hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: celerontje op september 20, 2010, 21:54:33
Alleen waarom nu wel en gaf je het de vorige keer op toen je geen schema's te pakken kon krijgen? ???
Omdat ik nu extra gemotiveerd ben vanwege de nieuw ontstane situatie (alles behalve muziek via de surround receiver) en tevens omdat winst op gaat leven in stereo   8)

En na 1 nachtje slapen had ik het licht (een in theorie goede oplossing) gezien  ;)

celerontje

Kan je alvast verklappen wat ongeveer het idee is? (a.k.a. ''het licht'')
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

scrutinizer

Ronald slipt in en uit zelfvertrouwen en moet m.i. gewoon varen op de kennis die hij bezit.
Dan komt alles goed. ;)

Anton.


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op september 21, 2010, 09:13:39
Ronald slipt in en uit zelfvertrouwen en moet m.i. gewoon varen op de kennis die hij bezit.
Dan komt alles goed. ;)

Anton.
Zelfvertrouwen is inderdaad goed, bijleren nog beter (heb van het weekend een boek gekocht over klein (audio) signaalverwerking  :coffee: ).  8) Nu nog de tijd om erin te lezen  :-X

Groetjes,

Ronald

hifiman

Citaat van: celerontje op september 20, 2010, 21:59:04
Kan je alvast verklappen wat ongeveer het idee is? (a.k.a. ''het licht'')
Zal vanavond het schetsje even maken en hier posten  ^-^

Kjelt

Ben benieuwd hoe je het bedacht hebt.
Wat betreft relais, dat klinkt vies vergeet echter niet dat dit in bijna alle versterkers ingebouwd zit als bronkeuze schakelaar, van tokoyoko tot Classe/Krell aan toe.
Het is alleen zaak om zeer goede edelgas gevulde audio/laagsignaal (telefoon) relais te gebruiken.

hifiman

Citaat van: Kjelt op september 21, 2010, 10:53:05
Ben benieuwd hoe je het bedacht hebt.
Wat betreft relais, dat klinkt vies vergeet echter niet dat dit in bijna alle versterkers ingebouwd zit als bronkeuze schakelaar, van tokoyoko tot Classe/Krell aan toe.
Het is alleen zaak om zeer goede edelgas gevulde audio/laagsignaal (telefoon) relais te gebruiken.
Er zitten in mijn versterker overigens reeds relais om de ingangen te schakelen, ik heb een aantal van exact diezelfde relais bijbesteld  :angel: Relais hebben de laagste vervorming in elk geval en introduceren geen Johnson noise  ;) Niks mis met relais an sich dus inderdaad  :thumbs-up:

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op september 21, 2010, 10:35:35
Zelfvertrouwen is inderdaad goed, bijleren nog beter (heb van het weekend een boek gekocht over klein (audio) signaalverwerking  :coffee: ).  8) Nu nog de tijd om erin te lezen  :-X

Groetjes,

Ronald

???

Om een input d.m.v. een relais van zowel sig als aarding te ontdoen?

Je kunt hoogstwaarschijnlijk gewoon het bestaande input relais gebruiken. Dat door deze te de-solderen, uit de print nemen en op de rug terug te monteren.Vervolgens, na het chassisdeel van massa te onderbreken, deze d.m.v. van korte bedrading en tussenkomst van het relais weer te voorzien.
Of wat printbaantjes mutileren natuurlijk. ;D

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op september 21, 2010, 11:08:05
???

Om een input d.m.v. een relais van zowel sig als aarding te ontdoen?

Je kunt hoogstwaarschijnlijk gewoon het bestaande input relais gebruiken. Dat door deze te de-solderen, uit de print nemen en op de rug terug te monteren.Vervolgens, na het chassisdeel van massa te onderbreken, deze d.m.v. van korte bedrading en tussenkomst van het relais weer te voorzien.
Of wat printbaantjes te mutileren natuurlijk. ;D

Anton.


Hoi Anton,

Nee natuurlijk niet, ik was lekker bij Donner aan het kijken en vond het een mega interessant boek dat toevallig ook nog eens aansloot bij waar ik mij bezig ben  :hehe:

Overigens is dat aardverhaal maar 1 van de punten die ik wil uitvoeren, zie ook deze post:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=23357.msg1793616#msg1793616  ;)

Daarnaast in acht nemend jouw idee/voorstel voor het wijzigen van opamps (ivm lagere gain) in de post-volume stage cq eerste buffer stage wijzigen/weglaten te bestuderen op zijn eventuele valkuilen cq welke keuze van opamp per situatie de beste is (voor mezelf bedoel ik dan).  :) Dit alles in acht nemend dat (jouw) praktijkervaring meer waard is dan theorie.  :angel:

Groetjes,

Ronald

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op september 21, 2010, 11:15:40
Hoi Anton,

Nee natuurlijk niet, ik was lekker bij Donner aan het kijken en vond het een mega interessant boek dat toevallig ook nog eens aansloot bij waar ik mij bezig ben  :hehe:

Overigens is dat aardverhaal maar 1 van de punten die ik wil uitvoeren, zie ook deze post:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=23357.msg1793616#msg1793616  ;)

Daarnaast in acht nemend jouw idee/voorstel voor het wijzigen van opamps (ivm lagere gain) in de post-volume stage cq eerste buffer stage wijzigen/weglaten te bestuderen op zijn eventuele valkuilen cq welke keuze van opamp per situatie de beste is (voor mezelf bedoel ik dan).  :) Dit alles in acht nemend dat (jouw) praktijkervaring meer waard is dan theorie.  :angel:

Groetjes,

Ronald

Ah! De beer is los .......

;D

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman


scrutinizer

Citaat van: Audioloog op september 21, 2010, 11:37:49
Je bent toch niet verrast?  :D

Ronald.

Het is altijd aan het individu, Ronald. Een gegeven welke ik respecteer.

De een vindt dat het de glans neemt van het apparaat, de ander ........ ;)

:)

Anton.



Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Davey


celerontje

Or: If it doesn't satisfy Ronald, he'll make it satisfy! ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

scrutinizer

Er is niets kapot. Integendeel, its working like a charm.
De reden voor het waarom van deze zaken zijn strictly functionality:

- het volledig scheiden van de Marantz receiver.
- de ingangsgevoeligheid ( voor moderne producten ) iets te hoog is voor een 'prettig' regel bereik.

En als we de commerciele insteek van fabrikanten en the time that's slipping into the future in acht nemen, er wel wat mooie(re) OpAmps qua specs te verkrijgen zijn.

;)

Anton.  



 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman


B.

Ik wil een foto van je Marantz zien! :D  Ik vind die receiver zo mooi om te zien! :wub: :wub:

hifiman

Citaat van: B. op september 21, 2010, 14:10:54
Ik wil een foto van je Marantz zien! :D  Ik vind die receiver zo mooi om te zien! :wub: :wub:
Er staat eerder in dit topic wel ergens een foto om je aan te verlekkeren  ;)

hifiman

Bij deze even schematisch het idee om een surround input toe te voegen. Boven de huidige situatie (1 kanaal getekend), onder de nieuwe situatie.

Zoals te zien is, is er in de nieuwe situatie nog steeds maar 1 relais in de signaalweg  :hehe: Dit mede dankzij het feit dat ik genoegen ga nemen met 2 inputs, alle andere inputs zullen dus "disabled" worden.

De buffer is voor de aux (surround) input in principe niet nodig omdat de potmeter (volumeregelaar) niet meer in het spel is, voor cd (transporter) blijft de buffer gewoon bestaan. Ik wil nog wel even onderzoeken of dit inderdaad straffeloos opgelost kan worden zonder buffer.

De bedoeling is dan om het relais in rust de cd input te laten doorlaten. Zodra er een 12V signaal op de (nog te creeeren) trigger ingang binnenkomt zal het relais omschakelen naar de aux (surround) input en zo de volumeregeling bypassen.

Of het onderbreken van de massa van de aux (surround) input met hetzelfde relais (de relais in kwestie zijn dubbele wisselschakelaars) of met een tweede gedaan word dient nog even nader bekeken te worden.

Simpel maar doeltreffend  :D

PS. Bovenstaande staat even los van eventuele andere genoemde zaken, gaat puur even om het idee hoe een surround input toe te voegen.

Audiofiel

Ah! Je gaat zelf een SSP-ingang maken. Heel verstandig. O0


Maar hoe ga je dat relais bedienen? Met de afstandsbediening? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

celerontje

Goed lezen! ;D
De Marantzzzzzzzz heeft een 12v trigger, die Ronald op een optocoupler gaat aansluiten welke vervolgens het relais schakelt indien de receiver aanstaat.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op september 21, 2010, 17:48:27
Goed lezen! ;D
De Marantzzzzzzzz heeft een 12v trigger, die Ronald op een optocoupler gaat aansluiten welke vervolgens het relais schakelt indien de receiver aanstaat.
Inderdaad, dus uiteindelijk inderdaad met de afstandsbediening  :D

celerontje

Niet direct, want als je de Marantz zonder AB aanzet werkt het ook! ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Kjelt

Zou je niet een opamp (buffer) achter de potmeter zetten?