HT der HT's

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), oktober 1, 2004, 17:43:59

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jossie

In verhouding?


ZEKER.
Omni !

jossie

Ter lering ende (leed)vermaak...

Dit is wat er is gebeurde toen er 1600W terecht kwam op Erik's trouwe Focal...
Omni !

jossie

Merk op dat de excursie in het basbereik VOLLEDIG aan de verkeerde kant van de xmax lijn ligt.

:hehe:

Sorry Erik.
Omni !


Erik van Voorst (in memoriam)

#604
Ja het was wel oorlog toen het gebeurde... :shaun:.

Inmiddels gaan we snel experimenteren met de Dayton UN15-22 en als het huiswerk goed gedaan is zal dat waarschijnlijk tot een succes
en waarschijnlijk verbetering leiden t.o.v. de overleden Focal 15K4711.

Crown K2 braaf op 800 Wattjes en aansluiten op 4 ohm (correct me if I am wrong)  o :sigh: :angel:

Ben met name benieuwd naar de kwaliteit tussen de 80 en de 120 Hz van het LFE  ;D

Nog even een verhaaltje met gebrugd of ongebrugd:

Disadvantages are:
Less contol over the speaker cone. Your amp, aside from making your speakers create sound, also has to control the movement of the speakers cone. This is done by offering electrical resistance across the speaker terminals to keep it from flying around and getting "sloppy" sounding. This amp quality is generally called slew rate, and you usually cut it in half when you bridge an amp.
Higher draw on the output devices. The outputs of your amp are used to driving a certain load (8 ohms) referenced to chassis ground, or electrical ground. Now it is driving that same load to a voltage that is (theoretically) the same voltage differential as itself, on the other side of ground reference. This pushes the amp much harder, and simulates an impedance of one half of the speakers true impedance. This is why you will see a bridgable amp's specs listing 4 ohm operation or 8 ohm bridged operation. A bridged amp will run hotter and less stably than the same amp in a stereo configuration.

Iemand hier ervaring mee....kan dus nog wel een voordeeltje eruit halen  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

"The Ultimax have Klippel-verified 23mm Xmax (19mm is the coil-length-derived figure), but they have even more mechanical excursion, to help them stand up to abuse"  :D :D :D :D :D  :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jossie

Voor niks gaat alleen de zon op Erik.

Doordat de Dayton een veel langere spreekspoel heeft om die lineaire slag mogelijk te maken (en een zwaardere konus), is het rendement ook fiks lager; ruim 6 dB.
Je zult dus meer vermogen nodig hebben om dezelfde geluidsdruk te maken. Maar dat is, ter referentie, bij 100 Hz. In het sublaag zal de Dayton beter presteren (de Focal valt in jouw kast eerder af).
Of jij tevreden zal zijn met de 800 watt input is dus wel even afwachten. De 18" kon en kan je K2 in brug hebben. Dat was een unieke mogelijkheid met deze kast.

Compromis kan zijn de K2 in brug met een geschikte processor om het vermogen te beperken mocht je te weinig geluidsdruk hebben.

Dat bridge verhaal is niet zo relevant. De slewrate speelt bij 100 Hz nauwelijks een rol (bij 20 kHz is grofweg de 200-voudige slew rate nodig en dus ook beschikbaar).  Ook de warmteontwikkeling is bij jou geen probleem. Bij film is er maar af en toe een knal natuurlijk. In bridge mode heb je wel veel meer headroom bij explosies e.d. Dat is denk ik toch wel iets waar jij naar uitkeek...



Omni !

Erik van Voorst (in memoriam)

#607
Hoi...bedankt voor de info..

Binnenkort the proof of the pudding...de explosies met de oude Focal woofer waren eigenlijk al fantastisch...........................................behalve de laatste.

Niet om terug te krabbelen maar ik woon helaas niet "vrijstaand" ....ook vond ik het totale film volume de laatste tijd een beetje (te) hard...(je gaat gewoon steeds harder draaien...dat wil natuurlijk niet zeggen dat het gezond blijft  :hehe:)  ....dus inderdaad alleen de praktijk gaat nu antwoorden geven .........

Toch draai ik minder hard dan jullie denken  :angel:

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

morca

Citaat van: Erik van Voorst op december  9, 2015, 08:29:00
Ja het was wel oorlog toen het gebeurde... :shaun:.

Inmiddels gaan we snel experimenteren met de Dayton UN15-22 en als het huiswerk goed gedaan is zal dat waarschijnlijk tot een succes
en waarschijnlijk verbetering leiden t.o.v. de overleden Focal 15K4711.

Crown K2 braaf op 800 Wattjes en aansluiten op 4 ohm (correct me if I am wrong)  o :sigh: :angel:

Ben met name benieuwd naar de kwaliteit tussen de 80 en de 120 Hz van het LFE  ;D

Nog even een verhaaltje met gebrugd of ongebrugd:

Disadvantages are:
Less contol over the speaker cone. Your amp, aside from making your speakers create sound, also has to control the movement of the speakers cone. This is done by offering electrical resistance across the speaker terminals to keep it from flying around and getting "sloppy" sounding. This amp quality is generally called slew rate, and you usually cut it in half when you bridge an amp.
Higher draw on the output devices. The outputs of your amp are used to driving a certain load (8 ohms) referenced to chassis ground, or electrical ground. Now it is driving that same load to a voltage that is (theoretically) the same voltage differential as itself, on the other side of ground reference. This pushes the amp much harder, and simulates an impedance of one half of the speakers true impedance. This is why you will see a bridgable amp's specs listing 4 ohm operation or 8 ohm bridged operation. A bridged amp will run hotter and less stably than the same amp in a stereo configuration.

Iemand hier ervaring mee....kan dus nog wel een voordeeltje eruit halen  ;D
Je zet de eindtrappen parralel dus er kan minder laag ohm,s belast worden en er loopt meer stroom.
Dus idd im brigde moet de amp eigenlijk harder werken.
Zou best kunnen dat stereo dan beter klinkt.

Former member 78

In bridge heb je ook de helft van de dempingsfactor.


Erik van Voorst (in memoriam)

#611
Schiet mij te binnen dat ik ook nog een Bryston 10B sub crossover heb liggen kan ik daar nog iets mee in deze configuratie ?  ;D



HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

morca

#612
 it may also be used as both an infra-sonic and ultra-sonic active filters.
http://www.bryston.com/products/other/10B-SUB.html


The term "infrasonic" applied to sound refers to sound waves below the frequencies of audible sound, and nominally includes anything under 20 Hz

Lijkt me dat je daar alles onder 20 hz mee weg kan halen,volgens mij ook vaak gebruikt voor een Platenspeler tegen de rumble onder 20 hz.

Wel handig dat je die even hebt liggen  ;D

Erik van Voorst (in memoriam)

Ja ...mijn voordeel eens gekocht nooit meer verkopen....ik heb "veel" liggen  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

....kan ik dan toch een soort bescherming aan de woofer geven en de headroom van de Crown gebruiken als gebrugged.

De 6 12 18 dB filtering heb ik waarschijnlijk niets aan natuurlijk.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jossie

#615
...(when special ordered with custom crossover points)...

Dat heb je weggelaten Morca (?) De standaard versie is daar niet geschikt voor...

Je zou wel een minidsp kunnen gebruiken met limiter op de uitgang. Dan kun je ook nog wat roommodes rechttrekken.
Omni !

morca

Overheen gelezen denk ik  ::)

Imo gebruik je met 1 kanaal die amp optimaal.
De dempingsfactor blijft lager.
De eindtrappen staan niet parralel.
En de woofer krijgt wat hij ong nodig heeft zodat je hem niet teveel headroom kan geven  ;D

Eneuh je kan nog eens een 2 sub erbij zetten .

jossie

Ja, eerst maar 's proberen op een kanaal. Gezien de situatie hiervoor zal het wel heel blijven.

Omni !

Former member 78

Citaat van: Erik van Voorst op december  9, 2015, 23:10:56
....kan ik dan toch een soort bescherming aan de woofer geven en de headroom van de Crown gebruiken als gebrugged.

De 6 12 18 dB filtering heb ik waarschijnlijk niets aan natuurlijk.

Ik neem aan dat je eerst gaat meten en de woofer gaat instellen?
Dan kun je daarna kijken of er bescherming nodig is.


Erik van Voorst (in memoriam)

.....ik heb een standaard versie  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

BuSpu

De 6 12 18 dB filtering heb ik waarschijnlijk niets aan natuurlijk.
[/quote] Hoe zo niet? Je zal als je bescherming wilt toch iets van een laag-af filter moeten inzetten. Hele steile filtering geeft natuurlijk wel weer andere problemen  :-\

blue-eyes

Citaat van: Erik van Voorst op december  9, 2015, 13:00:10
Hoi...bedankt voor de info..

Binnenkort the proof of the pudding...de explosies met de oude Focal woofer waren eigenlijk al fantastisch...........................................behalve de laatste.

Niet om terug te krabbelen maar ik woon helaas niet "vrijstaand" ....ook vond ik het totale film volume de laatste tijd een beetje (te) hard...(je gaat gewoon steeds harder draaien...dat wil natuurlijk niet zeggen dat het gezond blijft  :hehe:)  ....dus inderdaad alleen de praktijk gaat nu antwoorden geven .........

Toch draai ik minder hard dan jullie denken  :angel:



1 Ding Erik. Je wordt ouder, dover :P
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

morca

#622
Citaat van: ArjanR1 op december 10, 2015, 00:35:09
Ik neem aan dat je eerst gaat meten en de woofer gaat instellen?
Dan kun je daarna kijken of er bescherming nodig is.
Het gaat bij mij ook goed,maar in principe kan de woofer onder de tuning zwaar over ze Xmax gaan en zo mechanisch gesloopt worden/de ophanging.
En is die bescherming wel aan te raden.
Onder de tuning heeft de woofer geen tegendruk van de poorten .

Erik van Voorst (in memoriam)

Zo een Bryston geeft in ieder geval wat meer speelruimte...ik haal hem in ieder geval te voorschijn want ik zag hem weer toen ik alle kerstspullen te voorschijn haalde...(waar zijn trouwens de kerst-emoticons)  :xmas:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jossie

Er zat aan de onderkant zeker nog wel ruimte om wat lager af te stemmen. Zie je wel mogelijkheden om de pijp te verlengen?

Daarmee zakken de gevaarlijke frequenties verder naar beneden, een 'natuurlijke' bescherming zeg maar.
Omni !