Nieuwe luidsprekers Andrew Jones

Gestart door mmuetst, april 6, 2026, 14:44:47

Vorige topic - Volgende topic

AudioLaan

Wij zitten hier allemaal lekker in de mid end poep te roeren. Een markt die voor nieuw jaarlijks krimpt en de afstand tussen koper en verkoper letterlijk geen grenzen kent.

De highend markt groeit gewoon lekker door. Kijk naar de HE Wien begin juni. Vraag je je af waarom daar zoveel setjes van tonnen staan? En waar die blijven? En wat zo'n stand kost op deze beurs? Vul maar in..
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

mmuetst

Citaat van: AudioLaan op april 11, 2026, 08:43:51Wij zitten hier allemaal lekker in de mid end poep te roeren. Een markt die voor nieuw jaarlijks krimpt en de afstand tussen koper en verkoper letterlijk geen grenzen kent.

De highend markt groeit gewoon lekker door. Kijk naar de HE Wien begin juni. Vraag je je af waarom daar zoveel setjes van tonnen staan? En waar die blijven? En wat zo'n stand kost op deze beurs? Vul maar in..
Niet bij mij. De 10e kan het gebeuren. Vanavond feest vieren had €5,- gewonnen bij de staatsloterij  :pompom:
Maar goed dat mijn zus trakteert vanavond  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

AudioLaan

Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

brt

Citaat van: AudioLaan op april 11, 2026, 08:43:51Wij zitten hier allemaal lekker in de mid end poep te roeren. Een markt die voor nieuw jaarlijks krimpt en de afstand tussen koper en verkoper letterlijk geen grenzen kent.

Ik heb nog nooit een set van een ton of meer gehoord. Ben wel benieuwd hoeveel beter het nog kan dan de mid end waarin wij ons begeven. Mijn setje zou nu nieuw ook al rond de 30k kosten. Een absurd bedrag al, eigenlijk.

Mijn vermoeden is dat de ruimte en aanpak daarvan meer doet dan nóg duurdere speakers of versterkers. Ik hoop maar dat daaraan gedacht wordt daar. Maar ja, als je een set van een ton kan betalen staat die vast ook niet weggepropt in een te kleine ruimte met slechte opstelling en akoestiek. Hoop ik dan maar :)
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

Richi

Zullen we een keer samen de trip naar de High End in Wenen maken? Dan hoor je wel een paar setjes van boven de 100k. Ik ben er twee keer geweest (in München dan) en dat was leuk en leerzaam.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • 5 x Elac Debut 6.2 • 3 x JBL Stage 200P • A*BNB 2x12" • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Mac Mini M2 Roon server • Cisco Meraki ms220-8P Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

brt

Citaat van: Richi op april 11, 2026, 12:31:52Zullen we een keer samen de trip naar de High End in Wenen maken? Dan hoor je wel een paar setjes van boven de 100k. Ik ben er twee keer geweest (in München dan) en dat was leuk en leerzaam.

Leuk voorstel, alleen ben ik niet zo van die drukke events, ik raak dan compleet overprikkeld en van 't padje 🙈

Ben mede daarom ook nog nooit naar zo'n beurs in Nederland geweest. Het is simpelweg een beetje too much voor dit tere zieltje 😇😅
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

Mao

Tja waarom koopt iemand een auto van 3 ton. Een auto van een ton of veel minder rijd ook alleen net ff anders.

Weet nog goed ergens begin 80, Theo HiFi Pruijs, de High End shop van Nederland, dat ik daar naar toe moest Theo was een klant van het bedrijf waar ik werkte. Ik vroeg hem wat een gemiddelde complete set bij hem door gaans koste. Je praat over 1980 en hij zei zo ongeveer 50.000 gulden. Maar net een set verkocht daar moest ook een bij passend meubel bij, zwart Marmer a 25.000 gulden.

Voor echte High End markten moet eens even in Azie kijken Japan bijvoorbeeld hoeveel geld daar aan High End wordt uitgegeven daar zie je ook de meest bizarre creaties. En wat te denken van Arabische landen zoals Regio Dubai.
Je kan je geld maar 1 x uitgeven een beetje fancy Audi of BMW kost ook al 50k. Dan liever een mooie audioset.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Mao

Heb even de tijd genomen het filmpje af te kijken. Het devies hier is beter goed gepikt dan slecht gemikt.
Toen JBL failliet ging ergens net voor WOII ging meneer James B Lansing werken bij All Technicians later bekend geworden toen ze zelfstandig werden als Altec.
James B. Lansing werkte daar aan een kleine luidspreker de reden was dat ze voor de broadcast industrie een goede afluistermonitor nodig hadden die klein en compact moet zijn. Daar is het concentric idee ondermeer uit voortgekomen. Uiteindelijk is dat de Altec 602 geworden maar niet zoals we hem kennen. De eerste versies waren inderdaad field coil luidsprekers, wat toen gewoon gangbaar was. Echter met de komst van WOII is dit project stil gelegd en de meeste bedrijven in de VS werden gevraagd voor de oorlogs industrie aan de slag te gaan. Altec en James heeft zich toen beziggehouden met vliegtuig radar systemen en de ontwikkeling daarvan. Daar werd Alnico voor gebruikt en bij James ging het licht aan. Hij is toen Alnico gaan toepassen voor zijn Dual concentric 602 luidspreker. En dat is de zeg maar uitvoering die wij kennen. Er zijn echter van de field coil uitvoering een stuk of wat gebouw maar niet meer dan een stuk of 10. Een set is een jaar of 15 geleden opgedoken moet daar nog foto's van hebben. Deze luidspreker was dus een Altec product door James B Lansing ontwikkeld. Voor sommige producten uit die tijd kennen we ook de merknaam Altec Lansing. Later toen James weer een eigenbedrijf mocht beginnen is deze luidspreker ook onder de merknaam Urei verkocht.

Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

morca

Citaat van: brt op april 11, 2026, 12:25:17Ik heb nog nooit een set van een ton of meer gehoord. Ben wel benieuwd hoeveel beter het nog kan dan de mid end waarin wij ons begeven. Mijn setje zou nu nieuw ook al rond de 30k kosten. Een absurd bedrag al, eigenlijk.

Mijn vermoeden is dat de ruimte en aanpak daarvan meer doet dan nóg duurdere speakers of versterkers. Ik hoop maar dat daaraan gedacht wordt daar. Maar ja, als je een set van een ton kan betalen staat die vast ook niet weggepropt in een te kleine ruimte met slechte opstelling en akoestiek. Hoop ik dan maar :)
YG acoustic is een aanrader.
Die heb ik op een show gehoord.
1 ton per speaker.
Geweldig mooi geluid.

Hier is de 10e niks gebeurt.
Anders kocht ik er 4 of 6 ,om de grondlaag voor mijn ht set up te graden  :D