Power conditionering wie heeft er ervaring mee en welke

Gestart door Mao, juli 5, 2026, 10:21:50

Vorige topic - Volgende topic

jaco en 1 gast bekijken dit topic.

RCD

Citaat van: toetertje op juli  6, 2026, 18:01:56Zo loop ik al een tijdje met een gedachte. Een Marstek venus E thuisaccu, kun je gewoon aan het net hangen als thuisaccu.  ;D

Maar, deze heeft ook een extra aansluiting voor noodstroom. Wat nu als je daar de audiogroep op aansluit. Dan loopt de audio vanaf de accu, via een zuivere sinusomvormer.

Klinkt als win win.

Ik ben nog aan het sparen voor een Marstek, dus als ik hem heb, ga ik het zeker eens proberen.
Kunnen ook PWM versterkers zijn zoals klasse D dan komt er een hoop rotzooi mee.

Rob

toetertje

Ontstaat die vervuiling dan in de omvormer?

Ik heb ooit eens wat metingen gezien, van vevor zuivere sinusomvormers, en daar was met erg positief over.

RCD

Als het PWM versterkers zijn komt het daar vandaan.
Bij klasse D versterkers komt ook een hoop rotzooi uit.
Maar als er metingen aan gedaan worden zetten ze er een filter tussen zodat de rotzooi niet meer zichtbaar is.
Post eens een link van zo'n test.

Rob

Spijkie

Citaat van: toetertje op juli  6, 2026, 18:01:56Zo loop ik al een tijdje met een gedachte. Een Marstek venus E thuisaccu, kun je gewoon aan het net hangen als thuisaccu.  ;D

Maar, deze heeft ook een extra aansluiting voor noodstroom. Wat nu als je daar de audiogroep op aansluit. Dan loopt de audio vanaf de accu, via een zuivere sinusomvormer.

Klinkt als win win.

Ik ben nog aan het sparen voor een Marstek, dus als ik hem heb, ga ik het zeker eens proberen.

Soort poremens stromtank  :colgate: , moet de accu met omvormer wel stil zijn. Anders heb je er weinig aan.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

brt

Ik heb ook ooit eens zo'n thuisaccu gepropageerd en daar de audio op aangesloten, weet het merk niet meer maar was iets via Amazon toen, maar geslaagd qua sound was het niet.

Ik speel hier naar volle tevredenheid met een stroomregenerator van ps audio, die weer een Isotek Aquarius verving, dat vond ik een serieuze upgrade.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

addesmo

Citaat van: Mao op juli  6, 2026, 10:47:33Heb ff bij plixir gekeken maar gezien mijn eindversterkers ben ik bang dat zo een BAC 1000 te klein is. Dat ga je merken in je dynamiek immers de travo kan niet meer leveren dan je versterkers vragen. Dan volgt het volgende dat het best een stevige prijs is voor een scheidingstravo. Victron scheidings travo's zijn stukken goedkoper en kunnen meer vermogen aan.

Zijn ook ringkern travo's voor 3600 watt is zo een ding nog geen 500 euro, en voor paar tientjes meer 4500 watt. Genoeg reserve dus.

Waarschijnlijk zo goedkoop omdat er geen sticker high end audio op zit.
Ik heb de McIntosh gewoon met een goede netkabel op een dedicated audio groep aangesloten. En dan een kleine Plixir met goede netkabels voor de streamer en cd speler. Dat had est wat effect moet ik zeggen!

Mao

Citaat van: addesmo op Gisteren om 11:54:37Ik heb de McIntosh gewoon met een goede netkabel op een dedicated audio groep aangesloten. En dan een kleine Plixir met goede netkabels voor de streamer en cd speler. Dat had est wat effect moet ik zeggen!

Zit nu zeker ook in die richting te denken. Met zo een travo zoals plixir is zeker goed maar met mijn complete set erop kan dat niet goed zijn. Immers vermogen van die travo is gemaakt voor wat kleinere sets. Waar ik wel aan zit te denken is een scheidingstrafo zoals Victron het aanbied die kunnen wat meer vermogens aan. Maatje van mij ontwerpt giga audio/video installaties voor schepen, lees jachten waar we niet eens naar mogen kijken, en hij is techneut wellicht dat hij met dit idee mij uit de droom kan helpen of niet natuurlijk.

Voorlopig in de eerste fase de touwtjes van stopkontankt naar de Mac's vervangen.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

vergeerr72

Ik heb verschillende filters en powerregenerators ( ps audio p500, premiere en exactpower ep15a) gehad en eigenlijk altijd verlies in dynamiek ervaren.

Ik filter nu juist op niet audiocomponenten, voorkomen dat er rotzooi op het net komt. De audioset zit wel op een fase met weinig andere groepen, ik meet geen dc. Daarnaast geloof ik wel in zekeringen en netsnoeren. Maar ik ben een rare blijkbaar.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2/ Rhea, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL, Acrotec/Acrolink bekabeling, Labahua groundboxes, Audirvana, Synergistic Research zekeringen

Vhond

Citaat van: vergeerr72 op Gisteren om 13:25:25Maar ik ben een rare blijkbaar.
Nee heb ook de ervaring OF dat het dynamiek en muzikaliteit wegneemt OF dat het niks doet...

ruud2

Tijdelijk een PS powerplant gehad, snel weer verkocht.
Er was eigenlijk niets mis met de stroom , maar toch geprobeerd. Helaas meer problemen dan een
nog schonere stroom.
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

Mao

Verlies in dynamiek is een absolute no go voor mij. Heb niet voor niets 2 zware eindversterkers in de set. Is ook wel een beetje te verwachten als je een travo inzet die net voldoed op papier. Die plixir is wellicht geschikt voor wat andere versterkers dan ik gebruik.
Vandaar mijn gedachtegang voor Victron scheidingstrafo die kan flink wat meer vermogen leveren
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

addesmo

De Plixir bracht bij mij eerder winst dan verlies in dynamiek.

Kurt

Voor zwaardere vermogens dan Plixir moet je bij Torus Power zijn. Torus Power was een spin-off van Plitron, een transformator fabrikant in Canada. Plitron is overgenomen door Noratel, en plixir haalt ook zijn transformatoren bij Noratel. En zo is de cirkel vrij rond.

AudioLaan

Als je het over Victron hebt, doe dan niks.

Verder zijn eindversterkers het minst gevoelig voor een powerconditioner en wat die doet. Dus als een BAC3000 te kostbaar is of teveel weegt, dan kan je beter kijken wat de powerconsumption van je bronnen en voorversterker is en er daar een voor zetten. Vaak voldoet een BAC150 of een BAC400 dan prima. Ze nemen in elk geval geen enkele dynamiek weg in tegenstelling tot filters. Theoretisch kan dat alleen gebeuren als je apparaten meer watten vragen dan de conditioner kan leveren.
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

addesmo

brt

Citaat van: vergeerr72 op Gisteren om 13:25:25Ik heb verschillende filters en powerregenerators ( ps audio p500, premiere en exactpower ep15a) gehad en eigenlijk altijd verlies in dynamiek ervaren.

Dat is wel een oudje toch, die p500? Wat ik heb begrepen is dat de huidige lijn, zoals mijn P3 wel een flinke sprong vooruit hebben gemaakt. Verlies in dynamiek heb ik in elk geval totaal niet ervaren. Wel meer rust en een hogere resolutie en ruimtelijkheid.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

marcush

Citaat van: addesmo op Gisteren om 15:56:24De Plixir bracht bij mij eerder winst dan verlies in dynamiek.

Is ook mijn ervaring (met twee verschillende Plixirs).

vergeerr72

Citaat van: brt op Gisteren om 21:43:20Dat is wel een oudje toch, die p500? Wat ik heb begrepen is dat de huidige lijn, zoals mijn P3 wel een flinke sprong vooruit hebben gemaakt. Verlies in dynamiek heb ik in elk geval totaal niet ervaren. Wel meer rust en een hogere resolutie en ruimtelijkheid.
Ze zijn inderdaad ouder. Van deze drie was de exactpower voor mij het beste. Die heb ik ook lang bebruikt. Tot het moment dat ik besloot om hem er eens tussenuit te halen..... 

Recent ook een p10 gehoord, niet in mijn set, bekoorde mij ook niet. Chatgpt ziet een powerregenator in mijn set ook niet als een verbetering, dan zal het toch wel kloppen😀
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2/ Rhea, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL, Acrotec/Acrolink bekabeling, Labahua groundboxes, Audirvana, Synergistic Research zekeringen

brt

Citaat van: vergeerr72 op Vandaag om 10:43:40Ze zijn inderdaad ouder. Van deze drie was de exactpower voor mij het beste. Die heb ik ook lang bebruikt. Tot het moment dat ik besloot om hem er eens tussenuit te halen.....

Recent ook een p10 gehoord, niet in mijn set, bekoorde mij ook niet. Chatgpt ziet een powerregenator in mijn set ook niet als een verbetering, dan zal het toch wel kloppen😀

Als je een P10 hebt gehoord in een andere set zegt dat waarschijnlijk erg weinig over de p10. Speakers, versterker en niet te vergeten akoestiek en opstelling zijn dan vele malen grotere factoren.

Apparatuur als netfilters en regeneratoren moet je echt in je thuissituatie horen, juist ook omdat stroom per situatie verschilt.

Maar fijn dat chatgpt het ook niet als een verbetering ziet. Ik vroeg hem laatst of ik de best klinkende set van Nederland heb, na wat doorvragen en suggereren kon hij inderdaad ook niet om die conclusie heen  :coffee:

Mediator

Bij regeneratie is er geen verlies van dynamiek, die neemt juist toe. Vaker krijgt het apparaat dat als laatste erbij komt toch 'de schuld'. Verder is bij regeneratie het advies van PSaudio in mijn ervaring wel terecht. Als je regenereert is het zaak dat het apparaat zelf niet over een filtering beschikt. Dus de uitspraak 'give a fool a tool' zou je zomaar ook op audio van toepassing kunnen verklaren. Laat je goed informeren is de beste start.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

brt

Citaat van: Mediator op Vandaag om 14:19:49Bij regeneratie is er geen verlies van dynamiek, die neemt juist toe. Vaker krijgt het apparaat dat als laatste erbij komt toch vaker 'de schuld'. Verder is bij regeneratie het advies van PSaudio in mijn ervaring wel terecht. Als je regenereert is het zaak dat het apparaat zelf niet over een filtering beschikt. Dus de uitspraak 'give a fool a tool' zou je zomaar ook op audio van toepassing kunnen verklaren. Laat je goed informeren is de beste start.

Zelf vind ik het toch een prettig idee dat mijn stroom voor de audio niet gefilterd wordt. Idd wat je schrijft: absoluut geen terugval in dynamiek. Of het zelfs beter is geworden weet ik niet. Mijn audio-apparatuur heeft zelf gelukkig ook geen filter.

Ik heb een super simpel setje qua opzet: streaming-dac-analoge-vv op een eindversterker, alles dual mono opgebouwd. That's it. Ik geloof in de kracht van eenvoud en hoe korter de signaalweg, hoe beter. De vv heeft voor al z'n functies een eigen voeding binnen dit apparaat.

Het oogt niet alleen rustig, het klinkt ook geweldig en de P3 was simpelweg een flinke upgrade over de Isotek Aquarius.