Meet & greet/shootout/luistersessie bij Audio Cube in Utrecht

Gestart door garmtz, november 20, 2004, 20:28:45

Vorige topic - Volgende topic

reMC

"Woow, TV calibratie nodig?" schreeuwde Garmt bijna uit toen we beneden kwamen ;D Wilco zette het toestel dan ook gelijk uit! ;)

Over de kwaliteiten van de set beneden kan ik echt niet meer zeggen dan Garmt al heeft gedaan. Misschien kan ik nog toevoegen dat het meer live klinkt dan welke set dan ook die ik heb gehoord. Maar dat is een cliché, en daar kan je je pas echt wat bij voorstellen als je het gewoon beluisterd..

Ik werd zwaar emotioneel van alle performances. Werkelijk constant kippevel en als jullie zeggen een traan bij mij gezien te hebben geloof ik dat echt gelijk, echt. Wel wil ik nog wat toevoegen aan het vergelijk tussen de digitale interlinks. De volgorde van kwaliteit zijn we het geloof ik wel over eens:
1. Pel Goud
2. Pel Zilver
3. Audio-Note

Ik vond het verschil tussen de nummers 2 en 3 echter wat groter dan wat Garmt omschrijft. Ik vond de AN namelijk een stuk grijzer klinken (dit is echt onmogelijk uit te leggen, alleen luisteren geeft duidelijkheid) en gelijk was er veel meer moeite nodig om mij bij de weergave te betrekken. De ruimte werd 'virtueler' en microdynamiek minder. Met het gegeven dat de Pel interlink goedkoper is weet ik zeker voor welke ik zou kiezen. De Audio Note is erg mooi maar Cees Pel is blijkbaar geniaal..

Tsja..de rest heeft Garmt al gezegd..

Ps. Garmt, leuke verslagjes trouwens!

garmtz

Citaat van: reMC op december  2, 2004, 11:56:49
Ps. Garmt, leuke verslagjes trouwens!

Thanks! Jij ook! Misschien moet ik wel wat langer naar de digitale kabel luisteren hoor... De vergelijking was natuurlijk ook wel erg snel gedaan...

reMC

Citaat van: garmtz op december  2, 2004, 12:06:56

Thanks! Jij ook! Misschien moet ik wel wat langer naar de digitale kabel luisteren hoor... De vergelijking was natuurlijk ook wel erg snel gedaan...

Ja klopt, maar juist in die tijd vielen mij vanaf de eerste noten de verschillen op. Vooral het feit dat ik met de AN meer moeite moest doen om de muzikale overdracht te begrijpen geeft al heel veel aan voor mij..minder vanzelfsprekend dus. Maar je hebt gelijk, langer luisteren is noodzaak voor echte conclusies.

garmtz

Citaat van: reMC op december  2, 2004, 12:10:38

Ja klopt, maar juist in die tijd vielen mij vanaf de eerste noten de verschillen op. Vooral het feit dat ik met de AN meer moeite moest doen om de muzikale overdracht te begrijpen geeft al heel veel aan voor mij..minder vanzelfsprekend dus. Maar je hebt gelijk, langer luisteren is noodzaak voor echte conclusies.

Eigenlijk moet ik hem gewoon een keer lenen die kabel... Bedenk wel dat ik normaal een AES/EBU kabel gebruik die nog veel beter klinkt dan de Audio Note S/PDIF! Vooral rijker, ruimtelijker, met een beter instrumentscheiding. Maar of hij minder 'grijs' is...?

reMC

Garmt, tijdens de luistersessie boven hadden we het over dynamiekverschillen tussen de versterkers. Ik meende dat jij zei dat je de Chord de meest dynamische vond, of zit ik er naast? Ik dacht/vond, net als Wilco overigens, de 47labs dynamischer. (Vóóral micro- maar ook macrodynamiek) Vooral tijdens het orkest vond ik het broodrooster dynamischer(macro) op de manier die Cees Pel zo mooi omschreef (en liep nooit dicht)

Dus niet een pulserende dynamiek, waarin het geluid gewoon harder wordt, maar in het 'spreiden' van de klank. (Je weet wat ik bedoel maar ik kan dit even niet omschrijven, wellicht kan jij dat voor diegene die niet aanwezig waren?)

Erik van Voorst (in memoriam)

Wat mij opvalt is dat NERGENS de beluisterde muziek aan de beurt komt (okay Tori Amos  inderdaad prachtig  ;))......ik denk dat het misschien wat gemakkelijker voor de lezer in perspectief gezien kan worden als men de muziek (cd's) noemt.

Ik persoonlijk bv. ben wel benieuwd naar de resultaten van "Full-Scale" muziek...iets wat mijnsinziens de overall kwaliteit meteen laat horen.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op december  2, 2004, 13:27:22
Wat mij opvalt is dat NERGENS de beluisterde muziek aan de beurt komt (okay Tori Amos inderdaad prachtig ;))......ik denk dat het misschien wat gemakkelijker voor de lezer in perspectief gezien kan worden als men de muziek (cd's) noemt.

Ik persoonlijk bv. ben wel benieuwd naar de resultaten van "Full-Scale" muziek...iets wat mijnsinziens de overall kwaliteit meteen laat horen.... ;)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de titels niet ken.. :-[

Zou ze inderdaad zelf ook graag op papier zien ;D Zat heel wat leuke muziek tussen. Jiri of Garmt, kennen jullie de titels van de muziek die Wilco opzette? En wat was dat voor cd van Garmt die zo lekker relaxt begon en later lekker elektronisch ging knallen...(hoe wazig kan een beschrijving zijn ;D)

garmtz

Tja, het wordt gewoon een veel te lang verhaal als ik alle CDs afzonderlijk bespreek, maar de volgende CDs kwamen langs:

Van Jiri:
- Miserere - Allegri (DECCA)
- Tori Amos - Little Earthquakes
- Sjostakovitz ???

Van Garmt:
- David Sylvia - Dead Beas on a Cake
- Wibutee - Eight Domestic Challenges
- Nick Cave & Bad Seeds - Let Love In
- Tindersticks - Live at the Botanique
- Nils Petter Molvaer - NP3
- Depeche Mode - Violator
- John Scofield - Überjam
- Morphine - Cure for Pain

Wat Wilco allemaal heeft gedraaid weet ik niet precies, maar er zat o.a. Jimi Hendrix, Holly Cole, Laurie Anderson en Bugge Wesseltoft tussen. Verder iets van het Opus 3 label, een Japanse Opera, heel klein stukje Penderecky.... etc. etc.

garmtz

Citaat van: reMC op december  2, 2004, 13:34:14
En wat was dat voor cd van Garmt die zo lekker relaxt begon en later lekker elektronisch ging knallen...(hoe wazig kan een beschrijving zijn ;D)

Wibutee.... Of Nils Petter Molvaer...

garmtz

Citaat van: Erik van Voorst op december  2, 2004, 13:27:22

Mijn muziek is niet bepaald 'full-scale', maar wel gigantisch complex. Het gaat mij er niet eens om dat het correct wordt weergegeven (who cares, hifi SCHMIFI... :D), maar dat ik meegenomen wordt door de muziek. Meest full-scale was een stuk klassiek van Jiri en dat klonk echt.... ....alsof je in de concertzaal zat (wat mij betreft).

garmtz

Citaat van: reMC op december  2, 2004, 12:59:06
Garmt, tijdens de luistersessie boven hadden we het over dynamiekverschillen tussen de versterkers. Ik meende dat jij zei dat je de Chord de meest dynamische vond, of zit ik er naast? Ik dacht/vond, net als Wilco overigens, de 47labs dynamischer. (Vóóral micro- maar ook macrodynamiek) Vooral tijdens het orkest vond ik het broodrooster dynamischer(macro) op de manier die Cees Pel zo mooi omschreef (en liep nooit dicht)

Dus niet een pulserende dynamiek, waarin het geluid gewoon harder wordt, maar in het 'spreiden' van de klank. (Je weet wat ik bedoel maar ik kan dit even niet omschrijven, wellicht kan jij dat voor diegene die niet aanwezig waren?)

Hebben we boven orkest geluisterd? Oja, de strijkers bij Tindersticks... :)  Ja, dat klonk vrijer en relaxter op de 47labs...

reMC

Citaat van: garmtz op december  2, 2004, 13:53:32

Hebben we boven orkest geluisterd? Oja, de strijkers bij Tindersticks... :) Ja, dat klonk vrijer en relaxter op de 47labs...

We hebben boven ook orkest 'van Jiri' geluisterd..misschien was je er toen nog niet?
Jammer dat ik het orkest niet op de Sun Audio heb gehoord..

Ja, serieus, daar verbaasde ik mij echt over gisteren. Ik had nog nooit dynamiekbeperkingen gehoord op 47labs...nu gisteren met extreem complexe muziek nog steeds niet. Petje af  8)

Alhoewel ik er stiekem aan denk om HT te vergeten en in de toekomst van de Sun Audio / Sonatine te gaan genieten :D
'Moet' toch een versterker kiezen binnenkort...

garmtz

Citaat van: reMC op december  2, 2004, 13:59:02
We hebben boven ook orkest 'van Jiri' geluisterd..misschien was je er toen nog niet?

Blijkbaar niet... :)

CiteerJa, serieus, daar verbaasde ik mij echt over gisteren. Ik had nog nooit dynamiekbeperkingen gehoord op 47labs...nu gisteren met extreem complexe muziek nog steeds niet. Petje af  8)

Misschien zijn ze er wel, maar hoor je ze niet. Des te beter! ;)

reMC

Citaat van: garmtz op december  2, 2004, 14:01:54
Misschien zijn ze er wel, maar hoor je ze niet. Des te beter! ;)

Absoluut! :) Hoorde jij het wel?

Wat moet ik nou met mijn versterkerkeuze... :-\

Sun Audio betekent geen HT, anders wordt het 47labs versterking met 'conventionele' speakers..dan heb ik HT én MUZIEK maar op dat laatste een compromis ten opzichte van wat mogelijk is met bv. SA en Sonatine..

garmtz

Citaat van: reMC op december  2, 2004, 14:05:17
Absoluut! :) Hoorde jij het wel?

Misschien wel, misschien niet.... Je kunt niets bewijzen als je het niet hoort... Een buizenversterker kan soms juist dynamisch klinken door compressie.

CiteerSun Audio betekent geen HT, anders wordt het 47labs versterking met 'conventionele' speakers..dan heb ik HT én MUZIEK maar op dat laatste een compromis ten opzichte van wat mogelijk is met bv. SA en Sonatine..

Gewoon een el-cheapo surround set en een mooie stereo-set...  8)  Ik ken jou...

reMC

Citaat van: garmtz op december  2, 2004, 14:23:03
Misschien wel, misschien niet.... Je kunt niets bewijzen als je het niet hoort... Een buizenversterker kan soms juist dynamisch klinken door compressie.

Ja klopt! Naja, ik merk niks van compressie dus het is goed :)

Citeer
Gewoon een el-cheapo surround set en een mooie stereo-set... 8) Ik ken jou...

Wellicht..maar een aparte kamer voor HT zie ik denk ik nooit zitten..
Aan de andere kant..een Sonatine zal wel ongewenst gaan resoneren op het geluidsniveau waarop ik film kijk..
Het vooroordeel van dynamiektekort met buizenversterkers is wat mij betreft wél weggewerkt met de set bij Audio-Cube dus dat moet voor film geen probleem zijn.. :)

Wat denk jij voor jezelf? Iets in de trant van Harbeth of..??

Erik van Voorst (in memoriam)

Jullie hebben wel prachtige en gevarieerde muziek beluisterd ben wel een tikkie jaloers.......enfin ik had gister ook een leuke luister/kijk dag met Guido (gydolon/gydinel) op visite  ;)

...kun je uitleggen wat je bedoeld...dynamisch klinken door compressie
....I am at lost here  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op december  2, 2004, 14:42:41

Jullie hebben wel prachtige en gevarieerde muziek beluisterd ben wel een tikkie jaloers.......enfin ik had gister ook een leuke luister/kijk dag met Guido (gydolon/gydinel) op visite ;)

...kun je uitleggen wat je bedoeld...dynamisch klinken door compressie
....I am at lost here ;D

Ik denk doordat het na compressie (dichtlopen) veel meer 1 brei is. Als dat bijvoorbeeld in het hoog 'knalt' lijkt dat voor velen in de eerste indruk spectaculairder dan wanneer de instrumenten en klanken netjes gescheiden zijn.

Movievault

Ben ik juist als ik zeg dat het dan een geheel vormt waarbij de instrumenten door elkaar klinken maar als geen geheel wordt ervaren. En dat je dan op een gegeven moment zelf moeite hebt om te luisteren ?
komt voor bij te "drukke muziek "
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

reMC

Citaat van: FrankG op december  2, 2004, 14:51:12
Ben ik juist als ik zeg dat het dan een geheel vormt waarbij de instrumenten door elkaar klinken maar als geen geheel wordt ervaren. En dat je dan op een gegeven moment zelf moeite hebt om te luisteren ?
komt voor bij te "drukke muziek "

De kunst van een goede weergave is naar mijn idee om elk instrument zijn eigen klankkleur en karakter te laten behouden, maar het tóch als een geheel (als band bijvoorbeeld) over te brengen. Dit is extreem moeilijk te realiseren. Stel dat een viool en een gitaar spelen. Een (buizen)versterker die dit om welke reden dan ook echt hoorbaar comprimeert geeft in vrijwel alle gevallen dezelfde klankkleur aan de instrumenten. Gevolg is dat het een vlakke 'grijze' massa wordt.

Dit laatste klinkt voor velen op het eerste gehoor indrukwekkend omdat het hard, veel en groot is. Maar de echte kwaliteit (klankkleuren) gaan hierdoor denk ik verloren. Je moet namelijk ook nog eens extra moeite doen om de muziek te volgen. Het idee van Audio-Cube is dat veeel componenten en speakers het hoog pulseren en zo schijndynamiek creeeren.

Movievault

We zitten op dezelfde lijn.
Alleen dat de versterker de klankleur van die 2 instrumenten .... daar ben ik je een beetje kwijt.
Bedoel je dat de definitie en transparantie verdwijnt?

Ik ervaar dit als rommelig
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Movievault

Citaat van: reMC op december  2, 2004, 14:58:49
Stel dat een viool en een gitaar spelen. Een (buizen)versterker die dit om welke reden dan ook echt hoorbaar comprimeert geeft in vrijwel alle gevallen dezelfde klankkleur aan de instrumenten. Gevolg is dat het een vlakke 'grijze' massa wordt.

Op dat moment spreek je dus van een versterker die veel te veel kleurt. Dat zou dan toch altijd hoorbaar moeten zijn?

reMC

Citaat van: FrankG op december  2, 2004, 15:01:57
We zitten op dezelfde lijn.
Alleen dat de versterker de klankleur van die 2 instrumenten .... daar ben ik je een beetje kwijt.
Bedoel je dat de definitie en transparantie verdwijnt?

Ik ervaar dit als rommelig

We herkennen instrumenten om de klankkleur die ze hebben. Dit wordt gecreeerd door een harmonische structuur. Zodra er gecomprimeerd wordt gaat deze structuur voor een deel verloren en zo verliest een instrument zijn timbre. Gevolg is dat de verschillende instrumenten hetzelfde gaan klinken. (want hun timbre verzwakt)

* Misschien kunnen we deze 'discussie' beter verhuizen naar het topic over natuurlijkheid? Anders beetje zonde van dit topic en past daar beter denk ik.

eric_audio

Bedankt voor de foto's en de leuke/leerzame reviews.

Ik begin nu toch ook wel nieuwsgierig te worden naar Audio Cube en 47 Labs etc.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

reMC

Mooi! Niks is leuker dan vrijblijvend nieuwe dingen ontdekken die wellicht bij jouw smaak passen!

EDIT: oooo, jij hebt ook Chord...vandaar ineens die interesse ;D