Hulp nodig bij instellen van geluid

Gestart door timster, april 10, 2026, 09:21:40

Vorige topic - Volgende topic

Richi

Citaat van: timster op april 10, 2026, 12:00:56Ik zou de sub nog wel aan de zijkant kwijt kunnen? Ik weet niet of dat misschien nog een betere optie is?
Waarschijnlijk wel. Dan staat de sub niet naar voren, of naar achteren, maar naar de zijkant gericht. In theorie zou je dan de fase op 90 graden moeten zetten, wat bij deze sub niet kan. Dus je moet dan even uitproberen of het goed werkt en of je de sub dan op 0 of 180 graden instelt.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • 5 x Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • JPLAY • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

RCD

Ik zou niet aan de fase zitten dan moet je gaan meten met een meet microfoon.
De sub moet in de hoek staan dat is meestal de beste plek als je er maar een hebt.
Als hij niet achter in de hoek kan zou ik de speakers wat naar voren halen en de sub in de hoek zetten.
Dan moet je alle speakers op 80Hz instellen in de receiver.
Als het goed is gaat dan alles onder de 80Hz naar de sub inclusief het LFE signaal.
Kijk of je op je telefoon een RTA meting app kan installeren.
Zet dan roze ruis op en kijk eens welke frequenties eruit springen.
Dan pas kun je gericht naar oplossingen zoeken.

Rob

jazzy

Zoals gezegd moet je sowieso van die galm af, naast dan natuurlijk de juiste configuratie in je receiver. Ben hier toevallig zelf ook net mee bezig in mijn HT ruimte die net zulke kale muren heeft en ook ik ben door de vorm en afmetingen beperkt in waar ik de luidsprekers kan plaatsen.

Naast een vloerkleed voor de eerste reflectie, wat jij volgens mij ook al hebt, heb ik nu een paar akoestische panelen  tegen de zijwanden gezet. De panelen die ik gebruik zijn deze: https://novisono.nl/products/xl-mozaiek-akoestisch-paneel maar dat maakt verder niet uit, alles wat de reflecties vermindert helpt. Heb ze min of meer random tegen de zij- en achterwanden aangezet zonder er echt studie van te maken en dat na een nieuwe meting uit te voeren gaf dat al een enorme verbetering.
HT: JVC N5 - Arcam AVR 390 - Teufel M800 FCR - Quad L-series 12" sub - WS Spalluto 120" 16:9
Woonkamer: Sony KD-65XF9005 - Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40
Serre: Samsung QBR 55 - Nvidia Shield

jazzy

Vraagje van mijn kant, waarom zou je de timing van de sub aanpassen door de fase om te wisselen en niet gewoon laten fijnafstellen door de room correction?
HT: JVC N5 - Arcam AVR 390 - Teufel M800 FCR - Quad L-series 12" sub - WS Spalluto 120" 16:9
Woonkamer: Sony KD-65XF9005 - Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

RCD

Citaat van: jazzy op april 10, 2026, 12:45:55Vraagje van mijn kant, waarom zou je de timing van de sub aanpassen door de fase om te wisselen en niet gewoon laten fijnafstellen door de room correction?
Als je een goede receiver hebt kan dat, die regelt dan de fase.
Maar als purist wil je alles zo goed mogelijk inregelen voor dat je de receiver laat corrigeren.
Heel veel mensen begrijpen niet goed hoe het het allemaal werkt.
Een fase knop op een sub kan alleen maar vertragen, dus verder van de speaker weg zetten waarmee het slechter word.
Dus het enige wat je kunt instellen met phase is 0 of 180 graden, dat is hetzelfde als de + en - omdraaien zodat ze gelijk bewegen met de hoofd speaker.
Als je sub dus niet langs de speakers staan of vlak erachter moet je delay toevoegen op je hoofd speakers (en eventueel surround)

Rob

morca

Citaat van: RCD op april 10, 2026, 12:42:31Ik zou niet aan de fase zitten dan moet je gaan meten met een meet microfoon.
De sub moet in de hoek staan dat is meestal de beste plek als je er maar een hebt.
Als hij niet achter in de hoek kan zou ik de speakers wat naar voren halen en de sub in de hoek zetten.
Dan moet je alle speakers op 80Hz instellen in de receiver.
Als het goed is gaat dan alles onder de 80Hz naar de sub inclusief het LFE signaal.
Kijk of je op je telefoon een RTA meting app kan installeren.
Zet dan roze ruis op en kijk eens welke frequenties eruit springen.
Dan pas kun je gericht naar oplossingen zoeken.

Rob
Wederom heb je theoretisch gelijk.
Maar niet iedereen gaat zo ver ,of snapt het om zodanig af te regelen.

Het valt mij op als het niet 100% correct gaat.
Dat jij altijd afraad om dan ook maar iets te proberen daarmee.
Dat is ook niet goed imo .

timster

Ben maar even aan het knoeien geweest met de setup. Even een tv geleend om alles wat makkelijker in te stellen. Ik merk nog niet veel verbetering. Het geluid blijft helaas dof. Ik ben bang wanneer ik straks een paar kostbare akoestische veranderingen doorvoer ik natuurlijk niet zeker weet of ze helpen. Ik zal ook die app eens even downloaden en hier de resulaten posten. Moet ik nog een bepaalde film of muziek opzetten?

Edit. Ook de speakers iets verder van de muur gezet en dus de sub aan de voorkant.

timster

Citaat van: jazzy op april 10, 2026, 12:43:57Zoals gezegd moet je sowieso van die galm af, naast dan natuurlijk de juiste configuratie in je receiver. Ben hier toevallig zelf ook net mee bezig in mijn HT ruimte die net zulke kale muren heeft en ook ik ben door de vorm en afmetingen beperkt in waar ik de luidsprekers kan plaatsen.

Naast een vloerkleed voor de eerste reflectie, wat jij volgens mij ook al hebt, heb ik nu een paar akoestische panelen  tegen de zijwanden gezet. De panelen die ik gebruik zijn deze: https://novisono.nl/products/xl-mozaiek-akoestisch-paneel maar dat maakt verder niet uit, alles wat de reflecties vermindert helpt. Heb ze min of meer random tegen de zij- en achterwanden aangezet zonder er echt studie van te maken en dat na een nieuwe meting uit te voeren gaf dat al een enorme verbetering.

Hoeveel heb je er en waar precies?

RCD

Citaat van: morca op april 10, 2026, 14:42:12Wederom heb je theoretisch gelijk.
Maar niet iedereen gaat zo ver ,of snapt het om zodanig af te regelen.

Het valt mij op als het niet 100% correct gaat.
Dat jij altijd afraad om dan ook maar iets te proberen daarmee.
Dat is ook niet goed imo .

Dan lees je niet goed.
Ik zeg dat je de fase op 0 of 180 moet zetten.
Hoe moet hij de tussen liggende fase in gaan regelen op gehoor bij 80Hz?
Ik maak het zo simpel mogelijk.
Dan is het zo zoals ik net zij, met draaien aan de fase zet je de sub alleen maar verder weg.
Dat kan nooit een verbetering brengen alleen maar verslechtering.
Dus waarom zou je dat adviseren.
Dan is het zo dat deze theorie en de praktijk overeen komen.

Rob

jazzy

Citaat van: timster op april 10, 2026, 16:46:17Hoeveel heb je er en waar precies?
Ik kon er zeven in één keer kopen via Marktplaats, mijn vrouw heeft er twee onderschept voor de huiskamer dus ik heb er vijf. Heb ze neergezet waar plaats was. Om maar even aan te geven dat je dit heel wetenschappelijk kunt aanvliegen maar ook heel praktisch als snel resultaat kunt halen. :)

IMG_3874.jpeg

timster

Citaat van: jazzy op april 10, 2026, 16:59:54Ik kon er zeven in één keer kopen via Marktplaats, mijn vrouw heeft er twee onderschept voor de huiskamer dus ik heb er vijf. Heb ze neergezet waar plaats was. Om maar even aan te geven dat je dit heel wetenschappelijk kunt aanvliegen maar ook heel praktisch als snel resultaat kunt halen. :)

IMG_3874.jpeg

Oke en dat werkt goed? Ik zag ze ook voor het plafond. Ik pak het echter wel liever wetenschappelijk aan aangezien ze niet heel goedkoop zijn en ik dus niet weet hoeveel en waar precies  ;D  ;D

jazzy

Citaat van: timster op april 10, 2026, 17:02:59Oke en dat werkt goed? Ik zag ze ook voor het plafond. Ik pak het echter wel liever wetenschappelijk aan aangezien ze niet heel goedkoop zijn en ik dus niet weet hoeveel en waar precies  ;D  ;D
Nieuw is dit spul inderdaad heel duur maar de panelen op de foto kocht ik zeven stuks voor 70 euro. Er zijn ook veel mensen die zelf iets in elkaar flansen en dan ben je nog veel goedkoper uit.

De reden dat ze bij mij los tegen de wand staan is ook gewoon praktisch, wilde eerst even kijken of dit effect zou hebben voordat ik gaten in de muur ga boren om ze op te hangen.

timster

Citaat van: jazzy op april 10, 2026, 17:08:18Nieuw is dit spul inderdaad heel duur maar de panelen op de foto kocht ik zeven stuks voor 70 euro. Er zijn ook veel mensen die zelf iets in elkaar flansen en dan ben je nog veel goedkoper uit.

De reden dat ze bij mij los tegen de wand staan is ook gewoon praktisch, wilde eerst even kijken of dit effect zou hebben voordat ik gaten in de muur ga boren om ze op te hangen.

En het effect is dusdanig dat je ze wel op gaat hangen?

timster

Ik had iemand die op basis van mijn kelder 8 panelen aanraadde á 80 euro per stuk. Dat werd mij toch wel iets te gortig. Is er hier iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Welke wanden, hoeveel, hoe groot enz.? Ik heb  een tekening voor de maten. Plafond is 2,36 meter hoog.

RCD

Als je met minder panelen wil beginnen dan zou ik starten op de reflectie punten.
Dat zijn de punten op de zijwanden en eventueel plafond.
Die plaatsen kun je opzoeken door op de luisterplaats te zitten en iemand een spiegeltje op de muurhouten totdat je de tweeter in het spiegeltje ziet vanaf de luister positie.
Dan kun je natuurlijk de panelen ook zelf maken met akotherm op een houten frame met mooi stof er overheen.
Zo heb ik dat zelf ook gedaan.
Ik zou overigens ook rustig aan beginnen, met stappen meer neer zetten en telkens goed luisteren.

Rob

timster

Citaat van: RCD op april 15, 2026, 15:24:14Als je met minder panelen wil beginnen dan zou ik starten op de reflectie punten.
Dat zijn de punten op de zijwanden en eventueel plafond.
Die plaatsen kun je opzoeken door op de luisterplaats te zitten en iemand een spiegeltje op de muurhouten totdat je de tweeter in het spiegeltje ziet vanaf de luister positie.
Dan kun je natuurlijk de panelen ook zelf maken met akotherm op een houten frame met mooi stof er overheen.
Zo heb ik dat zelf ook gedaan.
Ik zou overigens ook rustig aan beginnen, met stappen meer neer zetten en telkens goed luisteren.

Rob

Moeten die aan het plafond aan touwtjes hangen (dat zie ik veel), maar de stuclaag is niet heel hard op dat stuk. Daar gaat het dan niet mooier van worden.

jazzy

Citaat van: timster op april 10, 2026, 18:36:55En het effect is dusdanig dat je ze wel op gaat hangen?
Dat zonder meer. Ben met veel tegelijk bezig dus doe het even rustig aan, zou toch eerst nog even willen kijken met de methode die RCD aanraadde voordat ik ze ga bevestigen.

RCD

Citaat van: timster op april 15, 2026, 15:33:06Moeten die aan het plafond aan touwtjes hangen (dat zie ik veel), maar de stuclaag is niet heel hard op dat stuk. Daar gaat het dan niet mooier van worden.
Als je er wat ruimte achter heb demp het wat lager in frequentie.
Maar de demping word minder vlak.
Ik zou het gewoon strak tegen het plafond hangen.
Ikzelf heb een mix van diffusie en demping.
Op de eerste reflectie punten heb ik diffusie behalve op het plafond.
Op de over gebleven wanden heb ik hier en daar demping.

Rob

IMG_3152b.jpg

timster

Citaat van: RCD op april 15, 2026, 17:54:23Als je er wat ruimte achter heb demp het wat lager in frequentie.
Maar de demping word minder vlak.
Ik zou het gewoon strak tegen het plafond hangen.
Ikzelf heb een mix van diffusie en demping.
Op de eerste reflectie punten heb ik diffusie behalve op het plafond.
Op de over gebleven wanden heb ik hier en daar demping.

Rob

IMG_3152b.jpg

Wauw mooie ruimte! Er is dus ook nog een verschil tussen diffusie en demping waar ik naar moet kijken :blush:  :omg:

RCD

Uiteraard, maar dat is smaak gebonden.
Diverse mensen vinden heel veel demping mooi en andere weer niet.
Een RT60 meting kan helpen om te besluiten wat je moet doen en welke frequenties je moet dempen.

Rob