hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

kermit


hifiman

Nadat Garmt vertrokken was heb ik gelijk met SMART de boel nagemeten, en inderdaad, er klopte geen moer van, wederom wel een rechte grayscale tracking maar volgens SMART op pakweg 4000 Kelvin ipv 6500 Kelvin.  :'(

De correctiefactoren (voor rood, groen en blauw) zoals ooit gekregen bij mijn "gecalibreerde" lichtmeter blijken dus voor geen meter meer te kloppen. Ik ga ervanuit dat ze ooit wel redelijk ok zijn geweest al weet ik dat niet zeker natuurlijk.


hifiman

Het goede nieuws is dat ik op 2 manieren SMART na deze meting weer kon "repareren" en weer bruikbaar maken voor eigen calibraties in de toekomst  :hehe:
Ten eerste heeft SMART een "calibrate" button in de software waarmee dus je eigenlijk zegt: "vergeet de correctie waarden van de de meter en neem deze meting als referentiepunt voor 6500 Kelvin".  Met als resultaat het tweede plaatje.

De tweede methode is proefondervindelijk de eerder genoemde correctiewaarden aanpassen tot ik hetzelfde resultaat kreeg, dit is ook gelukt en uiteraard heb ik de nieuwe correctiewaarden (die flink afweken van de bestaande) genoteerd.

hifiman

Ik ben erg blij met de calibratie van Garmt, ik heb nu weer een prachtig beeldje   O0 Daarnaast ben ik ook erg blij dat ik dankzij deze calibratie mijn eigen calibratie methode weer heb kunnen "corrigeren" zodat ik het volgende keer weer zelf kan doen. Blijft natuurlijk wel de vraag in hoeverre deze meter "betrouwbaar" blijft. Het zou bijvoorbeeld zomaar kunnen dat de correctiewaarden varieren met de toestand van de batterijen in de meter :ph34r: Als dat zo is dan schiet het niet op natuurlijk, afijn we zien het wel weer de volgende keer en anders schakel ik gewoon BB&G weer in  :P

hifiman

Naast het rechttrekken van de greyscale op de juiste kleurtemperatuur heeft Garmt ook veel aandacht besteed aan de gamma en aan het zoeken naar het beste "compromis" om de oververzadigde kleuren van de JVC wat te corrigeren. Dat is goed gelukt moet ik zeggen  :) Daarbij heeft Garmt bij alles wat hij deed duidelijke uitleg gegeven en verteld waarom hij bepaalde keuzes maakt. Natuurlijk is er ook gekeken naar het juiste brightness level en een contrast waarbij er geen enkele kleur clipt om "dichtlopen" bij heldere objecten in scenes te voorkomen.

Garmt, hartelijk dank voor de professionele calibratie, wat mij betreft van harte aanbevolen voor andere forumleden met al dan niet JVC projectoren!  :angel:

hifiman

Dan nu het slechte nieuws, ik krijg vanavond bezoek van iemand die zijn vakantie films hier op de projector komt showen  :-X Ik had liever een hollywood filmpje gekeken eigenlijk om van het calibratie resultaat te genieten, maar ja that's life  :notify:  ;D Gelukkig komen er nog een hoop avonden dat ik wel kan kijken wat ik wil  :blush:

Kjelt

Citaat van: Audioloog op februari 21, 2009, 12:14:47
Het zou bijvoorbeeld zomaar kunnen dat de correctiewaarden varieren met de toestand van de batterijen in de meter bijvoorbeeld 
Leuk projectje dan om een goede gestabiliseerde voeding te bouwen voor deze meter en dan in combinatie met de temperatuur in de kamer de correctie waardes te noteren  ;)
Ik ben benieuwd over twee weken  :D

hifiman

Citaat van: kermit op februari 21, 2009, 12:02:32
Mooi hoor dat maakt het 6mrt nog leuker weer. :)
Inderdaad, hopelijk is tegen die tijd het lamp spectrum niet weer al teveel veranderd :P (ik zit nu op 110 uur)

Maar nu je het zegt, 6 maart komt erg dichtbij, gezellig!  :D

Kjelt


hifiman

Citaat van: Kjelt op februari 21, 2009, 12:23:48
Leuk projectje dan om een goede gestabiliseerde voeding te bouwen voor deze meter en dan in combinatie met de temperatuur in de kamer de correctie waardes te noteren  ;)
Ik ben benieuwd over twee weken  :D
Haha op zich geen gek idee, maar het is pure speculatie natuurlijk.
Yep, tot over 2 weken  :)

hifiman

Citaat van: Kjelt op februari 21, 2009, 12:24:43
TIP: ik kijk s'middags ook wel eens een blockbuster  ;D
Tsja dat doe ik eigenlijk nooit omdat ik hier niet volledig kan verduisteren.

searcher

Mooi die calibratie van Garmt ISF bewijst wederom zijn nut.

Ik ben zeer benieuwd en jou kennende wordt het echt niet rustig in deze thread whoaaaaaaa :tounge:
Eens een tweaker altijd een tweaker en lezen en leren graag mee.

Gisteren maar weer eens mijn nassi schotel voor 11 man getweaked en gebakken banaan uitgeprobeerd  :laugh: :blink:

                                                                                                         Gr Searcher



hifiman

Citaat van: searcher op februari 21, 2009, 12:34:42
Mooi die calibratie van Garmt ISF bewijst wederom zijn nut.
Zekers  :)

Citaat van: searcher op februari 21, 2009, 12:34:42
Ik ben zeer benieuwd en jou kennende wordt het echt niet rustig in deze thread whoaaaaaaa :tounge:
Eens een tweaker altijd een tweaker en lezen en leren graag mee.
Haha daar zit wat in  ;D Ach bezig zal ik altijd wel blijven, maar het continu veranderen van apparatuur is nu echt even afgelopen  ^-^

Citaat van: searcher op februari 21, 2009, 12:34:42
Gisteren maar weer eens mijn nassi schotel voor 11 man getweaked en gebakken banaan uitgeprobeerd  :laugh: :blink:
;D Klinkt goed Bob!

HTip

Dat jouw meetapparatuur zo afwijkt :o

Goed dat er jongens zoals Garmt zijn die met professionele apparatuur ons beter beeld geven :thumbs-up:

Nu wordt het dus echt genieten van je superprojector 8)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

garmtz

Citaat van: Audioloog op februari 21, 2009, 12:17:42
Garmt, hartelijk dank voor de professionele calibratie, wat mij betreft van harte aanbevolen voor andere forumleden met al dan niet JVC projectoren!  :angel:

Graag gedaan! 8)

hifiman

Citaat van: HTip op februari 21, 2009, 12:54:47
Dat jouw meetapparatuur zo afwijkt :o
Ja ach, you get what you pay for, maar zo erg had ik inderdaad niet verwacht  :-[

Citaat van: HTip op februari 21, 2009, 12:54:47
Goed dat er jongens zoals Garmt zijn die met professionele apparatuur ons beter beeld geven :thumbs-up:
Precies!  :)

Citaat van: HTip op februari 21, 2009, 12:54:47
Nu wordt het dus echt genieten van je superprojector 8)
Inderdaad, laat die zomer nog maar lang wegblijven  ;)

HTip

Citaat van: Audioloog op februari 21, 2009, 12:10:22
Het goede nieuws is dat ik op 2 manieren SMART na deze meting weer kon "repareren" en weer bruikbaar maken voor eigen calibraties in de toekomst  :hehe:
Ten eerste heeft SMART een "calibrate" button in de software waarmee dus je eigenlijk zegt: "vergeet de correctie waarden van de de meter en neem deze meting als referentiepunt voor 6500 Kelvin".  Met als resultaat het tweede plaatje.

De tweede methode is proefondervindelijk de eerder genoemde correctiewaarden aanpassen tot ik hetzelfde resultaat kreeg, dit is ook gelukt en uiteraard heb ik de nieuwe correctiewaarden (die flink afweken van de bestaande) genoteerd.

Dus als ik het goed begrijp heb je met de calibratie van Garmt je eigen calibratie-apparatuur kunnen calibreren? En kan je dan nu met een goed gevoel de volgende calibratie zelf doen of waag je je daar niet meer aan?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

hifiman

Citaat van: HTip op februari 21, 2009, 12:57:26
Dus als ik het goed begrijp heb je met de calibratie van Garmt je eigen calibratie-apparatuur kunnen calibreren? En kan je dan nu met een goed gevoel de volgende calibratie zelf doen of waag je je daar niet meer aan?
Dat heb je goed begrepen, twee vliegen in 1 klap dus  ;)
En ach , op de bank zitten met een biertje , beetje een meter aflezen en dan de waarde in de computer inkloppen kun je nauwelijks onder waaghalzerij scharen  ;D

HTip

Citaat van: Audioloog op februari 21, 2009, 12:59:19
Dat heb je goed begrepen, twee vliegen in 1 klap dus  ;)
En ach , op de bak zitten met een biertje , beetje een meter aflezen en dan de waarde in de computer inkloppen kun je nauwelijks onder waaghalzerij scharen  ;D
;D LOL ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

)p(

Citaat van: Audioloog op februari 21, 2009, 12:59:19
Dat heb je goed begrepen, twee vliegen in 1 klap dus  ;)
En ach , op de bak zitten met een biertje , beetje een meter aflezen en dan de waarde in de computer inkloppen kun je nauwelijks onder waaghalzerij scharen  ;D

hehe

Als ik het goed heb calibreert Garmt vandaag ook de mijne en dan krijg ik hem vandaag nog terug!  :)

peter



hifiman

Citaat van: )p( op februari 21, 2009, 13:20:20
Als ik het goed heb calibreert Garmt vandaag ook de mijne en dan krijg ik hem vandaag nog terug!  :)
:)

searcher

Citaat van: Audioloog op februari 21, 2009, 12:56:37

Ja ach, you get what you pay for, maar zo erg had ik inderdaad niet verwacht  :-[


Dat had ik ook niet verwacht,destijds was er een discussie tussen jou en Garmt over de hand meting en de ISF calibratie.
Men in Black o.a zag er strak uit.

Als het verschil zo groot is wat is dan de waarde geweest van de calibratie apparatuur en daar is toch neem ik aan mee
geexperimenteerd voordat het de markt op kwam.

Of is de calibratie tool niet geschikt voor de huidige projectoren?

Enne de zomer mag komen gewoon rolluiken kopen  :hehe: die staan bij mij ook nog op mijn lijstje.

                                                                                                                             Gr Searcher



hifiman

Citaat van: searcher op februari 21, 2009, 15:33:10
Dat had ik ook niet verwacht,destijds was er een discussie tussen jou en Garmt over de hand meting en de ISF calibratie.
Men in Black o.a zag er strak uit.
Dat klopt, destijds zag het er goed uit na calibratie met SMART, nu niet meer, ik ben dan ook van mening dat de meter "verlopen" is in de loop der tijd.

Citaat van: searcher op februari 21, 2009, 15:33:10
Als het verschil zo groot is wat is dan de waarde geweest van de calibratie apparatuur en daar is toch neem ik aan mee
geexperimenteerd voordat het de markt op kwam.
Het was een uit de hand gelopen hobby project van 1 persoon, er zat geen bedrijf achter of zoiets. Daarnaast is de methode nog steeds prima, maar uiteraard staat en valt het resultaat met de calibratie (en het stabiel blijven daarvan)  van de gebruikte lichtmeter.

Citaat van: searcher op februari 21, 2009, 15:33:10
Of is de calibratie tool niet geschikt voor de huidige projectoren?
Jawel, dat is het probleem niet.

Citaat van: searcher op februari 21, 2009, 15:33:10
Enne de zomer mag komen gewoon rolluiken kopen  :hehe: die staan bij mij ook nog op mijn lijstje.
Aan de keukenkant komt binnenkort een rolluik, is reeds in bestelling  ;)
Aan de tuinkant wordt het me voorlopig even een te dure grap, wie weet in de toekomst..

hifiman


celerontje

Heeft Garmt ook gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de iris in 16 stappen in te stellen?
Jaja, dat kan bij de 350 niet, weet ik ook wel, totdat je het service menu opent...
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!