hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 21 gasten bekijken dit topic.

hifiman

#9575
Citaat van: williams op februari 27, 2016, 07:51:40
Ga je op termijn toch nog op zoek naar een ander doek of laat je het zo ?
Voorlopig even niet, maar zeg nooit nooit :P

)p(

Citaat van: Audioloog op februari 26, 2016, 20:16:57
Doen we William  :pompom:

Ik zit net een uurtje te kijken en het is zeker een verbetering in de filmbelevimg. Het reflecteren van het doek valt bij nader inzien wel mee , zat er in het begin wat teveel op te focussen, maar als je gewoon film kijkt dan valt het nauwelijks op.

Een zwart plafond zal het altijd iets oplichten. Is bij mij ook zo, maar na een paar dagen zag ik het niet meer.

hifiman

Citaat van: )p( op februari 27, 2016, 10:55:20
Een zwart plafond zal het altijd iets oplichten. Is bij mij ook zo, maar na een paar dagen zag ik het niet meer.
Thanks voor het delen van jouw ervaring, ik zag het ook niet meer toen ik eenmaal in de film zat ipv naar het doek te staren, dus ik denk dat ik het lekker zo ga laten  ;D

Kjelt

Je hebt zeker >95% winst tov je oude situatie, om nou voor die extra paar procent weer een ander doek te kopen gaat wel ver.
Zoals je het zelf nu ook ervaart na de installatie van nieuwe items ben je altijd superkritisch en technisch aan het kijken/luisteren, als je eenmaal lekker aan het genieten bent valt het allemaal niet meer zo op.

hifiman

Citaat van: Kjelt op februari 27, 2016, 15:10:37
Je hebt zeker >95% winst tov je oude situatie, om nou voor die extra paar procent weer een ander doek te kopen gaat wel ver.
Zoals je het zelf nu ook ervaart na de installatie van nieuwe items ben je altijd superkritisch en technisch aan het kijken/luisteren, als je eenmaal lekker aan het genieten bent valt het allemaal niet meer zo op.
Klopt helemaal Wicher  :popcorn:

hifiman

#9580
Ondertussen ben ik van Smooth Video Project afgestapt. Ja ik vind het vloeiende super mooi en prettig om naar te kijken, maar ik kan maar niet wennen aan de artefacten die het onvermijdelijk met zich meebrengt. Ik kijk dus weer gewoon op 24p, maar dan wel met de frame interpolatie van de projector op standje low. Voor mij is dit uiteindelijk het compromis waar ik het beste mee kan leven  :popcorn:

Heb ik dan voor niets een HTPC in elkaar gezet? Nee hoor, ik ben nog wat verder aan het stoeien geweest met MadVR en de beeldkwaliteit is zoveel beter dan van mijn Dune HD Max, ik durf wel te stellen dat mijn htpc zoals tie nu speelt een high end speler is.  :headbanging: Het geluid is ook beter dan van de Dune. En daarnaast zijn de scrapers van kodi super fijn, waardoor het er allemaal gelikt uit ziet en het prettig een filmpje uitzoeken is.   :inlove:

O en het automatisch verticaal stretchen bij cinemascope aspect ratio films (ik kijk met anamorpische lens) is ook super fijn  :worship:

To zover even deze kleine update  :angel:


Kjelt

CitaatHeb ik dan voor niets een HTPC in elkaar gezet? Nee hoor, ik ben nog wat verder aan het stoeien geweest met MadVR en de beeldkwaliteit is zoveel beter dan van mijn Dune HD Max, ik durf wel te stellen dat mijn htpc zoals tie nu speelt een high end speler is.
Ja zag er inderdaad stukken beter uit, een mooie upgrade  :thumbs-up:

hifiman

Citaat van: Kjelt op maart 25, 2016, 17:37:39
Ja zag er inderdaad stukken beter uit, een mooie upgrade  :thumbs-up:
En dus nog een flinke stap gemaakt sinds de M&G  :pompom: William komt het komende donderdag even beoordelen  :popcorn: :coffee:  ;D ;)

hifiman

#9583
En weer verder gegaan met mijn zelfbouw DAC :-) Inderdaad, boren met een plankje eronder gaat stukken beter  :headbanging:

Harry HT

Hi Audioloog,

Je htpc klinkt zeker niet verkeerd, was duidelijk mooier dan de Dune. Het beeld is idd ook mooier dan van de Dune. ik wil ooit ook kodi en madvr, echt mooi zo.

Je nieuwe JVC zet een mooi plaatje neer, mooi zwart ook. Goede aankoop !

Jammer dat je SVR niet zo hebt kunnen tunen dat het een blijvertje is. Maar met een triller of art house film kun je het toch gewoon weer gebruiken?

Mooi zo die dac  O0

Vrolijk pasen

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

bmateijsen

Als je toch zo lekker aan het dhz'en bent... waarom niet een lift maken voor de TV en het scherm op de hoogte van de kast brengen. Zal zoveel lekkerder film kijken zijn! ;)

hifiman

Citaat van: Harry HT op maart 26, 2016, 13:05:49
Hi Audioloog,

Je htpc klinkt zeker niet verkeerd, was duidelijk mooier dan de Dune. Het beeld is idd ook mooier dan van de Dune. ik wil ooit ook kodi en madvr, echt mooi zo.

Je nieuwe JVC zet een mooi plaatje neer, mooi zwart ook. Goede aankoop !

Jammer dat je SVR niet zo hebt kunnen tunen dat het een blijvertje is. Maar met een triller of art house film kun je het toch gewoon weer gebruiken?

Mooi zo die dac  O0

Vrolijk pasen

Harry
Dank je Harry en jij ook een vrolijk pasen!  :pompom:

Je hebt gelijk , SVP alleen bij bepaalde films gebruiken zou een optie zijn, als dit middels een knopje in irule kon zou ik dat ook zeker doen, echter ik moet nu teveel settings daarvoor handmatig aanpassen met muis en keyboard.

Kodi + MadVR (zonder SVP) is trouwens goed te doen hoor, 1x alles instellen en draaien maar :-)

hifiman

#9587
Citaat van: bmateijsen op maart 26, 2016, 14:18:44
Als je toch zo lekker aan het dhz'en bent... waarom niet een lift maken voor de TV en het scherm op de hoogte van de kast brengen. Zal zoveel lekkerder film kijken zijn! ;)
Op zich idee een 10 Bjorn, heb er zelf ook al vaker aan gedacht, maar even los van hoe het dan precies met die lift zou moeten en de kosten daarvan: het scherm verplaatsen is iets waar ik enorm tegenop zie, een megaklus, waarbij er vele gaten en waarschijnlijk verkleuringen in muurverf achter zouden blijven. Dat weer netjes krijgen vereisr de hele woonkamer opnieuw (of in elk geval 1 hele wand) opnieuw verfen  en dat zie ik vooralsnog even niet zitten allemaal.

hifiman

#9588
En dan kan het opeens hard gaan  8)

Signalen direkt vanaf de DAC chip. Nu nog de DHZ analoge stage bouwen, dat doe ik op basis van OPA627 opamps met DC gekoppelde output.

BuSpu

Iets zegt me dat je weet wat je aan het doen bent  ;)

Kjelt


hifiman

Thanks heren. Een beetje als de "likes" op facebook  ;D

kermit


Audiofiel

Citaat van: Harry HT op maart 26, 2016, 13:05:49
Je nieuwe JVC zet een mooi plaatje neer, mooi zwart ook. Goede aankoop !

Daar wil ik graag bij aansluiten. Afgelopen vrijdag weer eens bij Ronald wezen kijken en ik was onder de indruk van het plaatje dat deze JVC neerzet. Een hoop meer ervaren contrast en een hoop light output. Veel beter dan mijn 'HD100'. Echt een mooie upgrade.

Ook het zwarte doek aan het plafond was een aanwinst. Het ziet er wel even wat raar uit, maar het beeld wordt er echt veel beter van. En op deze manier is het ook verwijderbaar. Mooi!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman


hifiman

Geinspireerd door een foto van het binnenwerk van de Symphonic Line RG10 MK4 Reference HD Master versie besloot ik de capaciteit van de elco's in de voeding van de eindtrap van mijn Symphonic Line RG9 MK4 te verdubbelen om te kijken of (net als in de recensies van de genoemde RG10) het laag een stuk beter zou worden.

Ik besloot te gaan voor 2 goede Low ESR  Philips Elco's die samen ongeveer dezelfde waarde hebben als de 4 elco' s op de print van de eindtrap. Dure grap trouwens: 50 euro per stuk :P


hifiman

#9596
Wat er vervolgens met het geluid gebeurde was ik op zijn zachts gezegd verbaasd over.... Wat ik verwacht had was of een beter strakker laag of een baat het niet dan schaad het niet gevalletje.

In werkelijkheid klonk het compleet anders, veel ruimtelijker maar tegelijk zonder kleur op de instrumenten, wel ruimtelijk maar verlies van veel informatie. Lastig te omschrijven maar onder de streep klonk het gewoon slecht.  :nopompom:

Nu had ik de nieuwe elco's er natuurlijk weer gewoon uit kunnen halen, maar ik realiseerde mij ook dat de versterker ondertussen al 11 jaar oud is. Ik heb de nieuwe elco's laten zitten en juist de originele verwijderd! En voila: muziek!!!!  :pompom:
Daar was weer die extra ruimtelijkheid maar nu met behoud van muzikaliteit en balans in het totaal. Dit was echt een verbetering.

Conclusie: de oude elco' s waren blijkbaar aan vervanging toe, meer capaciteit is niet altijd beter en het mixen van verschillende merken elco's is waarschijnlijk achteraf gezien ook geen heel goed idee geweest.

Anyway, alhoewel de insteek anders was, dus toch een flinke verbetering bereikt, waar blij mee ben!  :inlove:

PS. Ben vergeten een nieuwe foto te maken van de uiteindelijke nieuwe situatie.

Met dank aan Scrutinizer voor de hulp en de goede adviezen!   :thumbs-up:

Kjelt

Interessante ervaring Ronald.
De oude elcos stonden die zo warm dan? Heb je ze nog nagemeten op ESR?
De nieuwe zijn Philips elco,s? Die zijn toch ook al wat jaartjes oud dan ?
Heb je ze eerst gereformeerd?
En ga je op de plek van de originele elco,s wellcht nog enkele kleinere plaatsen?

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op april  3, 2016, 00:47:15
meer capaciteit is niet altijd beter

Dat is met dit experiment niet aangetoond. Dan had je meer van precies hetzelfde moeten toevoegen. ;)

Citaathet mixen van verschillende merken elco's is waarschijnlijk achteraf gezien ook geen heel goed idee geweest.

Ligt dat vooral aan de kwaliteit van de oude elco's of aan de ouderdom er van?

Waarom de keuze voor deze grote elco's? Normaal zijn grote elco's trager en daarom kan eenzelfde capaciteit met meer kleine elco's een verbetering leveren. Veel high end merken gebruiken daarom bijvoorbeeld liever 16 elco's van 4700uF dan 4 elco's van 20.000uF.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Nee die stonden op zich niet warm.... ESR 1.0, 1.5, 0.2 en 0.3 respectievelijk (volgens mijn goedkope metertje). De nieuwe kon ik helaas niet meten (hogere capaciteit).

De nieuwe zijn van BC, produktiedatum ergens in 2012.

Ja ik heb ze netjes eerst geformeerd op een regelbare voeding.

Op de plek van de oude zitten nu wima folie condensatoren, tevens de draden qua lengte nog kunnen halveren (nu gemonteerd aan bovenzijde print).

Deze ervaring toont voor mij persoonlijk in elk geval aan hoeveel invloed de voeding van een versterker op de klank kan hebben.