Review van Tribute voorversterker (passief) uut Grunn

Gestart door Struis, februari 10, 2026, 15:28:23

Vorige topic - Volgende topic

Struis

Nou, weer een nieuwe review! Iemand in mijn audio kring vertelde dat ik dat ding eens moest proberen. Heel betaalbaar en opvallend goed. Eh, oke? Beter dan de voorversterker in mijn dCS Delius? Dat hebben de nodigen al geprobeerd. Maar hey..

Oke, Tribute. Nooit van gehoord. Blijkt een oudere techneut in Groningen te zijn die daarvoor zeer high-end transformatoren bouwde met zilverdraad, en nu dus passieve voorversterkers (er zit wel stroom op, maar puur voor de afstandsbediening en de relais).

Nou ja, theoretisch.. Zo ongeveer alles wat ook maar half modern is heeft een ruimschoots sterk genoeg signaal. Dus lage impendantie op de eindversterker. Je kan veel uit de signaalweg houden. Oke, ik ben benieuwd.

Laat de man nu op 15 minuten van mijn werk lopen wonen... Dus daar na mijn werk heen gegaan en een test versie meegenomen (volledig ongebalanceerd, 24 stappen volumeknop). Leuk! Aardige kundige man die het allemaal met de hand bouwt. Zeer mooi spul.

Oke, thuis aangesloten. En wel een pietsie sceptisch.. Op laten warmen en... Right. Waar komt die extra ruimte, rust, en detail in vredesnaam vandaan? Het lijkt ook wat geraffineerder.. Maar ja, eerste indrukken....

3 maanden gedraaid met het apparaat en de dCS. Maar het beeld bleef hetzelfde. De dCS verloor op alle fronten easy van die Tribute. Huh?

Dus eentje besteld. Maar... Ik wilde eentje die zowel gebalanceerd als ongebalanceerd kan (2x zoveel transformatoren). En dan ook ECHT gebalanceerd. Nou ja, dat was geen probleem. Die had hij al eerder gebouwd.
Oke, maar ik wilde ook meer stappen voor mijn volume. 24 was het net niet. Net te zacht of te hard.
Hmm, nou ja, goede Japanse versies kwamen langs, anders zou hij zelf een nieuwe 36 stappen versie moeten maken (alles relais). En dat was toch wel wat veel. Ja, snap ik.

Een week later krijg ik een mail. Hij bouwt gewoon een 36 stappen versie. 2,5-3 maanden later kwam hij hem hier thuis langsbrengen (ik woon toch in de buurt). DAT is leuk! Toen hij begon te spelen was hij nog wat schuurpapierig, maar wel al precies wat je boven las. Hijzelf vond het nog echt niet goed genoeg.

Dat duurde niet heel lang. Een week gewoon normale draaiuren en ahhh, dat moet het dus zijn. Oke, goed, laat de dCS maar zitten (dus nu draai ik met de Meitner MA-2 zijn DAC en de Tribute). Nooit gedacht dat ik dat nog zou zeggen. Die ligt dus nu op de bank.

Later vertelde hij ook dat hij die test unit naar tientallen mensen heeft gestuurd, en 100% van hen heeft er eentje besteld. Ook mensen met exotische voorversterkers van 10k+. Zegt hij, niet ik :) Maar mijn Accuphase C-11? Ja, daar maakte hij gehakt van...

Oh, wat kostte dat nou? Nou, 3 ingangen en een uitgang (of zijn het er 4.... Kan ook nog wel). Prachtige hele solide metalen kast, metalen afstandsbediening, alles vol gebalanceerd, 36 standen relais volume uniek voor deze unit... 1750 euro. Right...

Zoek je nog een voorversterker, dit is best de moeite om te proberen. Hij stuurt hem gewoon op, bevalt het niet, stuur je hem gewoon terug..

Leuk dat dit soort producten nog bestaan!
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Tribute (made in Grunn) voorversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Meitner MA-2 CD speler en DAC, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer, PS Audio Power Plant. Interconnects van Oyaide, Audioquest (Sky en Earth), power zelfmaak, Puritan en nog wat random spul, ethernetkabels van QED en Audioquest (Carbon).

Kingpin

Leuk verslag.
Maar het is dus een TVC als ik begrijp?
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

pameijer

Hé, wat leuk! Hier ook een Groninger. Heb je misschien wat info over deze man/verkoper/creator? Kan zo snel op het www niets vinden dat er op lijkt.
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

Peerless Monster

Hier ook een paar maanden terug een TVC ertussen gezet. Pinda kwam daar mee.
Pfoe mijn SP-11 had het moeilijk op enkele technische aspecten in het geluid.
Maar voorkeur mede dankzij de buizen was het voordeel echt in het voordeel van de SP-11.
Dan danst de muziek in mijn hoofd, dan voel ik het ritme, dan klopt het technisch, maar ook muzikaal weer etc.
Maar goed de SP-11 is andere koek dan ook de DCS (sorry Struis!) en de Accuphase (sorry Struis!).

Maar de TVC. Pfoe! Aan dat soort prijzen? Fantastisch.

Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

JoWa

Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Audio-GD Master 10MK2 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / Hifiman Ayra Stealth / B&O Beoplay HX

Mijn showcase

ElpeeTwaalf

TVC is waaanzinnig mooi ALS de aangesloten apparaten het toelaten vanwege impedantie match.

Tribute is onder bouwers van buizenversterkers een bekende naam.

Plaatjes? :P

Struis

Ja, ik zal eens plaatjes proberen te maken :)

Ik heb geen idee van een website. En TVC? Er staat Tribute op het apparaat :) Dus tsja..

Hij heet Pieter Treurniet en gaat al een tijdje mee :)

En tsja, die Audio Research is met inflatie ook al zomaar 10k euros toch? Is het dan heel vreemd dat hij het af legt tegen een 1750 euro voorversterker? :)

En als iemand het leuk vindt om eens te komen luisteren, je bent welkom. Ik woon in Drenthe, bij Emmen in de buurt.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Tribute (made in Grunn) voorversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Meitner MA-2 CD speler en DAC, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer, PS Audio Power Plant. Interconnects van Oyaide, Audioquest (Sky en Earth), power zelfmaak, Puritan en nog wat random spul, ethernetkabels van QED en Audioquest (Carbon).

RZeemering

Grappig, die naam kreeg ik laatst ook toegefluisterd.
Nog nooit iets van die man beluisterd.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Kingpin

Ik zou 'm niet meer willen missen.
45 stappen middels handgewikkelde trafo's bij Silk Audio en mill.spec reed relais (aansturing middels rotary encoder).
Zo dynamisch  :wub:
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Struis

Nou, als je het wilt proberen... Ik kan ook bv de Delius eens meeslepen naar Groningen..

Citaat van: RZeemering op februari 10, 2026, 18:13:06Grappig, die naam kreeg ik laatst ook toegefluisterd.
Nog nooit iets van die man beluisterd.

brt

Treurniet? Wel een goede naam voor een audiobouwer. Alhoewel psycholoog ook niet had misstaan  :D
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Vhond

Citaat van: Struis op februari 10, 2026, 15:28:23Nou, weer een nieuwe review! Iemand in mijn audio kring vertelde dat ik dat ding eens moest proberen. Heel betaalbaar en opvallend goed. Eh, oke? Beter dan de voorversterker in mijn dCS Delius? Dat hebben de nodigen al geprobeerd. Maar hey..

Oke, Tribute. Nooit van gehoord. Blijkt een oudere techneut in Groningen te zijn die daarvoor zeer high-end transformatoren bouwde met zilverdraad, en nu dus passieve voorversterkers (er zit wel stroom op, maar puur voor de afstandsbediening en de relais).

Nou ja, theoretisch.. Zo ongeveer alles wat ook maar half modern is heeft een ruimschoots sterk genoeg signaal. Dus lage impendantie op de eindversterker. Je kan veel uit de signaalweg houden. Oke, ik ben benieuwd.

Laat de man nu op 15 minuten van mijn werk lopen wonen... Dus daar na mijn werk heen gegaan en een test versie meegenomen (volledig ongebalanceerd, 24 stappen volumeknop). Leuk! Aardige kundige man die het allemaal met de hand bouwt. Zeer mooi spul.

Oke, thuis aangesloten. En wel een pietsie sceptisch.. Op laten warmen en... Right. Waar komt die extra ruimte, rust, en detail in vredesnaam vandaan? Het lijkt ook wat geraffineerder.. Maar ja, eerste indrukken....

3 maanden gedraaid met het apparaat en de dCS. Maar het beeld bleef hetzelfde. De dCS verloor op alle fronten easy van die Tribute. Huh?

Dus eentje besteld. Maar... Ik wilde eentje die zowel gebalanceerd als ongebalanceerd kan (2x zoveel transformatoren). En dan ook ECHT gebalanceerd. Nou ja, dat was geen probleem. Die had hij al eerder gebouwd.
Oke, maar ik wilde ook meer stappen voor mijn volume. 24 was het net niet. Net te zacht of te hard.
Hmm, nou ja, goede Japanse versies kwamen langs, anders zou hij zelf een nieuwe 36 stappen versie moeten maken (alles relais). En dat was toch wel wat veel. Ja, snap ik.

Een week later krijg ik een mail. Hij bouwt gewoon een 36 stappen versie. 2,5-3 maanden later kwam hij hem hier thuis langsbrengen (ik woon toch in de buurt). DAT is leuk! Toen hij begon te spelen was hij nog wat schuurpapierig, maar wel al precies wat je boven las. Hijzelf vond het nog echt niet goed genoeg.

Dat duurde niet heel lang. Een week gewoon normale draaiuren en ahhh, dat moet het dus zijn. Oke, goed, laat de dCS maar zitten (dus nu draai ik met de Meitner MA-2 zijn DAC en de Tribute). Nooit gedacht dat ik dat nog zou zeggen. Die ligt dus nu op de bank.

Later vertelde hij ook dat hij die test unit naar tientallen mensen heeft gestuurd, en 100% van hen heeft er eentje besteld. Ook mensen met exotische voorversterkers van 10k+. Zegt hij, niet ik :) Maar mijn Accuphase C-11? Ja, daar maakte hij gehakt van...

Oh, wat kostte dat nou? Nou, 3 ingangen en een uitgang (of zijn het er 4.... Kan ook nog wel). Prachtige hele solide metalen kast, metalen afstandsbediening, alles vol gebalanceerd, 36 standen relais volume uniek voor deze unit... 1750 euro. Right...

Zoek je nog een voorversterker, dit is best de moeite om te proberen. Hij stuurt hem gewoon op, bevalt het niet, stuur je hem gewoon terug..

Leuk dat dit soort producten nog bestaan!
Leuk verslag,

Heb je misschien ook een foto van deze versterker?

Struis

Shit, vergeten foto's te maken. Kijken of ik straks nog even wat kan uploaden..

Struis

Mijn fotografie skills zouden zeker beter kunnen, maar ach :)

tribute voor.jpg
tribute achter.jpg 

Kingpin

Nu nog foto's van de binnenkant.
Is het een volumeregeling met weerstanden (lijkt erop gezien de hoogte).

Vhond

Dat is inderdaad ook een interessante vraag ; )

@Struis:  Bedankt voor de foto van de buitenkant

En ik zie geen AB (voor de luie mens ; )

Struis

Nee, de volumeregeling is met relais. Wow, moet ik ook nog een ab fotograferen en mijn apparaat open slopen ;)

brt

Best een mooi ding om te zien!

Is dat stof rond de knoppen en het lampje, of gewoon niet zo heel mooi / strak verwerkt?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Struis

Ooh, die knoppen aan de voorkant hebben een ring er omheen, en daartussen een led ring. Dus die lichten op. Echt fraai hoor.

hatfylld

Wat is het nut van de twee aparte volumeknoppen?  Eentje voor harder en de ander voor zachter, dat lijkt me zo tegenstrijdig?
Tannoy Arden mk.I - Luxman C-02 / M-02 - Technics SL-1500C / CineMag 3440A (SUT) / Denon DL-103 (FG2) - Mac Mini (Roon)

brt

Citaat van: hatfylld op februari 12, 2026, 10:12:03Wat is het nut van de twee aparte volumeknoppen?  Eentje voor harder en de ander voor zachter, dat lijkt me zo tegenstrijdig?

Het zijn drukknoppen volgens mij, je kan er niet aan draaien. Dus dan heb je er wel twee nodig.

Het gekke is, ik heb wél een volume draaiknop, maar die kan alleen maar harder  :headbanging:  :pompom:

Struis

Ja, het zijn inderdaad allemaal fraaie drukknoppen aan de voorkant. Maar DAAR heb je dan weer zo'n volumeknop voor! Het idee is dat de volume allemaal aparte relais zijn (vertelde hij), dus je kan de knop ook niet vasthouden, je moet echt de stappen los indrukken. Voordeel: geen invloed op de signaalweg.

Kingpin

Citaat van: Struis op februari 12, 2026, 12:38:56Ja, het zijn inderdaad allemaal fraaie drukknoppen aan de voorkant. Maar DAAR heb je dan weer zo'n volumeknop voor! Het idee is dat de volume allemaal aparte relais zijn (vertelde hij), dus je kan de knop ook niet vasthouden, je moet echt de stappen los indrukken. Voordeel: geen invloed op de signaalweg.
Een relais doet niks met volume.
Daar zit oftewel een reeks weerstanden achter waardoor het volume geregeld wordt of de aftakkingen van een trafo.

Dit is een TVC :

Vhond

Een foto van de binnenkant zal het uitwijzen :headbanging:

Struis

Ah, zo zie je maar weer hoe weinig ik weet van dergelijke dingen 😂 Ik heb de neiging om er gewoon naar te luisteren.. Hopelijk heb ik morgen even de tijd om hem open te maken..

Citaat van: Kingpin op februari 12, 2026, 13:01:30Een relais doet niks met volume.
Daar zit oftewel een reeks weerstanden achter waardoor het volume geregeld wordt of de aftakkingen van een trafo.

Dit is een TVC :