De audiofiele Network switch etc.

Gestart door J.A.F._Doorhof, augustus 10, 2026, 12:06:25

Vorige topic - Volgende topic

morca

Citaat van: garmtz op augustus 13, 2026, 16:23:25Vraag het de fabrikant! :)
Nee ik vraag het jouw eigenlijk garmtz.
Wat is jouw gedachte of mening waarom

garmtz

Citaat van: morca op augustus 13, 2026, 16:26:45Nee ik vraag het jouw eigenlijk garmtz.
Wat is jouw gedachte of mening waarom

Ik ben geen ontwikkelaar! Kan alleen vanuit mijn 'gut feeling' en in heel algemene zin proberen te verklaren wat ik hoor. Maar doet het er toe? Als het beter klinkt, is dat toch prima? Ik denk dat het niet alleen in de voeding zit, maar ook in de schakeling zelf. Alpha Audio heeft hier hele verhalen over volgepend. Ik zou dat allemaal eerst eens lezen. Melco heeft bijvoorbeeld een aparte 'streamer' uitgang op hun producten. Dat klinkt daadwerkelijk beter via die poort. Dat heeft dan weer te maken met veel minder netwerkverkeer op die poort. Ik heb ook gemerkt dat als ik op mijn 'audiofiele' switch echt alleen de streamer aansluit en de router, dat dat beter klinkt dan als ik daar de NAS nog bij prik. Allemaal vrij makkelijk hoorbaar op een beetje fatsoenlijke installattie. En er is geen expectation bias, want het interessant me echt geen lor wat beter 'zou moeten' klinken. Heb ook twee wat langere netwerkkabels zonder merk erop die ik een keer heb gekregen en die beter klinken dan alle andere netwerkkabels. Waarom? Geen flauw idee! :D

morca

Citaat van: garmtz op augustus 13, 2026, 16:40:34Ik ben geen ontwikkelaar! Kan alleen vanuit mijn 'gut feeling' en in heel algemene zin proberen te verklaren wat ik hoor. Maar doet het er toe? Als het beter klinkt, is dat toch prima? Ik denk dat het niet alleen in de voeding zit, maar ook in de schakeling zelf. Alpha Audio heeft hier hele verhalen over volgepend. Ik zou dat allemaal eerst eens lezen. Melco heeft bijvoorbeeld een aparte 'streamer' uitgang op hun producten. Dat klinkt daadwerkelijk beter via die poort. Dat heeft dan weer te maken met veel minder netwerkverkeer op die poort. Ik heb ook gemerkt dat als ik op mijn 'audiofiele' switch echt alleen de streamer aansluit en de router, dat dat beter klinkt dan als ik daar de NAS nog bij prik. Allemaal vrij makkelijk hoorbaar op een beetje fatsoenlijke installattie. En er is geen expectation bias, want het interessant me echt geen lor wat beter 'zou moeten' klinken. Heb ook twee wat langere netwerkkabels zonder merk erop die ik een keer heb gekregen en die beter klinken dan alle andere netwerkkabels. Waarom? Geen flauw idee! :D
Dankjewel voor je toelichting.
Hier kan ik veel mee.

Jij benoemd nog wat dingen die ik wil testen.

Mijn server via de router ipv Meraki.

De shield wil ik in de meraki laten.
Als die van de stroom is kan hij ook niet storen lijkt mij

garmtz

Citaat van: morca op augustus 13, 2026, 16:43:25De shield wil ik in de meraki laten.
Als die van de stroom is kan hij ook niet storen lijkt mij

Dat maakt inderdaad niet uit denk ik. Als hij uit staat, kan hij ook geen data genereren.

Littletycoon

Citaat van: vergeerr72 op augustus 13, 2026, 12:29:48Een kennis die als geluidsman door bands wordt ingehuurd en deze standaarden gebruikt is vanwege latency problemen over op glasvezel. Maar er is daar natuurlijk wel sprake van meerdere signalen die op een mengpaneel binnenkomen.
Dat kan, maar een reguliere ethernet kabel of glasvezel (optische) kabel heeft niet met die standaarden te maken, die werken ook op optische ethernetkabels.

Littletycoon

Citaat van: chansig op augustus 13, 2026, 16:14:32Oké mooi. 😁

Misschien wil je het uitleggen wat ik dan verkeerd koppel ?

Gr. Hans
Benieuwd  :devil:

garmtz

Citaat van: chansig op augustus 13, 2026, 15:45:31Voeding grotendeels. Check.

Maar vanuit de switch ga je naar de streamer. Vandaar uit dan door de DAC van de streamer en analoog naar je versterker.

De opmerking van Kurt is dan dat de DAC de eventueel aanwezige ruis er al uit haalt en er dan dus een ruisvrij signaal analoog uitgaat naar je versterker.

Of koppel ik nu zaken aan elkaar wat niet klopt ?

Gr. Hans

Dat ligt eraan hoe modulair je systeem is. Als de DAC apart is en de streamer apart en de versterker apart, is er minder kans dat die noise in de versterker terechtkomt. Dat lijkt me logisch. Zeker omdat de voedingen van de apparaten ook nog eens van elkaar gescheiden zijn. Heb je een all-in-one, dan zal noise die ergens binnenkomt natuurlijk niet door de DAC specifiek worden 'gefilterd'. Als de rommel eenmaal binnen is, kan het in ieder onderdeel van het apparaat iets doen. Garbage in = garbage out. Zo geldt het voor ethernet, maar ook voor de voeding naar je apparaten (je stroomsituatie). De Ethernet is de digitale stroomsituatie... :D

Spijkie

Misschien dat het verschil bij mij daarom " groter " is omdat ik een all in one heb. In een aparte componenten opstelling heeft elk component zijn eigen voeding en wellicht daarmee ook een soort filter.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

morca

Citaat van: garmtz op augustus 13, 2026, 16:58:39Dat maakt inderdaad niet uit denk ik. Als hij uit staat, kan hij ook geen data genereren.

Ik kreeg de tip de Meraki zonder aarde aan te sluiten omdat de poe module eruit is.
Jij of Iemand hier eerder van gehoord?

J.A.F._Doorhof

Dat ligt eraan.
Als je een plastic behuizing hebt kan dat. Ook als je geen POE hebt.

Bij metalen behuizingen en/of STP (shielded cables) kan dit tot groundloops leiden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

morca

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 14, 2026, 15:50:37Dat ligt eraan.
Als je een plastic behuizing hebt kan dat. Ook als je geen POE hebt.

Bij metalen behuizingen en/of STP (shielded cables) kan dit tot groundloops leiden.
De Meraki is van ijzer.
Dus... Wel of geen aarde...

Ik heb geen shielded lan cables.

Rowdy2

Volgens onderstaand foto is de behuizing geaard, groen / gele draad gaat van netentree naar de bodem van de kast:

De Meraki moet geaard aangesloten worden, klasse I apparaat.

morca

Citaat van: Rowdy2 op augustus 14, 2026, 16:19:00Volgens onderstaand foto is de behuizing geaard, groen / gele draad gaat van netentree naar de bodem van de kast:

De Meraki moet geaard aangesloten worden, klasse I apparaat.
Dat weet ik.

Maar.... Als je de poe eruit haalt gebeurt er iets met aardloops volgens Frank.

Ik probeer even duidelijk te krijgen wat ik nou moet doen.

Ik heb ook bericht aan die maat gestuurd om uitleg.

De Meraki is nu ook niet geaard aangesloten.
Ik heb er net pas geaarde voeding naartoe gelegd.

Rowdy2

Onderstaande is mijn mening:
- Netspanning met aarde aansluiten, klasse I apparaat
- Onafgeschermde ethernet kabel, UTP, gebruiken

morca

Citaat van: Rowdy2 op augustus 14, 2026, 16:31:03Onderstaande is mijn mening:
- Netspanning met aarde aansluiten, klasse I apparaat
- Onafgeschermde ethernet kabel, UTP, gebruiken

Dankjewel voor je input

Rogers Hifi

Zodra ik al van die hoogfrequent voeding-broeikasten zie krijg ik kromme tenen. Hier valt toch een hele hoop winst te halen door iets anders te gebruiken. Kan me hier niet iets audiofiels bij indenken.

Kurt

Blijven nadenken @Rogers Hifi , het komt wel.

morca

Citaat van: Rogers Hifi op augustus 14, 2026, 17:41:56Zodra ik al van die hoogfrequent voeding-broeikasten zie krijg ik kromme tenen. Hier valt toch een hele hoop winst te halen door iets anders te gebruiken. Kan me hier niet iets audiofiels bij indenken.
Komt nog , geduld  ;D

Spijkie

Citaat van: morca op augustus 14, 2026, 15:21:29Ik kreeg de tip de Meraki zonder aarde aan te sluiten omdat de poe module eruit is.
Jij of Iemand hier eerder van gehoord?

Ik juist weer andersom , altijd met aarde
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

vergeerr72

Een instelbaar specifiek voor ethernet isolatie platform. :popcorn:1787647467625.jpg
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2/ Rhea, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL, Acrotec/Acrolink bekabeling, Labahua groundboxes, Audirvana, Synergistic Research zekeringen

J.A.F._Doorhof

Eerste reactie "LOL goede man"
Toch even online kijken...
Het staat op hun officiele Facebook pagina, het is een high-end merk.....
Het is geen 1 April...

Mijn hemel ik hoop echt dat dit een enorme grap is (en een goede).
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Porsche4Life

Ook weer AI slop... het is gewoon niet meer grappig, iedere brainfart verbruikt onnodig CPU cycles.

Peerless Monster

Vergeer, is dit dan specifiek voor dit netwerk component?
Want ieder component reageert anders denk ik, mocht deze stand al "de waarheid" zijn.
Glasinput of RJ45 input?  etc etc. Zoveel vragen over zoveel variabelen...

En ik vind dat Porsche4Life een heel terecht punt heeft.
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Porsche4Life

Je ziet het toch al aan de render, check de voetjes, check de belettering op de switch, check de f#cking misselijk maken nano banana render kwaliteiten. Ik vind dat we AI slop op de forum moeten verbieden. Het voegt niks toe, is niet grappig en je kan daadwerkelijk iets doen voor het milieu (waar sommigen zeggen zo mee begaan te zijn) kappen met die onzin!

Spijkie

Misschien al bekend maar nog steeds actueel: wifi of bekabeld ? Hansie hansie beekhuyzen

https://www.youtube.com/watch?v=d9RSLHOFOTc