Musical Affairs, Sun Audio en Pel

Gestart door lukas, mei 21, 2026, 16:29:33

Vorige topic - Volgende topic

lukas

Mijn set is (bijna :D) af!
De magie van het tikken van hagel op een weg waar ik als kind door gebiologeerd raakte, die hemelse verfijning, werd de basis van mijn passie voor mijn audio pad. Onbewust op weg naar die verwondering op dagdagelijkse basis zelf te kunnen veroorzaken. Het is in ieder geval mijn zuiverste herinnering aan verwondering door geluid. Ik ging daar echt voor zitten weet ik nog.
Sinds mijn studententijd een hele reis gehad langs Tannoy, Harbeth en Densen, tot ik uiteindelijk Musical Affairs hoorde. Dat was voor mij het moment waarop alles op zijn plek viel. In diezelfde periode overleed mijn vader veel te jong. Hij was een groot muziekliefhebber en als eerbetoon aan hem en zijn collectie heb ik uiteindelijk de Musical Affairs Crescendo's gekocht. Mijn eerste ontmoeting met Hans Kortenbach vergeet ik nooit meer. Hij sprak niet over audio, maar over hoe parelmoer uitklonk. Die middag was bijna poëtisch in plaats van gesprekken over audio en de technische kant. Alsof het niet over apparatuur ging, maar over de ziel van muziek. Vanuit die gedachte heb ik mijn hele set opgebouwd. De basisfilosofie van mijn set is simpel:

" Geen hifi-effecten, maar harmonische geloofwaardigheid. "

Alles draait om natuurlijkheid, textuur, timing en rust. Mijn muziekkeuze was vooral kamermuziek en mooie vrouwen met gitaren, haha.
Ik ontdekte 47 labs. Weer een stap in mijn richting. En ook Charles Altmann. Die vooral een hele mooi Dac gebouwd heeft en een basisboekje voorstelt over de kunst van luisteren te lezen (aanrader). Het heeft mij steeds meer geleerd dat elk geluid in de wereld in de basis vanuit ontspanning komt. Dat een set dus sowieso ontspannen moet klinken, werd de basis voor mij. Als een mens praat of een auto langsrijd, ben je niet bezig met hoog laag en allerlei elementen van geluid. Het is er gewoon. Hoe klinkt een mens die praat? Aha, een centraal punt met een soort aura aan klankjes daar om heen, meer kamervullend dan precies gefocust. Etc. Zo kun je natuurlijk geluid gaan onderzoeken en dat in de woonkamer proberen te veroorzaken. Daarom kan 1 ebbenhouten blokje net een randje wegnemen als je op deze manier wil luisteren. Hierna kon ik nog meer het onderscheid maken op een forum als dit tussen mensen die meer vanuit hifi oogpunt hun set beleven en sets waarin het om de muziek gaat. Allebei prima, maar het komt niet makkelijk samen en je echt openstellen voor muziek is sowieso een persoonlijk pad. Dat kan een amp van 20k niet veroorzaken.

WhatsApp Image 2026-05-21 at 15.41.50 (1).jpeg

Synergie
De hele set is opgebouwd rondom de combinatie van de Musical Affairs Crescendo's met Phy-HP drivers en de Sun Audio SV-2A3. Dat bleek voor mij de perfecte balans tussen snelheid, natuurlijkheid en emotie. Tevens paste het geleidelijk in mijn budget. Vanuit die basis is elk onderdeel gekozen op flow, rust, timing en tonaliteit, niet op spektakel of analytisch detail. Wat ik zo bijzonder vind aan deze combinatie is dat alles "ademt". Geen opgelegd detail, geen overdreven strakheid, maar een enorm natuurlijke presentatie waarbij muziek zich volledig losmaakt van de speakers. De kunst met mijn set is om ook Presence, aarde, vlees te krijgen. Het is zo een ontspannen luchtige set verder. De Phy-HP drivers reageren extreem snel en direct, terwijl de 2A3 juist die menselijke warmte en harmonische rijkdom toevoegt. Daardoor ontstaat een presentatie die tegelijkertijd open, snel én emotioneel klinkt. De Sun kenner zal dit beamen.

Sun Audio SV-2A3
Het hart van de set en misschien wel één van de mooiste interpretaties van de Japanse SET-filosofie. Wat deze versterker bijzonder maakt is dat hij niets forceert. Geen hifi-effecten, geen overdreven controle of "show". Alles draait om natuurlijke timing, harmonische samenhang en emotie. Intern heb ik de versterker behoorlijk aangepast en volledig op synergie opgebouwd. Al is die standaard ook heel mooi.
Daarnaast gebruik ik een Audio Consulting 200VA scheidingstrafo voor de versterker, wat opnieuw zorgde voor meer stilte en vanzelfsprekendheid in de muziek.

WhatsApp Image 2026-05-21 at 15.41.50 (2).jpeg

Duelund CAST Cu/Sn
De grootste stap kwam van de Duelund CAST Cu/Sn condensatoren. Op de plek van de Koppelcondensatoren vervingen ze Jensens. Die brachten een enorme rust, kleurverzadiging en textuur in de muziek. Stemmen kregen meer lichaam, instrumenten meer hout en materie. Vooral het organische karakter en de bijna tastbare aanwezigheid maken deze condensatoren voor mij bijzonder. Wat ik mooi vind aan de Cu/Sn variant is dat ze enorm verfijnd klinken zonder analytisch te worden. Ze behouden de menselijke kant van muziek.

Modificatie: Mallory, Cerafine en Kaisei (moet nog binnenkort)

Daarnaast bewust gekozen ter modificatie nog, in overleg met Pinda13, voor een combinatie van Mallory, Elna Cerafine en Audio Note Kaisei condensatoren op verschillende plekken in de versterker. Met juist die combinatie hoop ik nog meer echtheid te krijgen.
6sn7 plek: NOS Mallory (zie foto) geeft een bepaalde vloei, warmte en natuurlijke samenhang. Cerafine brengt rust, verfijning en een organische textuur.
Bias plek: Kaisei voegt daar weer openheid, dynamiek, precisie en lucht aan toe.
Samen zorgt dat ervoor dat de Sun Audio nergens technisch of steriel klinkt, maar juist heel menselijk en ontspannen blijft, terwijl snelheid en transparantie volledig behouden blijven. Vooral binnen een 2A3 versterker vond ik die balans essentieel. Dat is het idee tenminste en anders gaat het weer terug.

WhatsApp Image 2026-05-21 at 15.47.47.jpeg

RCA Cunningham 2A3 Monoplates

De RCA Cunningham 2A3 Monoplate buizen zijn voor mij echt magisch. Uniek dat het gelukt is om deze te bemachtigen. Waar veel moderne 2A3's indrukwekkend kunnen klinken qua detail of strakheid, brengen deze oude RCA's iets wat moeilijk in audio-termen uit te leggen is: ziel en menselijkheid. Stemmen krijgen een bijna fysieke aanwezigheid en instrumenten klinken rijk, vol en natuurlijk zonder ooit zwaar te worden. Er zit een bepaalde "gloed" en rust in het middengebied waardoor muziek volledig ontspannen binnenkomt. Wat ik vooral bijzonder vind is dat ze tegelijkertijd warm én transparant klinken. Dus niet romantisch of dichtgesmeerd, maar juist open met enorm veel nuance en diepte. In combinatie met de Phy-HP drivers ontstaat hierdoor een bijna holografische presentatie waarbij muziek volledig loskomt van de speakers. Ze klinken vooral ook heel 'echt'. Ze vervangen de Sophia Electic Aqua 2a3, die ook prachtig zijn en uitblinken in natuurlijkheid en ontspanning.

Melz 1578
Als driverbuis gebruik ik de tevens zeldzame Melz 1578 uit 1976 als ik het goed heb. "Het model to get" zeg maar. Nog zo'n parel. Die brengt precies de controle en snelheid die nodig is binnen deze combinatie. De achtergrond wordt extreem zwart en stil, terwijl dynamiek en microdetail enorm verbeteren. De Melz voorkomt ook dat het geluid té romantisch wordt. Hij houdt de presentatie strak, open en levendig. Veel mooier dan de Sylvanias hiervoor en de Shuguang VT231 wat meer een spectaculaire hifibuis is. De Melz is de meest volledige en ontspannen buis die ik gehoord heb hier.

Sophia Electric Aqua II 274B of toch niet?
De Sophia Electric Aqua 274B gelijkrichter maakte de versterker uiteindelijk echt compleet. Die bracht meer adem, ruimtelijkheid en verfijning. Vooral de natuurlijke flow en holografie namen enorm toe. Het geluidsbeeld werd groter, losser en tegelijkertijd rustiger.
Totdat er een speciaal goedkope gelijkrichter meekwam met de RCA Cunninghams. Niks bijzonders, maar de eigenaar, Thijs Moerman, had in zijn Kondo ontdekt dat dit prachtig samenging. WOW! Zo'n geheim wat totaal blijkt te werken. Tonaal prachtig en echt en nog meer blijft nu de muziek alleen maar over. Weg Sophia.

Musical Affairs Crescendo
De luidsprekers waar uiteindelijk alles omheen gebouwd is. Voor mij één van de meest muzikale ontwerpen die ik ooit gehoord heb. De Phy-HP drivers hebben een ongelooflijk natuurlijke en open presentatie zonder kunstmatigheid. Stemmen en akoestische instrumenten klinken bijna fysiek aanwezig, terwijl de snelheid en coherentie uitzonderlijk blijven. De combinatie met een 2A3 SET voelt simpelweg volledig "kloppend". En het is een keuze, niet alle muziek klinkt er fantastisch op. Het is geen Harbeth zeg maar, geen alles eter. Maar daar heb ik ze ook niet voor gehaald.

WhatsApp Image 2026-05-21 at 15.41.50 (3).jpeg

Sophia Electric Magik Box
Tussen de DAC en de versterker gebruik ik een Sophia Electric Magik Box. Hiervoor had ik een Tribute AVC in de set, wat enorm transparant, verfijnd en mooi was, maar de Sophia bracht uiteindelijk meer adem, rust en flow in de muziek. Alles kwam losser en natuurlijker over zonder detail te verliezen. Voor mij een essentieel onderdeel geworden van de set.

47 Labs Flatfish Transport
Nog altijd één van mijn favoriete digitale bronnen. De Flatfish heeft een enorm analoog en ontspannen karakter zonder digitale hardheid. Timing en flow zijn hier uitzonderlijk goed en dat past perfect binnen de rest van de keten.

Cees Pel DAC
Een hardwired DAC gebaseerd op de filosofie van de 47 Labs 4715 / Progression ontwerpen volgens mij. Geen buizen, maar wel enorm organisch en direct spelend. In combinatie met de 47 Labs Power Dumpty voeding ontstaat een ongelooflijk stille en natuurlijke digitale bron. Het paarde mooier met de Flatfish dan de tevens fantastische Altmann Dac. Ook hier gebruik ik een Audio Consulting 200VA ervoor.

Interlinks
5N zilver interlinks. Deze brachten precies de juiste combinatie van snelheid, openheid en verfijning zonder scherpte. 5N is mijn ontdekking, is the way to go.

Digitale kabel
Een speciaal voor mijn set gemaakte koolstof digitale kabel. Uiteindelijk mooier bevonden dan de gouden digitale kabel van Pel. Vooral de zwarte achtergrond, rust en natuurlijke flow zijn subliem.

Luidsprekerkabels
Cees Pel luidsprekerkabels met platte koperfolie, C27 olie, rijstpapier en een koolstofhuls. Perfect passend bij het organische karakter van de rest van de set.

Stroomkabels
Furutech 3TS20 en Alpha 3, puur gekozen op synergie met de rest van de installatie, aangezien de Audio Life mensen hier ook mee speelden, maar gewoon overgenomen. Vooral meer rust, natuurlijkheid en timing. Wellicht valt hier nog wat winst te behalen.

Stekkerblok
Is het STS blok ontworpen door Musical Affairs.

Slot

Ik ben eindelijk aangekomen op een punt waarop ik niet meer naar audio luister, maar volledig in de muziek verdwijn. Uiteraard blijft experimenteren leuk, misschien ooit nog Duelund CAST Silver proberen, maar de basis klopt nu volledig.
Grote dank aan de mensen op mijn pad die me geinspireerd hebben: Hans Kortenbach in het bijzonder, mailen met Cees Pel en DhtRob, Bezoeken bij Audiomaat, Peter, Carl van Spring Audio en Thijs Moerman en zijn oneindige buizenkennis. Allemaal mannen die net wat meer wisten, wat meer al geprobeerd hadden en uitspraken over synergie konden doen die wezenlijk waren en onmogelijk voor mij om allemaal stap voor stap zelf te proberen.
Kan het dan nog mooier? Ja natuurlijk. Maar ik blijf bewust hierbij. Alles kan oneindig beter, groter en mooier. Maar dit intieme geluid is waar ik blij van word. En dromen over een Verdier La Nouvelle Platine is gewoon leuk, maar niet perse nodig te realiseren. Lang leve de CD!
Groet, Lukas

tompj

Je foto's willen nog even niet helaas Lukas. Maar je verhaal klinkt bevlogen en je set zeer weldoordacht. Gaaf!
Speakers: Devore Orangutan 0/Baby
Versterking: Leben CS600X of Enleum AMP-23r
CD-speler: Accuphase DP-55V.
Streamer: Naim ND5 XS2.
Analoog: Thorens TD-160, SME 3009, Denon DL-103, Project Tube Box DS

lukas

Citaat van: tompj op mei 21, 2026, 16:35:31Je foto's willen nog even niet helaas Lukas. Maar je verhaal klinkt bevlogen en je set zeer weldoordacht. Gaaf!
Dankje! Jij hebt ook mooie speakers. Zelfde soort geluid als de Crescendo's een vriend van mij heeft ze. Prachtig met een Moonriver btw. Ik zie de fotos wel gewoon  :nopompom:

tompj

Citaat van: lukas op mei 21, 2026, 16:53:37Dankje! Jij hebt ook mooie speakers. Zelfde soort geluid als de Crescendo's een vriend van mij heeft ze. Prachtig met een Moonriver btw. Ik zie de fotos wel gewoon  :nopompom:
[/quoteik
Citaat van: lukas op mei 21, 2026, 16:53:37Dankje! Jij hebt ook mooie speakers. Zelfde soort geluid als de Crescendo's een vriend van mij heeft ze. Prachtig met een Moonriver btw. Ik zie de fotos wel gewoon  :nopompom:
Ik nu ook! Ziet er indrukwekkend uit. Zo'n 2a3 buis moet zeer fraai zijn als je speakers gevoelig genoeg zijn.

chansig

Mooi verhaal.

Je speakers ooit gehoord bij iemand thuis in Utrecht. Jaartje of hoeveel geleden. Ze waren toen een soort van net op de markt.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Xander32

Dat leest als zijnde een zorgvuldig samengestelde set 👌🏻 Tof ook dat je van de cd'tjes bent.
Veel muziekplezier gewenst 🎶
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

lukas

Citaat van: chansig op mei 21, 2026, 17:19:36Mooi verhaal.

Je speakers ooit gehoord bij iemand thuis in Utrecht. Jaartje of hoeveel geleden. Ze waren toen een soort van net op de markt.

Gr. Hans

Dit zijn de allerlaatsten van Hans Kortenbach die hij met Cees en Hedris gemaakt heeft. Hij had ze eigenlijk voor zichzelf bewaard om af te maken, maar was toen ook stervende helaas. Dat maakte het extra bijzonder, ook gezien mijn eigen prive in die tijd.

Spijkie

Bijzondere luidsprekers ! En de rest eigenlijk ook, van bijna alles nog nooit van gehoord. Wel een herkenbare zoektocht naar die ontspannenheid en vanzelfsprekendheid.

Wat is eigenlijk een : Sophia Electric Magik Box ?
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

lukas

Citaat van: Spijkie op mei 21, 2026, 17:39:20Bijzondere luidsprekers ! En de rest eigenlijk ook, van bijna alles nog nooit van gehoord. Wel een herkenbare zoektocht naar die ontspannenheid en vanzelfsprekendheid.

Wat is eigenlijk een : Sophia Electric Magik Box ?

Dankje!
De Sophia Electric Magik Box is eigenlijk een passieve transformatorbox die je tussen bron en versterker plaatst. Er zitten geen buizen of actieve elektronica in, maar speciaal gewikkelde transformatoren die het signaal op een hele natuurlijke manier koppelen en versterken. Met exotische metalen, staat op de site. Geen idee wat dat is.

Wat hij in de praktijk doet in mijn set:

meer rust en een zwartere achtergrond
meer "adem" en ruimte rondom instrumenten
natuurlijkere flow en timing
rijkere klankkleuren zonder detailverlies
minder digitale hardheid

In mijn set werkte hij vooral bijzonder goed omdat hij muziek losser en organischer liet klinken zonder iets dicht te smeren. Vergeleken met de Tribute klonk de Sophia iets minder analytisch, maar wel menselijker en meer holografisch en veel meer 'ademend' of vrij. Toen ik hem er inzette ipv de Tribute: "Hee zo klopt het gewoon met hoe het in het echt ook is".

Je kunt hem zien als een soort muzikale katalysator die het natuurlijke karakter van een systeem versterkt. Hoe en wat; ik heb echt geen idee.

Spijkie

Klinkt een beetje als het effect van een groundbox , haalt de ruis die er is of binnenkomt er uit zonder de levendigheid of het signaal aan te tasten.

Ik heb geen groundbox maar heb begrepen dat t zo'n effect zou moeten hebben.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

tompj

Citaat van: Spijkie op mei 21, 2026, 18:58:41Klinkt een beetje als het effect van een groundbox , haalt de ruis die er is of binnenkomt er uit zonder de levendigheid of het signaal aan te tasten.

Sophia Electric's Magik Box is a pre-preamplifier with 6dB gain designed to amplify the audio signal before reaching the volume pot on your preamplifier or integrated amplifier.
...

Magik Box does not use tubes or solid state devices for amplification nor does it use AC or battery power - all of which can degrade the signal level. Instead, it uses transformers made from exotic metals for signal amplification.

lukas

Citaat van: Spijkie op mei 21, 2026, 18:58:41Klinkt een beetje als het effect van een groundbox , haalt de ruis die er is of binnenkomt er uit zonder de levendigheid of het signaal aan te tasten.

Dat is een Groundbalance. Die staat er ook tussen, op de overzichtsfoto onderin achter de Tribute. Dat koperen ding.

Spijkie

Citaat van: lukas op mei 21, 2026, 19:26:07Dat is een Groundbalance. Die staat er ook tussen, op de overzichtsfoto onderin achter de Tribute. Dat koperen ding.

Ah oké  :colgate:

Marco66

Woonkamer: Onkyo Muse Y-40, T+A R10
Ht: Onkyo TX-RZ70, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Zidoo Z30 Pro 8K, Lumene Movie Palace 92 inch

chansig

Citaat van: lukas op mei 21, 2026, 17:30:57Dit zijn de allerlaatsten van Hans Kortenbach die hij met Cees en Hedris gemaakt heeft. Hij had ze eigenlijk voor zichzelf bewaard om af te maken, maar was toen ook stervende helaas. Dat maakte het extra bijzonder, ook gezien mijn eigen prive in die tijd.

Ik schreef wel deze speakers. Maar weet het eigenlijk niet meer. Wel dit merk. Maar het type ? Geen idee. Er zullen vast meerdere modellen zijn. Volgens mij gebruikte diegene Sun Audio versterking.

Ik weet wel dat ik moeite had met de weergave. Maar of ze daar optimaal tot hun recht kwamen ? Of mijn smaak toen anders was ?

Maakt niet uit. Ze staan niet in mijn ruimte. Het zijn mooie speakers om te zien.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

RZeemering

Mooie set!
Mooi dat onze hobby zoveel verschillende richtingen heeft om muziek te beleven. Gaaf dat je jouw richting (het realisme) zo ver doorvoert in jouw set.
Mooi om te zien en te lezen!
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

lukas

Citaat van: chansig op mei 21, 2026, 21:55:18Ik schreef wel deze speakers. Maar weet het eigenlijk niet meer. Wel dit merk. Maar het type ? Geen idee. Er zullen vast meerdere modellen zijn. Volgens mij gebruikte diegene Sun Audio versterking.

Ik weet wel dat ik moeite had met de weergave. Maar of ze daar optimaal tot hun recht kwamen ? Of mijn smaak toen anders was ?

Maakt niet uit. Ze staan niet in mijn ruimte. Het zijn mooie speakers om te zien.

Gr. Hans

Mooie speakers daar doen we het niet voor natuurlijk  ;D

Ik denk dat je ze heel makkelijk minder mooi kunt laten klinken. Omdat ze zo gevoelig zijn, vraagt het nogal wat. Ik heb ze eerder ook niet zo mooi gekregen als nu

chansig

We niet maar ik wel als het gaat om speakers van anderen.😁

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

Mitch--

Wat een set!

Deze set was ik denk 20 jaar geleden mijn eerste echte kennismaking met dit soort apparatuur en wat die kan! Was toen bij de eerste show van audiolife, nooit meer vergeten! :worship:

Helaas voor mij toen te duur en complex anders had ik dit pad ook graag gevolgd, helaas nu met kleine kinder vingertjes zijn buizen en deze speakers (als je ze nog kan vinden) helaas geen optie meer, maar zeer goede herinneringen blijven.

Prachtig!
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary - Gold Note DS-10 EVO PSU-10 EVO PA-10 PA-10 - Trivium Audio Cables

lukas

Citaat van: Mitch-- op mei 23, 2026, 13:04:53Wat een set!

Deze set was ik denk 20 jaar geleden mijn eerste echte kennismaking met dit soort apparatuur en wat die kan! Was toen bij de eerste show van audiolife, nooit meer vergeten! :worship:

Helaas voor mij toen te duur en complex anders had ik dit pad ook graag gevolgd, helaas nu met kleine kinder vingertjes zijn buizen en deze speakers (als je ze nog kan vinden) helaas geen optie meer, maar zeer goede herinneringen blijven.

Prachtig!

Ha Mitch,
Ja ook hier op het forum was dit toen een van de bijzondere wegen die genomen werden. Wat hier boven ook staat, het vraagt wel wat om ze helemaal uit de verf te laten komen. Kwa combinatie met buizen en kabels en uiteraard ook kwa akoestiek. Ook medebevestigd door de review destijds door 6moons. Ik heb kwa ruimte nu het geluk dat ik een schuin dat heb 3m hoog naar 2.40 hoog. Ik denk dat dit ook helpt met dat ik weinig last heb van reflecties.
Nou, bedankt voor je reactie. Ik ga weer luisteren!

Kwabbernoot

Citaat van: lukas op mei 25, 2026, 10:48:34Ha Mitch,
Ja ook hier op het forum was dit toen een van de bijzondere wegen die genomen werden. Wat hier boven ook staat, het vraagt wel wat om ze helemaal uit de verf te laten komen. Kwa combinatie met buizen en kabels en uiteraard ook kwa akoestiek. Ook medebevestigd door de review destijds door 6moons. Ik heb kwa ruimte nu het geluk dat ik een schuin dat heb 3m hoog naar 2.40 hoog. Ik denk dat dit ook helpt met dat ik weinig last heb van reflecties.
Nou, bedankt voor je reactie. Ik ga weer luisteren!

Het is al een tijdje geleden maar volgens mij werden ze (de luidsprekers) behoorlijk negatief weggezet.
Pas nadat ze (Henk en Marja, dacht ik) de meetrillende kasten gingen dempen, werd het wat in hun opinie, als ik mij dat goed herinner.
Nu is het ook niet meer dan hun opinie maar ik neem niet aan dat je daarop doelt om ze uit de verf te laten komen?

Ik heb ze zelf nooit gehoord en dus ook geen mening verder.

Groeten...

lukas

Citaat van: Kwabbernoot op mei 25, 2026, 11:02:31Het is al een tijdje geleden maar volgens mij werden ze (de luidsprekers) behoorlijk negatief weggezet.
Pas nadat ze (Henk en Marja, dacht ik) de meetrillende kasten gingen dempen, werd het wat in hun opinie, als ik mij dat goed herinner.
Nu is het ook niet meer dan hun opinie maar ik neem niet aan dat je daarop doelt om ze uit de verf te laten komen?

Ik heb ze zelf nooit gehoord en dus ook geen mening verder.

Groeten...

Ik doel wel op die review idd. Maar niet op blokjes er bij plakken of wat ze ook deden.Ik denk dat de Crescendos in hun ruimte, met open achterkant en veel glas aan die kant, niet goed uit de verf kwamen. Het is zonde, de Ophelia's, ook met Phy-hp, van volgens mij Auditorium 23 worden veel meer geprezen, maar hebben andere kasten. Ik denk dan Hans echt iets unieks ontwikkeld heeft, diepte voor een beperkte niche, niet in de breedte gelukt om populair te worden. 

HuubF

Forumlid reMC heeft ze ooit gehad. De lak moest eerst uitharden want dan pas zouden ze op hun best klinken, waarvoor hij door sommigen hevig werd bekritiseerd. Ik heb ze zelfs nog wel bij hem gehoord, op een buizenversterker met in geitenhaar en rozenhout gewikkelde condensatoren (of zo).

Het klonk opvallend fraai bij rustige, overzichtelijke muziek. Als het wat wilder werd vond ik het niet zo mooi. Maar dat gold ook wel voor de goedkopere Audio Note lijnen en 47Labs. Erg muzikaal allemaal. Maar Radiohead , Blur en QotSA moeten bij mij knallen.

Als je favoriete muziek er goed op klinkt is er niet veel beters, lijkt me.
Chord Dave, Hedd 05 analoog, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

lukas

Citaat van: HuubF op mei 25, 2026, 23:11:42Forumlid reMC heeft ze ooit gehad. De lak moest eerst uitharden want dan pas zouden ze op hun best klinken, waarvoor hij door sommigen hevig werd bekritiseerd. Ik heb ze zelfs nog wel bij hem gehoord, op een buizenversterker met in geitenhaar en rozenhout gewikkelde condensatoren (of zo).

Het klonk opvallend fraai bij rustige, overzichtelijke muziek. Als het wat wilder werd vond ik het niet zo mooi. Maar dat gold ook wel voor de goedkopere Audio Note lijnen en 47Labs. Erg muzikaal allemaal. Maar Radiohead , Blur en QotSA moeten bij mij knallen.

Als je favoriete muziek er goed op klinkt is er niet veel beters, lijkt me.

Helemaal mee eens!

lukas

Pel DAC van binnen:
In de filosofie van 47 labs, so min mogelijk componenten. Met oa:

1543tda dac, Elna Cerafine bipolar, Silmic II. Met een 47 labs Voeding

dac3.jpegdac2.jpegdac.jpeg