Wifi netwerk vervangen kopen of huren ?

Gestart door Spijkie, augustus 4, 2026, 16:22:17

Vorige topic - Volgende topic

Spijkie

Wij zitten bij Odido en hebben daarom een zyxel T-56 modem met glasvezel aansluiting. Voor de wifi heb ik daar op de WAN poort een set van Apple extreme en express aangesloten.

Dit is dus een apart wifi netwerk door het huis en slaan de zyxel daarmee over. Dat werkt prima maar op sommige punten wat traag plus de apples beginnen nu wel oud te worden en wil ze eigenlijk niet meer vervangen door een Apple tweedehands.

Wat ik een beetje tegenkom is een tp deco be25 setje van 3 bijvoorbeeld a €225 , dit zal vast beter of slechter kunnen.

Ga ik een wifi punt huren dan ben ik bij odido €2,50 per maand per punt kwijt. Dat vind ik best veel. Als ik er 2 nodig ben is dat €60 per jaar. Maar dat is de enige manier om het wifi signaal van het modem uit te breiden vandaar de vraag.

Andere tips zijn natuurlijk welkom, ik staar me niet blind op de tp link deco maar die kom ik vaak tegen vandaar. En we hoeven niet het snelste , we zitten nu op Apple spul van jaren oud, wifi 5 max.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

sschot

Ben zelf erg te spreken over de producten van Fritz. Doen wat ze moeten doen, redelijk eenvoudig. Lange ondersteuning. Enigszins betaalbaar.

Wil je echt top of the bill Ubiquiti.

Zou wel nu gaan voor wifi 7, dan ben je weer even toekomstbestendig, al zal nog lang niet al je huidige  apperatuur  dit nodig hebben.

Zou zelf wel voor een MESH systeem gaan, vind ik toch wel de nodige voordelen hebben.

Vermoedt dat je geen vLAN voor bijv alleen audio en dergelijke wil opzetten en alle IOt over weer een ander vLAN en ga zo maar door.
TEAC AP-701 | Holo Audio Senete KTE | DAC | Streamer | Acoustic Energy AE509

morca

Ik heb een Fritz 6000 gekocht
Op advies vd monteur van mijn provider.
Geen seconde spijt van gehad.
5G wifi is echt sterk van deze .
En door het hele huis dekking.

jazzy

Hier een TP-link Deco mesh set die me goed bevalt. Één keer geld uitgegeven en nu altijd stabiel netwerk in het huis en daar buiten.

Huren van zoiets is inderdaad onzinnig. Je krijgt iets wat niet precies is wat je zoekt en met een paar jaar ben je duurder uit, dus gewoon kopen zoals je met elk ander apparaat zou doen.
HT: JVC N5 - Arcam AVR 390 - Teufel M800 FCR - Quad L-series 12" sub - WS Spalluto 120" 16:9
Woonkamer: Sony KD-65XF9005 - Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40
Serre: Samsung QBR 55 - Nvidia Shield

htandre

Hier ook TP zelf aangeschaft, bevalt prima.
Voordeel je kan zo switchen van provider en hoeft niet alles opnieuw in te stellen.
HT-ruimte: Yamaha RX-A780, Dune H4K Pro, Sony UBP X800M2, JVC D-ILA X7900BE, 4 x Totem Kin mini, 4 x Atacama Duo 7,Totem Kin mini Flex (Centre), Sub SVS PB1000
Wooonkamer: Yamaha N603, Totem Kin Mini, Rel Quake II, LG55B7.
Keuken: Yamaha BAR400, Sony KD 43X8307C

SpeedyAndré

Ik ben ook wel een Fritz fan inmiddels sinds ik die routers van providers kreeg.
Nog geen ap's genomen, die van Fritz vind ik veel te duur en een centraal geplaatste router doet al veel.
Wel leuk is dat een oudere Fritz router eenvoudig voor een mesh systeem gebruikt kan worden als je er mee wil experimenteren.

André 8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

Church of Noise

Ik kan het bovenstaande bevestigen, voor huis-, tuin- en keukengebruik zijn TP link deco mesh sets zeer goed! En inderdaad voordeel dat je niks hoeft te wijzigen bij veranderen van provider of modem.
Woonkamer:   Sonus Faber Cremona (L,R&C) |  B&W M-1 (S) |  Merovinger 1/53  |  Rythmik E15HP  |  Electrocompaniet AW180  |  Marantz Cinema 30 + Dirac ART  |  nVidia Shield Pro  |  Sony UBP-X800M2  |  Bluesound Node 2i
Werkkamer:    Sonus Faber Electa Bi-Wiring  |  Michell Alecto Mono  |  Michell Argo HR & Hera  |  Michel Iso  |  Custom platenspeler  |  Chord Hugo TT  |  Audio Analogue Paganini  |  Bluesound Vault 2

mijkie

Ik heb hier nog een set TP-link deco M4R liggen die niks doet momenteel

Mag voor 25 euro weg, als je interesse hebt, hoor ik t wel

Oja, is set van 3 stuks
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair G1.1 *

morca

Citaat van: SpeedyAndré op augustus  4, 2026, 18:56:34Ik ben ook wel een Fritz fan inmiddels sinds ik die routers van providers kreeg.
Nog geen ap's genomen, die van Fritz vind ik veel te duur en een centraal geplaatste router doet al veel.
Wel leuk is dat een oudere Fritz router eenvoudig voor een mesh systeem gebruikt kan worden als je er mee wil experimenteren.

André 8)
Ik heb een fritz router.
De fritz 6000 is zijn geld dubbel en dwars waard iig tov de router.

Spijkie

Super bedankt voor alle reacties! Ik zal nog even kijken naar Fritz! Ik wist wel van het bestaan af maar niet hoe ze op dit moment in de markt staan.

Het is alleen voor huis tuin en keuken gebruik, we hebben wel een nieuwbouw woning met redelijk dikke muren dus het mesh gebeuren, zover ik me heb ingelezen , is wel een mooie aanvulling / extra tov we nu hebben.

Ik zal Fritz met TP link deco ff vergelijken.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Spijkie

Citaat van: sschot op augustus  4, 2026, 16:28:20Ben zelf erg te spreken over de producten van Fritz. Doen wat ze moeten doen, redelijk eenvoudig. Lange ondersteuning. Enigszins betaalbaar.

Wil je echt top of the bill Ubiquiti.

Zou wel nu gaan voor wifi 7, dan ben je weer even toekomstbestendig, al zal nog lang niet al je huidige  apperatuur  dit nodig hebben.

Zou zelf wel voor een MESH systeem gaan, vind ik toch wel de nodige voordelen hebben.

Vermoedt dat je geen vLAN voor bijv alleen audio en dergelijke wil opzetten en alle IOt over weer een ander vLAN en ga zo maar door.

Ik denk het ook niet of zoiets moet per ongeluk kunnen gaan  :colgate: , ik heb er niet zoveel verstand van. Daarom destijds ook voor Apple gekozen , dat werkt goed en voor een leek prima te " installeren"

Spijkie

Citaat van: mijkie op augustus  4, 2026, 23:55:16Ik heb hier nog een set TP-link deco M4R liggen die niks doet momenteel

Mag voor 25 euro weg, als je interesse hebt, hoor ik t wel

Oja, is set van 3 stuks

Bedankt voor het aanbod maar ik denk dat ik dan eerder voor een wifi 6 of 7 ga, ik wil er weer voor een tijdje klaar mee zijn.

Spijkie

Een setje tp link deco 50x gekocht. Bewust voor een wifi 6 oplossing gekozen , alle devices hebben hier wifi 6 plus we zijn wifi 5 gewend dus ik verwacht al een redelijke vooruitgang. Volgende week maar eens installeren.

Refie

Na jaren Trined, stap ik binnenkort over naar Odido over glas van Open Dutch Fiber. 2,5Gbit.
Mijn Ubiquiti hardware is allemaal 1Gb/s. Ga een UniFi Cloud Gateway Fiber toevoegen, zodat ik naar de 3 Switches een eigen poort kan gebruiken. Naar de HT ruimte zal een glaskabel komen. De externe materialen van Odido zal ik niet gebruiken.
Marantz AV10 + Dirac ART, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. 2x Dayton MX15-22, Dynacord L1800FD, ButtKicker Pro + BKA1000,  ATV 4K, Sony UBP-X800M2, JVC N7, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla

Rowdy2

Heb nu ruim 6 jaar de TP Link M4 Mesh systeem. Om hoeveel jaar moet je eigenlijk het Mesh systeem vervangen? Hij doet het nog goed.

Voordeel van een Mesh systeem is dat je bij verandering van provider niet alle aangesloten apparaten opnieuw moet instellen. Ben in juli 2022 veranderd van Tele2 naar SNLLR, afgelopen maand veranderd van SNLLR naar TriNed.

jazzy

Citaat van: Rowdy2 op augustus 13, 2026, 16:58:11Heb nu ruim 6 jaar de TP Link M4 Mesh systeem. Om hoeveel jaar moet je eigenlijk het Mesh systeem vervangen? Hij doet het nog goed.
Alle recente systemen van de afgelopen paar jaar ondersteunen gewoon 2,4 en 5 GHz met WPA2 en andere veilige versleutelingsmethodes. De nieuwste generatie voegt dan Wifi 6 of Wifi 7 toe of een 2,5 Gbps netwerkpoort. Leuk als je devices dat ook ondersteunen en je het nodig hebt.

Als het werkt dan werkt het, zou ik zeggen.
HT: JVC N5 - Arcam AVR 390 - Teufel M800 FCR - Quad L-series 12" sub - WS Spalluto 120" 16:9
Woonkamer: Sony KD-65XF9005 - Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Spijkie

Nou net de boel " geïnstalleerd " dat is echt zeer makkelijk. Ik kijk er altijd toch een beetje tegenop. Met name het gezeur wat je krijgt als het even niet goed gaat door de mensen die hier ook inwonen  :colgate: .

Maar dit is nog makkelijker dan Apple zelf. De enige verbetering die ik nog kan doen in de woonkamer is de tp link deco nog bedraad koppelen met het hoofdstation van de deco set maar voor nu werkt het als een tierelier. Ben er blij mee.

jazzy

Goed om te horen! Ik heb hier ook twee van de drie stations bedraad aangesloten, weet niet of het veel uitmaakt eerlijk gezegd.

Church of Noise

Citaat van: Spijkie op augustus 14, 2026, 14:56:45Nou net de boel " geïnstalleerd " dat is echt zeer makkelijk. Ik kijk er altijd toch een beetje tegenop. Met name het gezeur wat je krijgt als het even niet goed gaat door de mensen die hier ook inwonen  :colgate: .

Maar dit is nog makkelijker dan Apple zelf. De enige verbetering die ik nog kan doen in de woonkamer is de tp link deco nog bedraad koppelen met het hoofdstation van de deco set maar voor nu werkt het als een tierelier. Ben er blij mee.
Zou wired back haul altijd aanraden.
Woonkamer:   Sonus Faber Cremona (L,R&C) |  B&W M-1 (S) |  Merovinger 1/53  |  Rythmik E15HP  |  Electrocompaniet AW180  |  Marantz Cinema 30 + Dirac ART  |  nVidia Shield Pro  |  Sony UBP-X800M2  |  Bluesound Node 2i
Werkkamer:    Sonus Faber Electa Bi-Wiring  |  Michell Alecto Mono  |  Michell Argo HR & Hera  |  Michel Iso  |  Custom platenspeler  |  Chord Hugo TT  |  Audio Analogue Paganini  |  Bluesound Vault 2

Rowdy2

Heb alleen de hoofd unit bedraad aangesloten, via de Deco app "Snelle Roaming" ingeschakeld.

Spijkie

Citaat van: jazzy op augustus 14, 2026, 16:15:18Goed om te horen! Ik heb hier ook twee van de drie stations bedraad aangesloten, weet niet of het veel uitmaakt eerlijk gezegd.

Hier was het eigenlijk vooral voor de zolder handig aangezien we geen wifi punt hebben op de eerste verdieping  :colgate:

Spijkie

Citaat van: Rowdy2 op Gisteren om 10:45:32Heb alleen de hoofd unit bedraad aangesloten, via de Deco app "Snelle Roaming" ingeschakeld.

Zo diep zit ik er nog niet in maar het draaid. Ik moet wel zeggen dat ik niet echt veel verschil in snelheid merk   Wel in bereik!