HT der HT's

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), oktober 1, 2004, 17:43:59

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik van Voorst (in memoriam)



You wanna see something really dark....spot the crown.....hearing him is easy  O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#526
.....en ja hoor....het is mij dan gisteren gelukt om met de Crown K2 mijn subwoofer op te blazen.

Tijdens de film Antman met een geweldig geluidsspoor Stond alles wel ERRUG hard, ...een paar flinke klappen en daarna doodse stilte.

De led indicatie op de Crown liet zien dat er voor hem niets aan de hand was maar ik denk dat de spoel van de Focal 15k8711 oververhit is geraakt.

Zat nieuwe uitdagingen om een plm. 300 kg downfire sub te repareren.... :-X
Het had makkelijker geweest als hij achter de grille had gezeten.....maar daar zit de poort.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Harry HT

Hi Erik,

Zonde zeg, maar waren de klappen wel indrukwekkend?

Succes de reparatie  !

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Erik van Voorst (in memoriam)

Indrukwekkend was een understatement....wel kostbare klappen.

Er komen nog zat uitdagingen gezien de units niet meer te koop zijn en de kast op zijn specs en steekmaten is gebouwd.... :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

VlisChris

Tweede hands ook niet te vinden?

Of een goede reden om nog extremer te gaan :-X
Sterkte ermee. Zeker als het zo moeizaam gaat worden om hem te repareren cq vervangen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik van Voorst (in memoriam)

Tja de schroeven heb ik op zijn kop nog los weten te draaien in die 10 cm ruimte vanaf de vloer....nu blijkt hij ook nog vastgekit.....grrrrrrrr  :nopompom:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

knubbe

Balen zeg!  :nopompom:

Wat is nu dan eigenlijk precies de reden van het oproken van de spoel?
Teveel vermogen erdoor?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

Ik dacht al Erik waarom zet je zoveel teveel vermogen op die spoel.
Maar ivm met je kennis dacht ik hij weet vast wat hij doet en ik zeg niks.
Op die Amp horen 2 dikke drivers van 1000 watt RMS.
Zoiets als knubbe net gebouwd heeft.

Wel balen zou als je deze amp wil blijven gebruiken eens andere drivers overwegen.

rovinggecko

Mooi balen! Maar zoals Christiaan zegt, wellicht wel mooie trigger voor iets anders (beters?).
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

morca

Citaat van: Erik van Voorst op december  6, 2015, 11:39:40
Indrukwekkend was een understatement....wel kostbare klappen.

Er komen nog zat uitdagingen gezien de units niet meer te koop zijn en de kast op zijn specs en steekmaten is gebouwd.... :-X
Inhoud kast netto,lengte/ diameter van de poort?

Erik van Voorst (in memoriam)

#535
http://i748.photobucket.com/albums/xx129/ErikvanVoorst/image_7.jpeg



De Focal 15K8711 ziet er nog klokgaaf uit (van buiten)  :(

Moet alles weer er even bijpakken....

Specificaties:

De woofer is een kevlar Focal 15k8711
De poort van dikwandig Aluminium bekleed met loodbitumen en 15 cm dia bij 50 cm lang. (afgestemd 20 Hz)

In de kast zit een trompet aan het uiteinde van de poort (zie ook eerdere foto's in topic downfire subs).
In de grille zit ook een trompet verwerkt (22 mm).

De kast is plm. 80 bij 70 bij 60 cm.
Gewicht plm. 275 kg. Literinhoud plm. 220 liter netto.

Wanden: MDF 22 mm x Zand 22 mm x MDF 22 mm= plm. 7 cm dikte. Het geheel inwendig bolgetrokken met draadeinde. Wanden ook bekleed met loodbitumen (niet noodzakelijk maar je bent lekker bezig. ;)

De poten zijn aluminium 10 x 10 cm met draadeind
12 mm om de downfire 10 cm van de grond te houden.
Aansluitterminals van Intertechnik en houden 25 mm kwadraat. Bekabeling inwendig en uitwendig van den Hul Magnum (die bekende rode brandweerslang).

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

VlisChris

Wat ik me afvraag (als echte leek): Is er geen enkele mogelijkheid om na te gaan of de unit zelf nog te repareren is?
Ik heb zelf dus namelijk geen enkel idee wat er allemaal fout kan gaan bij zo'n monster. Onderdelen lijken mij vervangbaar? Of kunnen/zullen er zaken toch krom getrokken worden bijvoorbeeld?

Nogmaals: ik roep maar; het is iets dat in me opkomt.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

morca

De spoel is verbrand met dit vermogen,dat is wel bijna 100 % zeker.
Kan je de driver nog bewegen met de hand Erik.

Me wiskunde en google laat me in de steek.
Ik denk ik bereken de inhoud van jouw pijp en vergelijk die met de 10 cm waar ik altijd mee werk.
Even kijken voor je wat erin zou passen ,en nog belangrijker wat dat vermogen van die K2 aankan.

Word weer een heel mooi project voel ik aankomen  ;D

Erik van Voorst (in memoriam)

Repareren heb ik ook al als vraag uitstaan...inderdaad.

Daarnaast heb ik een mogelijkheid om de Focal AudioM 15VX te kopen...
Ook de Focal 40 KX

Eigenlijk best veel uitzoekwerk...en ik heb weinig verstand van al die Xmax (kerst?) en volume en poort en Q-factor ...kreeg met het bouwen in 2002 veel forumhulp  O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#539
Hoi Morca  8)

Ik kan de driver nog prima heen en weer bewegen....

Moet wel eerlijk zeggen dat ik de Focal gewoon door mijn schuld zelf over zijn grenzen heb getrokken...Oppo 105 instelling  op 0 trim en Crown K2 voor driekwart open...

Heerlijk Disney Pretparkgevoel totdat er een vijftal harde klappen kwamen...toen was de lol even over....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

morca

#540
Ok dan is hij niet helemaal verbrand......apart.
Die  Focal 40 KX is nog wel te doen misschien.
Die andere heeft maar een XMax van 6 mm dat is niet veel.
Vaak bij die lage stukken in film loopt de Xmax erg op,en daar is jouw driver niet zo op gebouwd.

WilcoL bv wilde ook met deze focals bouwen en dan 2 .
Maar de geringe Xmax heeft hem doen beslissen JL audio te kiezen .
Bij film kijken is het toch wel fijn als je sub wat meer kan maxen bij stukje van 20 hz en lager.

ALs ik je advies mag geven als je iets anders koopt,
Neem een driver met een hoge Xmax die ong aansluit op die 800 watt RMS die de crown per kanaal levert.
Dan heb je een wat veiliger systeem qua vermogen en handeling daarvan.

Erik van Voorst (in memoriam)

#541
Gister veel huiswerk gedaan en een paar kandidaten kwamen eruit:

Focal 15VX
Focal 40KX
JL 15W0V3-4
LMS 5400
Soundstream SPLX-152HX of de R1-15

Tot nu toe mijn voorkeur voor de Focal 40KX.....maar die is berekend op 80 Liter...

Edit:
Die Focal 15VX valt dus af...(6mm)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#542
Citaat van: knubbe op december  6, 2015, 12:50:07
Balen zeg!  :nopompom:

Wat is nu dan eigenlijk precies de reden van het oproken van de spoel?
Teveel vermogen erdoor?

Yepp, een beetje te veel zijn grens opgezocht ...ik had hem op de serie Gotham een "beetje meer" gegeven en dat ging prima (eigenlijk geweldig gaaf) totdat ik er de film Ant-man in deed....bij de eerste de beste scene was het al te laat...prachtig enorm bulderend laag vergezeld van een paar grote klappen.... :nopompom:..... eigen schuld..... :nopompom:..... ik wilde te extreem (en een beetje de verkeerde keuze van driver back in 2002 als ik NU ineens extremer wil gaan doen)  :nopompom:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

morca

Lms ultra bedoel je,het topmodel?
Word die weer geleverd dan.....
Wel mooie driver idd.

Wat is je budget dan als ik vragen mag?
Die JL 15w0 is een leuke driver uit de instap range.
Bij jouw set zou een 12 of 13 w7 niet misstaan.
Plus dat die beter bij je amp past qua vermogen.

Wil je dezelfde kist gebruiken?
Dan is een w 7 te gek denk ik.

jossie

Klinkt alsof een van de tinsel wires is gebroken bij een zware klap.

Je kunt met een geschikt oplosmiddel de dustcap van de woofer wel los krijgen. Dan kun je daaronder met een multimeter kijken of de spoel nog leeft. Zoja, kun je 'mogelijk' tinsel wires vervangen maar met jouw K2 is het dan toch weer een kwestie van tijd... Beter eerst even doorrekenen of je niet teveel uitslag (hebt ge) maakt.

Kan ook zijn dat de tinsels over de spider lopen. Dan wordt het lastiger denk ik.
Omni !


Staaled

Citaat van: morca op december  7, 2015, 17:36:57
Lms ultra bedoel je,het topmodel?
Word die weer geleverd dan.....
Wel mooie driver idd.

Wat is je budget dan als ik vragen mag?
Die JL 15w0 is een leuke driver uit de instap range.
Bij jouw set zou een 12 of 13 w7 niet misstaan.
Plus dat die beter bij je amp past qua vermogen.

Wil je dezelfde kist gebruiken?
Dan is een w 7 te gek denk ik.
Moet JL niet juist klein en gesloten gebouwd ?
Ik zie nl weinig anders.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Gepoort niet.
Hoe groter hoe beter .
Zie mijn mooie mdf afwerking sub die is 160 liter.
Voor een gewone basreflex zou ik ook niet kleiner  gegaan zijn .

jossie


Citaat van: morca op december  7, 2015, 17:58:50
Je bedoeld de verbinding tussen de litze draadjes en de spoel?
Eigenlijk bedoel ik de litze draad zelf. Als die sneuvelt is het meestal bij de 'harde' overgangen, dus óf bij de terminal óf bij de aanhechting op de konus. Als je de dustcap verwijdert kun je dichter bij de spoel meten. Als inderdaad de tinsel wire stuk is moet je daar toch zijn om een nieuwe te solderen.

Bovendien kun je dan meestal ook wel zien of de spoel schade heeft. Je kunt de dustcap ook gewoon wegsnijden. Je hoeft niet perse de originele te hergebruiken (je kunt de originele lijmrandjes laten zitten en een iets grotere terugplaatsen).
Omni !

morca

Ok duidelijk  ;D
Als hij die losgerukt heeft kan de ophanging/spider ook een klap gehad hebben(om het zo te noemen).

Is de driver beschermt onder de tuning dmv een filter onder de poorttuning Erik.
Ik denk als hij gebroken is dat het ook een beetje ouderdom is,13 jaar toch.
Tijd voor wat nieuws wat niet zo snel meer stuk gaat,een super PA amp heb je al  ;)