hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 20 gasten bekijken dit topic.

BMWX6M

Citaat van: Audioloog op november  7, 2016, 09:44:36
Zo lastig is het niet hoor. De x en y as is gewoon amplitude versus frequentie, zoals je gewend bent. De diepte as laat zien (van achter naar voor) hoe lang het duurt voor deze frequentie is uitgestorven in de ruimte.

En wat tracht je? Zo snel mogelijk uitsterven in de ruimte?
Samsung 65" LED TV UE65KS7000, Himedia Q5 Pro, Panasonic DMP-BDT460 blu-ray, Marantz SR5010, Sub Quadral Qube 10 active, 2x Dali Zensor 5, Dali Zensor Vocal, 2x Dali Zensor pico front high en 2x art sound inbouw surround achter.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=159775.0

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

hifiman

Citaat van: BMWX6M op november  7, 2016, 10:00:59
En wat tracht je? Zo snel mogelijk uitsterven in de ruimte?
:blink:

Niet zo snel mogelijk maar wel om minder laag energie op de staande golf frequenties in de ruimte te hebben (ofwel lagere en smallere bergen).

BMWX6M

Samsung 65" LED TV UE65KS7000, Himedia Q5 Pro, Panasonic DMP-BDT460 blu-ray, Marantz SR5010, Sub Quadral Qube 10 active, 2x Dali Zensor 5, Dali Zensor Vocal, 2x Dali Zensor pico front high en 2x art sound inbouw surround achter.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=159775.0

Bas Akkerman

Citaat van: BMWX6M op november  7, 2016, 10:00:59
En wat tracht je? Zo snel mogelijk uitsterven in de ruimte?
En jij dacht nog eens een uitnodiging voor een M&G te krijgen? ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Ejorne

Citaat van: Audioloog op november  7, 2016, 09:43:24
Nou tot 200 Hz dus in elk geval niet...

En ja je hebt wel een punt, immers een andere tweeter deed mijn laag ook strakker klinken.

Ik heb het idee dat ik daar nu al iets zie. Maar het valt bijna geheel buiten beeld. Kun je een berekening maken waarbij er in die regio wat meer in beeld valt? Maar bij 200 zie ik de ene al sneller afvallen. Ik ben wel benieuwd hoe zich dat daar verder gedraagt

BMWX6M

Samsung 65" LED TV UE65KS7000, Himedia Q5 Pro, Panasonic DMP-BDT460 blu-ray, Marantz SR5010, Sub Quadral Qube 10 active, 2x Dali Zensor 5, Dali Zensor Vocal, 2x Dali Zensor pico front high en 2x art sound inbouw surround achter.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=159775.0

hifiman

#9907
Toch nog maar even een nieuwe meting gedaan, ditmaal full range op alleen de stereo speakers. Met en zonder bass traps dus.
De verschillen zijn niet heel groot, maar er is wel wat verschil in de hogere lage frequenties en ook in de amplitude van de +_65 Hz piek.

Kjelt

Ik ben een redelijke leek op akoestiek gebied maar als je die frequentie van 37Hz wilt aanpakken die een golflengte heeft van 9,3 meter (waarschijnlijk een van de lengtes van je woonkamer?) zou je dan niet een wat grotere basstrap nodig hebben, laten we zeggen van de halve golflengte of werkt dat niet zo?

yorkie13

Een tussenoplossing zou een antimodw zijn, die haalt er bv 8 db af.

Met een bastrap kan je dan de resterende decibellen aanpakken van de 37 hz piek in het laag.

RalphH

Maar wellicht moet je voor een volkedig resultaat ook de achterwand meenemen en dan wordt t een flinke of getunede trap. Dsp is in geval van een piek wel handiger.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

BuSpu

Mijn ervaring met basetraps in dat gebied is dat die inderdaad vaak groooooooot zijn. Dus geen schuimblokje of zoiets.

hifiman

Citaat van: Kjelt op november  8, 2016, 09:10:00
Ik ben een redelijke leek op akoestiek gebied maar als je die frequentie van 37Hz wilt aanpakken die een golflengte heeft van 9,3 meter (waarschijnlijk een van de lengtes van je woonkamer?) zou je dan niet een wat grotere basstrap nodig hebben, laten we zeggen van de halve golflengte of werkt dat niet zo?
Ja, dan neem ik er 2 en staat mijn kamer vol  ;D :P Maar ik snap je punt...

hifiman

#9913
Citaat van: RalphH op november  8, 2016, 12:40:55
Maar wellicht moet je voor een volkedig resultaat ook de achterwand meenemen en dan wordt t een flinke of getunede trap. Dsp is in geval van een piek wel handiger.
Ik denk dat je gelijk hebt, vooralsnog hou ik het even zoals het is (ofwel geen akoustische aanpassingen).

hifiman

#9914
Het level matchen van de subs (L gain op 9 uur, R gain op 11 uur) bleek wat teveel van het goede voor de R sub. Gain matching leverde ook niet het gewenste resultaat, de 2e sub levert dan te weinig bijdrage aan het uitdoven van de room modes. Uiteindelijk gesetteld voor L gain op 9 uur en R gain op 10 uur. Dit levert gehoormatig een beter resultaat en de waterfall grafiek ziet er dan ook beter uit. Uiteraard is dit gemeten na opnieuw de anti mode ingeregeld te hebben. 25 Hz boost op on voor een gehoormatig lekkere house curve, dit deed ik in de level match situatie ook al.

Zo dan nu voorlopig even uitgemeten en maar weer eens gewoon film kijken.  :popcorn:

hifiman

#9915
Vandaag had ik wat tijd over dus maar eens een begin gemaakt met mijn nieuwe hobby projectje: een buizenbuffer/voorversterker voor de stereo set boven op basis van de 6H30 buis (net als in de set beneden). Alles zit netjes gemonteerd, behalve de wima condensatoren. Deze komt dan tussen de DAC en de Marantz MA700 monoblokken.

hifiman

En weer een klein stapje verder.  :angel:

hifiman

En gisteren spontaan maar eens een minidsp besteld voor de subwoofers. Het begint toch wat te jeuken om meer te kunnen finetunen zelf, de anti mode 8033C is een prima ding, maar naar smaak finetunen is er niet bij.

Sailor Jan

Citaat van: Audioloog op december 10, 2016, 10:36:12
En gisteren spontaan maar eens een minidsp besteld voor de subwoofers. Het begint toch wat te jeuken om meer te kunnen finetunen zelf, de anti mode 8033C is een prima ding, maar naar smaak finetunen is er niet bij.

Goed bezig!

Heb je de normale of HD versie? Waar heb je hem besteld?

Ik had de HD versie deze week bijna besteld maar helaas even onvoorziene kosten waardoor dit even moet wachten.
Wees lief voor jezelf

Maikel_audionerd

Citaat van: Audioloog op december  3, 2016, 17:09:49
Vandaag had ik wat tijd over dus maar eens een begin gemaakt met mijn nieuwe hobby projectje: een buizenbuffer/voorversterker voor de stereo set boven op basis van de 6H30 buis (net als in de set beneden). Alles zit netjes gemonteerd, behalve de wima condensatoren. Deze komt dan tussen de DAC en de Marantz MA700 monoblokken.
Ziet er netjes uit.
Alleen een vraag; zit de linkerbuis niet erg dicht op die condensator?
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

hifiman

Citaat van: Maikel_audionerd op december 10, 2016, 12:47:48
Ziet er netjes uit.
Alleen een vraag; zit de linkerbuis niet erg dicht op die condensator?
Als je die elco bedoeld: nee dat is optisch gezichtsbedrog op de foto. En als je de wima bedoeld: nee want die had ik gewoon even los in het kastje gelegd voor de foto en hebben nog geen vaste plek  :tounge:

hifiman

Citaat van: Sailor Jan op december 10, 2016, 11:04:43
Goed bezig!

Heb je de normale of HD versie? Waar heb je hem besteld?

Ik had de HD versie deze week bijna besteld maar helaas even onvoorziene kosten waardoor dit even moet wachten.
De normale, de HD versie lijkt mij zowiezo wat overkill voor een sub die van 20-200 Hz loopt. Ik heb hem besteld op minidsp.nl

Sailor Jan

Citaat van: Audioloog op december 10, 2016, 16:29:05
De normale, de HD versie lijkt mij zowiezo wat overkill voor een sub die van 20-200 Hz loopt. Ik heb hem besteld op minidsp.nl

De HD is inderdaad een overkill voor sub, maar ik overweeg hem wel vanwege de mogelijkheid tot Dirac. Om eventueel daar nog mee te experimenteren(kost natuurlijk wel aardig wat extra.
Wees lief voor jezelf

hifiman

Citaat van: Sailor Jan op december 10, 2016, 20:17:01
De HD is inderdaad een overkill voor sub, maar ik overweeg hem wel vanwege de mogelijkheid tot Dirac. Om eventueel daar nog mee te experimenteren(kost natuurlijk wel aardig wat extra.
Leuk speelgoed dat roomcorrectie :-)

Maikel_audionerd

Citaat van: Audioloog op december 10, 2016, 13:21:19
Als je die elco bedoeld: nee dat is optisch gezichtsbedrog op de foto. En als je de wima bedoeld: nee want die had ik gewoon even los in het kastje gelegd voor de foto en hebben nog geen vaste plek  :tounge:
Elco bedoelde ik inderdaad. Goed dat ie wat verder weg zit. Succes met bouwen
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0