hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april 19, 2008, 16:49:29
Ronald,

Speaker op zijn kop of zijde......de 4 inbusjes van de terminal los.......terminal met interne bedrading een stukje naar buiten halen..... de bedrading - pos en neg - van het hoog parallel op de entree van het laag solderen......terminal terug op zijn plaats ....4 inbusjes aandraaien.....speaker(s) op de stand....LS kabel verbinden............Lyngdorf aan.... en..... 8)

;)

Anton.
P.S. Keep in mind....dat de tweeters onbeschermd zijn. ;)
Hoi Anton,

A ok het kan dus echt. Ik dacht eigenlijk dat je een geintje maakte en dat het onmogelijk was erbij te komen zonder de luidspreker te slopen.  :P

Maarre denk je dat deze aktie veel zal schelen dan?

Groetjes,

Ronald

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op april 19, 2008, 17:02:34
Hoi Anton,

A ok het kan dus echt. Ik dacht eigenlijk dat je een geintje maakte en dat het onmogelijk was erbij te komen zonder de luidspreker te slopen.  :P

Maarre denk je dat deze aktie veel zal schelen dan?

Groetjes,

Ronald
Het voordeel van dit soort ingrepen is, dat ze gemakkelijk terug in org. staat te brengen zijn.....Nu jij gebruik maakt van het 'single wired' aansturen van de luidsprekers..... geen "overbodige" Cardas linkjes en overgangs materialen, en een betere contactdruk tussen terminal en spade. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april 19, 2008, 17:26:09
Het voordeel van dit soort ingrepen is, dat ze gemakkelijk terug in org. staat te brengen zijn.....Nu jij gebruik maakt van het 'single wired' aansturen van de luidsprekers..... geen "overbodige" Cardas linkjes en overgangs materialen, en een betere contactdruk tussen terminal en spade. ;)
Dacht ik net dat ik "klaar" was en eindelijk eens rustig naar muziek kon gaan luisteren..  >:D


dre73

CitaatDacht ik net dat ik "klaar" was

nee,je wil klaar zijn ;D(wie niet)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

oud_account_1

Citaat van: scrutinizer op april 19, 2008, 14:53:13
Zo Ronald, die is binnen......  nu nog even op de bi-wire terminals van de luidspreker(s) de interne Cardas bekabeling van bi- naar single wire omsolderen.....en Bob's your..........  ;) :)

Anton.
Anton,
Dat het omsolderen een verbetering geeft -t.o.v. het werken met brugjes- lijkt me evident, maar hoeveel winst denk je dat er te halen is met een extra setje LS kabels tov het single wired maken van de speaker?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Deleted member

Citaat van: scrutinizer op april 19, 2008, 16:49:29
Speaker op zijn kop of zijde......de 4 inbusjes van de terminal los.......terminal met interne bedrading een stukje naar buiten halen..... de bedrading - pos en neg - van het hoog parallel op de entree van het laag solderen......terminal terug op zijn plaats ....4 inbusjes aandraaien.....speaker(s) op de stand....LS kabel verbinden............Lyngdorf aan.... en..... 8)

Nou, dan kan je als je toch bezig bent net zo goed de W&M direct aan de interne bekabeling vastsolderen en de Cardas posts geheel uitsluiten!  ;)

hifiman

Citaat van: Antoine op april 20, 2008, 00:48:49
Nou, dan kan je als je toch bezig bent net zo goed de W&M direct aan de interne bekabeling vastsolderen en de Cardas posts geheel uitsluiten!  ;)
Haha schoot ook al door mijn hoofd, maar dat doen we toch maar even niet :P

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april 19, 2008, 16:49:29
Speaker op zijn kop of zijde......de 4 inbusjes van de terminal los.......terminal met interne bedrading een stukje naar buiten halen..... de bedrading - pos en neg - van het hoog parallel op de entree van het laag solderen......terminal terug op zijn plaats ....4 inbusjes aandraaien.....speaker(s) op de stand....LS kabel verbinden............Lyngdorf aan.... en..... 8)
Geheel in tegenstelling tot wat jullie waarschijnlijk allemaal verwachtten heb ik besloten vandaag eens lekker muziek te luisteren en bovenstaande mod nog even over na te denken en wellicht in de nabije toekomst uit te voeren.

Na het realiseren van de doelstelling die ik mezelf een paar maanden geleden gesteld had is er mijns inziens nu eindelijk een goede basis om mee verder te gaan. Het is nu tijd om die basis eerst eens goed te leren kennen en daarnaast zowiezo eens tijd om gewoon eens lekker muziek te draaien   :)

Om te beginnen heb ik maar eens La Folia opgezet, een cd die ik nog steeds erg leuk vind  8)

)p(

Citaat van: Audioloog op april 20, 2008, 09:57:10
Het is nu tijd om die basis eerst eens goed te leren kennen en daarnaast zowiezo eens tijd om gewoon eens lekker muziek te draaien   :)

8)  :)

peter

hifiman

Citaat van: )p( op april 20, 2008, 09:59:06
8)  :)

peter
Overigens is het nu dusdanig lekker weer dat ik het muziek draaien even heb verruild voor het in de tuin zitten hetgeen betekent dat ik nu meegeniet van de duitse schlagers van de buren (die de tuindeur open hebben staan)  ;D

)p(

Citaat van: Audioloog op april 20, 2008, 13:20:53
Overigens is het nu dusdanig lekker weer dat ik het muziek draaien even heb verruild voor het in de tuin zitten hetgeen betekent dat ik nu meegeniet van de duitse schlagers van de buren (die de tuindeur open hebben staan)  ;D

Hehe als limbo ben ik daar mee opgegroeid. Vanmorgen ook duits gezongen muziek beluisterd, Wozzeck van Alban Berg. Imho de briljantste opera ooit geschreven.

peter

Rock Solid

GEFELICITEERD.

Je Avalons zijn gisteren net verjaard !  ;D ;D ;D
Mooi te zien/horen dat ze nog steeds goed voldoen.

Rudolf

hifiman

Citaat van: Rock Solid op april 24, 2008, 16:41:55
GEFELICITEERD.

Je Avalons zijn gisteren net verjaard !  ;D ;D ;D
Mooi te zien/horen dat ze nog steeds goed voldoen.

Rudolf
Hoi Rudolf,

Haha je weet het beter als ik joh!  ;D

Ik heb ondertussen wel door dat de Avalons niet de zwakke schakel zijn in mijn set. Dus ze mogen blijven  :)
Wel heb ik nog wat finetuning te doen en dan met name met de bekabeling denk ik zelf.  :P

Groetjes,


Ronald

BuSpu

Citaat van: Rock Solid op april 24, 2008, 16:41:55
GEFELICITEERD.

Je Avalons zijn gisteren net verjaard !  ;D ;D ;D
Mooi te zien/horen dat ze nog steeds goed voldoen.

Rudolf

Hoe oud zijn ze geworden?? Heb ze zelf ook namelijk en ben benieuwd.

Rock Solid

Hallo BuSpu,

Ik bedoel dat ik de Avalons bij Ronald thuis precies een jaar geleden heb afgeleverd.


hifiman

Citaat van: BuSpu op april 24, 2008, 17:36:18
Hoe oud zijn ze geworden?? Heb ze zelf ook namelijk en ben benieuwd.
Nu we het toch over de Avalons hebben, had jij ze al eens bi-wired geprobeerd (wellicht heb je het ooit al eens verteld een jaar geleden :P ) en zo ja wat was jouw ervaring daarmee?

Rock Solid

Hallo Ronald,

Ik weet niet of je BuSpu of mij bedoelt, maar zelf heb ik ze niet gebi-wired. Ik zag het nut er niet echt van in, zeker niet als je maar 1 versterker gebruikt.
Als speaker kabel had ik de Monster M1.5 'tuinslang' (ook al weer een tijdje geleden van de hand gedaan).

PS. Heb je al eens gespeeld met het strak-of-minderstrak aandraaien van de inbusbouten (die de speakers op de stands klemmen)?

Rudolf

hifiman

Citaat van: Rock Solid op april 24, 2008, 20:22:13
Hallo Ronald,

Ik weet niet of je BuSpu of mij bedoelt, maar zelf heb ik ze niet gebi-wired. Ik zag het nut er niet echt van in, zeker niet als je maar 1 versterker gebruikt.
Als speaker kabel had ik de Monster M1.5 'tuinslang' (ook al weer een tijdje geleden van de hand gedaan).

PS. Heb je al eens gespeeld met het strak-of-minderstrak aandraaien van de inbusbouten (die de speakers op de stands klemmen)?

Rudolf
Hoi Rudolf,

Ik bedoelde eigenlijk BuSpu want van jou wist ik het nog wel  ;D

Ik heb hier zowel bi-wire als double-single-wire met de Nordost Blue Heaven geprobeerd. Ik gaf toen de voorkeur aan single wire OMDAT ik het met bi-wire wat te dunnetjes vond klinken en het met single-wire wat "intiemer" werd.  Echter ik speel nu met de W&M LS01 waarbij dat dunne helemaal verdwenen is en ik me af en toe afvraag of bi-wire nu niet weer beter zou bevallen. Zowiezo ga ik dat niet doen omdat deze kabel zo dik is dat ik nog 2 van die jongens niet eens normaal mijn meubel in zou krijgen :P

Nee ik heb niet ge-experimenteerd met het losser of vaster draaien, ik heb ze zo los mogelijk gedraaid zodat ze nog net vast zitten zeg maar.

Groetjes,

Ronald

BuSpu

Citaat van: Audioloog op april 24, 2008, 20:16:28
Nu we het toch over de Avalons hebben, had jij ze al eens bi-wired geprobeerd (wellicht heb je het ooit al eens verteld een jaar geleden :P ) en zo ja wat was jouw ervaring daarmee?

Ik speel inderdaad gebiwired maar wel op een bijzondere manier. Ik heb het wel eens op het forum in een topic beschreven en daar volgde een laat ik zeggen 'levendige discussie' op. Ik speelde aanvankelijk met 2 keer 6 meter Audioquest Argent. Een kabel met biwire voorziening zogezegd. Een aantal koperen aders en een tweetal puur zilveren. Omdat in de manual van de Avalon monitor het biwiren met klem wordt aanbevolen heb ik dat altijd zo gedaan. Toen ik echter mijn opstelling veranderde kon ik met drie meter per kant toe. Toen heb ik de kabels doorgeknipt en ben ik per kant met twee kabels gaan werken. Gewoon al het koper samen en het zilver. Dat leverde een enorme verbetering op. Mijn laatste aanpassing is echter om per kant twee losse snoeren te gebruiken. Dit heeft namelijk het theoretische voordeel dat binnen 1 kabel er maar een stroomrichting is, dus geen last meer van aders die elkaar beinvloeden door tegengestelde stroomrichtingen. Ik moet zeggen, ik vond het wel slim bedacht van mezelf  ;). Dit ben ik nu aan het doorvoeren. De versterker kant is getermineerd alleen de speaker kant nog. In de testopstelling lijkt het echter een stap vooruit. Schoner en sneller en daar hou ik wel van.

Groet BuSpu

hifiman

Hoi BuSpu,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik kon me nog wel herinneren dat je het eens verteld had, maar ik wist niet meer precies hoe het nu zat. Het is ook zo'n ingewikkeld verhaal  ;D  ;)

Ik zit dus te twijfelen of ik komende week (dan ben ik lekker vrij) Anton's idee ga uitvoeren om de speakers intern om te solderen naar single-wire, ik verlies dan wel de mogelijkheid om verder te experimenteren met bi-wiring  ::)

Groetjes,

Ronald

BuSpu

Ik zou eerst experimenteren met biwiren en als je besluit dat singlewire beter is, vervolgens intern omsolderen.

hifiman

Citaat van: BuSpu op april 25, 2008, 13:54:13
Ik zou eerst experimenteren met biwiren en als je besluit dat singlewire beter is, vervolgens intern omsolderen.
Dat klinkt heel logisch  ;D maar...

- met de Nordost Blue Heaven vond ik het single-wired beter klinken (intiemer maar tegelijk minder "open")
- echter met de huidige W&M LS01 zou ik me kunnen voorstellen dat het wel eens andersom zou kunnen uitpakken
- maar dat ga ik niet proberen want deze kabel is te dik om er 4 stuks van achter mijn meubel te proppen
- ik ben nieuwsgierig hoe het uitpakt met andere LS kabels
- waar ik voorlopig echter geen plannen voor heb om deze uit te proberen

Aldus mijn (kleine) dillema  ;D


BuSpu

ja het leven van een audioloog gaat niet over rozen... ;D

Er zijn volgens mij wel meer mensen met jouw speakerkabel op het forum. Kan je niet een keer (als je toch vrij bent) je versterker tijdelijk uit de kast halen enzo een paar uurtjes dat experiment doen? Dan moet je het wel weten denk ik. Wel zorgen voor de goede connectors, dubbele vorken op de Avalon is geen probleem, zo heb ik het ook getest.

hifiman

Citaat van: BuSpu op april 25, 2008, 14:23:09
ja het leven van een audioloog gaat niet over rozen... ;D
Dat kun je wel zeggen :P

Citaat van: BuSpu op april 25, 2008, 14:23:09
Er zijn volgens mij wel meer mensen met jouw speakerkabel op het forum. Kan je niet een keer (als je toch vrij bent) je versterker tijdelijk uit de kast halen enzo een paar uurtjes dat experiment doen?
Dat zou inderdaad moeten kunnen ja :P Probleem blijft dat ik er geen 4 stuks mijn meubel in krijg (2 ging al met de grootste moeite) tenzij ik er weer met een gatenzaag in tekeer ga  ;D

Citaat van: BuSpu op april 25, 2008, 14:23:09
Dan moet je het wel weten denk ik. Wel zorgen voor de goede connectors, dubbele vorken op de Avalon is geen probleem, zo heb ik het ook getest.
Ach het heeft me maar een jaar gekost om aan de juiste spades te komen voor een single-wire  ;D