hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Ondertussen is het duidelijk dat de projector zelfs iets boven de bovenrand van het scherm zou mogen hangen, met andere woorden er is de mogelijkheid (qua lensshift) om de projector dicht tegen het plafond te monteren.

Wat betreft de hoek (verticale lensshift) die de beam gaat maken (= hoek prismasonic lens getilt naar beneden).

- Ik projecteer op 410 cm afstand (kamer is 460 cm lang, projector is ~50 cm diep).
- Stel ik hang de plank op 205 cm (oftewel 240-205 = 35 cm onder het plafond) hoogte.
- De projector is ~ 17 cm hoog, dan blijft er nog 45-17= 18 cm ruimte boven de projector.
- Het scherm hangt 22 cm onder het plafond
- Schermhoogte is ~ 106 cm, dus halve schermhoogte is 53 cm.
- De halve schermhoogte is dus 53+22= 75 cm verwijderd van het plafond.
- De projector lens zit op ongeveer 35-10=25 cm verwijderd van het plafond
- Het beeld moet dus middels lens shift 75-25 = 50 cm zakken over een afstand van 410 cm.

De tangens van de hoek is dan 50:410=0.12  De hoek is dan ergens tussen de 7 a 8 graden dus dat valt reuze mee   :thumbs-up:

celerontje

Alleen, projecteert de projector echt recht vooruit, of een beetje omhoog?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op januari 23, 2009, 14:04:33
Alleen, projecteert de projector echt recht vooruit, of een beetje omhoog?
Ik hoor van een aantal kanten dat dit recht vooruit is, of dat echt zo is weet ik ook niet zeker...
Misschien verstandig als ik dat domweg even uitprobeer, heb um al in huis maar nog niet aan gehad  ^-^

celerontje

Zet 'm perfect waterpas op de tafel, met de lensshift op 0 en kijken of het midden van het beeld ook het midden van de lens is, simpel maar doeltreffend! ;D

Ga je trouwens bij deze beamer ook nog verschilllende iris-standen gebruiken, zodat je zowel in 21:9 als in 16:9, dezelfde lichtopbrengst hebt?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op januari 23, 2009, 14:12:31

Ga je trouwens bij deze beamer ook nog verschilllende iris-standen gebruiken, zodat je zowel in 21:9 als in 16:9, dezelfde lichtopbrengst hebt?
Jij zit altijd al een paar stappen verder als ik  ;D Ik zit nog in de gaten boor fase, de rest maak ik me later wel weer druk om  ;)

DJ-Foxx

Citaat van: Audioloog op januari 23, 2009, 09:32:01
Hoi DJ  :) Dank je voor het aanbod, heel aardig van je! Maar ik heb toch maar besloten om voor de plank oplossing te gaan, dit is met name vanwege het prismasonic lens montage verhaal.

Groetjes,

Ronald

geeft niet, zijn trouwens toch zwarte audipacks(je heb toch een witte 350?) en zijn speciaal voor lofts en hoge plafonds, had je waarschijnlijk toch niets aan ;) ik slaap een beetje :sleepy:

MLCinema

Citaat van: Audioloog op januari 23, 2009, 11:39:45
Ouch, het zwakke punt in de surround set  ;) een ouderwetse Marantz SR7400 , ben er overigens nog steeds tevreden mee en heb voorlopig geen plannen voor een hdmi receiver.

Die heb ik ook nog steeds in mijn bezit. Is wel vervangen door een SR7002. Gebruiksgemak heh. Is een prima receiver overigens de SR7400. Mankeerd niks aan.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

hifiman

Citaat van: DJ-Foxx op januari 23, 2009, 14:19:32
geeft niet, zijn trouwens toch zwarte audipacks(je heb toch een witte 350?) en zijn speciaal voor lofts en hoge plafonds, had je waarschijnlijk toch niets aan ;) ik slaap een beetje :sleepy:
Ik heb een zwarte  ;D

hifiman

Citaat van: Marc.Visser op januari 23, 2009, 14:21:43
Die heb ik ook nog steeds in mijn bezit. Is wel vervangen door een SR7002. Gebruiksgemak heh. Is een prima receiver overigens de SR7400. Mankeerd niks aan.
Er is ook niks mis mee, behalve het feit dat tie de nieuwe HD geluidsformaten niet ondersteund.

celerontje

Oké', terug naar het ophangen dan maar! ;D
Hoe minder lensshift, hoe beter!
Is 40 CM vanaf het plafond voor jou te laag?
Mij lijkt het wel een mooie hoogte.
Of 30 CM?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Ik ben er uit. De plank gaat 35 cm onder het plafond opgehangen worden. Ik hou dan 18 cm speling erboven over (ventilatie) en de hoek van de beam wordt 7 a 8 graden. Ik heb deze situatie nog even vergeleken met die van Kermit, daar was de hoek 10 a 11 graden en dat ging ook prima met de prismasonic lens, kortom ik ga er voor (morgen).  :)

hifiman

Zo de boel hangt  ;D

Alles al afgesteld en wel, vanavond lekker film kijken  :bigsmile:

hifiman

Wat ook heel erg fijn is, is dat ik van die irritante shading af ben nu de projector+prismasonic verder naar achteren staan.  :D

danielo

Hai,

Congrats dat ziet er goed uit, fijn dat het werkt. 1 ding snap ik niet helemaal waarom heb je een zwarte genomen (met de rs20 had ik geen keuze) ipv een witte ?

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Kjelt

@Danielo; de projector is van kermit overgenomen en die had een zwarte gekozen.

@ audioloog: ziet er goed uit! , ga je het plankje nog wit of zwart lakken?


danielo

Citaat van: Kjelt op januari 24, 2009, 15:08:42
@Danielo; de projector is van kermit overgenomen en die had een zwarte gekozen.

@ audioloog: ziet er goed uit! , ga je het plankje nog wit of zwart lakken?

Ik ben zo'n sukkel die alles nieuw koopt dat ik deze mogelijkheid niet had bedacht :). Ik zal trouwens deze week de lamp thread weer eens aanvullen ik zie dat ze er een sticky van gemaakt hebben !.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

hifiman

Inderdaad, ik heb hem 2de hands gekocht en dan is het dus graag of niet :P

Ach wat die kleur betreft, wit had beter gestaan bij het plafond, zwart daarentegen staat weer beter met die prismasonic lens.

Nee wij hebben bewust voor houtkleur gekozen, vinden we persoonlijk het mooist :P

Hier nog even een close-up.

riwi

Ziet er goed uit audioloog!. Mooi  8)

Maar kwam deze constructie wel door de WAF en die van mij niet ??? Rare WAF  ;D  Ik vind beide oplossingen even lelijk (of even mooi ;) )

Kjelt

Citaat van: danielo op januari 24, 2009, 15:10:39
Ik zal trouwens deze week de lamp thread weer eens aanvullen ik zie dat ze er een sticky van gemaakt hebben !.
Heb ik speciaal om gevraagd, ik kreeg zoveel vragen over lamplevensduur en lichtachteruitgang dat het de moeite waard was om er een sticky topic van te maken.
De eerste post pas ik zo nu en dan aan als er nieuwe ontwikkelingen e.d. zijn.

hifiman

Citaat van: riwi op januari 24, 2009, 15:11:45
Ziet er goed uit audioloog!. Mooi  8)

Maar kwam deze constructie wel door de WAF en die van mij niet ??? Rare WAF  ;D  Ik vind beide oplossingen even lelijk (of even mooi ;) )
Dank je Richard.

Je hebt gelijk wat die WAF vergelijk betreft, in eerste instantie kwam het plank idee uberhaupt niet door de WAF, het hielp dat we plankdragers vonden die geen diagonale stang hebben en ook dat zij de plank mocht uitkiezen  ;D

Ik vind het zelf qua "lelijkheid" reuze meevallen. Aan het plafond had mijn voorkeur gehad ALS ik geen prismasonic lens had gehad, maar omdat ik die wel heb vond ik dit net even een betere (en vooral praktischer) oplossing.

Kjelt

Citaat van: riwi op januari 24, 2009, 15:11:45
Rare WAF  ;D  
:-X
Citaat van: Dr PhillIf the wife ain't happy....... no-one in the house is gonna be happy
;D  ;D  ;D

riwi

Citaat van: Audioloog op januari 24, 2009, 15:14:53
Dank je Richard.

Je hebt gelijk wat die WAF vergelijk betreft, in eerste instantie kwam het plank idee uberhaupt niet door de WAF, het hielp dat we plankdragers vonden die geen diagonale stang hebben en ook dat zij de plank mocht uitkiezen  ;D

Ik denk dat er geen enkele manier van projector ophanging echt esthetisch verantwoord is. 't zijn gewoon lelijke apparaten daar verander je niks aan. Maar dat deert ons HT liefhebber niet (mij niet in ieder geval).

Veel kijk plezier  8)

hifiman

Haha ze heeft het nog niet gezien overigens, ze is aan het werk en ziet het pas als ze thuis komt vanavond. Uiteraard weet ze er wel van dat als ze thuiskomt de boel hangt :P Ben beniewd wat ze er van vind   :sleepy:

hifiman

Citaat van: riwi op januari 24, 2009, 15:16:59
Ik denk dat er geen enkele manier van projector ophanging echt esthetisch verantwoord is. 't zijn gewoon lelijke apparaten daar verander je niks aan. Maar dat deert ons HT liefhebber niet (mij niet in ieder geval).

Het deert mij ook niet, overigens vond de vrouw de HD350 zelf erg mooi om te zien! (en ik ook). Zal wel komen omdat tie glimt  ;D

danielo

Citaat van: Audioloog op januari 24, 2009, 15:17:05
Haha ze heeft het nog niet gezien overigens, ze is aan het werk en ziet het pas als ze thuis komt vanavond. Uiteraard weet ze er wel van dat als ze thuiskomt de boel hangt :P Ben beniewd wat ze er van vind   :sleepy:

Ik stel voor je projector alvast aan te zetten een goeie girly movie te kiezen en het licht alvast uit te doen. Wijntje erbij en zeggen : Ik wilde net gaan kijken maar denk wacht nog even op je :).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.