Kabelmanagement, kabel lifters, etc.

Gestart door Richi, januari 18, 2026, 14:42:30

Vorige topic - Volgende topic

Spijkie

Citaat van: Richi op januari 19, 2026, 00:36:46In de woonkamer heb ik een dedicated audio groep aan laten leggen. En nu zit ik op zolder.  :D

Daar gebruik ik nu een AudioQuest Niagara 1200.

Aha oké  :colgate: , geen loze leiding meer die naar zolder loopt? Dat zou voor mij wel een punt zijn om uit te zoeken of je ook een aparte groep op zolder kunt krijgen. Ik denk dat het meer uithaalt dan het scheiden van kabels etc.

Op zoek naar een ander stekkerblok kan ook nog weleens een leuke stap voorwaarts zijn, niet dat de Niagara slecht is ofzo. Stroom kabels allemaal in de synergie ?
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

vanzomereng

Citaat van: Richi op januari 19, 2026, 00:41:40Bedankt voor alle reacties en tips! Klittenband tie wraps ken ik, en dat is een goed idee om de netsnoeren, digitale kabels en analoge kabels afzonderlijk te bundelen. :thumbs-up:

En kabellifters? Alleen om de verschillende kabel bundels enigszins van elkaar gescheiden te houden? Of ook om kabels van de vloer te houden?

Edit: klittenband kabelbinders zijn besteld.

Als je mijn afbeeldingen ziet, kan je kabelbundelbandjes door de gaten van de geperforeerde plaat steken om oogjes te maken en daar kan je dan klittenband doen waar de kabel door heen gaat.  De geperforeerde plaat kan je tegen de muur bevestigen of zetten (leunen), met enige afstand? achter het audio-meubel.
De kabels kan je hiermee scheiden zowel in linker als rechter richting en in de richting omlaag en omhoog. 
Het andere plaatje, laat maar zeggen het goedkope wijnrek voor muurbevestiging (maar je kunt zelf ook iets vergelijkbaars in elkaar knutselen), stelt je in staat om ook in de diepte te werken.

Alles bij elkaar m.i.z. een oplossing. die geen drol kost en als het beetje uit het zicht is, een zeer acceptabele oplossing.
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Richi

Heel slim bedacht en niet duur inderdaad!
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • 5 x Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" subwoofer • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Mac Mini M2 Roon server • Cisco Meraki ms220-8P • JPLAY Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Peerless Monster

Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Classé CA-400  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Dual CS510 of Technics SP-10

Richi

Citaat van: Spijkie op januari 19, 2026, 08:35:32Aha oké  :colgate: , geen loze leiding meer die naar zolder loopt? Dat zou voor mij wel een punt zijn om uit te zoeken of je ook een aparte groep op zolder kunt krijgen. Ik denk dat het meer uithaalt dan het scheiden van kabels etc.

Op zoek naar een ander stekkerblok kan ook nog weleens een leuke stap voorwaarts zijn, niet dat de Niagara slecht is ofzo. Stroom kabels allemaal in de synergie ?
Nee, helaas geen loze leiding meer naar zolder. Misschien zijn er nog wel mogelijkheden, maar daar moet ik eens induiken.

Qua netsnoeren: in het verleden lag hier voor honderden euro's aan netsnoeren (met name AudioQuest Monsoon). Nu beperk ik mij tot goed afgeschermde netsnoeren met een veel bescheidener budget, naast de AudioQuest kabels die ik nog heb liggen. Misschien ga ik nog eens wat uitproberen, maar voor nu ben ik tevreden met wat er ligt.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • 5 x Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" subwoofer • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Mac Mini M2 Roon server • Cisco Meraki ms220-8P • JPLAY Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

chansig

Ooit in de Home Studio een set gezien van een houtje/touwtje set qua uiterlijk cq plaatsing in een rack waarbij de speakerkabels op doormidden geknipte wc rollen lag.

Laat Niels ze een mooi kleurtje geven en je bent het mannetje.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

myself

Citaat van: Richi op januari 19, 2026, 00:41:40En kabellifters? Alleen om de verschillende kabel bundels enigszins van elkaar gescheiden te houden? Of ook om kabels van de vloer te houden?

Als je wil experimenteren met kabellifters voor ls-kabels:
Ga naar marktplaats en zoek naar jenga blokken. Dit is hetzelfde hout als 'merk' houten kabellifters die sommige audio winkels hebben en zeggen dat dit echt wat uitmaakt.

Artikel die wat meer DIY context geeft: https://www.stereonet.com/forums/topic/97656-jenga-block-tweak/
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

RZeemering

"In my system I needed a minimum stack of 3 blocks.  I did not like the sound with 1 or 2 block stacks.  Harder sound, with some etching.

With a 3 block stack the noise floor dropped, removing a 'woolly' sound I did not notice before.  With a 4 block stack the noise floor dropped further and sound was more liquid and dynamic.  I added all the remaining blocks to the stacks, increasing the stacks to 5 or 6.  After 4 it is law of diminishing returns."

Vermakelijke kost :)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Peerless Monster

Citaat van: RZeemering op januari 22, 2026, 12:02:21"In my system I needed a minimum stack of 3 blocks.  I did not like the sound with 1 or 2 block stacks.  Harder sound, with some etching.

With a 3 block stack the noise floor dropped, removing a 'woolly' sound I did not notice before.  With a 4 block stack the noise floor dropped further and sound was more liquid and dynamic.  I added all the remaining blocks to the stacks, increasing the stacks to 5 or 6.  After 4 it is law of diminishing returns."

Vermakelijke kost :)

Ik denk niet dat het zozeer aan het materiaal ligt, maar aan de hoogte waarmee het van het vloer ligt...
Dus WC rolletjes in de hoogte zetten, niet op de diameter.
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Classé CA-400  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Dual CS510 of Technics SP-10

RCD

In theorie (wat niet alles zegt) kunnen kabel lifters alleen maar werken op betonnen vloeren waar ijzer in zit.
Of dat dan hoorbaar is weet ik niet nooit getest.

Rob

CinéHome

Citaat van: Rob_Dingen op januari 22, 2026, 14:47:45In theorie (wat niet alles zegt) kunnen kabel lifters alleen maar werken op betonnen vloeren waar ijzer in zit.
Of dat dan hoorbaar is weet ik niet nooit getest.

Rob
Beton heb ik nooit ervaren, maar vasttapijt had een heel slechte invloed en het liften van de kabels was daar een groot voordeel.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

RCD

Zou niet weten wat tapijt voor invloed heeft op luidspreker kabel, of er moet een gewapende betonnen vloer onder zitten.

Rob

morca

Synthetisch tapijt is statistisch geladen.
Daarom ook niet aangeraden bij stof en mijt allergie.
Alle stof blijft in de lucht hangen.

Als ik zo snel Google heeft dat wel invloed.

Ik ben al wc rollen aan het zoeken nu  ;D

Richi

Hier een stevig gewapende betonnen vloer met tapijt erop. Als DHL zijn werk eens een keertje goed deed, dan had ik nu de kabels kunnen bundelen om ze te liften. Toiletrollen genoeg hier. :D Nu Niels nog zo ver krijgen om ze te beschilderen. Hij is niet zo'n knutselaar helaas.

morca

Synthetisch tapijt kan je met azijn mix inspuiten dan is het statische weg voor een paar maanden.
Alle mijten zijn dan ook dood .

Misschien was dat onbewust ook een audio upgrade  ;D