Avalon Eidolon

Gestart door DennisG, november 9, 2004, 11:19:12

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeroen_B

Spiegellijn in het hart van de speaker is heel mooi!!
Ga ik ook zeker doen in ieder geval!!

Hebben ze ook bredere maten als 30 cm of is dat het maximale? Betekent dat je de zijkanten uit 2 stoken moet gaan doen. Of wil je de zijkanten ook spiegelend fineren?

DennisG

Ha Jeroen,

Alle kanten worden gespiegeld. Voor iedere zijde moet ik dus 2 stroken fineer voegen.

Afhankelijk van het type fineer kan de breedte op lopen tot ruim 60cm. Ook het genoeste esdoorn hadden ze in stoken van 60cm liggen. Over het algemeen geldt echter dat hoe groter de boom, hoe minder de kwaliteit van het fineer. Het genoeste esdoorn is overigens ook als flexplaat te krijgen.

Groet,
Dennis

R

Wat kost zoiets nou, als ik vragen mag. Mag ook per PM.

DennisG

De prijzen van fineer staan op de site van de winkel: www.af.nl

Het is vanwege het snijafval niet goedkoop!!! Voor een fraai resultaat heb ik het er echter wel voor over. ;D

Groet,
Dennis

jeroen_B

Als ik zo zie wat voor kwantum korting ze geven per vierkante meter als je 5 of 10 vierkante meter koopt dan lijken me dit stevige prijzen zeg!
Maar eens even rondvragen bij een maat van me in de houthandel dus! :D
Maar ja, je wilt uiteraard wel iets maken wat je ook echt mooi vind dus om dan een paar tientjes te besparen lijkt me ook geen goed plan.

jeroen

DennisG

Ik heb 11m2 gekocht en dus heel wat kwantumkorting gekregen............. ;D

Peter Schut

Dat wordt gaaf Dennis,

Mijn Eidolon is Walnut Cluster Burl, en daar is zowel de linker als rechter speaker uit het zelfde boek.
De facetten zijn wel gespiegeld maar lopen niet door vanuit het midden, wat overigens niet opvalt.
Elk vlak heeft een naad in het midden, ook de bovenkant. (hij lijkt erg veel op de foto bij jouw opening van deze thread, maar iets rustiger)

Veel succes

DennisG

#132
Vanaf kerst had ik heerlijk 2 weekjes vrij. Dankzij het fraaie weer ben ik wederom lekker opgeschoten.

Sterker nog: ik heb een speaker fineerklaar!!!!  ;D

Hierbij een verslagje......

We waren hier gebleven:



Na een nachtje drogen heb ik de klemmen verwijderd en ben ik als een dwaas gaan schuren. Vervolgens heb ik de gehele doos, op de baffle na ingepakt in 3mm MDF. Hieroor zijn alle kopse kanten verdwenen. Vervolgens heb ik met de cirkelzaag de de kleine schuine zijde aan de bovenzijde aangebracht, waarna ik deze wederom met 3mm MDF heb beplakt.



Na wat schuurwerk was een prachtig strak facet het resultaat.



Vervolgens het aftekenen van de grote facetten. Ter inspiratie een Review van de Eidolon Diamond uit de HIFI+ ........



Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om met behulp van aluminium geleidestrips de facetten met de hand te zagen. Een klusje waar ik overigens wel even een nachtje over heb geslapen.





Vervolgens netjes schuren en je hebt een pracht van een facet:






Rappie

Mooi werk ! Daar kan erik nog eens een voorbeeld aan nemen qua snelheid ;)

Ook handige tip met die metalen strookjes ... :) Mocht ik nog ooit zoiets bedenken in mijn ht ...
Eigenaar van Paulthé

DennisG

#134
Het gaat hard nu....

2e facet


3e en 4e facet




En na mijzelf weer met het handje een ongeluk te hebben geschuurd was dit het fantastische resultaat:





Vervolgens weer 3mm MDF, gesteund door net voldoende tape, op alle facetten:



Flink schuren......... en TATATATA........





Wonderlijk wat een stel facetten met een lompe kast kan doen. Dat hebben de mannen van Avalon toch wel erg goed ontworpen. In één woord prachtig. Beetje trots op het resultaat so far ben ik overigens ook wel. 8)

Met wat sfeerlicht ziet het er nog beter uit:




OP NAAR DE TWEEDE KAST......  :P







Movievault

#135
Dennis, gewoonweg prachtig hoe je dit hebt aangepakt :)
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

)p(

inderdaad WOWWWWWW!  :D

peter

R

Geweldig mooi. Ik krijg gelijk zin om het ook te gaan doen.


grt Ruben

kuiperik

Citaat van: DennisG op januari  6, 2005, 19:39:07

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om met behulp van aluminium geleidestrips de facetten met de hand te zagen. Een klusje waar ik overigens wel even een nachtje over heb geslapen.


Hopelijk toch niet slecht geslapen?  ;D

Het resultaat mag er anders wel zijn! Is zeer netjes geworden.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Raphie

Wat een waanzinnig resultaat, ik zat me altijd al af te vragen hoe dat soort ontwerpen werden gebouwd.  super gewoon.
JBL PRX Power!

Oracle

Inderdaad: erg mooi!

En als ik eerlijk moet zijn: ook mooier dan je oude speakers!

Had je geen last van je armen na het zagen van die facetten?  :P ;D

Echt super om te zien!  8)

Groet,
Mark

jeroen_B

Ziet er top uit !
Stevig doorgewerkt zeg!

Rob_Dingen

Hoi Dennis

Ziet er super uit maak voor mij ook even een setje ;D
Moet je de speakers nog in frezen of hoe ga je dat doen?

Rob

Jinsu

Hoi Dennis,



Dit ziet er zeer goed uit ;) , keep it up :) .

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

DennisG

Dank voor de complimenten. Ik ben vandaag met de tweede aan de gang.

Kuiperik
CitaatHopelijk toch niet slecht geslapen?

Dat viel wel mee. Het zagen van de facetten vond ik echter geen eenvoudige klus. Je moet er echt voor waken dat de zaag niet gaat happen. Verder heb ik een ongeveer een milimetertje laten staan voor de zekerheid. Met een schuurblokje heb ik vervolgens de facetten op maat geschuurd.

Rob,
CitaatMoet je de speakers nog in frezen of hoe ga je dat doen?

Ja, de speakers moeten nog worden ingefreesd. Ik doe dat pas na het fineren. Ik verwacht daarmee het strakste resultaat te krijgen. De vorm frees ik uit met behulp van een mal en een kopieerfrees.

Groet,
Dennis

Erik van Voorst (in memoriam)

Dennis,

Prachtig resultaat....dat gaat me straks een beauty worden met esdoorn fineer erop.....
Tjee je ligt zelfs op mij voor.... :P

Het blijven prachtige "sculpturen" en de waardering ervoor stijgt nog meer als je ze zelf (na)bouwt  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

ja, Dennis eer van je werk
als ze straks zo klinken als ze eruit zien , komt goed!
mooi he, al die lijntjes

ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Jean Pierre

Wooow netjes man!!!  O0

Shorty

Héél mooi! Petje af!

VrGr,

Bart J.

ruud2

Dennis , nu ik het nog even terug lees ,heb je 11m2 fineer besteld!? hoeveel afval is hierbij gerekend?
mijn toch wel grote speakers hebben " slechts" 7.5m2( ruimgerekend, netto) als oppervlakte.
of hou je rekening met het mirror image en heb je daardoor veel afval?

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.