hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 21 gasten bekijken dit topic.

)p(

Citaat van: Audioloog op juni 21, 2009, 19:00:14
Nou..., daar zit wel wat in eigenlijk   :inlove:

Alleen het veranderen van je forum naam levert geloof ik tegenwoordig een permanente ban op  :angel:  :o  ;D

peter

celerontje

Precies, en omdat bijna niks meer mag, gaan we een gezamelijke ''niks posten actie'' houden, ben benieuwd hoelang het duurt tot de mods het gezeik terugwillen! :D :D :D :D :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: )p( op juni 21, 2009, 19:03:07
Alleen het veranderen van je forum naam levert geloof ik tegenwoordig een permanente ban op  :angel:  :o  ;D

peter
Als dat van de oude naam is dan kan ik daar mee leven  :P

)p(


Davey

Citaat van: Erik van Voorst op juni 21, 2009, 18:58:54
Ronald het wordt zo langzamerhand tijd voor een Avatar-aanpassing......MEDIALOOG... ;D

Succes.. :popcorn:

;D Die titel zou je zeker niet misstaan.

Citaat van: Audioloog op juni 21, 2009, 15:29:11
Wat voor Disecq probleem dan?? Werkt bij prima hoor  :)

Milo idem overigens  :(. Met de DM geef ik ABCD in wat betreft aantal satellieten. Als ik dan kijk naar de signaalsterkte is dat ok maar bij het ophalen van de zenders vertikt ie het om alles binnen te brengen en dat schijnt een bekend disecqprobleem te zijn in de laatste twee versies van PLI. Bij de originele DM software ging het allemaal vlekkeloos en ik heb me laten vertellen dat Gemini dit probleem ook niet geeft dus die ben ik nu aan het uploaden.

Ik heb even een haat-liefde verhouding momenteel met de DM. Ze zeggen dat wanneer het dan werkt je extra blij bent  :wacko: ;)

hifiman

Verbaast me zeer, ik weet van niks en werkt hier gewoon prima :P

Davey

Misschien de combi met de 800. Upload is net klaar van Gemini en is nu aan het flashen. Ik hou je op de hoogte.

hifiman

Citaat van: Davey op juni 21, 2009, 21:01:24
Misschien de combi met de 800. Upload is net klaar van Gemini en is nu aan het flashen. Ik hou je op de hoogte.
Of misschien even opnieuw alle satellieten scannen ..

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

hifiman

Haha ik zie het ja, speciaal voor audioloog  ;D

Leuk dat je er over begint, ik was al bezig met het regelen van een toongenerator. Heb de afgelopen dagen met mijn EMU0202 USB geluidskaart geexperimenteerd maar ik schrok ervan hoe slecht een sinus uit dat ding eruit ziet, duidelijk een voedings issue overigens (rafelig).

Ik overweeg een Squeezebox in te zetten als toon generator, aan de andere kant is het natuurlijk ook wel lekker om frequenties hoger dan de audioband te kunnen genereren.

S@m

Audioloog, ik zie net het onderschrift "Je bent nooit te oud om domme fouten te maken" direct onder:


Is er een relatie tussen schrift en avatar?

hifiman

Citaat van: S@m op juni 23, 2009, 12:00:35
Audioloog, ik zie net het onderschrift "Je bent nooit te oud om domme fouten te maken" direct onder:


Is er een relatie tussen schrift en avatar?
Ehhhh nee het is niet de bedoeling om daar een verband tussen te leggen  :P

hifiman

De oude AB (Logitech Harmony 885) begon de laatste paar maanden kuren te vertonen, met name de volume knopjes waren "lam" geworden en reageerden niet meer lekker. Een stukje isolatie tape aan de binnenkant van de AB verbeterde de situatie maar ideaal was het niet.

Sinds 2 dagen dus een nieuwe AB in huis, de Lohitech Harmony One. Wat een verademing om weer normaal je volume te kunnen regelen  :pompom: Eigenlijk snap ik mezelf niet dat ik deze stap niet eerder genomen heb :P Afijn dat zal ermee te maken hebben dat tie niet echt "kapot" was en je het dus al snel zonde vind om er dan geld aan uit te geven.

In elk geval ben ik blij met mijn nieuwe aanwinst  :)

hifiman

Om even in het infrarood domein te blijven, tevens heb ik deze week mijn JVC HD350 projector ge-upgrade naar firmware versie 1.1 Deze upgrade lost het probleem van de IR ongevoeligheid op en alhoewel je bij je projector nou niet zo vaak je AB functionaliteit nodig hebt (op het aan en uitzetten na) is ook dit een verademing dat het nu lekker reageert op de AB.  :clapping:

celerontje

Ik snap alleen nog steeds niet hoe zo'n laag verstand een mens moet hebben, om notabene een AB waar iedereen met z'n vette vingers aanzit, zwartglazend te maken...

Feli! :pompom:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

celerontje

Citaat van: Audioloog op juni 26, 2009, 13:22:39
Om even in het infrarood domein te blijven, tevens heb ik deze week mijn JVC HD350 projector ge-upgrade naar firmware versie 1.1 Deze upgrade lost het probleem van de IR ongevoeligheid op en alhoewel je bij je projector nou niet zo vaak je AB functionaliteit nodig hebt (op het aan en uitzetten na) is ook dit een verademing dat het nu lekker reageert op de AB.  :clapping:
Jij hebt het IR gebeuren van je beamer vaker nodig, om de stretch functie aan- en uit te zetten! ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Terug naar de stereo afdeling  ;)

Ik ben nog steeds erg blij met en tevreden  :pompom: over de verbeteringen die de afgelopen wijzigingen in de set (componenten alsmede modificaties) mij gebracht hebben. Met dank aan onze Scrutinizer die bereid was mij hier bij te helpen en zonder wie ik met de set niet gekomen zou zijn waar ik nu ben  :headbanging:

Is het dan nu helemaal af en  :threadclosed:  Wees maar niet bang er is altijd wel wat te verbeteren, is het niet aan de stereo set dan wel aan het surround gedeelte of in de bediening  ;) Er zijn wat mij betreft nog 2 zaken die mij weerhouden van het betreden van het audio nirvana. Enerzijds is dat integratie van de subwoofer, anderzijds is dat de nog slissende s-klanken.

Wat de integratie van de subwoofer betreft, ik heb eerder geroepen dat het nu gelukt was om een goede integratie te verkrijgen tussen sub en de avalon speakers. Dat is nog steeds zo, maar het probleem met pieken en dalen in het laag (met name de sub!) blijft. Dat is ook logisch aangezien dit een puur akoustische oorzaak heeft. Met veel muziek gaat het best goed met het laag, maar zodra het wat dieper gaat dan moet de sub echt uit want anders is het laag zo overheersend dat het het echt niet leuk meer is. Voor alle duidelijkheid, het laag is altijd al een probleem geweest in de set en het probleem is nu minder erg dan voorheen.

Wat het tweede punt betreft, het slissen van stemmen. Ik weet dat stemmen in het echt ook slissen en dat bepaalde opnames meer geslis hebben dan anderen. Toch zit er nu bepaald scherp randje aan s-klanken in de set die ik als irritant ervaar en die er voorheen (nog met de Lyngdorf) niet inzat. De vraag is even of ik deze slis nu op de een of andere manier zelf geintroduceerd heb, of dat het hoorbaar worden ervan een gevolg is van de (sterk!) verbeterde resolutie van de set. Een eerder experiment met een externe dac lijkt er op te wijzen dat de oorzaak in de dac van de transporter zit. Toch wil ik op korte termijn ook even kijken of het wellicht iets met de stroom situatie (stekkers draaien..) te maken heeft..

Ik luister op dit moment met plezier, maar het viel mij gisteren wel op dat ik opnames met stemmen een beetje probeer te mijdden en vooral instrumentale muziek draai. Dit is toch een teken dat ik er op dit punt nog een keer iets moet "gebeuren".

En weer even voor de duidelijkheid, we hebben het hier over een klein slisje, maar die in mijn audiologische brein automatisch al snel uitvergroot wordt tot een veel grotere slis  ;)


hifiman

Citaat van: celerontje op juni 26, 2009, 13:24:28
Jij hebt het IR gebeuren van je beamer vaker nodig, om de stretch functie aan- en uit te zetten! ;)
Haha je hebt gelijk, dat klopt!  :worship:

hifiman

Vanavond ga ik bij een forumlid eens luisteren naar het effect van een Bybee Quantum Purifier. Ik ben erg benieuwd wat dat precies "doet". Hopelijk (voor mijn portemonnee) vind ik het niks  :D


hifiman

Nog even een kleine omschrijving van wat er klankmatig veranderd is in mijn set , ten opzichte van toen ik nog met de Lyngdorf draaide.

Ik vond de Avalons voorheen wat aan de donkere kant klinken, dit is nu volledig verdwenen  :clapping:

Het boemerige laag van weleer (Avalons) is nu helemaal weg, hier staat tegenover dat ik duidelijk een oktaaf (of twee) mis, aanvullen met een subwoofer lost dit op maar introduceert weer boemerigheid. De wet van behoud van akoustische ellende zeg maar, maar wel minder erg als voorheen!  :)

De set is duidelijker dynamischer gaan klinken en dat is lekker!  :headbanging:

De resolutie van de set is beduidend toegenomen, dit is goed te horen aan achtergrondgeluidjes in muziek.  :music:

Klankmatig is het allemaal veel lekkerder, rijkere klankkleuren, een gecontroleerd laag (start/stop tijden) en een prettig hoog, het klinkt allemaal "natuurlijker". Er is coherentie, er is "muzikaliteit"  :coffee:

Het geluid komt ook losser van de speakers tegen een donkerder achtergrond (frappant aangezien deze versterker wat ruist en de Lyngdorf dat niet deed). Er is nu ook een zekere gelaagdheid en instrumenten zijn beter aan te wijzen in de ruimte.

Kortom, het gaat de goede kant op  :D

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op juni 26, 2009, 13:55:12
Nog even een kleine omschrijving van wat er klankmatig veranderd is in mijn set , ten opzichte van toen ik nog met de Lyngdorf draaide.

Ik vond de Avalons voorheen wat aan de donkere kant klinken, dit is nu volledig verdwenen  :clapping:

Het boemerige laag van weleer (Avalons) is nu helemaal weg, hier staat tegenover dat ik duidelijk een oktaaf (of twee) mis, aanvullen met een subwoofer lost dit op maar introduceert weer boemerigheid. De wet van behoud van akoustische ellende zeg maar, maar wel minder erg als voorheen!  :)

De set is duidelijker dynamischer gaan klinken en dat is lekker!  :headbanging:

De resolutie van de set is beduidend toegenomen, dit is goed te horen aan achtergrondgeluidjes in muziek.  :music:

Klankmatig is het allemaal veel lekkerder, rijkere klankkleuren, een gecontroleerd laag (start/stop tijden) en een prettig hoog, het klinkt allemaal "natuurlijker". Er is coherentie, er is "muzikaliteit"  :coffee:

Het geluid komt ook losser van de speakers tegen een donkerder achtergrond (frappant aangezien deze versterker wat ruist en de Lyngdorf dat niet deed). Er is nu ook een zekere gelaagdheid en instrumenten zijn beter aan te wijzen in de ruimte.

Kortom, het gaat de goede kant op  :D

37hz - 3db en dan 2 octaven missen :blink: .... Dan kun je de subwoofer zonder lowpass inzetten. :devil:
Reeel, 45 a 55hz -3db alleen een minder steile slope (Bessel)  

Wat de S, P en T-tonen betreft zijn we natuurlijk afhankelijk van setup en in jouw geval D/A omzetting, maar .... geven we m.i. de software wel vaak credits.

Veel plezier vanavond!!

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Audioloog op juni 26, 2009, 13:38:57
Terug naar de stereo afdeling  ;)

Er zijn wat mij betreft nog 2 zaken die mij weerhouden van het betreden van het audio nirvana. Enerzijds is dat integratie van de subwoofer, anderzijds is dat de nog slissende s-klanken.


Wat het tweede punt betreft, het slissen van stemmen. Ik weet dat stemmen in het echt ook slissen en dat bepaalde opnames meer geslis hebben dan anderen. Toch zit er nu bepaald scherp randje aan s-klanken in de set die ik als irritant ervaar en die er voorheen (nog met de Lyngdorf) niet inzat. De vraag is even of ik deze slis nu op de een of andere manier zelf geintroduceerd heb, of dat het hoorbaar worden ervan een gevolg is van de (sterk!) verbeterde resolutie van de set. Een eerder experiment met een externe dac lijkt er op te wijzen dat de oorzaak in de dac van de transporter zit. Toch wil ik op korte termijn ook even kijken of het wellicht iets met de stroom situatie (stekkers draaien..) te maken heeft..

En weer even voor de duidelijkheid, we hebben het hier over een klein slisje, maar die in mijn audiologische brein automatisch al snel uitvergroot wordt tot een veel grotere slis  ;)



Dit is de meest voorkomende irritatie aller audiofielen/audiologen....en een crime om op te lossen (met behoudt van resolutie)...maar het is op te lossen natuurlijk....zoals alles...het vervelende echter is dat je bij elke modificatie zelf ook weer kritischer wordt..... :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Citaat van: scrutinizer op juni 26, 2009, 14:41:43
37hz - 3db en dan 2 octaven missen :blink: .... Dan kun je de subwoofer zonder lowpass inzetten. :devil:
Reeel, 45 a 55hz -3db alleen een minder steile slope (Bessel)  
Een oktaaf (of twee) was bedoeld om uit te drukken hoe ik het subjectief ervaar, niet als letterlijk 2 oktaven.  ;)
Bij nader inzien een wat overdreven voorstelling van zaken inderdaad  :-[ 

Citaat van: scrutinizer op juni 26, 2009, 14:41:43
Wat de S, P en T-tonen betreft zijn we natuurlijk afhankelijk van setup en in jouw geval D/A omzetting, maar .... geven we m.i. de software wel vaak credits.
Ik sluit ook niet uit dat ik er nu ietwat  ;) op gefixeerd ben en ik nu slisjes hoor die mij voorheen niet opvielen.
Daarmee gelijk een link leggende naar Eriks opmerking, inderdaad je wordt steeds kritischer, aan de ene kant leuk, aan de andere kant ook wel eens "lastig".   :baaa:

Citaat van: scrutinizer op juni 26, 2009, 14:41:43
Veel plezier vanavond!!
Thanks!  :coffee:

solitaire

Citaat van: Audioloog op juni 26, 2009, 13:38:57
Wat het tweede punt betreft, het slissen van stemmen. Ik weet dat stemmen in het echt ook slissen en dat bepaalde opnames meer geslis hebben dan anderen. Toch zit er nu bepaald scherp randje aan s-klanken in de set die ik als irritant ervaar en die er voorheen (nog met de Lyngdorf) niet inzat. De vraag is even of ik deze slis nu op de een of andere manier zelf geintroduceerd heb, of dat het hoorbaar worden ervan een gevolg is van de (sterk!) verbeterde resolutie van de set. Een eerder experiment met een externe dac lijkt er op te wijzen dat de oorzaak in de dac van de transporter zit. Toch wil ik op korte termijn ook even kijken of het wellicht iets met de stroom situatie (stekkers draaien..) te maken heeft..

Kom ik weer aan ... met m'n verhalen over ... apparaat voetjes ...

Dergelijke s-randjes zijn regelmatig terug te voeren op een overschot aan trillingsenergie in een smalle frequentie-band, vaak in de luidspreker, maar regelmatig ook in de apparatuur. Soms komen verschijnselen als dit opzetten na het verwisselen van apparatuur, aangezien die een net iets ander energiespectrum uit kunnen zet in een setup.

Stekkers draaien ... kan geen kwaad en you never know ... maar persoonlijk zou ik zeker even eea. aan voetjes uitproberen ... te beginnen met die tussen luidspreker en stand ...


succes
en blijf vooral lekker luisteren (stekkers, voetjes, je zou er analyticus van worden ...)


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op juni 26, 2009, 14:43:23
Dit is de meest voorkomende irritatie aller audiofielen/audiologen....en een crime om op te lossen (met behoudt van resolutie)...maar het is op te lossen natuurlijk....zoals alles...het vervelende echter is dat je bij elke modificatie zelf ook weer kritischer wordt..... :-X
Vergelijkbaar met de klevers op de weg dus zeg maar  ;)

Het zou me overigens niet verbazen als de slisfactor nog wat "gefinetuned" kan worden met ingrepen in de stroomvoorziening.  ^-^ (ik doel dan op fase/netsnoeren).