaalbaar.

Let wel Lumenwhite vraagt 45000 Euro plus...en ja je hebt dan meer soundstage en laag....maar ik zou de verschillen wel eens willen horen met de wat kleinere bezettingen.

Geen HT maar kopen deze audio-juwelen....volg de raad van Garmt (slijm-slijm)

En dit op een HT-forum durven intypen... >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op december  2, 2004, 17:03:17
....voor jou dus laag genoeg (en voor velen)  ;)

Deze luidspreker is waanzinnig bijzonder, wat heb ik een bewondering voor Cees die bv. een soortgelijk idee van Lumenwhite gebruikt.

Door geen demping te gebruiken en  een poort heb je toch snelheid en toch " genoeg " laag.

De poort is ook geen gewone maar is ontstaan door een stromingsleerdeskundige...en heeft zijn vruchten al afgeworpen bij andere speakers.

Om te kiezen voor het concept met een enkele unit (en tweeter) weinig filtering (mischien 1 condensator) blijven de kosten beperkt en wordt een supergeluid ineens betaalbaar.

Let wel Lumenwhite vraagt 45000 Euro plus...en ja je hebt dan meer soundstage en laag....maar ik zou de verschillen wel eens willen horen met de wat kleinere bezettingen.

Geen HT maar kopen deze audio-juwelen....volg de raad van Garmt (slijm-slijm)

En dit op een HT-forum durven intypen... >:D

Bedankt voor je uitleg. Dit had ik ook van Cees begrepen ja.
Het zal wel stereo worden inderdaad..

Martin_M

Citaat van: Erik van Voorst op december  2, 2004, 17:03:17
Die Lumenwhite heeft natuurlijk wel heel wat meer wooferoppervlakte.
Ik heb ze eens gehoord met onze pre en amp. Zette idd een geweldige diepe, strakke stage neer en de bassdrum werd meters naar achter (mooie grote ruimte) perfect strak neergezet.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

reMC

Citaat van: Martin_M op december  2, 2004, 17:20:21

Die Lumenwhite heeft natuurlijk wel heel wat meer wooferoppervlakte.
Ik heb ze eens gehoord met onze pre en amp. Zette idd een geweldige diepe, strakke stage neer en de bassdrum werd meters naar achter (mooie grote ruimte) perfect strak neergezet.

De bassdrum van de Sonatine is snel, strak maar vooral gedefinieerd zoals ik dat uit nog een geen andere luidspreker heb gehoord. Hij gaat alleen niet enorm diep volgens mij, (heb nog niet echt muziek met diep laag erop belusiterd)

Een leuk feit: ik zou niet eens weten of de Sonatine een echte mooie (diepe) stage heeft. Ik hoor dat ie aardig mooi gelaagd is maar verder...helemaal vergeten naar te luisteren door de andere prachtige eigenschappen van de luidspreker....

Neen ook al stel je ze beter op dan dat je nu hebt beluisterd....dat heeft hij niet want dat is gewoon fysiek onmogelijk.

Je koopt zo een luidspreker omdat hij weergeeft wat JIJ aan muziek luistert....
Ik denk bv. dat Martin geen 2 seconden hoeft na te denken tussen de Lumenwhite en de Sonatine....(even het 10 voudige prijsverschil weggelaten  :P....het gaat om het concept)

Ik denk echter dat als je een cd van bv. John Williams (enkel een klassieke gitaar) opzet dat de Sonatine het wel eens zou kunnen winnen !!!!!

Zo zie je maar....vol met compromis...er is geen winnaar.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op december  2, 2004, 17:58:11
Neen ook al stel je ze beter op dan dat je nu hebt beluisterd....dat heeft hij niet want dat is gewoon fysiek onmogelijk.

Wat is fysiek onmogelijk? Een goede stage of diep laag? De Sonatine gaat dieper dan een ieder zich kan voorstellen als ie die kast ziet...

eric_audio

Citaat van: reMC op december  2, 2004, 16:09:00
oooo, jij hebt ook Chord...vandaar ineens die interesse ;D

niet alleen daarom.....    ;)
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Wat is fysiek onmogelijk? Een goede stage of diep laag?

Beiden, maar let wel op dat we het nu ineens hebben over...IN VERGELIJK MET ....bv. de Lumenwhite (10 maal zo duur en een totaal ander concept).

Hij zal ongetwijfeld een prachtige stage hebben zoals het weergeven van een kerk oid. een " verrassend"  diep laag zoals een lekkere basgitaar.

Fysiek onmogelijk is het evenaren van een totaal ander concept zoals de Lumenwhite of elke ander merk met dit concept.

Het andere concept is dan:
....meer membraan oppervlak
(dus meer druk...bv drumstel, orgel verzin het maar) hogere uitstuurbaarheid (realiteit bij bv. Live bands zoals U2  :P)

....meer scheiding per unit
(minder vervorming bij die hoge uitstuurbaarheid...denk bv eens aan conus break-up....vergeet niet dat die ene unit ALLES moet weergeven in tegenstelling tot soms een 5 -tal conus tellende speaker)

Enfin je kunt het rijtje misschien zelf nu aanvullen.

Begrijp me nu niet verkeerd......ik vind de Sonatine waanzinnig.....en ben dolgelukkig dat er nog steeds mensen opstaan die voor de verfijning gaan en dit durven te bouwen in een tijd dat het lijkt alsof MEER altijd BETER moet zijn.

......dus het is geen discussie maar een evaluatie  ;)

Richi

Wow, jongens, dit moet ik even op me laten inwerken.   :o

@Jiri, heb je nu je kabels ook gekregen?

Groet,
Richard
Woonkamer Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 • Sonos Arc Ultra Classé attic Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto Headphone Naim Atom HE • Focal Elegia • Focal Elear

garmtz

Citaat van: reMC op december  2, 2004, 16:13:28
Garmt en Jiri,

Zijn er (ook nadat ik weg was) momenten geweest waarop jullie laag miste bij de Sonatine? Ik absoluut niet maar Wilco vertelde dat er wél mensen zijn met dit idee. Als je de speaker ziet zou je ook zeggen dat ie bij 100hz begint af te vallen maar niks is minder waar. Ik ben altijd benieuwd (geen idee waarom) hoe diep zo'n speaker nou ongeveer gaat. Hebben jullie een idee?

Ik heb ook geen enkel moment laag gemist. Sterker nog, het laag dat er is, is erg sonoor en vol kleur. Hierdoor klinkt de speaker toch 'vol'. Ik denk dat het laag niet echt veel verder komt dan 50 Hz. Als het 100 Hz zou  zijn, dan zou hij echt al dun gaan klinken.

Jiri

Citaat van: Richi op december  3, 2004, 00:24:15
Wow, jongens, dit moet ik even op me laten inwerken.   :o

@Jiri, heb je nu je kabels ook gekregen?

Groet,
Richard

Hmmm, nee, dat zou nog wel eens een maandje kunnen gaan duren :(

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

garmtz

Jiri

Nou...
Ik zal nu proberen mijn ervaringen van de mooie avond bij Audiocube op te schrijven.

Allereerst de versterker shootout;
Over mijn eigen Job kan ik heel kort zijn, hij speelde heel vloeiend (noem het snel??), maar daar is dan wat mij betreft dan ook alles mee gezegd, hij had geen betrokkenheid, was plat en grijs.
De Chord had wat dat betreft veel meer leven, meer betrokkenheid en vooral heel veel lucht en ruimte in het geluidsbeeld, dit kon je vooral heel goed horen bij het koor van Allegri. Dit kan deze versterker als geen ander weergeven, De Chord zet echt een enorme kerk neer met daarin een koor. Petje af voor deze prestatie.
Maar als ik eerlijk ben was dit wat mij betreft ook de enige CD, waar de Chord het won van de 47labs versterker.
De Op-amp versterker van 47labs is een veel kleurrijkere versterker dan de beide transistoren in deze shootout. Vergeleken bij het "broodrooster" zijn de transistorbakken maar grijze muizen. ;) De 47lab versterker gaf instrumenten met heel veel kleur weer, wat deze heel plezierig en echt maakte om naar te luisteren. Een piano klonk op de Chord als een elektrische piano en op de 47labs als een vleugel (beetje overdreven, maar komt in de buurt)
Ik heb het idee, dat in absolute zin de Chord meer micro informatie laat horen, dat deze chord dat in het hele geluidsbeeld laat horen, maar met name in de diepte. Ik had het idee met de 47labs veel meer informatie vooraan het geluidsbeeld zat, maar in de diepte was hij erg soft. Ik hoorde dingen vooraan met de 47labs die ik niet bij de chord hoorde en ik hoorde dingen achterin het beeld met de chord die weer ontbraken bij de 47labs. Net alsof de chord met van voor tot achter scherp is. De 47labs is op het schertevlak "enorm" scherp, maar heeft een open diafragma, waardoor de achtergrond een blur wordt (ik hoop dat jullie dit snappen)
De stem van Tori was op de Chord inderdaad meer aanwezig, groter, meer open, met enorm veel microdetail, maar wat mij betreft was haar stem op de 47labs vloeiender en mooi in het hoog afgerond, net alsof ze dit keer niet in de microfoon zong, maar helemaal live zonder elektronische opname apparatuur (moeilijk uit te leggen) Ik zal denk ik anders luisteren naar stemmen dan Garmtz doet denk ik.
Voor mij is het belangrijk dat een versterker alles op een open, transparante en heel natuurlijke manier weergeeft. Hoe de Op-amp dit doet vooral bij instrumenten heeft mij zeer geboeid.
De Job en Chord zijn in absolute zin versterkers die open en transparant klinken. Vooral de Chord heeft zo veel reserve, dat deze nooit zal dichtlopen in absolute zin, alles zal altijd kloppend blijven. MAAR....hoe open ze ook zijn, ze geven de muziek relatief (inerent aan de transistor) grijs weer, dat wil zeggen dat de kleurnuances van instrumenten onderling niet genoeg verzadigd zijn. De kleuren liggen te dicht bij elkaar. Zie het als een kleurenfoto waar voor 50% de kleuren uit zijn gehaald. Dit is niet erg als je bijvoorbeeld naar een stem en een piano luistert, dit blijft goed te volgen en volledig onder controle. Ga je naar een uitspatting van een groot orkest luisteren zullen deze transistoren dichtlopen, en dus niet in absolute zin, maar er is te weinig verschil in klankleur tussen de instrumenten onderling. M.a.w. De ene viool in de strijkerpartij klinkt net zoals die als zijn buur etc. Instrumenten zitten aan elkaar vast. De Op-amp had die kleur wel, en gaf alle nuances van bv een groep strijkers perfect weer. Als de 47 labs iets van de Chord zou overnemen en de Chord iets van de Op-amp heb je volgens mij een hele mooie verterker in handen.... ;D
Cees Pel zei niet voor niets, als je een versterker wil die beide dingen kan...moet je denken aan...tromgeroffel......"BUIZEN"  ;) ;D

Goed toen naar beneden...en eerst de dingen doen waar het echt om draait in het leven, het openen van de fles wijn... :D
De set bij Wilco op de begane grond blink uit in gemak, het volledig vrij zijn en zeer muzikaal....
Dit is nu de tweede keer dat ik bij hem luister naar die set, en iedere keer kom ik tot dezelfde verrassing....Wat klinken die Sonatines toch veel als mijn eigen Tannoy's :D
Nee even zonder gekheid, ik zit nog lang niet op hetzelfde niveau, maar ik ben er van overtuigd dat de potentie er wel degelijk inzit. Misschien zijn de Tannoy's iets technischer (heeft ook weer zijn voordelen...naukeuriger, focus ed.), maar ze hebben dezelfe losheid, muzikaliteit, klankkarakter, speelplezier etc.
Ik ben echt heel benieuwd wat een buizenbak in mijn set gaat doen, want waar ik me dus nu altijd aan erger is het dichtlopen van mijn Job...en als ik in mijn kleurtheorie geloof, moet een buizenbak de oplossing kunnen bieden. :P
Goed...we hebben het hier niet over mijn set, maar over loopwerken..
Hier kan ik heel kort over zijn...
Het loopwerk van 47labs is zwaar gemodificeerd iets mooier (losser, analoger, vinyl, ed) dan de CEC van Garmtz. Dit hoor je in een direct schakelen tussen de loopwerken. Maar als je langer dan 3 minuten naar de CEC luistert ben je dat alweer vergeten. De CEC speelt heel muzikaal en je zit direct in de muziek en of de 47labs nou een fractie mooier zou klinken, dat boeit niet meer, je zit al helemaal in de muziek. Kortom...Het CEC loopwerk is een prachtig ding en ik zou net als Garmtz ook helemaal niet zenuwachtig worden van de 47labs.. ;D

Da was het...

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

garmtz

Applaus!!! Wat kun je het toch nauwkeurig beschrijven! Rezzzzpect!  8)  Vooral dat van die scherptediepte!

Jiri

Citaat van: garmtz op december  3, 2004, 08:57:09
Applaus!!! Wat kun je het toch nauwkeurig beschrijven! Rezzzzpect!  8)  Vooral dat van die scherptediepte!

Mwah..ik vertaal in dit geval geluid naar beeld.. ;D

Groet,
Jiri

garmtz

Overigens heb ik een goede beschrijving verzonnen voor het verschil in ambience tussen de Shigaraki en Chord. De lucht met de Shigaraki lijkt 'dikker'... Hierdoor is het ook moeilijker om de diepte in te luisteren, je moet door meer lagen lucht heen lijkt het.

Audiofiel

Mooi beschreven, Jiri!
Voor het eerst in deze post krijg ik wat beter een indruk van 47, afgezet tegen andere merken.

@Garmt: je bedoelt zoiets als mist?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jiri

Citaat van: garmtz op december  3, 2004, 09:21:13
Overigens heb ik een goede beschrijving verzonnen voor het verschil in ambience tussen de Shigaraki en Chord. De lucht met de Shigaraki lijkt 'dikker'... Hierdoor is het ook moeilijker om de diepte in te luisteren, je moet door meer lagen lucht heen lijkt het.

Ja ik begrijp wat je bedoelt...je zegt eigenlijk hetzelfde, maar dan op een andere manier... ;D
Wat dat betreft zou de op-amp ook helemaal niets voor mij zijn, hiervoor ben ik toch te veel opzoek naar de combi "technische perfectheid met pure (is belangrijker dat wel) muzikaliteit.
Ik heb nog even de specs van mijn TD opgezocht.....We zaten beiden fout....ze hebben een gevoeligheid van 92db.
Ik hoop dat dit geen problemen geeft met buizen??
Kan jij je eigenlijk vinden in mijn kleurtheorie, en denk je dat dit mijn huidige probleem kan oplossen?

Groet,
Jiri

garmtz

Citaat van: Audiofiel op december  3, 2004, 09:29:20
@Garmt: je bedoelt zoiets als mist?

Nee, geen mist! Want mist zou ondoorzichtigheid betekenen. Het is er allemaal wel, maar niet zo licht en luchtig als bij de Chord, de lucht heeft meer 'body'. Trouwens, het hele geluid heeft wat meer body en kleur dan de Chord.

garmtz

Citaat van: Jiri op december  3, 2004, 09:35:30
Ik heb nog even de specs van mijn TD opgezocht.....We zaten beiden fout....ze hebben een gevoeligheid van 92db.

Ik dacht ook al dat ze zoiets waren hoor... Geen probleem voor een buizenversterker. Ik denk alleen wel dat voor flink klassiek werk 3,5 W echt te weinig is.

CiteerKan jij je eigenlijk vinden in mijn kleurtheorie, en denk je dat dit mijn huidige probleem kan oplossen?

Ja, ik denk het wel...

Jiri

Citaat van: garmtz op december  3, 2004, 09:43:19
Ik dacht ook al dat ze zoiets waren hoor... Geen probleem voor een buizenversterker. Ik denk alleen wel dat voor flink klassiek werk 3,5 W echt te weinig is.

Ehhh...jij zei 89db :P
Maakt niet uit ;)
Tsja...nou eerst maar eens wachten totdat de 4719 komt, kan ik eindelijk die Royaljade in de kerstboom hangen.

Groet,
Jiri

garmtz

Citaat van: Jiri op december  3, 2004, 09:48:42
Ehhh...jij zei 89db :P

Ik zei dat je met het getal van 98 dB wel 89 dB zou bedoelen, ik wist dat de Dimensions nog gevoeliger waren, iets > 90 i.i.g.

Audiofiel

Citaat van: garmtz op december  3, 2004, 09:41:19
Nee, geen mist! Want mist zou ondoorzichtigheid betekenen. Het is er allemaal wel, maar niet zo licht en luchtig als bij de Chord, de lucht heeft meer 'body'. Trouwens, het hele geluid heeft wat meer body en kleur dan de Chord.

Optrekkende mist?
Een tropische middag?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jiri

Citaat van: Audiofiel op december  3, 2004, 09:55:35

Optrekkende mist?
Een tropische middag?

Je hoort het wel, maar niet zo nadrukkelijk en uitgesproken als bij een Chord....Het valt gewoon niet op bij de opamp...je zit daar muziek te luisteren...

Snapp é vous?

Groet,
Jiri