Autocal JVC

Gestart door hifiman, januari 8, 2026, 18:06:14

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Ik dacht ik deel even het documentje wat ik gemaakt heb voor de autocal van mijn JVC NP5, misschien heeft iemand anders er ook wat aan...

🧭 JVC NP5 — DEFINITIEVE SETUP CHECKLIST
=====================================

🧹 FASE 1 — VOORBEREIDING
-----------------------

Zet vóór alles:
• CMD → Uit ❌
• MPC Enhance → Uit ❌
• Noise Reduction → Uit ❌
• Frame Adapt HDR → Uit  (tijdelijk, alleen tijdens meting) ❌

Lens & licht:
• Zoom / focus → Definitief
• Lens memory → Juist geselecteerd

Wat de INIT restore voor je doet
--------------------------------
De INIT restore:
• wist alle eerdere Autocal-correcties
• zet de projector terug naar een schone uitgangspositie
• maakt alle picture modes "ongekalibreerd"

Daarmee heb je:
een perfecte, neutrale basis om jouw nieuwe SDR / HDR / 3D presets correct op te bouwen.

Moet ik de projector uit en aanzetten na een INIT restore?
---------------------------------------------------------
Ja — **sterk aanbevolen**.

Niet omdat het "moet" volgens de handleiding,
maar omdat het technisch de meest betrouwbare en schone methode is.

Wat er intern gebeurt bij INIT restore
-------------------------------------
Bij een INIT restore:
• worden alle kalibratie-LUTs overschreven
• blijft de projector in dezelfde sessie doordraaien
• sommige interne buffers worden pas na power-cycle volledig vernieuwd

In de praktijk zie je soms:
• lichte gamma- of kleurafwijkingen
• vooral bij HDR modes

🧠 GOUDEN REGELS
---------------
• Aperture nooit aanpassen zonder nieuwe Autocal
• Lampmode nooit wijzigen zonder nieuwe Autocal
• Elke preset = eigen fysische toestand
• Autocal nooit draaien met dynamische functies actief

🧱 JOUW VOLLEDIGE NP5 PRESET-STRUCTUUR
------------------------------------

Preset            | Gebruik                 | Lamp | Aperture | Gamma  | Color
------------------+-------------------------+------+----------+--------+---------
SDR 2D Rec709     | Films / TV              | Low  | -6       | 2.4    | Rec.709
SDR 2D BT.2020    | madVR tone mapping      | High | 0        | 2.4    | BT.2020
HDR 2D            | UHD HDR                 | High | 0        | ST2084 | BT.2020
SDR 3D            | 3D films                | High | 0        | 2.2    | Rec.709

Elke preset:
• eigen picture mode
• eigen LUTs
• eigen Autocal
• eigen backup

🧭 CORRECTE OPBOUW NA INIT RESTORE
--------------------------------

Preset 1 — SDR Rec709
Mode: Natural
Lamp: Low
Aperture: -6
Gamma: 2.4
Color: Rec.709
Autocal → Backup:
NP5_SDR_Rec709_Low_Ap-6.jvc

Preset 2 — SDR BT.2020 (madVR)
Mode: Cinema
Lamp: High
Aperture: 0
Gamma: 2.4
Color: BT.2020
Autocal → Backup:
NP5_SDR_BT2020_High_Ap0.jvc

Preset 3 — HDR
Mode: HDR10 / Frame Adapt
EOTF: ST.2084
Color: BT.2020
Autocal → Backup:
NP5_HDR_High_Ap0.jvc

Preset 4 — SDR 3D
Mode: 3D
Gamma: 2.2
Color: Rec.709
Autocal → Backup:
NP5_SDR_3D_High_Ap0.jvc

Waarom gamma 2.2 voor 3D?
------------------------
Door de bril:
• verlies je zwartdetail
• ogen schaduwen sneller dicht

Gamma 2.4 wordt te donker en vermoeiend.
Gamma 2.2 herstelt balans en detail.

WAT APERTURE ECHT DOET
---------------------
• knijpt lichtoutput
• verlaagt black floor
• verandert native contrast niet
• verhoogt wél waargenomen contrast

Aperture -6:
• brengt licht in correct SDR-bereik
• verdiept zwart
• maakt middentonen rustiger
• verhoogt subjectief contrast

🎯 FRAME ADAPT HDR — BASISINSTELLING
-----------------------------------

Picture Mode        : Frame Adapt HDR 1 of 2
HDR Processing      : Frame by Frame
HDR Quantizer       : Normal
Theater Optimizer   : On
Color Profile       : BT2020

Niet doen:
• Geen brightness/contrast tweaken
• Geen gamma veranderen

Waarom valt hij steeds terug naar Frame Adapt 1?
------------------------------------------------
JVC reset bij:
• nieuwe HDR stream
• andere metadata
• HDMI resync

Altijd naar veilige referentie: Mode 1

Waarom Mode 2 beter is voor jouw setup
--------------------------------------
Voor jouw 107" scope + high lamp + open aperture:
meer midtone-punch zonder detailverlies.

madVR & High Lamp — waarom dat wél zin heeft
-------------------------------------------
madVR rekent HDR om naar SDR BT.2020.
Maar:
meer projector-licht = minder compressie = meer detail.

Daarom:
madVR HDR → High lamp + open aperture

Gewone SDR → Low lamp + aperture -6

OPTIMALE madVR PRESET
--------------------
Lamp     : High
Aperture : 0
Gamma    : 2.4
Color    : BT.2020
Autocal  : Ja (eigen preset)

LAMPVEROUDERING & AUTOCAL
-----------------------
Na ±600 uur:
❌ Geen INIT restore
✅ Restore laatste preset-backup → Autocal → nieuwe backup

Procedure per preset:
1. Restore laatste backup
2. 15–20 min opwarmen
3. Autocal
4. Nieuwe backup opslaan

Wanneer wél INIT restore?
------------------------
Nieuwe lamp                  ✔
Firmware reset               ✔
Aperture wijziging           ✔
Lamp Low ↔ High verandering  ✔
Servicebeurt                 ✔
Alles opnieuw ontwerpen      ✔

Niet bij normale veroudering.

KERNREGEL
---------
INIT   = nieuw hoofdstuk
Backup = verder schrijven

SAMENVATTING
------------
Bij normale lampveroudering:
start je vanuit je laatste preset-backups
en laat je Autocal de drift corrigeren.

riwi

Goed verhaal. En mooi comlpeet met alles wat je vooraf wel en juist niet moet doen.

Citaat van: hifiman op januari  8, 2026, 18:06:14Wat de INIT restore nu voor je doet
Er staat hier niet of je de INIT moet uitvoeren of niet. En ook niet hoe je dat doet.

Bij de eerste autocal creëert de PC de INIT file (in de folder waar de tool staat of waar je hem hebt weg geschreven). Als je een INIT wil uitvoeren moet je met het autocal programma deze file selecteren en weer inladen. Dan is de projector 30 minuten bezig en daarna zijn alle settings weer orgineel. Het is dus ook altijd belangrijk deze INIT file te bewaren voor later.

Zoals je schreef is het niet nodig om bij bv een 2de autocal de INIT file terug te laden. (tenminste dat begreep ik).

riwi

Citaat van: hifiman op januari  8, 2026, 18:06:14De filosofie in één zin
SDR heeft geen baat bij overtollig licht; aperture −6 benut de kracht van de NP5 waar het oog het meeste voordeel ziet: zwart en rust.
Ik vind dat ook. Ik heb nu tijdelijk de nz500 en daar zit zo veel licht in SDR dat je met de ogen knijpt. De LD power in de nz500 mag dan wel een heel stuk omlaag van mij (ik heb 32, op de schaal van 0 - 100). Je kan in de nz500 ook kiezen om de iris dichter te zetten, maar ik zet dan liever de laser wat lager.

hifiman

Citaat van: riwi op januari  8, 2026, 20:57:21Goed verhaal. En mooi comlpeet met alles wat je vooraf wel en juist niet moet doen.
Er staat hier niet of je de INIT moet uitvoeren of niet. En ook niet hoe je dat doet.

Bij de eerste autocal creëert de PC de INIT file (in de folder waar de tool staat of waar je hem hebt weg geschreven). Als je een INIT wil uitvoeren moet je met het autocal programma deze file selecteren en weer inladen. Dan is de projector 30 minuten bezig en daarna zijn alle settings weer orgineel. Het is dus ook altijd belangrijk deze INIT file te bewaren voor later.

Zoals je schreef is het niet nodig om bij bv een 2de autocal de INIT file terug te laden. (tenminste dat begreep ik).
Dat laatste hangt er dus vanaf, bij een nieuwe lamp juist weer wel.. En anders alleen de laatste user preset backup file terugzetten en dan een nieuwe autocal doen voor die preset.

williams

Mooi stukje naslag voor de mensen die hier mee aan de gang gaan 👍😊
JVC NZ- 500 Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5  x7 / REL ht1508 x2
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,LG oled 65 inch G4 ,Sonos playbar , R_ volution , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR.

hifiman

Ik heb het nog even uitgebreid met hier en daar een kleine correctie.

Blockbuster

Zijn deze settings alleen voor die projector of ook voor andere jvc projectors? Toevallig was ik deze ochtend iets aan het lezen over de autocal van JVC.
Zit er btw dan nog veel verschil tussen een autocal en een echte kalibratie laten uitvoeren?

hifiman

In principe wel..

En naar mijn ervaring: nee daar zit weinig verschil tussen, maar ja een echte calibratie is net even beter over het algemeen. Voor mij persoonlijk is de autocal goed genoeg, maar dan wel met een X-rite sensor, de Spyders zijn wat minder nauwkeurig.

Blockbuster

Citaat van: hifiman op januari 13, 2026, 14:12:25In principe wel..

En naar mijn ervaring: nee daar zit weinig verschil tussen, maar ja een echte calibratie is net even beter over het algemeen. Voor mij persoonlijk is de autocal goed genoeg, maar dan wel met een X-rite sensor, de Spyders zijn wat minder nauwkeurig.
Oke bedankt  :headbanging:

J.A.F._Doorhof

Ik zou ze toch eens goed naast elkaar leggen.
De spyder en Xrite zijn beide niet gecertificeerd voor HDR en hebben niet de opbouw/gevoeligheid om naar het scherm te meten.

Ik ben geen fan van autocal.
Op TV's kan het goed gaan maar in veel gevallen eindig je toch met kleine artifacts bij kleur overgangen, bij projectoren is het vaak beperkt voor de sensor die je kan gebruiken en in veel gevallen word het CMS niet/niet correct gedaan voor HDR.

PERSOONLIJK zou ik gewoon kopen bij een ISF dealer, je krijgt dat gratis hercalibraties en je weet zeker dat het gebeurt door iemand die er ervaring mee heeft.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

riwi

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 14, 2026, 12:56:55De spyder en Xrite zijn beide niet gecertificeerd voor HDR en hebben niet de opbouw/gevoeligheid om naar het scherm te meten.
Je meet met autocal alleen voor SDR.

Ik heb bij mij op de NP5 autocal gedraaid met Spyder. Daarna hebben we met i1Display pro en chromapure nagemeten, daar waren toen slechts kleine correcties nodig tov wat de autocal al had gedaan.

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 14, 2026, 12:56:55PERSOONLIJK zou ik gewoon kopen bij een ISF dealer, je krijgt dat gratis hercalibraties en je weet zeker dat het gebeurt door iemand die er ervaring mee heeft.
Als je autocal doet weet je zeker dat het door iemand gebeurt die geen ervaring heeft ;) Tenzij je het vaker doet ;)

Het grote voordeel van een professionele calibratie is dat je bij een calibratie consessies doet en keuzes maakt. Bv ga je voor maximaal schaduw detail, ga je voor het beste blacklevel, ga je voor  maximaal correcte P3 kleuren ook al kost dat 25% van het licht? Of offer je wat kleur correctheid op voor meer licht?
Een autocal kan dit niet kiezen. Een human calibrator wel.

J.A.F._Doorhof

Die laatste alinea vooral.
Bij REC709 zijn er tegenwoordig eigenlijk amper meer concessies nodig, tenzij je echt een brak apparaat op de markt zet. Maar HDR is vooral bij projectoren een verzameling van settings die allemaal met elkaar samenwerken en die een calibratie een volledig ander eind resultaat kunnen geven. Een kleine concessie op het juiste punt kan leiden tot een veel dynamischer beeld, terwijl een computer "altijd" zal proberen alles zo dicht mogelijk tegen perfect te krijgen, vooral als je 0,01 kan invullen worden mensen "gek" :D

Ik ben er al jaren geen fan van.
Op sommige TVs doe ik het wel eens voor een klant en er zijn een aantal die het goed doen, maar de meeste moet ik daarna alsnog met de hand na doen, en dan ben ik uiteindelijk 2 uur langer bezig, en het resultaat is hetzelfde als dat ik het meteen met de hand had gedaan, alleen gebruik ik veel minder settings in grayscale waardoor je minder kans hebt op artifacts.

Voor de hobbyist is het leuk, als maar duidelijk is dat het geen professionele calibratie is.
Ik weet nog dat de eerste autocals die ik probeerde op projectoren niet naar D65 2.4 Rec709 gingen maar naar de fabrieksinstelling. MAW de autocal ging er vanuit dat af fabriek perfect was en vanuit daar gecorrigeerd moest worden. :D

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"