hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: Audioloog op maart  1, 2010, 10:40:07
De rare storing die gisteren optrad (zoemend, fluctuerend bijgeluid uit de speakers) is niet meer teruggekeerd nadat ik op een gegeven moment de 220V stekker even uit de transporter had getrokken en weer erin gestoken.
Helaas bleek dit "wishfull thinking"  :( Sinds afgelopen zondag niets dan ellende met de set. Ik ga nu eerst even in "slachtoffer" mode alvorens terug te keren in "oplos" mode  ;)

Afgelopen zondag dus voor het eerst een rare brom in de speakers die er af en toe langzaam in kwam "faden" en een tijdje later er weer langszaam uit verdween. Na het loskoppelen en weer aansluiten van de 220V stekker van de transporter leek dit opgelost. Helaas, sindsdien zijn er meer problemen bij gekomen en het plezier in het luisteren is even compleet verdwenen  :-[ Het lijkt haast wel of de goden denken "hij is nu eindelijk tevreden, tijd om wat ellende te introduceren".  :-X

Ik noem de problemen even op, met nog even de nadruk op het feit dat deze allen sinds afgelopen weekend ontstaan zijn en ik ze daarvoor nooit heb gehad  :notify:

Brom in de speakers
De brom klonk raar en deed me denken aan het multiwave patroon van de PS Audio P500, ik heb ondertussen kunnen vaststellend dat als ik de P500 op sinus instel de brom veranderd in een "normale" 50 Hz brom. Het lastige is dat de brom niet continu aanwezig is, hij komt er soms opeens inzetten om een seconde of 30 later weer te verdwijnen. En dit soms een aantal maal per uur, soms pas weer na uren. Tijdens de brom-momenten probeerde ik zaken uit te sluiten. Zo is al vast komen te staan dat:
- versterker op een andere input, dan is de brom verdwenen
- 220 uit de transporter, dan is de brom verdwenen
- allerlei zaken uit de 220 getrokken, zoals switches en X10 spul, heeft geen invloed
In elk geval is de conclusie dat de brom vanuit de transporter naar de versterker komt, hetgeen verder nog niet zo heel veel zegt over de oorzaak (transporter? P500 ? interlinks? slecht contact ergens?)
Ondertussen weet ik meer, daar kom ik zo op terug.

Dropouts in de muziek
Af en toe valt de muziek even weg voor een aantal seconden, om dan vervolgens weer vrolijk verder te spelen. Ik zie dan de melding "rebuffering". Dit verschijnsel is wel eens eerder opgetreden (1 of 2 maal in een aantal jaren), een reset van een switch was dan de oplossing. Echter, ditmaal bleek dat niet te helpen. Het kan ook aan de pc/software kant liggen. (immers als de cpu 100% bezet is door wat voor oorzaak dan ook, dan treedt dit verschijnsel ook op). Tot nu toe echter niks raars kunnen ontdekken aan pc zijde.

Gespetter
Af en toe hoor ik een spetter uit de speakers komen, klinkt hetzelfde als digitale oversturing maar kan ook een schakelklik zijn van een of ander apparaat in huis of bij de buren. Het lijkt het laatste te zijn, aangezien dit ook voorkomt als de transporter op standby staat.

X10 gedonder
Tegelijkertijd heb ik problemen gekregen met X10. Dat wil zeggen, tijdens het film kijken reageren de 3 X10 dimmers die op licht code 1 staan niet meer betrouwbaar. Ondertussen, na flink troubleshooten heb ik wel een en ander gevonden, ik kom daar straks op terug.




hifiman

Genoeg geklaagd, we gaan in de "oplos" mode  ;)

Toen ik gisteren plots ook nog eens te maken kreeg met een melding op de transporter display dat er sprake was van "overspanning" ben ik maar eens gaan meten op het stopcontact EN op de regenererende uitgangen van de PS Audio P500 Powerplant waar de transporter op aangesloten staat.

Wat blijkt .......     :notify: Ik meet slechts 80 volt AC op de regenererende uitgangen! (de 220 in huis blijkt gewoon plusminus 230V te zijn).

Ik heb de P500 dus direkt losgekoppeld en ben er boven nog eens aan gaan meten. Het rare is dat ik nu niet meer dan 50V meette. T.o.v. de randaarde bleek dit nog wel (bijna) symmetrisch te zijn. Ik heb toen even een 220V 15W gloeilamp op het apparaat aangesloten en inderdaad, het lampje lichte flauw op, hetgeen bevestigde wat ik meette.

Dat is dus duidelijk, de P500 is defect!  >:( Niet leuk, maar wel goed om een oorzaak gevonden te hebben!


hifiman

Uiteraard de transporter en de stereo versterker (welke op de passieve ultimate outlet van de P500 aangesloten stond en dus nog wel 220V aangeleverd kreeg) nu direkt in het lichtnet gestoken zodat ik in elk geval weer muziek kan luisteren. Dat klinkt toch duidelijk een stukje minder zonder de reinigende werking van de P500.  :baaa:

Overigens is het nog een wonder dat de transporter nog goed klonk, cq functioneerde op die lage spanning! Dit ongetwijfeld dankzij zijn schakelende voeding.

Ok, de defecte P500 is uit de vergelijking weggenomen. De brom is nog niet teruggekeerd (alhoewel het wat te vroeg is om harde conclusies te trekken daarover), ik ben er echter voor 99% van overtuigd dat dit veroorzaakt werd door de defecte P500.

Of het wegvallen van de muziek ook is opgelost zal nog moeten blijken (nog amper geluisterd sinds het weghalen van de P500).

De spetters zijn er in elk geval nog, dit zal waarschijnlijk een schakelklik zijn van het een of ander en dient verder te worden onderzocht.

Het X10 probleem blijft, maar ik ben er ondertussen achter dat het alleen optreed als de projector aanstaat! (voorheen echter niet)
Het probleem is op te lossen door de IR->X10 module te verplaatsen naar een stopcontact aan de andere kant van de kamer. Er is maar 1 stopcontact in de huiskamer waar het nu nog goed werkt en dat is raar want dat was nooit. Overigens ligt het niet aan de IR controller, want met de RF controller precies hetzelfde verhaal. Wijzigen van lamp code of huis code blijkt niks uit te maken, ook het onderling wisselen van modules doet het probleem niet verhuizen naar een andere lamp. Raar, raar ,raar!

Tot zover mijn bevindingen, dat X10 laat ik even voor wat het is (niet zo heel boeiend verder), de twee zaken die mij bezig houden zijn of de brom en dropout problemen nu zijn opgelost en of de P500 nog te repareren is.

Wordt vervolgd!  :bored:

Kjelt

Hi Audioloog, natuurlijk is de P500 nog te repareren. Desnoods zelf de halfgeleiders etc. vervangen. Is dat de foto van de P500? De torren zien er geblakerd uit, wellicht als je hem gerepareerd hebt eens voorzien van een extra koellichaam. Staat de P500 bij jou ook niet behoorlijk ingebouwd, hoe zit het met de warmteontwikkeling, kan hij makkelijk zijn warmte afvoeren?

Wat betreft je X10 probleem daar heb ik al drie jaar last van, de dimmer zit bij mij ver van de zender en werkt vlekkeloos als alles uitstaat, ben ik dan aan het draaien (projecteren) dan wil ie zo nu en dan absoluut niet meer reageren. Zeer lastig als de lampen vol branden en je wilt gaan beginnen met kijken.
Dat was een van de redenen dat ik afgestapt ben van X10. Ten eerste vervuil je je netspanning, ten tweede gaat het spul na 2 a 3 jaar kapot (mijn ervaring), en ten derde werkt het dan ook nog eens onbetrouwbaar :'(  .

)p(

Goh ik was helemaal vergeten dat je die ps audio ook nog had...

Ik hoop dat je snel alles weer in orde hebt!  :)

peter

Icarus314

He dat is klote nieuws. Er zijn hier toch wel forumgenoten die hem kunnen repareren?

scrutinizer

Citaat van: Kjelt op maart  4, 2010, 10:45:18
Is dat de foto van de P500? De torren zien er geblakerd uit, wellicht als je hem gerepareerd hebt eens voorzien van een extra koellichaam.


::)

:clapping:

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman


Kjelt


Icarus314

Zie ik nu die zwarte kabeltjes door de kern van een spoeltje lopen? wasda voor flauwekul? :D

hifiman

Het gaat goedkomen met de P500, work in progress  ^-^

hifiman

Met verenigde krachten (en een biertje) lukt alles  :D

JeKa

In ieder geval genoeg suiker bij het "knutselen"!  :popcorn:

hifiman


Kjelt

Waren de elco's gaar? Ik zie dat het 85C versies waren, ga je ze nu vervangen door 105C versies?

hifiman

Citaat van: Kjelt op maart  6, 2010, 23:18:22
Waren de elco's gaar? Ik zie dat het 85C versies waren, ga je ze nu vervangen door 105C versies?

hifiman

Me happy, het speelt weer, en hoe!  :pompom:

celerontje

Sehr gut! :pompom:

Hopelijk zijn die X10 problemen binnenkort verholpen, misschien helpt het om het hele zooitje een tijdje los te koppelen? ???
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

S@m


hifiman

Citaat van: S@m op maart  7, 2010, 06:57:29
Geen koeling meer nodig..???
Scherp opgemerkt!  :)

Ik zal het even toelichten. De ventilator is achterwege gelaten om ruimte te maken voor de 2 joekels van Elco's die de 6 oude vervangen (zelfde waarde in totaal overigens maar een hogere werkspanning, namelijk 160 ipv 100V, dit is wenselijk omdat er daadwerkelijk ook continu 100V op staat). Het enige wat ik aansluit op de regenererende uitgang is de Transporter, welke 15 Wattjes verbruikt.

De temperatuur hou ik even in de gaten, de fan springt normaliter bij 65 graden aan, de temperatuur blijft nu steady op 46 graden (staat voorlopig even continu op het display weergegeven).

Mocht de temperatuur toch hoger gaan worden dan is er het plan/mogelijkheid om de ventilator extern aan/op de achterkant van de kast te monteren op de plek waar de hete lucht normaliter uitkomt. De kans is groot dat ik dit zowiezo ga doen!

Groetjes,

Ronald

hifiman

Ik had zelf al een aantal onderdelen vervangen (kleine elco's, opamps), gistermiddag heeft Anton mij geholpen het apparaat verder te reviseren (grote elco's, gelijkrichter, enz..) zodat het weer functioneel is en weer jaren meekan  :)

Het verschil met en zonder P500 is echt schokkend, ik ben dan ook reuze blij dat deze het weer doet, met dank dus aan Anton  :headbanging:


hifiman

Dan even over de andere problemen.

Het X10 verhaal heb ik "opgelost" door een andere lamp aan en uit te laten gaan tijdens film kijken, dat werkt wel betrouwbaar.  Blijft een beetje een vaag gebeuren dat X10. In elk geval vind ik het prima zo en doe er verder niks meer aan voorlopig.

De dropouts (rebuffering) ben ik ook druk mee geweest de afgelopen dagen. Ik heb (na doorspitten van het slimdevices forum) uiteindelijk de squeezeboxserver cache handmatig geleegd en wat optimalisaties van de database uitgevoerd (meer geheugen toegekend). Sindsdien is dit verschijnsel niet meer opgetreden, ik ga er voorzichtig vanuit dat dit opgelost is.

Het enige wat dan overblijft zijn de "spetters" die af en toe te horen zijn. Vanochtend is het weer flink raak, heb er in een uur nu al zeker 20 gehoord. Het lijkt erop dat dit alleen 's ochtends vroeg gebeurd. Het zal wat meer tijd kosten om te kijken of ik hier een patroon in kan ontdekken (tijdstip, alleen bij transporter?, afhankelijk van stand volume?, enz..). De vrees is dat er iets met de transporter is, aan de andere kant had ik ook al geconstateerd dat als de transporter niet speelt dit ook optreedt. Ik baal natuurlijk dat dit probleem er nog is, echter de vreugde van het weer werken van de P500 overheerst op dit moment even  :pompom:

Wordt vervolgd...

Erik van Voorst (in memoriam)

Ziet er weer betrouwbaar uit...leuk die 2 geluiperige bypassjes... ;D ;)

Je kunt misschien de transporter even uitwisselen tegen die van Anton dan heb je in ieder geval in een ochtend boven water of dat de spettertjes-oorzaak is...

Succes  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Citaat van: Kjelt op maart  4, 2010, 12:17:04
ik mis wat geloof ik?  ???
Het punt was dat de eindtorren op de foto niet zichtbaar zijn (zitten aan de onderkant van de print) en dat de torren aan de bovenkant geen enkel spoor van hitte vertonen. Blijkbaar kwam dat verkeerd over op de foto ofzo. Misschien je beeldscherm eens calibreren  :devil:   ;)

hifiman

Citaat van: Icarus314 op maart  4, 2010, 12:19:29
Zie ik nu die zwarte kabeltjes door de kern van een spoeltje lopen? wasda voor flauwekul? :D
Stroom (en dus bij bekende spanning het vermogen) meet onzin  ;)