hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Kjelt

Goh en dat alles door iemand die twee jaar geleden nog zei niets met zwarte panelen of plafondverduistering te willen aanvangen  ;D

Harry HT

Hi Hifiman,

Goed uitgevoerd [emoji41]

Werkt het, geen last meer van restlicht ?

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

hifiman

Citaat van: reza op april  1, 2017, 19:16:38
Ja is indd een beetje jammer, ik zie ze namelijk ook zitten....
:tounge2:
Ech nie(tjes).  :angel: :D

hifiman

Citaat van: riwi op april  1, 2017, 19:55:54
Mooi zo met dat paneel eronder erbij. Kadert het goed af. Geeft een mooi kijkdoos gevoel denk ik, als het donker is.

Komt er ooit ook nog een PC drive voor UHD disks? Ik heb daar wel iets over gelezen dat die er al zou zijn inmiddels. Maargoed je wil voornamelijk files spelen denk ik.
Is inderdaad meer een kijkdoos idee, ik moet er zelfs even aan wennen  :D

Ik heb geen idee, had ik mij nog niet in verdiept... En ja in de praktijk speel ik toch voornamelijk files.

hifiman

Citaat van: Kjelt op april  1, 2017, 20:53:03
Goh en dat alles door iemand die twee jaar geleden nog zei niets met zwarte panelen of plafondverduistering te willen aanvangen  ;D
Ach ja, wijsheid komt met de jaren he  :thumbs-up:

hifiman

#10130
Citaat van: Harry HT op april  1, 2017, 22:01:06
Hi Hifiman,

Goed uitgevoerd [emoji41]

Werkt het, geen last meer van restlicht ?

Gegroet,

Harry
Het werkt uit de kunst Harry!  :headbanging:

Wat niet zo goed werkt is in 4K resolutie spelen. Ik zit nog flink te pielen met de settings. 4K files spelen gaat geloof ik nu wel ok, maar dan ben ik ook verplicht 1080p materiaal te upsamplen naar 4K (ik wil immers niet elke keer op de htpc de videokaart resolutie moeten bijstellen) en dat loopt nog niet lekker. Anyway, lekker een avondje 4K kijken zat er dus helaas niet in vanavond, maar goed de hardware is in place, nu nog de software kant... Had het wat meer plug & play verwacht maar niet dus. :shaun:

hifiman

#10131
Bron: http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=259188

Binnenkort even deze madvr profielen testen:

Profile: "2160p"
2160p -> 2160p
3840 x 2160 -> 3840 x 2160
Increase in pixels: 0
Scaling factor: 0

This profile is identical in appearance to that for a 1080p display. Without image upscaling, the focus is on settings for Chroma upscaling, Image enhancements, Debanding and Dithering. If the source is 10-bit and high-quality, Debanding may be unnecessary.

Medium:
Chroma: NGU Sharp (high)
Downscaling: SSIM 1D 100% + AR + LL
Image upscaling: Jinc3 + AR
Image doubling: Off
Upscaling refinement: Off
Artifact removal - Debanding: Medium/High
Artifact removal - Deringing: Off
Image enhancements: crispen edges (1.0) + AR
Dithering: Ordered

High:
Chroma: NGU Sharp (very high)
Downscaling: SSIM 2D 100% + AR + LL
Image upscaling: Jinc3 + AR
Image doubling: Off
Upscaling refinement: Off
Artifact removal - Debanding: Medium/High
Artifact removal - Deringing: Off
Image enhancements: crispen edges (1.0) + AR
Dithering: Error Diffusion 2

Profile: "1080p"
1080p -> 2160p
1920 x 1080 -> 3840 x 2160
Increase in pixels: 4x
Scaling factor: 2x

At an even 2x resize, image doubling is an ideal match for FHD content upscaled to UHD. For this purpose, I've picked NGU Sharp as the image upscaler. NGU is very resource-hungry, but its sharp, artifact-free scaling remains the gold standard of madVR image scaling. If the image appears too sharp, using NGU Soft is an option.

NGU | NGU + soften edges + add grain | Jinc3 + AR

To calibrate NGU, select Image upscaling -> doubling -> NGU Sharp and use the drop-down menus. Set Luma doubling to its maximum value (very high), Chroma to normal and everything else to let madVR decide.

If the maximum value is too aggressive, reduce Luma doubling until rendering times are under the movie frame interval (35-37ms for a 24 fps source). Then increase Upscaling algo, Downscaling algo and Chroma in that order to use any remaining GPU resources. Luma quality is always first and most important.

Keep in mind, NGU Sharp (very high) is three times slower than NGU Sharp (high) while only producing a small improvement in image quality.

Medium:
Chroma: NGU Sharp (medium)
Downscaling: SSIM 1D 100% + AR + LL
Image upscaling: Off
Image doubling: NGU Sharp
<-- Luma doubling: medium
<-- Luma quadrupling: let madVR decide (direct quadruple - NGU Sharp (med))
<-- Chroma: normal (Bicubic60 + AR)
<-- Doubling: let madVR decide (scaling factor 1.2x (or bigger))
<-- Quadrupling: let madVR decide (scaling factor 2.4x (or bigger))
<-- Upscaling algo: let madVR decide (Bicubic60 + AR)
<-- Downscaling algo: let madVR decide (Bicubic150 + AR + LL)
Upscaling refinement: Off
Artifact removal - Debanding: Medium/High
Artifact removal - Deringing: Off
Image enhancements: Off
Dithering: Ordered

High:
Chroma: NGU Sharp (high)
Downscaling: SSIM 2D 100% + AR + LL
Image upscaling: Off
Image doubling: NGU Sharp
<-- Luma doubling: very high
<-- Luma quadrupling: let madVR decide (direct quadruple - NGU Sharp (very high))
<-- Chroma: let madVR decide (NGU medium)
<-- Doubling: let madVR decide (scaling factor 1.2x (or bigger))
<-- Quadrupling: let madVR decide (scaling factor 2.4x (or bigger))
<-- Upscaling algo: let madVR decide (Jinc3 + AR)
<-- Downscaling algo: let madVR decide (SSIM 1D 100% + AR + LL)
Upscaling refinement: Off
Artifact removal - Debanding: Medium/High
Artifact removal - Deringing: Off
Image enhancements: Off
Dithering: Error Diffusion 2
Profile: "720p"

720p -> 2160p
1280 x 720 -> 3840 x 2160
Increase in pixels: 9x
Scaling factor: 3x

At a 3x scaling factor, image quadrupling becomes possible. The image is upscaled 4x and downscaled by 1x (reduced 25%) to match the output resolution. This is the lone change from Profile 1080p.

Image quadrupling may not be a realistic setting for many graphics cards, especially when scaled via NGU. In either case, some form of image doubling remains desirable given the large scaling factor. If quadrupling is used, it is best combined with sharp Image downscaling such as SSIM or Bicubic150.

Medium:
Chroma: NGU Sharp (medium)
Downscaling: SSIM 1D 100% + AR + LL
Image upscaling: Off
Image doubling: NGU Sharp
<-- Luma doubling: medium
<-- Luma quadrupling: let madVR decide (direct quadruple - NGU Sharp (med))
<-- Chroma: normal (Bicubic60 + AR)
<-- Doubling: let madVR decide (scaling factor 1.2x (or bigger))
<-- Quadrupling: let madVR decide (scaling factor 2.4x (or bigger))
<-- Upscaling algo: let madVR decide (Bicubic60 + AR)
<-- Downscaling algo: let madVR decide (Bicubic150 + AR + LL)
Upscaling refinement: Off
Artifact removal - Debanding: Medium/High
Artifact removal - Deringing: Off
Image enhancements: Off
Dithering: Ordered

High:
Chroma: NGU Sharp (high)
Downscaling: SSIM 2D 100% + AR + LL
Image upscaling: Off
Image doubling: NGU Sharp
<-- Luma doubling: very high
<-- Luma quadrupling: let madVR decide (direct quadruple - NGU Sharp (very high))
<-- Chroma: let madVR decide (NGU medium)
<-- Doubling: let madVR decide (scaling factor 1.2x (or bigger))
<-- Quadrupling: let madVR decide (scaling factor 2.4x (or bigger))
<-- Upscaling algo: let madVR decide (Jinc3 + AR)
<-- Downscaling algo: let madVR decide (SSIM 1D 100% + AR + LL)
Upscaling refinement: Off
Artifact removal - Debanding: Medium/High
Artifact removal - Deringing: Off
Image enhancements: Off
Dithering: Error Diffusion 2
Profile: "SD"

SD -> 2160p
640 x 480 -> 3840 x 2160
Increase in pixels: 27x
Scaling factor: 4.5x

The final resize, SD to 2160p, is a monster (4.5x!). This is perhaps the only scenario where image quadrupling is not only useful but necessary to maintain the integrity of the original image. The image is upscaled 4x by image doubling and the remaining 0.5x by the Upscaling algo. Again, if pushed for resources, other settings should be accommodated around image doubling, particularly Dithering and Chroma upscaling.

Medium:
Chroma: NGU Sharp (medium)
Downscaling: SSIM 1D 100% + AR + LL
Image upscaling: Off
Image doubling: NGU Sharp
<-- Luma doubling: medium
<-- Luma quadrupling: let madVR decide (direct quadruple - NGU Sharp (med))
<-- Chroma: normal (Bicubic60 + AR)
<-- Doubling: let madVR decide (scaling factor 1.2x (or bigger))
<-- Quadrupling: let madVR decide (scaling factor 2.4x (or bigger))
<-- Upscaling algo: let madVR decide (Bicubic60 + AR)
<-- Downscaling algo: let madVR decide (Bicubic150 + AR + LL)
Upscaling refinement: Off
Artifact removal - Debanding: Medium/High
Artifact removal - Deringing: Off
Image enhancements: Off
Dithering: Ordered

High:
Chroma: NGU Sharp (high)
Downscaling: SSIM 2D 100% + AR + LL
Image upscaling: Off
Image doubling: NGU Sharp
<-- Luma doubling: very high
<-- Luma quadrupling: let madVR decide (direct quadruple - NGU Sharp (very high))
<-- Chroma: let madVR decide (NGU medium)
<-- Doubling: let madVR decide (scaling factor 1.2x (or bigger))
<-- Quadrupling: let madVR decide (scaling factor 2.4x (or bigger))
<-- Upscaling algo: let madVR decide (Jinc3 + AR)
<-- Downscaling algo: let madVR decide (SSIM 1D 100% + AR + LL)
Upscaling refinement: Off
Artifact removal - Debanding: Medium/High
Artifact removal - Deringing: Off
Image enhancements: Off
Dithering: Error Diffusion 2


if (srcWidth > 1920) "2160p"
else if (srcWidth <= 1920) and (srcHeight > 1080) "2160p"
else if (srcWidth > 1280) and (srcWidth <= 1920) "1080p"
else if (srcWidth <= 1280) and ((srcHeight > 720) and (srcHeight <= 1080)) "1080p"
else if (srcWidth > 960) and (srcWidth <= 1280) "720p"
else if (srcWidth <= 960) and ((srcHeight > 540) and (srcHeight <= 720)) "720p"
else if (srcWidth <= 960) and (srcHeight <= 540) "SD"

hifiman

#10132
Vanochtend uitgebreid getest met Madvr. Ik ben nu in elk geval zover dat 1080P upscalen naar 2160P goed werkt.

4K afspelen gaat "redelijk" maar blijf dropped frames houden. Dus toen toch maar eens CPU belasting gebleken, wat blijkt: alle 8 cores gaan naar 100% en de GPU naar 96%  :nopompom: Dit ondanks het feit dat in kodi hardware decoding aanstaat. Na wat gegoogle trek ik de voorlopige conclusie dat ik genoodzaakt ben te gaan upgraden naar kodi 17 en een gepatchede versie van dsplayer. Anyway, dat betekent dat het 4K verhaal nog een lang staartje gaat krijgen van alles opnieuw installeren, configureren, Madvr configs testen en meten (CPU/GPU belasting) en finetunen, ik zie dit wel enige weken gaan duren. Afijn zo blijven we van de straat. In elk geval kan ik uiteraard gewoon prima 1080P blijven kijken tot die tijd ;-)

Kjelt

De 1080ti's zijn binnenkort te koop  ;)
maar wel bizar dat het afspelen van deze cotent meer processingpower zou kosten dan 4k native games renderen, ergens klopt er iets niet  ???

eduard

Heb je ook wel eens buiten kodi om naar 4k gekeken. Ik heb geen idee of media speler classic 4k ondersteund. Maar ik ben zelf nog steeds erg tevreden met klm codec mega met media player classic. Misschien vergt dat minder cpu en gpu.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk


riwi

#10135
Citaat van: Kjelt op april  2, 2017, 13:17:02
maar wel bizar dat het afspelen van deze cotent meer processingpower zou kosten dan 4k native games renderen, ergens klopt er iets niet  ???

Veel 4k clips en films zijn in H.265/HEVC. Dat kost gewoon veel meer CPU power dan H.264/AVC.  De games renderen door hw functies van de videokaart aan te roepen. Maar ik had eigenlijk wel verwacht dat de Nvidia GPU 1070 de gehele HEVC decoding zou kunnen doen. Mogelijk gebruikt MadVR de HEVC hw decoding functie van de 1070 niet?

Doen clips op basis van H.264/AVC het wel?
Citaat
Feature Set F
Introduced dedicated HEVC Main (8-bit) & Main 10 (10-bit) and VP9 hardware decoding video decoding up to 4096 × 2304 pixels resolution.
GeForce GTX 750 SE, GTX 950, GTX 960

Feature Set G
Introduced dedicated hardware video decoding of HEVC Main 12 (12-bit) up to 4096 × 2304 pixels resolution.

Feature Set H are capable of hardware-accelerated decoding of 8192x8192 (8k resolution) H.265/HEVC video streams
GeForce GTX 1070, GTX 1080, GeForce GTX 1060, NVIDIA TITAN XP, GeForce GTX 1050, GTX 1050 Ti

hifiman

#10136
Citaat van: riwi op april  2, 2017, 19:01:20
Veel 4k clips en films zijn in H.265/HEVC. Dat kost gewoon veel meer CPU power dan H.264/AVC.  De games renderen door hw functies van de videokaart aan te roepen. Maar ik had eigenlijk wel verwacht dat de Nvidia GPU 1070 de gehele HEVC decoding zou kunnen doen. Mogelijk gebruikt MadVR de HEVC hw decoding functie van de 1070 niet?

Doen clips op basis van H.264/AVC het wel?
Om de een of andere reden schijnt kodi/dsplayer 16.1 de hevc decoding in software te doen, ondanks de instelling dit door de GPU te laten afhandelen. Vandaar dus dat ik kodi/dsplayer ga upgraden en dat betekent weer een schone installatie van alles en een tijdje tweaken, finetunen en testen. H264 doet het prima, maar ook dat doet tie in software, verschil is alleen dat de CPU dat makkelijk trekt.

Komt wel goed, maar gaat alleen meer tijd kosten dan ik dacht.

hifiman

Citaat van: Kjelt op april  2, 2017, 13:17:02
De 1080ti's zijn binnenkort te koop  ;)
maar wel bizar dat het afspelen van deze cotent meer processingpower zou kosten dan 4k native games renderen, ergens klopt er iets niet  ???
De conclusie dat er iets niet klopt is dan ook geheel juist ;-)

hifiman

Citaat van: eduard op april  2, 2017, 13:55:04
Heb je ook wel eens buiten kodi om naar 4k gekeken. Ik heb geen idee of media speler classic 4k ondersteund. Maar ik ben zelf nog steeds erg tevreden met klm codec mega met media player classic. Misschien vergt dat minder cpu en gpu.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Nope, maar ik wil het graag bij kodi houden i.v.m. interface en irule bediening.

reza

UHD speler kopen? Is dat geen optie, dat lijkt me gewoon plug and play...
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman

Citaat van: reza op april  3, 2017, 09:17:01
UHD speler kopen? Is dat geen optie, dat lijkt me gewoon plug and play...
Ik haat plug & play  :crazy:  ;) :angel:

reza

Hahaha, ik had al zo,n voorgevoel. :threadclosed:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

MLCinema

Dat rommelen is toch gewoon onderdeel van de hobby?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |


reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman

#10145
Vandaag is het 3 weken geleden dat ik de JVC X5000 projector heb aangeschaft en hoe bizar het ook klinkt, de afgelopen 3 weken ben ik bijna elk vrij uur bezig geweest met twijfelen (X5000 vs X500), calibreren, meten , testen, 4K bekabeling aanleggen van de ene kant van de kamer naar de andere kant, htpc upgraden en een A4tje vol met PC issues  cq 4K configuratie uit te zoeken en op te lossen. Nu dus weer tijd en ruimte om lekker film te gaan kijken en om mijn ervaringen en bevindingen op htforum te posten.

Bij deze spoel ik dus even 3 weken terug in de tijd en hier dus wat foto's van de nieuwe aanwinst (weinig verschil aan te zien met de X500 maar dat mag de pret niet drukken)  :pompom:

hifiman

#10146
Na heel veel testen (meten en kritisch kijken) ben ik tot de conclusie gekomen dat ik voorlopig toch in 1080P blijf kijken. Ik heb hiervoor de volgende redenen:

1. De nvidia videokaart driver ziet de X5000 als een native 1080P display (hetgeen ook zo is), dat betekent in de praktijk dat ik weliswaar een 4K resolutie kan kiezen maar dat bij elk klein probleempje met het afspelen van een file windows vanzelf weer terugschakelt naar 1080P resolutie. Dat vind ik zo irritant en onpraktisch dat dit alleen al genoeg reden zou zijn om geen 4K resolutie te draaien. Wellicht is dit ooit op te lossen in de toekomst met een HD Fury kastje ertussen. Wel draai ik altijd met e-shift aan, ik vind dit op de X5000 een significante verbetering zonder nadelen, ook met 1080P materiaal.

2. Los van het bovenstaande punt kom ik tot de conlusie dat 4K output weliswaar scherper is maar tevens een onrustiger plaatje geeft. Dit is al goed te zien met het windows buro blad (dus nog zonder een film af te spelen). Op zich is dit niet zo raar, de JVC is immers geen native 4K projector. Echter ik sluit ook iet uit dat het iets te maken heeft met de HDMI extender (over UTP) die ik gebruik, alhoewel die losless zou moeten zijn volgens de specs. Dit is een punt wat ik in de toekomst nog nader wil onderzoeken.

3. Als ik in 4K resolutie draai dan betekent dit dus het upscalen van 1080P materiaal naar 4K. Even los van de issues die ik had met GPU load (MadVR) vind ik dit geen verbetering, wederom een wat onrustiger plaatje, waarschijnlijk gerelateerd aan het vorige punt. Daarentegen vind ik 4K downscalen naar 1080P er wel heel mooi uit zien.

Al met voorlopig dus een HTPC met als basis 1080P output, maar dan WEL met de mogelijkheid om 4K UHD HDR content af te spelen.

hifiman

De mogelijkheid van MadVR om automatisch, op basis van aspect ratio, het beeld in of uit te zoomen is wel heel erg cool en werkt uit de kunst  :headbanging:

hifiman

#10148
MadVR mapped HDR  content (inclusief de color space) netjes naar standaard non-HDR, rekening houden met de maximale licht output van mijn projector.
In de nabije toekomst zal MadVR ook het meezenden van HDR metadata gaan ondersteunen.

hifiman

#10149
Ik gebruik verschillende scaling instellingen die automatisch gekozen worden door MadVR


if (srcWidth > 1920) "2160p"
else if (srcWidth <= 1920) and (srcHeight > 1080) "2160p"
else if (deintFps <= 25) and (srcWidth > 1280) and (srcWidth <= 1920) "1080p24"
else if (deintFps <= 25) and (srcWidth <= 1280) and ((srcHeight > 720) and (srcHeight <= 1080)) "1080p24"
else if (deintFps > 25) and (srcWidth > 1280) and (srcWidth <= 1920) "1080p60"
else if (deintFps > 25) and (srcWidth <= 1280) and ((srcHeight > 720) and (srcHeight <= 1080)) "1080p60"
else if (deintFps <= 25) and (srcWidth > 960) and (srcWidth <= 1280) "720p24"
else if (deintFps <= 25) and (srcWidth <= 960) and ((srcHeight > 540) and (srcHeight <= 720)) "720p24"
else if (deintFps > 25) and (srcWidth > 960) and (srcWidth <= 1280) "720p24"
else if (deintFps > 25) and (srcWidth <= 960) and ((srcHeight > 540) and (srcHeight <= 720)) "720p24"
else if (srcWidth <= 960) and (srcHeight <= 540) "SD"