Volautomatische platenspeler

Gestart door Rence, maart 25, 2026, 18:43:47

Vorige topic - Volgende topic

Rence

Kan iemand mij een advies geven over een volautomatische platenspeler?

Zie er wel een paar staan,Thorens TD1601(half automaat) Pro-Ject A2, Dual CS 529
maar zou niet weten of het iets is.

Heeft iemand ervaring met deze spelers of is er een beter alternatief?
Mcintosh MA8000,MCD550,MT2
Naim NDX2,Transparent Cable Reverence
B&W 802D2
Sony XR-83A80L,Yamaha YSP5600,B&W PV1D

ElpeeTwaalf

Wil je een volledige automaat dus ook met arm dat automatisch naar beginpositie gaat? Of is een half-automaat (enkel auto stop bij einde plaat) voldoende?

minplus

Hoe meer automatisch hoe meer kapot kan gaan is mijn ervaring.
M'n oeroude Lenco tig jaren probleemloos, m'n blitse alles kunnende Denon binnen 10 jaren 2x kaduuk en staat nu al jaren in de opslag.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

CinéHome

Citaat van: Rence op maart 25, 2026, 18:43:47Kan iemand mij een advies geven over een volautomatische platenspeler?

Zie er wel een paar staan,Thorens TD1601(half automaat) Pro-Ject A2, Dual CS 529

Behoorlijk prijsverschil tussen die modellen! :D
Ik kan je ook nog de Music Hall Classic turntable aanbevelen. Adviesprijs €699.
Heeft een automatische toonarm lift aan het einde en stop van het draaiplateau. Semi-automatisch dus.
Bij mij kan je er eventueel ook een alternatief element op laten monteren.
Is een degelijk ding met ingebouwde phono pre die je kan uitschakelen.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

AudioLaan

Ik kan zeggen dat het Spirit element op deze tafel, een gemodificeerde AT95 uitstekend is. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

ElpeeTwaalf

Die AT's zijn heel erg goed voor het geld, klopt. VM95ML is top zelfs.

Verder sluit ik mij geheel bij Minplus aan - hoe meer geautomatiseerd, hoe meer kans op ellende. De dikke Denons, Sony biotracers enz. zijn daar wel de beruchte voorbeelden van. Barstens vol electronica en bij de Denon heb ik er al eentje gezien waar de lijm de spoelen had doorgevreten, einde oefening.
Bij Duals, Philipsen etc heb je weer risico op uitgedroogd vet waardoor de boel of niet goed of stroef werkt.

minplus

Ik heb ook een Sony, zeldzaam mooi om te zien en super in de bediening. Je raakt de toets aan en alles gaat automatisch van begin tot eind, waanzinnig mooi.
Maar je raakt een jaar later de toets aan en hij gaat draaien maar doet niets met de arm. En je raakt de toets nogmaals aan en hij zou moeten stoppen, maar hij blijft doordraaien.
Stoppen lukt door de stekker uit de contactdoos te trekken.
Fraai waardeloos blits modern geval.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

morca

Dan had je nog die tangentiale spelers.
Bij sommige kon je nummers kiezen, doordrukken.
Wel gaaf om te zien ,maar geluid is k*t  :D

gerard123

Citaat van: Rence op maart 25, 2026, 18:43:47Kan iemand mij een advies geven over een volautomatische platenspeler?

Wil je per se een nieuwe platenspeler? Er is tweedehands heel veel mooi spul te koop. Als je een niet te gecompliceerde neemt, een Japanse direct drive half-automaat, dan heb je voor een paar honderd euro iets veel mooiers dan zo'n zielloos plankje. Maar dat is mijn bescheiden mening.

Rence

Pfff, wordt me niet makkelijk gemaakt.

Het is helaas uit nood dat we wegens een handicap naar een volautomatische willen eventueel een half automaat en ik weet dat we altijd concessies moeten doen tov van een handbediende.

Maar uit ons audiofiele hart willen we dan toch de beste hebben en ik ben bang dat dat heel moeilijk wordt.

Maar als je dan bv de Thorens neemt, die kost met een beetje element rond de 5 a 6 k dan mag je toch wel wat verwachten?
B&W 802D2

Peerless Monster

Heb vorig jaar een aantal Dual 1019 op de kop getikt voor rond de 100 euro per stuk. Ze hebben meestal wat TLC nodig maar zelfs als je daar wat tijd en geld in steekt zit je nog ruim onder de helft van wat een nieuwe speler in deze klasse kost.

Wat je er dan voor terugkrijgt is een mechanisch solide speler zonder complexe electronica die op termijn voor problemen kan zorgen. Juist dat maakt ze in mijn ogen interessant als je kijkt naar betrouwbaarheid op de lange termijn.

Qua performance doen ze in mijn ervaring zeker niet onder voor de moderne alternatieven die hier genoemd worden en durf zelfs te stellen dat ze daar vaak overheen gaan mits goed afgesteld. Internet praat elkaar op dit vlak graag na en dit is wat mij betreft ook zo'n onderwerp waar dat gebeurt.

Natuurlijk moet je wel bereid zijn om er zelf iets aan te doen of iemand te vinden die ze netjes reviseert maar dan heb je ook echt iets degelijks staan dat jarenlang probleemloos mee kan.

nu met een mooie linkje erbij, waarbij je prachtig kan zien hoe dit mechanisch in elkaar steekt:
https://www.grammofoon.com/frameset.htm?https://www.grammofoon.com/Dual/Dual_1019.htm&ContentFrame
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Classé CA-400  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Dual CS510 of Technics SP-10

CinéHome

Citaat van: Rence op maart 25, 2026, 23:30:39Maar als je dan bv de Thorens neemt, die kost met een beetje element rond de 5 a 6 k dan mag je toch wel wat verwachten?
Wanneer ik naar de rest van je setup kijk, lijkt me die Thorens voor jou een veilige en goede keuze.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Rence

Ben geslaagd, heb een Dual CS529 met een Hana SL element gekocht.

Uiteindelijk was dit voor ons de beste oplossing, de Thorens was wel de betere platenspeler maar helaas kon mijn vrouw hem niet bedienen.

Maar ik sta toch verbaasd over de kwaliteit van de Dual zeker met het Hana elementje, zal wel geen hi-end zijn maar wij vinden het zeer muzikaal.

Dank allen voor de adviezen.
B&W 802D2

Peerless Monster

Citaat van: Rence op maart 29, 2026, 21:54:30Ben geslaagd, heb een Dual CS529 met een Hana SL element gekocht.

Uiteindelijk was dit voor ons de beste oplossing, de Thorens was wel de betere platenspeler maar helaas kon mijn vrouw hem niet bedienen.

Maar ik sta toch verbaasd over de kwaliteit van de Dual zeker met het Hana elementje, zal wel geen hi-end zijn maar wij vinden het zeer muzikaal.

Dank allen voor de adviezen.

Gefeliciteerd met de aanschaf.
Ik speel zelf ook met een Hana SL. Fantastische elementen. Erg muzikaal. Veel waar voor je geld. Maar best prijzig.
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Classé CA-400  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Dual CS510 of Technics SP-10