hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 21 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: garmtz op april 27, 2009, 08:24:36
;)   Niet zonde dat nu je MIT interlink onverkoopbaar is geworden? Dat is meer de reden dat ik suggereerde een RCA versie te gaan gebruiken.
Ja eigenlijk wel, er waren echter meerdere redenen waarom ik het toch gedaan heb:
- Heb er <100 euro voor betaald
- Er brak laatst een stukje plastic af van de connector (gaan kopers uiteraard over zeiken)
- Was op dat moment even het beste wat ik had en pas met rca eraan (geen verloopjes) kon ik een eerlijk vergelijk aan met andere interlinks
- Had niet verwacht dat ik dezelfde middag nog een nieuwe kandidaat zou vinden :P

Citaat van: garmtz op april 27, 2009, 08:24:36
Hoe heb je je interlink gevonden? Met Google of door te luisteren? :)
Daarover na de lunch meer  ;D

garmtz

O.k. Dan begrijp ik het weer beter... :)  Lekker gelunched? ;D

hifiman

Citaat van: garmtz op april 27, 2009, 13:21:28
O.k. Dan begrijp ik het weer beter... :)  Lekker gelunched? ;D
Ja broodjes zalm, als audiofiel zijnde neem je geen genoegen meer met een boterham met kaas tenslotte.  ;)

celerontje

Mmm, heeft zalm betere audiofiele eigenschappen?
Als je in nieuw-Zeeland zou wonen, zou ik begrijpen waarom je geen kaas eet, want zuivel is daar sinds kort 3 keer zo duur geworden als eerst, er is daar namelijk een monopolie van 1 groot bedrijf op alle zuivel! :embarassed:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Ok, we gaan weer verder met aflevering zoveel van mijn audiofiele soap serie  ;D

Gistermiddag zat ik dus lekker te posten op htforum over interlinkjes, din pluggen, enz.. tot opeens de telefoon ging. Onze grote vriend forumlid Scrutinizer kon het allemaal niet meer aanzien blijkbaar en na wat bijgepraat te hebben aan de telefoon stond hij opeens in mijn achtertuin al zwaaiend met een interlink in zijn hand  ;D

Ik zal jullie het verslag van het daarop volgende thee en pizza kransje besparen en gelijk maar tot de kern van de zaak komen.  ;)
Kort samengevat: De Naim/Harbeth set has been Scrutinized  :crazy:

Er zijn drie belangrijke wijzigingen hieruit voortgekomen die deze set getransformeerd hebben van een "ok" geluid naar een "heel erg goed" geluid  :colgate:

De belangrijkste wijziging was toch weer de speakerplaatsing. Scrutinizer had al snel een beter plekje voor de speakers gevonden (beetje halverwege tussen de WAF plek en de audiofiele Avalon plek van weleer zeg maar) en op bijna magische wijze had dit een enorme verandering tot gevolg. Het geluid kwam plots helemaal los van de speakers (voorheen matig) en het wat rare (bij sommige freuqenties piekende) karakter in het laag was zo goed als verdwenen! Anton vroeg zelfs hoe ik op de bank zit, naar voren leunend of naar achteren hangend (het laatste uiteraard  ;D ) en stelde vervolgens de toe-in nog wat bij. En tot mijn grote verbazing waar voorheen het altijd beter klonk als ik wat naar voren hing, klonk het nu het best als ik lekker lui naar achteren zat. Hoe je dat voor elkaar krijgt vind ik pas echt knap Anton!  :xmas:

Vervolgens hebben we ons op de interlinks gericht. Jullie gaan me nu allemaal voor gek verklaren maar al A/B vergelijkend vond ik nu al snel de Cardas interlink beter/prettiger dan de MIT interlink  :-X De Cardas blijft wat "fuzzy" en wat aan de warme kant, maar had wel duidelijk meer "presence" met stemmen en klonk in deze nieuwe setting gewoon een stuk muzikaler. Vervolgens ging de door Anton meegebrachte interlink ertussen en tot mijn blijdschap klonk deze weer beter dan de Cardas, wat minder warm maar oh wat een goede timing opeens en de fuzziness ook verdwenen. Het betreft hier overigens een RCA-RCA interlink. Dit klonk zo goed dat ik voorlopig even niet verder hoef te zoeken wat mij betreft, dit gaat um worden! Dat wil zeggen, ik vroeg mij nog wel even af wat voor prijskaartje er aan deze interlink hing, daarover later meer  ;) Toen ik Anton vroeg hoe hij tot de keuze van deze kabel was gekomen was het antwoord dat bij Naim versterkers een lage capaciteit de "key" is tot een goed resultaat en dat hij op die eigenschap een kabel uitgekozen had om mee te nemen naar mij.

Na een Scrutinize inspectie aan de achterkant van de luidsprekers is er hier een kleine wijziging gedaan die wederom een hele duidelijke verbetering tot gevolg had. De vergulde plaatjes werden vervangen door de Cardas linkjes die ik nog had liggen van mijn Avalon speakers, de Bochelli bananen werden kundig en snel verwijderd en de LS kabel werd (single wired) direkt aangesloten op de luidsprekerterminals van de hoog sectie van de Harbeths.  Het idee hierachter was om het laag nog wat slanker te krijgen (mijn wens) en het hoog juist nog wat "op te peppen". Technisch gezien snap je niet dat dit uberhaupt een hoorbaar verschil geeft, maar de resultaat was niet subtiel! Zelfs de Cardas klonk nu niet donker meer  :happy:

Al met al bleek het geheel nu echt aanzienlijk beter te klinken als eerder die dag en ik was er reuze blij mee!  :) Ik had af en toe nog wat twijfels of ik wel de juiste keuze had gemaakt en of ik op de lange duur met mijn nieuwe keuze wel tevreden zou zijn, maar die twijfel was nu in 1 klap weggenomen, het klinkt nu zo lekker dat ik me niet kan voorstellen dat ik dit snel zat ga worden  :smile: (het proberen van een NOS dacje daargelaten, dat ga ik zowiezo nog eens proberen!).

Uiteraard moest de mysterieuze interlink X er weer tussenuit als Anton naar huis ging, dus hebben we nog even zitten luisteren met de Cardas Crosslink ertussen. Toen Anton weer richting huis vertrokken was heb ik uiteraard nog even een uurtje lekker zitten luisteren en ik kan niet anders concluderen dat ik nu met de Cardas ertussen er ook heel goed mee zou kunnen leven  :thumbs-up: Rehabilitatie voor de Cardas Crosslink dus  ;) Neemt niet weg dat ik binnenkort interlink X ga aanschaffen (waarom zijn die winkels die je nodig hebt toch altijd dicht op maandag  :plain: ) en dat de Cardas dan alsnog de deur gewezen wordt  :tounge:

Afijn, tot zover even mijn verslagje van wat er zich op een regenachtige zondagmiddag allemaal heeft afgespeeld in huize audioloog. Anton nogmaals mijn hartelijke dank voor de hulp en de gezelligheid!  :music: Ook bedank namens mijn vrouw voor de 4 nieuwe extra gaatjes in het laminaat ter markering van de nieuwe speakerpositie  ;D  ;)

garmtz

Wow, toch wel zinvol, die central scrutinizer... ;D Ben benieuwd of de magische Anton interlink veel duurder is dan de 140 Euro die de Crosslink kost... ;)

hifiman

Citaat van: garmtz op april 27, 2009, 13:55:14
Ben benieuwd of de magische Anton interlink veel duurder is dan de 140 Euro die de Crosslink kost... ;)
We houden de spanning er nog even in (tromgeroffel.....).

hifiman

Dan nog even terugkomend op een eerdere vraag van Celerontje over hoe de nieuwe speakers bevallen met film kijken. Ik heb ze onlangs even (met Avia en dB meter) goed afgesteld en na wat films te hebben gekeken kan ik je vertellen dat het erg goed bevalt. Qua klankkleur integreren ze nu beter met de Monitor Audio surround speakers en de ruimtelijke ervaring is op zeker ook toegenomen!

Al met al kan ik we spreken van een verbetering hetgeen mooi meegenomen is natuurlijk  :)

)p(

Citaat van: Audioloog op april 27, 2009, 13:51:37

Kort samengevat: De Naim/Harbeth set has been Scrutinized  :crazy:
naar een "heel erg goed" geluid  :colgate:
Hoe je dat voor elkaar krijgt vind ik pas echt knap Anton!  :xmas:


O0


peter

hifiman

Citaat van: )p( op april 27, 2009, 14:04:52
O0


peter
Het glas is van half-leeg naar ruim driekwart vol (het kan altijd beter, we blijven perfectionist) gegaan  :thumbs-up:

hifiman

Maar goed Interlink X dus. Het betreft wederom het merk MIT  :notify:

Quanta costa? 3,50 euro de mono meter  :-X, exclusief pluggen. Nee die komma staat niet verkeerd!
Met een setje goede RCA pluggen kom je dan op pakweg 50 euro voor een stereo setje (pluggen wel zelf monteren dan uiteraard).

Het moge duidelijk zijn (gezien de prijs) dat ik de Marantz receiver en de TV ook gelijk maar met deze kabel op de versterker ga aansluiten. Overigens hebben we deze ook nog vergeleken met de RG-6 coax kabel, de RG-6 won het op het gemakkie op alle fronten.

Tsja daar staan jullie (en ik) vast even van te kijken, gelukkig hoeft het niet altijd exotisch te zijn om goed te klinken  :notify:




)p(

Citaat van: Audioloog op april 27, 2009, 14:06:19
Het glas is van half-leeg naar ruim driekwart vol (het kan altijd beter, we blijven perfectionist) gegaan  :thumbs-up:

Dat is heel mooi...als je dit kunt vasthouden en op de slechtse momenten nog het gevoel hebt halfvol en op de beste momenten Yesss...dan zit het wel goed nu  :)

peter

hifiman

Citaat van: )p( op april 27, 2009, 14:13:00
Dat is heel mooi...als je dit kunt vasthouden en op de slechtse momenten nog het gevoel hebt halfvol en op de beste momenten Yesss...dan zit het wel goed nu  :)
Ik moet nog even wachten op mijn nieuwe RG-6 kabeltje, maar ik heb alle hoop dat het glas wel aardig gevuld blijft  ;)

garmtz

Wow! Zoals de Duitsers zeggen: "Geheimtip", die MIT's! ;)

celerontje

Erg verassend! :o
Welke pluggen heb je op het oog?
Aangezien het Coax kabel is, zou je ook krimp pluggen kunnen gebruiken.

En wat nu met die ''gesloopte'' MIT XLR interlink?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: garmtz op april 27, 2009, 14:19:04
Wow! Zoals de Duitsers zeggen: "Geheimtip", die MIT's! ;)
Die term geheimtip was ook het eerste wat mij te binnenschoot  ;) Maar ja het zal ongetwijfeld wel weer zo zijn dat deze kabel in een andere set (met name andere versterker) weer anders uit de verf komt... Maar dat is voor mij even niet van belang op dit moment  :tounge:

celerontje

Citaat van: garmtz op april 27, 2009, 14:19:04
Wow! Zoals de Duitsers zeggen: "Geheimtip", die MIT's! ;)
Stook je soldeerbout alvast maar warm, dit is een gat in de markt, Garmt! :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

garmtz

Citaat van: Audioloog op april 27, 2009, 14:22:59
Die term geheimtip was ook het eerste wat mij te binnenschoot  ;) Maar ja het zal ongetwijfeld wel weer zo zijn dat deze kabel in een andere set (met name andere versterker) weer anders uit de verf komt... Maar dat is voor mij even niet van belang op dit moment  :tounge:

Spitzenklasse III, Referenz!  :D   Het gaat altijd om de match in de audio, zo is het maar net!

garmtz

Citaat van: celerontje op april 27, 2009, 14:23:44
Stook je soldeerbout alvast maar warm, dit is een gat in de markt, Garmt! :D

Absoluut geen gat in de markt! Iedereen kan dit immers zelf maken, dus besparing voor de klant zou ik zeggen! ;)

hifiman

Citaat van: celerontje op april 27, 2009, 14:21:57
Erg verassend! :o
Welke pluggen heb je op het oog?
Aangezien het Coax kabel is, zou je ook krimp pluggen kunnen gebruiken.
Voor 1 setje in elk geval de bijbehorende krimppluggen zoals op de foto. (11 euro per stuk)
Voor de andere setjes waarschijnlijk de pluggen (soldeer) die nu op de huidige interlinks zitten.

Citaat van: celerontje op april 27, 2009, 14:21:57
En wat nu met die ''gesloopte'' MIT XLR interlink?
May he rest in peace  :-X Ach misschien kan ik er nog iemand een plezier meer doen, hij zal in andere sets wellicht goed tot zijn recht komen tussen bijvoorbeeld Transporter en MF A5 versterker (lees je mee Uitje  ;D ?).

hifiman

Citaat van: garmtz op april 27, 2009, 14:25:07
Absoluut geen gat in de markt! Iedereen kan dit immers zelf maken, dus besparing voor de klant zou ik zeggen! ;)
Nou... ik ken wel een aantal mensen die het verschil tussen een schroevendraaier en een hamer niet weten... Dus een doelgroep is er altijd..

celerontje

Citaat van: Audioloog op april 27, 2009, 14:26:30
May he rest in peace  :-X Ach misschien kan ik er nog iemand een plezier meer doen, hij zal in andere sets wellicht goed tot zijn recht komen tussen bijvoorbeeld Transporter en MF A5 versterker (lees je mee Uitje  ;D ?).
Toch iets te impulsief geweest? :devil:
Ronald toch... :crazy:

Maargoed, hoe klinkt die ''gesloopte'' MIT nu in je verbeterde opstelling/aansluiting?

Citaat van: Audioloog op april 27, 2009, 14:30:17
Nou... ik ken wel een aantal mensen die het verschil tussen een schroevendraaier en een hamer niet weten... Dus een doelgroep is er altijd..
Heb jij in de zwakzinnigenzorg o.i.d. gewerkt ofzo? :D ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

)p(

Citaat van: Audioloog op april 27, 2009, 14:30:17
Nou... ik ken wel een aantal mensen die het verschil tussen een schroevendraaier en een hamer niet weten... Dus een doelgroep is er altijd..

Absoluut...hier is er een...echter ik doe niet meer aan wisselen van kabels ;)

peter

hifiman

Citaat van: celerontje op april 27, 2009, 14:34:30
Toch iets te impulsief geweest? :devil:
Laat ik het antwoord kort houden: ja  ;)

Citaat van: celerontje op april 27, 2009, 14:34:30
Maargoed, hoe klinkt die ''gesloopte'' MIT nu in je verbeterde opstelling/aansluiting?
Zeker niet slecht, meer die RG-6 klinkt beter!

Citaat van: celerontje op april 27, 2009, 14:34:30
Heb jij in de zwakzinnigenzorg o.i.d. gewerkt ofzo? :D ;D
Nee maar ik denk dat 50% van alle mensen (de vrouwen) al aan mijn omschrijving voldoet  :devil:  ;)

hifiman

Citaat van: )p( op april 27, 2009, 14:39:35
Absoluut...hier is er een...echter ik doe niet meer aan wisselen van kabels ;)
Is ook niet nodig, het klinkt al prima bij jou!  :sigh: