Wat zijn momenteel goede schijven voor een NAS

Gestart door Fox, juni 24, 2026, 14:33:15

Vorige topic - Volgende topic

Fox

Hoi, ik heb vorig jaar met Black Friday voor een nette prijs een Extension Unit voor mijn NAS gescoord.

Nu ben ik zover om er schijven in te plaatsen, maar schrik me een ongeluk van de prijzen.
Want ik dacht er zijn nu vast wel WK aanbiedingen...

Wat zijn momenteel goede/ aan te raden schijven voor een NAS?

Alle tips zijn welkom.

pameijer

HDD's zijn al een tijdje duur, en er zit ook geen enkele beweging naar beneden t.a.v. de prijs. Slik de pil.... Er zijn speciale schijven voor NAS-sen, ik neem aan dat je 3,5" schijven zoekt? WD Red's zijn prima, maar eerlijk gezegd is het hele specifiek voor NAS meer marketing dan echt nodig. Blijf wel bij de bekendere merken: Seagate, WD en Toshiba. En neem alleen CMR-schijven.

Als je geen data opslaat die echt kritiek is kun je ook 2e-hands zoeken. Ik draai al jaren met WD Red's gekocht op MP en Tweakers, maar je moet wat geluk hebben en altijd van tevoren de S.M.A.R.T. data opvragen.
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

denoontje

Ik heb via mp schijven gekocht die alleen aantal keer ter test zijn gebruikt. Scheelde hoop geld en waren ven gerenomeerd merk (hgst).
Ik heb ook dubbele backup dus dat durfde ik wel aan.

Fox

Thx voor de reactie.

Ik zie dat WD momenteel erg duur is, dus ik dacht eerst aan deze:

https://www.amazon.nl/gp/product/B07GTSFS29/ref=ox_sc_act_title_4?smid=A11VXZ9HW6JYPK&th=1
of deze
https://www.amazon.nl/gp/product/B084Y1YSL4/ref=ox_sc_act_title_3?smid=A1ASWNS41PK8G9&th=1  = de Pro versie

Maar toen zag ik ook deze ...
https://www.amazon.nl/gp/product/B07SPFPKF4/ref=ox_sc_act_title_2?smid=A11VXZ9HW6JYPK&psc=1

Wat is het verschil tussen Exos en Iron Wolf?

Aanvulling AI:
Kort samengevat: Kies IronWolf als je een stille, slimme schijf zoekt voor een thuis- of kantoor-NAS. Kies Exos wanneer je maximale prestaties, de allerhoogste duurzaamheid en een lagere prijs per gigabyte eist voor een server, en geluid minder belangrijk is.

pameijer

Prestaties van een HDD zijn voor een NAS echt totaal onbelangrijk, lees altijd snel genoeg. De netwerkkaart en als je RAID gebruikt de RAID-controller zijn veel belangrijker voor de snelheid.
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

riwi

Je kan ook eens op tweakers kijken in de tweedehands sectie. Daar staan vaak ook refurbished en re-certified schijven bij.

https://tweakers.net/interne-harde-schijven/aanbod/
Gasten zoals die JJCP zijn wel betrouwbaar en verkopen vaak grotere partijen.

Ik kijk vaak naar "datacenter" schijven omdat de NAS toch in een andere kamer staat.

deze bv : https://tweakers.net/aanbod/4163282/wd-ultrastar-dc-hc555-sata-4kn-16tb.html
4 stuks , 400 per stuk 16TB

Fox

gerard1

Arcam AVR5, Kef model 2. rel sub stampede.

pameijer

De laatste keren dat ik nieuwe HDD's aanschafte kocht ik WD Elements USB-schijven bij Amazon. Hoe gek het ook klinkt, maar dat is de goedkoopste optie. Je kunt de schijf er makkelijk uithalen en gebruiken in je PC/NAS, zijn gewoon goede CMR schijven, hoogstwaarschijnlijk de WD180EDGZ schijf. De behuizing hou je over, evenals je centjes.

J.A.F._Doorhof

toch wil ik hier wel een opmerking plaatsen

De speciale nas schijven zijn anders qua bouw en features.

Een echte nas drive heeft vaakiIngebouwde trillingssensoren, TLER (Time-Limited Error Recovery) om uitval van arrays te voorkomen en betere hardware die geschikt zijn voor continue werking en grote jaarlijkse workloads.

Drives in een nas is een zeer specifieke omgeving waar drives vaak 24/7 "aan staan" en ondanks dat het "veilig" is als er 1 drive uitvalt is het ZEER onveilig en zelfs desastreus als 2 drives of meer uitvallen

Een drive heeft een bepaalde technische levensduur qua spins. Een nas drive ligt vaak veel hoger dan een standaard drive.

Daarnaast zie je dat bv synology voor hun zwaardere toepassingen alleen nog maar goed gekeurde drives ondersteund.

We hebben door de jaren heen ontelbare nas systemen van klein naar groot geïnstalleerd en onderhouden. De keuze van een drive mag je niet laten afhangen van een paar euro of tientjes.

Denk je altijd in
Als ik morgen alles kwijt ben hoeveel heb ik over om het terug te krijgen. Een 2e nas als backup is vaak goedkoper.

Als afsluiter
Een nas is GEEN backup systeem. Het is letterlijk een mass storage device. Dus heel veel data verspreidt over meerdere drives.

Een goede backup strategie zou kunnen zijn
Nas voor backup van interne drives en Time machine aangevuld met online backup.

Gebruik je een nas als opslag.
Zorg aub dat je nog een nas hebt of een rocksolid online backup.

De ellende die wij gezien hebben wil je niet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"