hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Klinkt goed Wicher, leuk project! Alleen hoe kom je dan aan de software? Zelf schrijven?

Tsja, daar heb je een punt! Een alternatief kan zijn een DAC boardje kopen en zelf de analoge stage maken of zoiets.

Gisteren de Hifiberry DAC+ binnen gekregen maar kreeg er zo snel geen geluid uit, to be continued  :turn:

Citaat van: Kjelt op november  3, 2014, 11:17:37
Hey Audioloog,
ik zat ook aan zo'n project te denken maar dan niet met een Raspberry maar een eigen Arm microcontroller die via UDP de audiopackets binnenkrijgt, dan buffert in SRAM en met een hoge precisie klok (van Tent bv) via I2S naar buiten stuurt.
Een eigen DAC bouwen zal ik zelf niet aan beginnen  :nowink: , om dat goed te krijgen ontkom je niet aan een 4 layer pcb met goed gescheiden ground en voedingsplanes, zeer veel ervaring op het grensgebied tussen analoog en digitaal en ontkoppelingen etc. etc. Er zijn maar weinig mensen in deze wereld die dat echt goed beheersen. Ik zou dan zelf liever een dedicated DAC (evt. met vv) aanschaffen die een I2S ingang heeft.

Kjelt

Citaat van: Audioloog op november  5, 2014, 09:37:28
Klinkt goed Wicher, leuk project! Alleen hoe kom je dan aan de software? Zelf schrijven?
Die is er ook in het opensource domein, zoals LWIP Light Weight IP een IP stack voor microcontrollers.
Maar als ik er over nadenk is een raspberry pi wel veel sneller en handiger voor dit soort zaken. Zolang je in het digitale domein blijft kun je makkelijk het hele IP gebeuren door de RPi af laten handelen en deze de data in een externe dual port SRAM laten inklokken en dan dedicated hardware met speciale precisie klok de data eruit laten klokken. Enigste waar ik dan mee zit is dat dit heel gemakkelijk te doen is voor 1 bitrate maar als je er verscheidene wilt ondersteunen zul je of een hogere klok moeten gaan delen of meerdere klokken kunnen schakelen.

hifiman

Dus ook aan de raspberry? :-)

Wat de klokken betreft, een andere oplossing is wellicht alles softwarematig (sox) automatisch upsamplen op de raspberry naar 24/192. Dan hou je maar 1 klok  :P

Kjelt

Citaat van: Audioloog op november  6, 2014, 10:20:18
Wat de klokken betreft, een andere oplossing is wellicht alles softwarematig (sox) automatisch upsamplen op de raspberry naar 24/192. Dan hou je maar 1 klok  :P
Uh ja maar zit je wel met upsampling of daar de kwaliteit gelijk blijft is weer een ander punt van discussie.
Ach Ronald, ik heb voorlopig weinig tijd, er zit een sidegrade van mijn ht aan te komen op audio surround gebied laat ik me daar eerst eens op focussen.
Ik kijk meer films dan dat ik dedicated nog stereo luister dus prioriteiten..... ik ga nu even je avonturen volgen met de pi  ;)

hifiman

Citaat van: Kjelt op november  6, 2014, 10:30:22
Uh ja maar zit je wel met upsampling of daar de kwaliteit gelijk blijft is weer een ander punt van discussie.
Ach Ronald, ik heb voorlopig weinig tijd, er zit een sidegrade van mijn ht aan te komen op audio surround gebied laat ik me daar eerst eens op focussen.
Ik kijk meer films dan dat ik dedicated nog stereo luister dus prioriteiten..... ik ga nu even je avonturen volgen met de pi  ;)
Herkenbaar Wicher, vrije tijd is schaars en dus kostbaar en dan wordt het al snel keuzes maken...  :police:




hifiman

Ondertussen heb ik de Wima MKP condensatoren weer teruggezet in de versterker (dus zonder MKC parallel). Het was weer thuiskomen!  :sadlike:  ;) ;D De MKC's klonken zeker niet verkeerd maar op deze plek in mijn versterker is de MKP duidelijk de winnaar. Ik ben nu wel uit-geexperimenteerd met het uitproberen van condensatoren op deze plek in de schakeling. De MKP roep ik bij deze uit tot de winnaar  :pompom:  ;) Ik blijf er vanaf nu lekker vanaf en ga weer muziek luisteren  :inlove:

hifiman

Het heeft even geduurd voor ik zover was (druk druk met andere dingen) maar ondertussen staat de raspberry pi i.c.m. hifiberry dac te spelen als standalone logitechmediaserver/squeezebox. Ik ga nu eerst even wat rommelen met de software (automount USB stick, wifi i.p.v. bedraad netwerk, dat soort dingetjes) en ook kijken hoe het bevalt (performance/stabiliteit) alvorens ik met de hardware (i2s -> andere DAC cq DIY DAC) ga experimenteren.

To be continued  :notify:

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman


Kjelt

Er is nu trouwens een Raspberry A+ aangekondigd voor €20.- 5,5x6cm en deze heeft betere ontkoppelde voeding voor onboard audio (maar die wil je toch niet gebruiken).

hifiman

Citaat van: Kjelt op november 11, 2014, 12:26:28
Er is nu trouwens een Raspberry A+ aangekondigd voor €20.- 5,5x6cm en deze heeft betere ontkoppelde voeding voor onboard audio (maar die wil je toch niet gebruiken).
Das geen geld! Maar wel slechts 256 MB RAM ipv 512 MB. Alleen al om die reden zal ik persoonlijk altijd voor de B modellen gaan...

Kjelt

Ja dat is een goede reden. Ik vind zelf de kleine afmetingen ook wel belangrijk als je hem ergens in wilt bouwen.

hifiman

Citaat van: Kjelt op november 12, 2014, 12:21:08
Ja dat is een goede reden. Ik vind zelf de kleine afmetingen ook wel belangrijk als je hem ergens in wilt bouwen.
Dat is waar, uiteindelijk zal het de toepassing zijn die bepaald welke je kiest..   :happy:

hifiman

Zojuist heb ik die boardje besteld om eens lekker te experimenteren in combinatie met de raspberry pi. De bedoeling is om geen spdif maar i2s te gebruiken, alhoewel dit wel eens heel lastig zal kunnen worden gezien het ontbreken van het MCLK signaal op de I2S bus van de raspberry... De analoge output stage wil ik ook anders doen (geen ne5532 opamps). Het boardje komt met de chippies erop gesoldeerd en de rest van de componenten los, dat maakt het makkelijk om lekker zelf te klooien :P

De keuze voor AK4396 heb ik gemaakt omdat ik nu ook met een AK4396 DAC speel (logitech transporter) met een eigen analoge stage erachter. Dit bevalt zo goed qua klank dat ik ervoor gekozen heb deze dac chip als uitgangspunt te nemen. Daarnaast kan ik dan "eerlijk" vergelijken hoe de eigengemaakte oplossing op basis van de pi straks presteert t.o.v. de gemodde transporter.


hifiman

Wellicht een buizen trapje (bewust zonder filtering) als analoge output achter de AK4396 :-)

hifiman

De raspberry pi projectjes staan even in de ijskast, ik wacht op wat onderdelen en ben ondertussen aan het bedenken wat ik er nu precies mee wil :P

To be continued!!  :headbanging:

williams

Ik ga je Tannoy project natuurlijk volgen .
Veel sucses .

Williams
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

hifiman

Maar..... er is een ander projectje op mijn pad gekomen.  :pompom:

Voor een heel zacht prijsje heb ik van forumlid Williams een setje Tannoy Saturn S8 speakers overgenomen. De vorige eigenaar van deze speakers heeft er echter nogal wat aan "gemodificeerd" :
1. De basreflexpijpen afgezaagd en de basreflexporten met een plankje hout van binnenuit dicht gelijmd en wel zo dat dit niet meer ongedaan te maken is
2. De woofers niet aangesloten
3. Een eigen filter gebouwd met afwijkende waarden

Verder nog wat voor mij onbegrijpelijke zaken als:
- in de ene speaker extra dempings materiaal, in de andere niet
- filters zijn iets anders in beide speakers (wellicht gemeten en geoptimaliseerd..)

Anway, ik ga de uitdaging aan (vooral omdat ik het leuk vind om te doen) om er wat moois van te maken.


hifiman

Aan de ene kant is het jammer dat de basreflex porten op deze wijze voorgoed dicht gelijmd zijn (er wederom een rond gat in boren en daar weer pijpen in moneteren kan overigens wel natuurlijk), aan de andere kant heb ik in mijn woning alleen maar slechte ervaringen (m.b.t. laagweergave) als het gaat om speakers met basreflex porten. Ik ga er dus een gesloten systeem van maken en om die reden extra dempings materiaal in de kasten toevoegen.

De filters ga ik opnieuw opbouwen op basis van de originele waarden/schema. Het schema was op internet te vinden en de ontbrekende waarden van de 2 spoelen was Tannoy zo vriendelijk om aan mij prijs te geven.

Ik heb ondertussen de speakers helemaal "gestript" en de filters uit elkaar gehaald en de nog bruikbare onderdelen ga ik wederom inzetten, zoals bijv. de Tritec spoelen, welke echter een te hoge waarde hebben (1,5 mH i.p.v. 1 mH) en die ik dus nog ga "afwikkelen".

De ontbrekende 2 spoelen, nieuwe weerstanden heb ik ondertussen in huis gehaald eveneens als vervangen bekabeling om de boel opnieuw netjes aan te sluiten.

Ik ben heel benieuwd hoe ze straks gaan klinken ^_^

Voor de duidelijkheid, dit zijn geen vervangers voor mijn Avalon Avatar speakers, wat ik van plan is om boven in mijn hobby hok een leuk nieuw setje op te bouwen om lekker mee te "klooien".
Ik zal dan waarschijnlijk ook de filters voor deze speakers in eerste instantie extern maken zodat ik er nog aan kan modificeren indien gewenst.

Audiofiel

He Ronald, als je voor het afwikkelen hulp nodig hebt... ik heb een LCR-meter daarvoor.

Kunnen we het gezellig combineren met een bezoekje. Is toch al veel te lang geleden! ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op december  4, 2014, 23:50:42
He Ronald, als je voor het afwikkelen hulp nodig hebt... ik heb een LCR-meter daarvoor.

Kunnen we het gezellig combineren met een bezoekje. Is toch al veel te lang geleden! ;)
Hee Arjen!

Ik heb zelf ook een LCR meter, maar dat neemt niet weg dat we een bezoekje kunnen plannen  :coffee:

Audiofiel

Lijkt mij leuk. Misschien kan ik je ook nog een beetje meehelpen met de speakers. Ik heb al veel filter-upgrades gedaan. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op december  5, 2014, 09:26:55
Lijkt mij leuk. Misschien kan ik je ook nog een beetje meehelpen met de speakers. Ik heb al veel filter-upgrades gedaan. ::)
Je kent me toch zeker wel goed genoeg om te weten dat voor we een afspraak hebben ze waarschijnlijk al af zijn he ;)



hifiman

Vanochtend kreeg ik het schema van het cross over filter gemailed van Tannoy, daar was ik wel blij mee want het blijkt dat het schema wat ik gevonden had op het internet niet helemaal klopt (qua waarden van de weerstanden). Wel jammer dat ik net mijn pakketje van speaker & co binnen had, dus nu zojuist alsnog even de andere waarden besteld.

Zojuist de tritec spoelen afgewikkeld en die zijn nu netjes 1 mH.   :angel:

hifiman

Het begint vorm te krijgen  :blush:

Alle opties overwogen en toch gekozen voor een intern filter. Ik weet het, de plek voor de spoelen is niet ideaal, maar dat waren alle andere (betaalbare) opties ook niet.. Overigens zitten ze (op de foto niet goed te zien) nog vrij ver dan de drivers af (helemaal achterin de kast en geborgd met een schroefje) en ze staan in elk geval in een hoek van 90 graden op de luidspreker spreek spoelen.